Gå til innhold

FHI får kritikk

J.E

Anbefalte innlegg

Det viser seg at Helsedirektoratet ville ha obligatorisk testing på grensen allerede lille julaften. Men FHI sa nei fordi det måtte være frivillig og for vanskelig og gjennomføre. Professor Ørjan Olsvik mener det har ført til økt smitte og at kommunene hadde taklet testing på grensen allerede da. Så «takk» til FHI for at mutasjonene kom inn til jul sånn at det ble store konsekvenser med nedstengninger osv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minner litt om saken fra tidligere i år, hvor det ble kjent at FHI hadde unngått samarbeid med sykehuslaboratoriene om mutantanalyser for å kunne bygge opp egen organisasjon. Det ble så vidt omtalt her:

https://www.nrk.no/norge/norske-sykehus-overrasket-over-fhi-_-na-vil-de-teste-for-mutanter-selv-1.15344283

og her (paywall):

https://www.dn.no/kommentar/regjeringen/folkehelseinstituttet/arbeiderpartiet/fhis-trege-testkapasitet-skyldes-ikke-budsjettkutt-men-liten-samarbeidsvilje/2-1-954692

Regjeringen tar mesteparten av pepperet for hvordan det hele har gått til, men jeg synes FHI begynner å få en del å svare for de også.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (1 time siden):

Det viser seg at Helsedirektoratet ville ha obligatorisk testing på grensen allerede lille julaften. Men FHI sa nei fordi det måtte være frivillig og for vanskelig og gjennomføre. Professor Ørjan Olsvik mener det har ført til økt smitte og at kommunene hadde taklet testing på grensen allerede da. Så «takk» til FHI for at mutasjonene kom inn til jul sånn at det ble store konsekvenser med nedstengninger osv. 

FHI har sagt så utrolig mye rart.. i januar ifjor mente de at munnbind ikke fungerer mot virus «En kulturell greie i deler av Asia» sa de ... hallo i luken..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7O1KB/mener-munnbind-ikke-fungerer-mot-virus-en-kulturell-greie

Endret av NorthernLight
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 minutter siden):

FHI har sagt så utrolig mye rart.. i januar ifjor Mente de at munnbind ikke fungerer mot virus «En kulturell greie i deler av Asia» sa de ... hallo i luken..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7O1KB/mener-munnbind-ikke-fungerer-mot-virus-en-kulturell-greie

Ja enig. Det har vært mye rart med FHI... ikke kunne de ta i mot hjelp til sekvensering, FHI sin alternative vaksine strategi med og vaksinere på sykehjem før helsepersonell ( få land gjør dette) Det at FHI heller ikke anbefaler munnbind i helsevesenet som standard i en pandemi har jo også ført til at folk har blitt smittet på sykehus og til og med mistet livet. Såvidt jeg vet er det bare Norge og Sverige som ikke bruker munnbind forebyggende i helsevesenet. Personlig holder jeg en knapp på Helsedirektoratet som i større grad støtter seg på internasjonale studier og erfaringer, og mer føre var enn etter snar. I Østerrike anbefales nå N95 masker for alle! Hvis alle bruker dette får viruset vansker med og spre seg. Løsninger finnes men brukes ikke. Lettere og stenge ned alt som er tydeligvis enn og følge helt grunnleggende smittevern...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (22 minutter siden):

Ja enig. Det har vært mye rart med FHI... ikke kunne de ta i mot hjelp til sekvensering, FHI sin alternative vaksine strategi med og vaksinere på sykehjem før helsepersonell ( få land gjør dette) Det at FHI heller ikke anbefaler munnbind i helsevesenet som standard i en pandemi har jo også ført til at folk har blitt smittet på sykehus og til og med mistet livet. Såvidt jeg vet er det bare Norge og Sverige som ikke bruker munnbind forebyggende i helsevesenet. Personlig holder jeg en knapp på Helsedirektoratet som i større grad støtter seg på internasjonale studier og erfaringer, og mer føre var enn etter snar. I Østerrike anbefales nå N95 masker for alle! Hvis alle bruker dette får viruset vansker med og spre seg. Løsninger finnes men brukes ikke. Lettere og stenge ned alt som er tydeligvis enn og følge helt grunnleggende smittevern...

Jeg mener også Helsedirektoratet virker mer fornuftig enn FHI. Til tider så oppfører nesten FHI seg som ett politisk parti nesten, hvis du skjønner hva jeg mener..

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (3 minutter siden):

Jeg mener også Helsedirektoratet virker mer fornuftig enn FHI. Til tider så oppfører nesten FHI seg som ett politisk parti nesten, hvis du skjønner hva jeg mener.. 

Ja enig. Det er mye politikk i flere avgjørelser, ikke smittevern. Men nå har jo Camilla Stoltenberg litt og slekte på...  Veterinær Line Vold synes jeg står fast og nekter og tenke litt nytt, det går ikke ditt og det går ikke datt... Ikke kunne det gå an i Norge og teste mer heller slik som de med hell gjør i Slovenia. Og Avitsland er titt og ofte ute i media med utsagn som aldri stemmer helt med hva resten av FHI sier. Vet ikke om han uttaler seg på vegne av FHI eller som privat person.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J.E skrev (19 minutter siden):

Og Avitsland er titt og ofte ute i media med utsagn som aldri stemmer helt med hva resten av FHI sier. Vet ikke om han uttaler seg på vegne av FHI eller som privat person.

Han er sånn ullen og unnvikende sørlending. Ikke godt å skjønne hva han egentlig mener. 

Endret av parmanoia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har helt klart vært mange motsiende  kommentarer fra  FHI. Men på den andre siden tror jeg ikke at de andre landene er så veldig positive til sine Folkehelseinstitutter eller helsemyndigheter. Det har vært mye rart verden over.

Det er alltid noe som kunne blitt gjort bedre. Overalt. 

Endret av Becky
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...