Gå til innhold

Det kan bli anbefalt å bruke dobbelt munnbind i Norge.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

NorthernLight skrev (6 timer siden):

De vurderer jo en anbefaling som sagt. Da er det jo opp til hver enkelt om de vil redusere risikoen for å bli smittet og  muligheten til at viruset får spredt seg. Man ser jo hvor lang tid vaksineringen tar og hvor mye de blir forsinket osv. Vi får håpe på at vi får lite smitte til sommeren som ifjor. 

De vurderer å anbefale bruk av to munnbind, og det til tross for synkende smittetall. Får du ikke tanken i det hele tatt på at noe er rart her?

Espen Nakstad gikk også ut i januar og sa at det ikke finnes noen smittevernfaglig begrunnelse for å bruke doble munnbind. Nå plutselig etter en amerikansk studie så er han åpen for revurdering. Til å ha medisinsk doktorgrad, spesialist i indremedisin og lungesykdommer, overlege, forsker ved Akuttmedisinsk avdeling ved OUS og leder av CBRNE-senteret, er det ikke rart at han i så fall ikke visste mer om smittevern enn det? Eller alle andre eksperter i Norge og verden over?

Hvorfor i det hele tatt er dette en ny studie som har kommet nå? Virus og smittevern er da langt i fra noe nytt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sylveon skrev (7 timer siden):

Det er nettopp det og da snakker vi bare om ET munnbind. Det er langt flere som kommer til å kjenne på det dersom man skal løpe rundt med to stykker. Vi snakker om faktisk 8 timer om dagen i tillegg til kollektivt + matbutikk og andre steder. 

Ja, det er lenge. Jeg har mye mer tro på avstand enn munnbind. Har hatt to nærkontakter med korona,  alle hadde avstand ingen smittet. Siste tilfelle var den engelske varianten. Vi satt med 2 meter avstand under lunsj, og munnbindet må jo av da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke annet enn å synes det er litt komisk. Litt sånn panisk. Ta på to munnbind! Nei, tre! Kanskje fire! Snart foreslår de vel på ramme alvor at vi skal ha på tre lag med hansker og plastpose rundt hodet. Litt sånn man så enkelte livredde folk hadde i Kina i fjor vår. 

skjønner jo at to forsåvidt beskytter mer enn ett osv, men jeg syns det hele minner mer om en sketsj/nytt på nytt innslag eller en aprilspøk. «Nakstad anbefaler at man bruker fem munnbind for å være på den sikre siden». 

Endret av rosemarin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Jeg syns det er latterlig. Det er vel et studie som også er testet i laboratorie og ikke på "mannen i gata"

Vi vet jo at visir og munnbind også gir mer beskyttelse. Så da kan vi vel bare kjøre full mundur: 3 munnbind, visir, smittefrakk og doble hansker. Da bør vi være rimelig trygge alle sammen. 

Det blir bare sånn, nei, ikke gjør det Nakstad. Slutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (9 timer siden):

Espen Nakstad gikk også ut i januar og sa at det ikke finnes noen smittevernfaglig begrunnelse for å bruke doble munnbind. Nå plutselig etter en amerikansk studie så er han åpen for revurdering.

Det er gjerne sånn det blir når man er åpen for å endre mening ut i fra hva som finnes av dokumentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (18 timer siden):

Det er en Amerikansk studie som tyder på at to munnbind utenpå hverandre kan gi bedre beskyttelse mot koronasmitte. Norske helsemyndigheter vurderer å anbefale det her i landet også.

Da kan vi heller kjøre på skikkelig. Hva med litt nostalgi fra 1400-tallet?

505090-wikipedia.png?itok=cLfGWWhj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del la oss ikke ta til oss ny informasjon, nye studier, erfaringer om de nye mutasjonene... Det blir ramaskrik! Nå tror jeg absolutt ikke vi i nord alltid vet bedre enn alle land, og den eneste som oppdaterer seg er Nakstad, og da må jo han være « hysterisk» eller hva... Det er allmenn kjent nå at for mutasjonene hjelper ikke en meter. Det må være to meter eller mer på grunn aerosol  smitte. Så hva gjør man da? To meter avstand er praktisk veldig vanskelig og gjennomføre. Så hvert land prøver ulike metoder. USA forsøker dobbel munnbind. Østerrike satser på n95 masker for befolkingen. Andre land velger og rett og slett holde seg nedstengt til flere er vaksinert. Dette med dobbel munnbind har jo en logisk forklaring. Munnbindet blir ikke alltid tett på sidene på grunn av dårlig passform, slakke strikker osv. Det viser seg at det er mye og hente på og tette munnbindet på sidene og det var her poenget med to munnbind kommer inn. Men i Norge bruker vi ikke en gang 1 munnbind som regel !! Og to meter avstand klarer man ikke og gjennomføre. I stedet for og gjennomføre grunnleggende smittevern så venter man på utbrudd her og der og så stenge ned i etterkant ! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (50 minutter siden):

Nei for all del la oss ikke ta til oss ny informasjon, nye studier, erfaringer om de nye mutasjonene... Det blir ramaskrik! Nå tror jeg absolutt ikke vi i nord alltid vet bedre enn alle land, og den eneste som oppdaterer seg er Nakstad, og da må jo han være « hysterisk» eller hva... Det er allmenn kjent nå at for mutasjonene hjelper ikke en meter. Det må være to meter eller mer på grunn aerosol  smitte. Så hva gjør man da? To meter avstand er praktisk veldig vanskelig og gjennomføre. Så hvert land prøver ulike metoder. USA forsøker dobbel munnbind. Østerrike satser på n95 masker for befolkingen. Andre land velger og rett og slett holde seg nedstengt til flere er vaksinert. Dette med dobbel munnbind har jo en logisk forklaring. Munnbindet blir ikke alltid tett på sidene på grunn av dårlig passform, slakke strikker osv. Det viser seg at det er mye og hente på og tette munnbindet på sidene og det var her poenget med to munnbind kommer inn. Men i Norge bruker vi ikke en gang 1 munnbind som regel !! Og to meter avstand klarer man ikke og gjennomføre. I stedet for og gjennomføre grunnleggende smittevern så venter man på utbrudd her og der og så stenge ned i etterkant ! 

Aerosol smitte har det da vært hele tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Aerosol smitte har det da vært hele tiden? 

Ja det har det. Men i Norge har alle smittevernsregler basert seg på smittevern mot dråpesmitte og indirekte smitte via gjenstander. Lite fokus på luftsmitte, da det opprinnelig viruset smittet aller mest ved nær kontakt.  Nå viser det seg jo at mutasjonene har bedre evne til og sveve lenger i luft og over lengre avstander og det med luftsmitte er et større problem enn det var. Da er det klart at smittevernsregler må oppdateres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (1 time siden):

Det er gjerne sånn det blir når man er åpen for å endre mening ut i fra hva som finnes av dokumentasjon. 

Ja, spesielt etter én ny studie som plutselig kom etter at Biden overtok som president.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (59 minutter siden):

Ja det har det. Men i Norge har alle smittevernsregler basert seg på smittevern mot dråpesmitte og indirekte smitte via gjenstander. Lite fokus på luftsmitte, da det opprinnelig viruset smittet aller mest ved nær kontakt.  Nå viser det seg jo at mutasjonene har bedre evne til og sveve lenger i luft og over lengre avstander og det med luftsmitte er et større problem enn det var. Da er det klart at smittevernsregler må oppdateres. 

Ok. Men hvordan skal man kunne gjennomføre å unngå luftsmitte i det daglige. En ting er på sykehus hvor det kan bli lagt inn rutiner på dette, men ellers da? Lockdown nok en gang? Og det som er viktigst å vite om mutasjonen. Er den like farlig som originalen? Er den farligere? Altså blir man er alvorlig syk av dem enn den originale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (30 minutter siden):

Ok. Men hvordan skal man kunne gjennomføre å unngå luftsmitte i det daglige. En ting er på sykehus hvor det kan bli lagt inn rutiner på dette, men ellers da? Lockdown nok en gang? Og det som er viktigst å vite om mutasjonen. Er den like farlig som originalen? Er den farligere? Altså blir man er alvorlig syk av dem enn den originale? 

Dette viser nødvendigheten av at alle smittede innlegges på luftsmitteisolat til de er smittefrie, også ved fravær av symptomer. Dobbelt munnbind som nå er demonstrert nyttig, er logisk og burde vært påbudt i alle situasjoner for mange måneder siden. Etter som 1/3 smittes i hjemmene, må reglene, inkludert påbudt bruk av dobbelt munnbind, også innføres i hjemmene og hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (6 timer siden):

Ja, det er lenge. Jeg har mye mer tro på avstand enn munnbind. Har hatt to nærkontakter med korona,  alle hadde avstand ingen smittet. Siste tilfelle var den engelske varianten. Vi satt med 2 meter avstand under lunsj, og munnbindet må jo av da.

Ja, det er det. 

Jeg aner selv ikke helt hva jeg har troen på om dagen, men jeg syns at det er en del ting som er nødt til å trumfe. Å ha på to munnbind åtte timer fem dager i uken, i tillegg til i alle andre situasjoner er etter min mening ikke gjennomførbart. 

FHI burde heller laget en informasjonsvideo om hvordan man skal bruke munnbind riktig. Ser mange som har det under nesa, mange som ikke retter metallbøylen, mange som tar det av og på, putter det i lomma, mange som gjenbruker fordi at de mener det er miljøfiendtlig eller ikke så farlig med gjenbruk. 

Endret av Sylveon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (2 minutter siden):

Ja, det er det. 

Jeg aner selv ikke helt hva jeg har troen på om dagen, men jeg syns at det er en del ting som er nødt til å trumfe. FHI burde heller laget en informasjonsvideo om hvordan man skal bruke munnbind riktig. Ser mange som har det under nesa, mange som ikke retter metallbøylen, mange som tar det av og på, putter det i lomma, mange som gjenbruker fordi at de mener det er miljøfiendtlig eller ikke så farlig med gjenbruk. 

Mye rar munnbind bruk også blant ansatte på sykehus. Jeg skal på jobb nå er bare to på i kveld og slipper da munnbind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Mye rar munnbind bruk også blant ansatte på sykehus. Jeg skal på jobb nå er bare to på i kveld og slipper da munnbind.

Tviler ikke. Det ville vært langt mer fornuftig å få i gang en informasjonsvideo, enn å bare tenke at ja, nei, skal vi anbefale TO munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13579 skrev (38 minutter siden):

Dette viser nødvendigheten av at alle smittede innlegges på luftsmitteisolat til de er smittefrie, også ved fravær av symptomer. Dobbelt munnbind som nå er demonstrert nyttig, er logisk og burde vært påbudt i alle situasjoner for mange måneder siden. Etter som 1/3 smittes i hjemmene, må reglene, inkludert påbudt bruk av dobbelt munnbind, også innføres i hjemmene og hele døgnet.

Men dobbelt munnbind? Funker det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Ja, spesielt etter én ny studie som plutselig kom etter at Biden overtok som president.

Hvorfor blander du inn Biden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (43 minutter siden):

Men dobbelt munnbind? Funker det da? 

Ja, dersom det indre er et kirurgisk munnbind og det ytre et lekkasjetett tøybind, synes dette mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...