Apollonia Skrevet 10. februar 2021 #41 Del Skrevet 10. februar 2021 FHI og WHO mener at kontanter ikke utgjør noen smitterisiko, så da forholder jeg meg til det, ikke hysteriske butikkansatte. Vask og sprit henda dine, dersom du er bekymret. https://www.norges-bank.no/tema/Sedler-og-mynter/smitterisiko-ved-bruk-av-kontanter/ Sitat FHI svarer følgende: «Ut fra gjeldende kunnskap, vurderinger gjort av andre myndigheter og på basis av vår egen kunnskapsoppsummering foreligger det ingen indikasjoner på at bruk av kontanter som betalingsmiddel representerer en risiko for spredning av COVID-19 og det er heller ingen indikasjoner for at bruk av kontanter representerer noe høyrere risiko for kontaktsmitte enn ved PIN bruk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 10. februar 2021 #42 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Her er hva Nakstad selv sier om smitte via gjenstander og vasking av hender. Og kontanter er intet unntak. Håper folk kan slappe av litt mer snart. Må være slitsomt å gå rundt å være så redd for smitte og la det helt ta over hverdagen. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nettavisen.no/nyheter/viruset-sprer-seg-i-lufta-hvorfor-spriter-vi-fortsatt-hendene-hele-tiden/s/12-95-3424076047&ved=2ahUKEwiTgZzorODuAhXisYsKHQ6KAVUQFjABegQIBBAJ&usg=AOvVaw3WaZkSnZIVPjYy4rchaIhA Endret 10. februar 2021 av Tutte 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khadira Skrevet 10. februar 2021 #43 Del Skrevet 10. februar 2021 Tutte skrev (4 minutter siden): Må være slitsomt å gå rundt å være så redd for smitte og la det helt ta over hverdagen. Ja, som kjent er det veldig slitsomt å benytte kort i stedet for kontant. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 10. februar 2021 #44 Del Skrevet 10. februar 2021 Nightcrawler skrev (1 minutt siden): Ja, som kjent er det veldig slitsomt å benytte kort i stedet for kontant. Det var ikke det jeg skrev, men må være slitsomt å være så hysterisk redd for smitte hele dagen. Og folk kan la være å blande seg oppi hvorfor folk velger å bruke kontanter som er helt lovlig, og heller ikke utgjør noen stor smittefare. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khadira Skrevet 10. februar 2021 #45 Del Skrevet 10. februar 2021 Tutte skrev (Akkurat nå): Det var ikke det jeg skrev, men må være slitsomt å være så hysterisk redd for smitte hele dagen. Og folk kan la være å blande seg oppi hvorfor folk velger å bruke kontanter som er helt lovlig, og heller ikke utgjør noen stor smittefare. Vel, nå er jo KG en eneste stor smørje av at folk blander seg oppi ting de egentlig ikke har noe med. 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 10. februar 2021 #46 Del Skrevet 10. februar 2021 i123 skrev (1 time siden): For tredje gang, DET ER IKKE LØGN. Det skjer hver dag. Det tviler jeg sterkt på. Kjenner mange i butikkbransjen og har spurt en del av dem om de har opplevd dette. Ingen av dem har opplevd det du beskriver i løpet av året som er gått, men noen av dem opplevde "slikking" på fingre før pandemien. i123 skrev (1 time siden): Du høres ut som en hyggelig kunde 🙂 Jeg er faktisk det, men ikke mot hysterikere som deg. Det er ikke ulovlig å betale med kontanter, og at du da sitter her og snakker dritt om alle som betaler med kontanter er bare noe forbannet tull. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 10. februar 2021 #47 Del Skrevet 10. februar 2021 Nightcrawler skrev (4 timer siden): Nå går vi heldigvis mot et kontantfritt samfunn etterhvert. Helt supert, synes jeg. Det kommer aldri til å skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 10. februar 2021 #48 Del Skrevet 10. februar 2021 burgut skrev (1 time siden): Noen ganger er kontanter alt jeg har... For eksempel når vi har tømt sparebøssen for å kjøpe det mest nødvendige før vi får penger på konto. Dette var trist å lese. Ikke la deg shame av frekke butikkansatte, du har all rett til å betale med de pengene du har. Håper situasjonen deres vil løse seg etterhvert ❤️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khadira Skrevet 10. februar 2021 #49 Del Skrevet 10. februar 2021 Bet-t-ina skrev (Akkurat nå): Det kommer aldri til å skje. Lov å håpe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 10. februar 2021 #50 Del Skrevet 10. februar 2021 Nightcrawler skrev (5 minutter siden): Vel, nå er jo KG en eneste stor smørje av at folk blander seg oppi ting de egentlig ikke har noe med. 🤷♀️ Ja, men nå var denne tråden startet av en person som jobber i butikk, og synes det er viktig å få fram fakta slik at folk ikke skal føle seg som noen som ikke bryr seg om smittevern av ansatte i butikk fordi de betaler kontant. Folk har sine grunner til det som ansatte eller andre ikke har noe med 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khadira Skrevet 10. februar 2021 #51 Del Skrevet 10. februar 2021 Tutte skrev (Akkurat nå): Ja, men nå var denne tråden startet av en person som jobber i butikk, og synes det er viktig å få fram fakta slik at folk ikke skal føle seg som noen som ikke bryr seg om smittevern av ansatte i butikk fordi de betaler kontant. Folk har sine grunner til det som ansatte eller andre ikke har noe med Jeg tenker at det er sunt med en diskusjon hvor man får frem begge sider - og derfor er det bra at du/dere (var en til som hadde delt linker, slik jeg forstod) bidrar med fakta. Som jeg har nevnt tidligere, er det fritt fram å betale med kontant. Men jeg tenker at man også bør kunne forstå at det er et visst irritasjonsmoment for butikkansatte. Stadig flere butikker går i høy grad bort fra mulighetene til å betale kontant (f.eks. ved at de fjerner ordinære kasser for å gjøre plass til self checkout), og det er ikke uten grunn. Erfaringsmessig (jeg har jobbet i Oslo sentrum de siste fire årene) er det stadig færre som betaler med kontant - spesielt er det færre under korona. Synspunkter fra begge sider er bra, mener jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 10. februar 2021 #52 Del Skrevet 10. februar 2021 Nightcrawler skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det er sunt med en diskusjon hvor man får frem begge sider - og derfor er det bra at du/dere (var en til som hadde delt linker, slik jeg forstod) bidrar med fakta. Som jeg har nevnt tidligere, er det fritt fram å betale med kontant. Men jeg tenker at man også bør kunne forstå at det er et visst irritasjonsmoment for butikkansatte. Stadig flere butikker går i høy grad bort fra mulighetene til å betale kontant (f.eks. ved at de fjerner ordinære kasser for å gjøre plass til self checkout), og det er ikke uten grunn. Erfaringsmessig (jeg har jobbet i Oslo sentrum de siste fire årene) er det stadig færre som betaler med kontant - spesielt er det færre under korona. Synspunkter fra begge sider er bra, mener jeg. Hvorfor er det et irritasjonsmoment? Velger man å jobbe i butikk, så er en del av jobben å ta i mot betaling fra kunder enten det er kort eller kontant. Det finnes kontanter og det er fullt lovlig. Om noe som er en del av jobben er irriterende, så er ikke det noe kunder skal stilles til ansvar for. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khadira Skrevet 10. februar 2021 #53 Del Skrevet 10. februar 2021 Tutte skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det et irritasjonsmoment? Velger man å jobbe i butikk, så er en del av jobben å ta i mot betaling fra kunder enten det er kort eller kontant. Det finnes kontanter og det er fullt lovlig. Om noe som er en del av jobben er irriterende, så er ikke det noe kunder skal stilles til ansvar for. Selvfølgelig stilles ikke kundene til ansvar. Jeg er ikke enig med alt ts har sagt i tråden her, bare for å gjøre det helt klart. Mentaliteten min på jobb er at kunden har rett, om så kunden vil betale 150kr i kronestykker. Jeg kan kun snakke av egen erfaring, og for meg er kontanter et irritasjonsmoment fordi det tar lenger tid enn kortbetaling, dersom det betales med store sedler må jeg ofte hente veksel (som igjen bidrar til kø og at ting tar lenger tid), pluss at det er en herk å håndtere kontanter etter stenging. Pluss at jeg selv før korona mente at kontanter er uhygiensk, og det mener jeg fortsatt. Likevel, kunden stilles ikke til ansvar. Ikke av meg, iallfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 10. februar 2021 #54 Del Skrevet 10. februar 2021 Nightcrawler skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig stilles ikke kundene til ansvar. Jeg er ikke enig med alt ts har sagt i tråden her, bare for å gjøre det helt klart. Mentaliteten min på jobb er at kunden har rett, om så kunden vil betale 150kr i kronestykker. Jeg kan kun snakke av egen erfaring, og for meg er kontanter et irritasjonsmoment fordi det tar lenger tid enn kortbetaling, dersom det betales med store sedler må jeg ofte hente veksel (som igjen bidrar til kø og at ting tar lenger tid), pluss at det er en herk å håndtere kontanter etter stenging. Pluss at jeg selv før korona mente at kontanter er uhygiensk, og det mener jeg fortsatt. Likevel, kunden stilles ikke til ansvar. Ikke av meg, iallfall. Ja, det er jo en real sak og synes at noe er irriterende. Men det er ihvertfall ikke noe som utgjør noen fare smittemessig som var det tråden egentlig handlet om. Noen ganger får jeg følelsen av at Covid blir brukt til mye også. Slik som i jula da flere butikker ikke kunne pakke inn julegaver på grunn av smittefare. Handlet nok heller om at de ville slippe jobben og spare tid😊 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turid truseløs Skrevet 10. februar 2021 #55 Del Skrevet 10. februar 2021 Måneskinn skrev (4 timer siden): Jeg bruker kontanter en sjelden gang. Men det ble da sagt at viruset ikke fester seg på papir? Ingen har heller sagt noe til meg de gangene jeg har tatt opp en seddel eller to. Det får være måte på hva man skal tenke på med dette viruset. Man kan ikke stoppe det helt uansett, men passer man på litt seg og spriter seg så er det ikke stor fare. Dersom du som jobber i butikk sliter med det, ta på hansker. Verre er det ikke.. Kontanfritt samfunn er jeg ikke for, forøvrig. Fyi, hansker erstatter ikke håndhygiene. Hansker kan inneholdebsmå mikroskopiske hull, så håndhygiene skal utføres før og etter hanskebruk. Mtp smittevern ifht corona hører ikke hansker hjemme noe sted, i hvertfall ikke hos noen i sivilbefolkningen som tror hansker er selv-desinfiserende/har magiske krefter som beskytter mot smitte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 11. februar 2021 #56 Del Skrevet 11. februar 2021 Så lenge paragraf 9 i Sentralbankloven ikke blir opphevet av Stortinget, og Norge er medlem i EØS så må dere regne med at kontanter blir en del av hverdagen. Man kan oppfordre til å bruke kort, Apple Pay, Vipps eller lignende. Men forbyr man bruk av kontanter uten at nevnte paragraf over blir opphevet, så kan butikken, legekontoret, puben eller restauranten risikere høye gebyrer fra Norges Bank som ikke kan påankes til rettsvesenet. I tillegg så er det ikke mange årene til at alle valutaer i EØS blir likestilte. Dvs at om Norge skulle finne på å legge ned kroner som fysisk myntenhet, så vil man måtte motta sedler og mynter i f.eks Euro(faktisk må priser oppgis i alle EØS valutaer og kundene kan velge - dvs at om jeg kommer å betaler med polske zloty så må jeg kunne få tilbake vekslepenger i zloty eller euro etter mitt valg). Og sanksjonene til EU og ECB er vesentlig kraftigere enn hva Norges Bank har til rådighet. Da snakker vi om nekting av elektronisk betalingsløsninger, forbud mot bankkonti for bedrifter eller rett og slett omsetningsforbud. Og EU har sagt at Euro kommer til å finnes som fysiske penger i hvertfall til etter 2100. Og hvis Stortinget legger ned fysiske penger for norske kroner, så vil Euro overta ganske raskt og Stortinget vil miste kontrollen over den økonomiske politikken og Norges Bank mister kontrollen over rentepolitikken(og går trolig konkurs) - og dermed dør norske ( danske og svenske kroner likeså) ut. Euro vil bli den eneste valutaen i EØS. Stortinget har valget - fortsette som nå eller gå ut av EØS hvis norske kroner skal beholdes som valuta. Jeg er enig at man bør helt klart å gå over til bruk av kort eller apps for betaling, men pga EØS så bør man skynde seg langsomt, eller så risikerer Norge å ende opp som en fullverdig vasallstat eller koloni av EU der verken vi, Storting, Regjering eller Høyesterett har noe vi skulle ha sagt. Ja så sier noen at vi kan bli medlem i EU, vel da forsvinner norske kroner som valuta fra dag 1. Alle nye medlemmer av EU må tilfredsstille visse regler og innføre Euro som valuta fra dag 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 11. februar 2021 #57 Del Skrevet 11. februar 2021 Det blir sagt at kontanter ikke utgjør noe økt risiko for smitte, tok første og beste link, men dette kommer altså fra WHO. Selv bruker jeg kontanter fra tid til annen, både fordi jeg handler for en eldre person som sverger til dem, og fordi det hender noen gir meg en seddel eller to i gave, samt har litt "sparepenger" liggende. Har så absolutt redusert kontantbruken, men når jeg ser nyheter som dette, så skjønner jeg ikke at det er noe å henge seg opp i. Kontanter er kjent for å være møkkete, men det er en annen sak. https://www.nokas.no/nyheter/ingen-okt-risiko-for-koronaviruset-ved-bruk-av-kontanter/# 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apollonia Skrevet 11. februar 2021 #58 Del Skrevet 11. februar 2021 Nightcrawler skrev (14 timer siden): Jeg tenker at det er sunt med en diskusjon hvor man får frem begge sider - og derfor er det bra at du/dere (var en til som hadde delt linker, slik jeg forstod) bidrar med fakta. Som jeg har nevnt tidligere, er det fritt fram å betale med kontant. Men jeg tenker at man også bør kunne forstå at det er et visst irritasjonsmoment for butikkansatte. Stadig flere butikker går i høy grad bort fra mulighetene til å betale kontant (f.eks. ved at de fjerner ordinære kasser for å gjøre plass til self checkout), og det er ikke uten grunn. Erfaringsmessig (jeg har jobbet i Oslo sentrum de siste fire årene) er det stadig færre som betaler med kontant - spesielt er det færre under korona. Synspunkter fra begge sider er bra, mener jeg. Sorry, men det er irrelevant. At man irriterer seg så mye over en sentral del av jobben, at man starter tråder på KG om det, betyr bare at man har feil jobb. Min jobb har vært tilrettelagt for kontanter, og i starten opplevde jeg det som brysomt med kortbetaling, men gjett hva, det er bare en mental innstilling, og går over, dersom man ikke mater det. Jeg har også håndtert kontanter under hele pandemien, og ikke blitt syk enda. Kontanter er et større problem i forhold til vanlige bakterier, ikke virus, og alle som jobber med kontanter bør ha god håndhygiene fra før. På min jobb har vi alltid hatt hånddesinfeksjon lett tilgjengelig, og jeg har alltid vasket hendene regelmessig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khadira Skrevet 11. februar 2021 #59 Del Skrevet 11. februar 2021 Apollonia skrev (5 minutter siden): Sorry, men det er irrelevant. At man irriterer seg så mye over en sentral del av jobben, at man starter tråder på KG om det, betyr bare at man har feil jobb. Heisann. Var ikke jeg som startet tråden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nidarosen Skrevet 11. februar 2021 #60 Del Skrevet 11. februar 2021 Jobber på bingo. For det meste eldre mennesker og 90% av alle salg går i kontanter (jeg full forståelse hvorfor men betyr fortsatt ikke at jeg liker det) . Fleste er flinke med å vaske seg, men så er det de samme gjengangerne som ikke gjør det. Peller seg i nesa, hoster, nyser og slikker seg på fingra for så å levere over lappene eller myntene til meg for betaling. Jeg får helt frysninger når jeg tenker på at disse sedlene og myntene mest sannsynlig går på rundgang mellom kundene på lokalet her 🤢 spesielt gøy med tanke på at flertallet også er i risikogruppa. De værste er også helt umulige å snakke til når det kommer til å bruke maska rett eller vaske hender. Kvalmt. Nå skal det sies at de også var like uhygeniske før corona. Vi jobber alltid kun en person på skift her også, så jobben med å vaske så mye som mulig så ofte som mulig er ikke alltid like lett hvis det er grei pågang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg