Gå til innhold

Til dere som bruker kontanter

i123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det egentlig så stor forskjell fra den der tappinga da? Man må jo trykke på OK knappen etter man har lagt kortet inntil terminalen (som også kan være full av bakterier forresten, både kort og terminal). Ser ikke butikkansatte sprite den mellom hver kunde. Her jeg bor er det heller ikke sprit ved terminalene.

Det er mange som bruker telefonen i butikken, går forbi spriten osv (ja, jeg er klar over at folk kan ha spritet/vasket seg før, men trenger ikke bety alle gjør det). For å være 100% gradert mot virus burde jo alle brukt VIPPS eller noe - no contact with anything at all. I en perfekt feilfri verden vel og merke. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker kontanter fordi jeg kan. Du har bare å ta imot og holde kjeft, ts. 

Jeg tror neppe ts hadde klaget på jobb. Det må være lov å komme med en utblåsning online uten at folk skal forsøke bite av en hodet. 🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

infectedsopp skrev (Akkurat nå):

For å være 100% gradert mot virus burde jo alle brukt VIPPS eller noe - no contact with anything at all. I en perfekt feilfri verden vel og merke. 

Pleier bruke kort via telefon, jeg. Slipper touche noe som helst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Jeg tror neppe ts hadde klaget på jobb. Det må være lov å komme med en utblåsning online uten at folk skal forsøke bite av en hodet. 🙄

Ts har ingenting med hva andre velger å gjøre. Det er lovlig å betale med kontanter i Norge, og liker ikke ts det kan ts slutte i jobben sin. Tviler sterkt på at alle som betaler med kontanter hos henne slikker seg på fingrene og hoster på pengene, det innlegget hennes blir rett og slett bare for dumt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Ts har ingenting med hva andre velger å gjøre. Det er lovlig å betale med kontanter i Norge, og liker ikke ts det kan ts slutte i jobben sin.

Har noen tråkket deg på tærne i dag, eller? Seriøst.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo faktisk minimal sjanse for smitte via kontanter, en skal jo i tillegg bruke antibac jevnt. Like mye smitte av å ta på varer overalt osv! Det er ikke lov å nekte folk å bruke kontanter, å det er ikke noe å klage over🤷‍♀️

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Har noen tråkket deg på tærne i dag, eller? Seriøst.

Jeg er lei av hysterikere som rakker ned på mennesker som gjør helt lovlige ting (som i dette tilfellet er å betale med kontanter). Hadde ts hatt en helt annen tone i innlegget sitt uten løgner om folk som hoster og slikker på fingre og penger så ville jeg tatt det innlegget hakket mer seriøst. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (35 minutter siden):

Jeg er lei av hysterikere som rakker ned på mennesker som gjør helt lovlige ting (som i dette tilfellet er å betale med kontanter). Hadde ts hatt en helt annen tone i innlegget sitt uten løgner om folk som hoster og slikker på fingre og penger så ville jeg tatt det innlegget hakket mer seriøst. 

For tredje gang, DET ER IKKE LØGN. Det skjer hver dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (49 minutter siden):

Jeg bruker kontanter fordi jeg kan. Du har bare å ta imot og holde kjeft, ts. 

Du høres ut som en hyggelig kunde 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank filialene legges ned, og Norgesgruppen tror jeg det er, KIWI, Meny etc. har tatt over både innskudd og uttak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i123 skrev (2 timer siden):

Takk for konstruktive svar, til tross for mitt noe aggressive åpningsinnlegg.

Vil bare legge til at selv om mange av dere sikkert er renslige, så er det utrolig mange som ikke er klar over at de tar seg i ansiktet, i munnen, klør seg på nesa når de står i kassen med kontantene sine. Hvis jeg hadde spurt mine kunder, så tror jeg ingen hadde trodd på meg hvis jeg sa at de nettopp slikket seg på fingeren da de skulle ta pose (som om de leser en avis). Men ekstremt mange gjør jo det, til og med folk i 30-40-årene.  

Når man har klødd seg under nesa, rettet på munnbindet, tatt på mobilen etc, og deretter kommer i kassen og bruker kontakter så er det klart kontanter kan smitte, selv om man har spritet seg på vei inn i butikken. 

Ja, eller alle de som slikker seg på fingrene når de skal ta poser til frukt eller rundstykker. Det er så ekkelt å se på :(..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen merkelig grunn sies det at viruset fester seg ikke like godt på papir penger, som på plast. Så det er større fare for smittespredning fra plastknappen på kort leseren som de ansatte i butikken av og til / ofte er sløv med å rengjøre! For den må man som regel trykke på ved beløp over 500 kr.

I tillegg er det bare kontanter jeg har å bruke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i123 skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i butikk, og er nysgjerrig på dere som konsekvent velger å bruke kontanter som betalingsmiddel. Tenker ikke på eldre personer på 85+ og rusmisbrukere, men dere andre.

Som ett år inn i en pandemi kommer og tar opp lommeboka, slikker seg på pekefingeren og drar opp en femhundrelapp. Gjerne hoster litt på den også. 

Tenker dere på at basseluskene fra kontantene dine kanskje blir overført til kunden som kommer etter dere, f.eks. en dame på 90 år som er i risikosonen? Tenker dere på at den ansatte som tar i mot må sprite hendene omtrent til blods fordi du er kunde nummer 300 som "skal betale med penger"? At de fingrene som må ta i mot dine kontanter, kanskje havner på neste kundes matvarer som skal inn på kjøkkenet deres? At mynten som dere får tilbake, kanskje kommer fra en koronasyk kunde, og dere tar i mot, gjerne slikker på fingeren igjen for å åpne posen eller kladder på mobiltelefonen? At dere gir inntrykk til omverdenen rundt om at dere driter i dugnaden?

Hva er grunnen til at dere insisterer på disse kontantene i butikker, i stedet for å bare sette de inn på konto? 

Og jammen er vi ikke snart på vei inn i et kontantfritt samfunn snart også som det har vært snakket om så lenge. Hva med å ta på handlekurver i butikken, synes du det er et problem også?

Hvis viruset forresten smitter så lett via gjenstander på den måten du får det til å fremstå her, tror du det hadde vært såppas kontroll på smitten som det påstås å være da?

Det er fortsatt fullt lovlig og faktisk en rett til å betale med kontanter, og folk kan ha sine grunner for at de gjør det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke erfart at å trykke på en knapp er et stort problem for meg (hvis jeg må, pleier jeg å bruke ene hjørnet på kortet). Det er først og fremst på Rema man må trykke på knapp. (Så jeg unngår å handle på Rema på grunn av det.)

Uansett, så jobber jeg i restaurant hvor vi tar imot kontanter. Skulle selvfølgelig ønske at folk unngikk å betale med kontanter i og med at det er først og fremst uhygiensk, men også at det tar lenger tid enn kortbetaling. Sånn sett har det å betale med kontant vært et irritasjonsmoment for meg selv før pandemien.

Tenker at hvis man kan, så bør man unngå å betale med kontant. Selvfølgelig er kontanter et gyldig betalingsmiddel i Norge, og det er ytterst få steder som nekter å ta det imot, men ærlig talt. Hvis det å betale med kort er en mulighet, hvorfor vil noen velge å bruke kontanter? Det er ikke kun personen bak kassa kontanter er svært uhygiensk for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er kontanter alt jeg har... For eksempel når vi har tømt sparebøssen for å kjøpe det mest nødvendige før vi får penger på konto. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nightcrawler skrev (13 minutter siden):

Personlig har jeg ikke erfart at å trykke på en knapp er et stort problem for meg (hvis jeg må, pleier jeg å bruke ene hjørnet på kortet). Det er først og fremst på Rema man må trykke på knapp. (Så jeg unngår å handle på Rema på grunn av det.)

Så du tror det er stor smittefare ved å trykke på en knapp?

Tar du på handlekurven eller andre ting i butikken da, eller triller du med albuene, får andre til å åpne dører og bruker pølseklype til å plukke opp matvarer?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (Akkurat nå):

Så du tror det er stor smittefare ved å trykke på en knapp?

Tar du på handlekurven eller andre ting i butikken da, eller triller du med albuene, får andre til å åpne dører og bruker pølseklype til å plukke opp matvarer?

Iallfall på den matbutikken jeg handler på, så vaskes handlekurvene etter hver kunde. Da anser jeg at knappen faktisk har mer bakterier på seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler skrev (13 minutter siden):

Iallfall på den matbutikken jeg handler på, så vaskes handlekurvene etter hver kunde. Da anser jeg at knappen faktisk har mer bakterier på seg.

Eller bare vaske sine egne hender etter å ha trykket på knapper. Fingrene må i kontakt med munn eller nese for at man skal bli smittet. Sjansen er uansett minimal for å bli smittet via gjenstander på den måten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Eller bare vaske sine egne hender etter å ha trykket på knapper. Fingrene må i kontakt med munn eller nese for at man skal bli smittet. Sjansen er uansett minimal for å bli smittet via gjenstander på den måten.

Jeg spriter hendene på vei inn butikken og på vei ut. Sjansen er minimal. Nå er det med hjørnet på kortet bare en vane jeg har tillagt meg, om det forhindrer smitte eller ei vet ikke jeg - jeg er ingen fagperson. :)

Endret av Nightcrawler
*skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...