i123 Skrevet 10. februar 2021 #1 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg jobber i butikk, og er nysgjerrig på dere som konsekvent velger å bruke kontanter som betalingsmiddel. Tenker ikke på eldre personer på 85+ og rusmisbrukere, men dere andre. Som ett år inn i en pandemi kommer og tar opp lommeboka, slikker seg på pekefingeren og drar opp en femhundrelapp. Gjerne hoster litt på den også. Tenker dere på at basseluskene fra kontantene dine kanskje blir overført til kunden som kommer etter dere, f.eks. en dame på 90 år som er i risikosonen? Tenker dere på at den ansatte som tar i mot må sprite hendene omtrent til blods fordi du er kunde nummer 300 som "skal betale med penger"? At de fingrene som må ta i mot dine kontanter, kanskje havner på neste kundes matvarer som skal inn på kjøkkenet deres? At mynten som dere får tilbake, kanskje kommer fra en koronasyk kunde, og dere tar i mot, gjerne slikker på fingeren igjen for å åpne posen eller kladder på mobiltelefonen? At dere gir inntrykk til omverdenen rundt om at dere driter i dugnaden? Hva er grunnen til at dere insisterer på disse kontantene i butikker, i stedet for å bare sette de inn på konto? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khadira Skrevet 10. februar 2021 #2 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Nå går vi heldigvis mot et kontantfritt samfunn etterhvert. Helt supert, synes jeg. Endret 10. februar 2021 av Nightcrawler *manglende bokstav 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 10. februar 2021 #3 Del Skrevet 10. februar 2021 Bruker kontanter for å kvitte meg med kontanter 😄 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måneskinn Skrevet 10. februar 2021 #4 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Jeg bruker kontanter en sjelden gang. Men det ble da sagt at viruset ikke fester seg på papir? Ingen har heller sagt noe til meg de gangene jeg har tatt opp en seddel eller to. Det får være måte på hva man skal tenke på med dette viruset. Man kan ikke stoppe det helt uansett, men passer man på litt seg og spriter seg så er det ikke stor fare. Dersom du som jobber i butikk sliter med det, ta på hansker. Verre er det ikke.. Kontanfritt samfunn er jeg ikke for, forøvrig. Endret 10. februar 2021 av Måneskinn 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitty20 Skrevet 10. februar 2021 #5 Del Skrevet 10. februar 2021 Jobber også i butikk og ser dette hver dag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centimeteren Skrevet 10. februar 2021 #6 Del Skrevet 10. februar 2021 Stoler ikke på banker og kortteknologien. Bruker kun kontanter. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
i123 Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 10. februar 2021 Nightcrawler skrev (1 minutt siden): Nå går vi heldigvis mot et kontantfritt samfunn etterhvert. Helt supert, synes jeg. Jeg trodde det, helt til jeg begynte i butikk. Så kom korona, så tenkte jeg at "nå må det vel hvertfall bli kontantfritt". Men noope 😦 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
i123 Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 10. februar 2021 Måneskinn skrev (1 minutt siden): Jeg bruker kontanter en sjelden gang. Men det ble da sagt at viruset ikke fester seg på papir? Ingen har heller sagt noe til meg de gangene jeg har tatt opp en seddel eller to. Det får være måte på hva man skal tenke på med dette viruset. Man kan ikke stoppe det helt uansett, men passer man på litt seg og spriter seg så er det ikke stor fare. Kontanfritt samfunn er jeg ikke for, forøvrig. Ikke fare for deg hvis du spriter deg rett etterpå kanskje, men for de som kommer etter deg og oss som er ansatte så er det jo en fare Papir har ru overflate og lar seg ikke rengjøre så ser ikke hvorfor det skal feste seg mindre på papir enn på andre overflater hvor man har påvist kontaktsmitte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EndaEnGang Skrevet 10. februar 2021 #9 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg jobber også i butikk, men dette klarer jeg ikke å irritere meg over. Det er ikke SÅ ofte folk kommer med kontanter, og når det skjer så spriter jeg helt enkelt hendene mine etterpå. Har aldri opplevd at noen står og hoster i hendene før de gir meg penger heller, det høres rimelig absurd ut. Her er det såvidt folk tør å kremte i frykt for skjeve blikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente- Skrevet 10. februar 2021 #10 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Jeg går ikke på butikken hvis jeg er syk. Jeg bruker alltid munnbind. Jeg vasker hendene før jeg drar til butikken og unngår å ta meg til fjeset. Jeg har antibac med meg. Jeg spriter alltid fingrene godt (med mye antibac, minimum 85%) før jeg går inn i butikken, bruker altså antibac før jeg tar på varene og etter jeg har tatt på lommeboken og kontantene (bruker mest kort, men hender jeg har kontanter). Slikker meg aldri på fingrene, hoster ikke på pengene, og tar meg ikke til fjeset. Dessuten har pengene som oftest ligget urørt i 1 uke i lommeboken både før og etter bruk, uten at lommeboken har blitt rørt, dermed er eventuelle bakterier døde. Jeg spriter forresten også mobilen etter jeg har vært ute blant folk, eller på butikken. Jeg tviler på at du får noe svar fra de personene du sikter til i innlegget ditt, fordi de fleste bruker kort, få personer bruker kontanter og av de som bruker kontanter er det enda færre som oppfører seg så stygt, som både hoster på penger, går syk inn i butikken, slikker seg på fingrene ved kontanthåndtering og ikke bruker antibac og munnbind. Endret 10. februar 2021 av Jente- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 10. februar 2021 #11 Del Skrevet 10. februar 2021 Før pandemien var det ganske 50/50 for meg med kort og kontanter, nå bruker jeg nesten bare kort men det har skjedd noen ganger at jeg har betalt med kontanter. Det er forresten fornuftig å ha kontanter liggende tilfelle noe skulle skje som gjør at man ikke kan betale med kort. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chord Skrevet 10. februar 2021 #12 Del Skrevet 10. februar 2021 Jente- skrev (1 minutt siden): Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Jeg går ikke på butikken hvis jeg er syk. Jeg bruker alltid munnbind. Jeg vasker hendene før jeg drar til butikken og unngår å ta meg til fjeset. Jeg har antibac med meg. Jeg spriter alltid fingrene godt (med mye antibac, minimum 85%) før jeg går inn i butikken, bruker altså antibac før jeg tar på varene og etter jeg har tatt på lommeboken og kontantene (bruker mest kort, men hender jeg har kontanter). Slikker meg aldri på fingrene, hoster ikke på pengene, og tar meg ikke til fjeset. Dessuten har pengene som oftest ligget urørt i 1 uke i lommeboken både før og etter bruk, uten at lommeboken har blitt rørt, dermed er eventuelle bakterier døde. Jeg tviler på at du får noe svar fra de personene du sikter til i innlegget ditt, fordi de fleste bruker kort, få personer bruker kontanter og av de som bruker kontanter er det enda færre som oppfører seg så stygt, som både hoster på penger, går syk inn i butikken, slikker seg på fingrene ved kontanthåndtering og ikke bruker antibac og munnbind. Tydelig at du ikke jobber i butikk. MANGE som betaler med kontant, selv nå. Og overraskende mange som ikke bruker antibac (selv om de fleste er flinke). Det er ikke gøy, men det er bare å sprite seg. Dessverre med sår på hendene 👎 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
i123 Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #13 Del Skrevet 10. februar 2021 Takk for konstruktive svar, til tross for mitt noe aggressive åpningsinnlegg. Vil bare legge til at selv om mange av dere sikkert er renslige, så er det utrolig mange som ikke er klar over at de tar seg i ansiktet, i munnen, klør seg på nesa når de står i kassen med kontantene sine. Hvis jeg hadde spurt mine kunder, så tror jeg ingen hadde trodd på meg hvis jeg sa at de nettopp slikket seg på fingeren da de skulle ta pose (som om de leser en avis). Men ekstremt mange gjør jo det, til og med folk i 30-40-årene. Når man har klødd seg under nesa, rettet på munnbindet, tatt på mobilen etc, og deretter kommer i kassen og bruker kontakter så er det klart kontanter kan smitte, selv om man har spritet seg på vei inn i butikken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente- Skrevet 10. februar 2021 #14 Del Skrevet 10. februar 2021 Chord skrev (6 minutter siden): Tydelig at du ikke jobber i butikk. MANGE som betaler med kontant, selv nå. Og overraskende mange som ikke bruker antibac (selv om de fleste er flinke). Det er ikke gøy, men det er bare å sprite seg. Dessverre med sår på hendene 👎 Da bør du lese dette svaret: EndaEnGang skrev (12 minutter siden): Det er ikke SÅ ofte folk kommer med kontanter. Har aldri opplevd at noen står og hoster i hendene før de gir meg penger heller, det høres rimelig absurd ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 10. februar 2021 #15 Del Skrevet 10. februar 2021 Lurer på hvor mange det er som slikker seg på hendene og hoster på pengene når de skal betale. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 10. februar 2021 #16 Del Skrevet 10. februar 2021 i123 skrev (25 minutter siden): Jeg jobber i butikk, og er nysgjerrig på dere som konsekvent velger å bruke kontanter som betalingsmiddel. Tenker ikke på eldre personer på 85+ og rusmisbrukere, men dere andre. Som ett år inn i en pandemi kommer og tar opp lommeboka, slikker seg på pekefingeren og drar opp en femhundrelapp. Gjerne hoster litt på den også. Tenker dere på at basseluskene fra kontantene dine kanskje blir overført til kunden som kommer etter dere, f.eks. en dame på 90 år som er i risikosonen? Tenker dere på at den ansatte som tar i mot må sprite hendene omtrent til blods fordi du er kunde nummer 300 som "skal betale med penger"? At de fingrene som må ta i mot dine kontanter, kanskje havner på neste kundes matvarer som skal inn på kjøkkenet deres? At mynten som dere får tilbake, kanskje kommer fra en koronasyk kunde, og dere tar i mot, gjerne slikker på fingeren igjen for å åpne posen eller kladder på mobiltelefonen? At dere gir inntrykk til omverdenen rundt om at dere driter i dugnaden? Hva er grunnen til at dere insisterer på disse kontantene i butikker, i stedet for å bare sette de inn på konto? Slikker på fingern og hoster på pengen? Høres ut som overdrivelse. Bruker dere ikke munnbind? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 10. februar 2021 #17 Del Skrevet 10. februar 2021 Det er for meg helt uforståelig. Ei venninne jobber på bensinstasjon og sier hun får kontanter hver eneste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
i123 Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #18 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeffe skrev (4 minutter siden): Slikker på fingern og hoster på pengen? Høres ut som overdrivelse. Bruker dere ikke munnbind? Okapi skrev (5 minutter siden): Lurer på hvor mange det er som slikker seg på hendene og hoster på pengene når de skal betale. JA det er kjempemange som slikker seg på fingrene! Ser det MANGE ganger i løpet av en vakt. Folk gjør det ubevisst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anno19 Skrevet 10. februar 2021 #19 Del Skrevet 10. februar 2021 Ikke alle er komfortable med å bruke kort som betalingsmiddel og det må være greit. Noen ser for dårlig til å taste kode, noen sliter med å huske kode eller føler at de mister kontroll når de skal bruke kort. Det er trasig at de skal bli møtt med en negativ holdning av de som sitter i kassen. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EndaEnGang Skrevet 10. februar 2021 #20 Del Skrevet 10. februar 2021 1 hour ago, anno19 said: Ikke alle er komfortable med å bruke kort som betalingsmiddel og det må være greit. Noen ser for dårlig til å taste kode, noen sliter med å huske kode eller føler at de mister kontroll når de skal bruke kort. Det er trasig at de skal bli møtt med en negativ holdning av de som sitter i kassen. Enig, det hører ikke hjemme noen steder. 9 av 10 som betaler kontant hos meg spør meg faktisk om det er greit først også, og det setter jeg pris på at de gjør, selv om det ikke kunne ramlet meg inn å si nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg