AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Så må søke gjeldsordning nå, 2 mill i forbruksgjeld og kun årsinntekt på 460.000kr. Men har en leiekontrakt jeg ordnet litt på siden jeg deler husleien men ikke er sambo. Er opprinnelig 14000, jeg har skrevet 9000. Blir dette oppdaget? Går namsmann igjennom kontoen min å finner overføring på 14000 hver måned? Kan han kontakte huseier? Er det noen grunn til at jeg kan få avslag? Siste gjeld fra 2014/2015. Må vel sende inn lønnslipper fra 3 mån men i desember var den på 0, fikk sykepenger fra Nav og november kun halv lønn av samme grunn. Har det betydning? Anonymkode: 1838c...af3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Det går nok fint, men du må jo dekke differansen på husleien av livsoppholdet ditt. Da har du sinnsykt lite penger å leve for Anonymkode: 964e6...25f 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det går nok fint, men du må jo dekke differansen på husleien av livsoppholdet ditt. Da har du sinnsykt lite penger å leve for Anonymkode: 964e6...25f Ja, det skjønner jeg men har meget gode grunner for å bo så dyrt. Men vil ikke bli oppdaget for forfalskning! Hva er mulighetene for det tror du? Anonymkode: 1838c...af3
gmail Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 For det første så er det bare å sette igang, bare vær klar over at det kan ta lang tid da det er mange mnd ventetid før du i det hele tatt blir kalt inn. Det andre er er at livsoppholdet ditt vil være på minimalt , altså sifo sin sats så jeg hadde sett på det å sett på om d klarer å dekke opp resten av det som du da må dekke opp som differansen .
Jytte Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men har en leiekontrakt jeg ordnet litt på siden jeg deler husleien men ikke er sambo. Er opprinnelig 14000, jeg har skrevet 9000. Blir dette oppdaget? Du mener at du skal lure kreditorene for to tusen? Det ville jeg aldri gjort. De kan ta stikkprøver og se at dere er to som er folkeregistrert der. Du har bare denne ene sjansen til å få gjeldsordning. Pluss at du fint klarer å leve på Sifos budsjett. 7
TBergh Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Hei. Ja, sjansen for at dette med husleien vil bli avdekket er relativ stor. Så din søknad om gjeldsordning vil med stor sannsynlighet bli avslått Grunnen er at alle utgifter du krever dekket, må og skal dokumenteres. Du sier at den reelle husleien er på kr 14 000,00 – fjorten tusen Livsoppholdssatsen for deg, en enslig som bor alene er pr d.d. på kr 8 989,00 Dette vil si at du da må dekke opp kr 5 011,00 pr mnd av livsoppholdssatsen. Dette vil da gi deg kr 3 978 pr mnd som skal dekke alle dine utgifter til livsopphold, slik som mat, klær, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, strøm, samt alle andre utgifter, utenom husleie. Gjeldsordningsloven sier at en gjeldsordning skal bygge på: «Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.» Du sier i ditt svar at du: «Ja, det skjønner jeg men har meget gode grunner for å bo så dyrt.» Søk på gjeldsordning, på nettet, og du vil finne på Politiets sider søknadsskjema som bl.a. forteller hvilken dokumentasjon du må vedlegge søknaden. Hvis du hadde oppgitt grunnen så ville det være lettere å vurdere om du bor dyrere enn hva gol åpner for. Boutgifter avgjøres i mange saker skjønnsmessig. Høyere boutgifter for enslige kan f.eks. være samvær med barn, helsemessige årsaker, eller at flytting vil kunnemedføre økning i andre utgifter. De økonomiske beregningene som gjøres ved gjeldsforhandlinger skal skje ved en konkret vurdering av DIN sak. Ikke på generelt grunnlag eller etter normerte utgifter. Korrigering til andre innskrivere, slik at misforståelser ikke skal oppstå. Gjeldsordningsloven bruker IKKE Sifos budsjett, men egne livsoppholdssatser. Håper dette gir deg svar på det du spør om Med vennlig hilsen TBergh Endret 10. februar 2021 av TBergh Tillegg 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Jytte skrev (27 minutter siden): Du mener at du skal lure kreditorene for to tusen? Det ville jeg aldri gjort. De kan ta stikkprøver og se at dere er to som er folkeregistrert der. Du har bare denne ene sjansen til å få gjeldsordning. Pluss at du fint klarer å leve på Sifos budsjett. Er kun jeg og husverten som er registrert her. Anonymkode: 1838c...af3
Jytte Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er kun jeg og husverten som er registrert her. Anonymkode: 1838c...af3 Ok, men la oss si at den du bor med flytter, hvis det ikke er husverten, da vil du få et problem siden du vil få økte boutgifter på det samme stedet?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 TBergh skrev (19 minutter siden): Hei. Ja, sjansen for at dette med husleien vil bli avdekket er relativ stor. Så din søknad om gjeldsordning vil med stor sannsynlighet bli avslått Grunnen er at alle utgifter du krever dekket, må og skal dokumenteres. Du sier at den reelle husleien er på kr 14 000,00 – fjorten tusen Livsoppholdssatsen for deg, en enslig som bor alene er pr d.d. på kr 8 989,00 Dette vil si at du da må dekke opp kr 5 011,00 pr mnd av livsoppholdssatsen. Dette vil da gi deg kr 3 978 pr mnd som skal dekke alle dine utgifter til livsopphold, slik som mat, klær, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, strøm, samt alle andre utgifter, utenom husleie. Gjeldsordningsloven sier at en gjeldsordning skal bygge på: «Forslaget skal bygge på en virkelighetsnær vurdering av skyldnerens betalingsevne.» Du sier i ditt svar at du: «Ja, det skjønner jeg men har meget gode grunner for å bo så dyrt.» Søk på gjeldsordning, på nettet, og du vil finne på Politiets sider søknadsskjema som bl.a. forteller hvilken dokumentasjon du må vedlegge søknaden. Hvis du hadde oppgitt grunnen så ville det være lettere å vurdere om du bor dyrere enn hva gol åpner for. Boutgifter avgjøres i mange saker skjønnsmessig. Høyere boutgifter for enslige kan f.eks. være samvær med barn, helsemessige årsaker, eller at flytting vil kunnemedføre økning i andre utgifter. De økonomiske beregningene som gjøres ved gjeldsforhandlinger skal skje ved en konkret vurdering av DIN sak. Ikke på generelt grunnlag eller etter normerte utgifter. Korrigering til andre innskrivere, slik at misforståelser ikke skal oppstå. Gjeldsordningsloven bruker IKKE Sifos budsjett, men egne livsoppholdssatser. Håper dette gir deg svar på det du spør om Med vennlig hilsen TBergh Ok,ja jeg bor her fordi alt er inkludert i husleien og det er gangavstand til jobb. Det er å lagt opp til 4000kr ekstra per måned i 8 måneder som et slags depositum. Etter 8 måneder er leien 10000. Er toroms i en av de største byene i morge. Anonymkode: 1838c...af3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 Jytte skrev (1 minutt siden): Ok, men la oss si at den du bor med flytter, hvis det ikke er husverten, da vil du få et problem siden du vil få økte boutgifter på det samme stedet? Hvis husverten flytter er det pga salg å da er det ju stor sannsynlighet for at jeg må flytte å. Anonymkode: 1838c...af3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 Men går de igjennom kontoen? Kontakter det husverten for å bekrefte kontrakt? Hvis ikke kan de ju ikke oppdage at kontrakten er forandret på? Anonymkode: 1838c...af3
Jytte Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis husverten flytter er det pga salg å da er det ju stor sannsynlighet for at jeg må flytte å. Anonymkode: 1838c...af3 Ok. Men jeg ville ikke forsøkt å lure noe unna. Husverten vet jo nødvendigvis om det? Men nå forstår jeg ikke. Du har fjorten tusen i husleie, men skal oppgi at du har ni? Er det fordi du er så opptatt av fasade at du må bo der? Du vil jo tape fem tusen i mnd. og regnestykket vil ikke gå opp for din del over tid. Vet ikke taket på hvor mye de regner med at du kan ha i boutgift. TBergh skrev kanskje noe om det.
Jytte Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er toroms i en av de største byene i morge. Da er du samboer? Gjør hva du vil for min del.
TBergh Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 Hei. Du oppgir ikke hvor du bor, men hvis kr 10 000,00 er gjengs husleie på stedet, så vil dette med depositum på kr 32 000,00 som skjer som en delinnbetaling i 8 mnd, vil mest sannsynlig bli godtatt. Husleieloven sier at utleier kan kreve inntil 6 – seks mnd husleie som depositum. Du ligger da godt innenfor hva loven tillater. Men, bare så det er sagt. Du MÅ FØLGE GODT MED PÅ ALT i din sak, da det er du som, ene og alene er ansvarlig for alt inne din gjeldsordning. Namsmannen skal være behjelpelig med å lage, utforme et forslag til gjeldsordning. Dette vil si, lage beregninger, og sørge for at loven blir fulgt. Gol pålegger namsmannen følgende: «§ 2-2. Namsmannens veiledningsplikt Namsmannen skal sørge for at skyldneren får den veiledning denne trenger for å kunne gjennomføre en gjeldsforhandling, utforme et forslag til gjeldsordning som ligger innenfor lovens rammer, og i tilfelle begjære tvungen gjeldsordning. Namsmannen skal forsikre seg om at skyldneren har forstått hvordan den foreslåtte gjeldsordningen skal gjennomføres. Dersom forslaget ikke er utformet som nevnt i § 4-2 tredje ledd første punktum, skal namsmannen sørge for nødvendig oppfølging og kontroll av gjeldsordningens gjennomføring. Endret ved lov 10 jan 2003 nr. 1 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 10 jan 2003 nr. 15). § 2-3. Namsmannens undersøkelsesplikt Namsmannen skal sørge for at saken blir tilstrekkelig opplyst. Namsmannen skal kontrollere at søknaden inneholder de opplysninger som kreves etter § 2-1 annet ledd og kan kreve at søkeren dokumenterer opplysningene. Namsmannen skal innhente opplysninger om registrerte heftelser i skyldnerens eiendeler. Namsmannen kan innhente opplysninger fra tredjepersoner. Tvangsfullbyrdelsesloven § 7-12 gjelder tilsvarende.» MEN hvis du er uenig i forslaget, og vil lage ditt eget forslag, så sier loven: «§ 4-12.Vedtakelse av frivillig gjeldsordning Namsmannen sender skyldnerens forslag til gjeldsordning til samtlige kjente fordringshavere som berøres.» Dette betyr også at du kan gjøre endringer i forslaget som namsmannen har laget. I gols livsoppholdssats kan du få tillegg så vel som reduksjon. I og med at du oppgir at du har gangavstand til arbeidet, vil kanskje namsmannen, og/eller dine kreditorer forsøke å kutte vekk utgiftene til reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, nettopp fordi du har gangavstand. Dette beløpet varier noe, men ofte ligger det rundt kr 750,- til kr 900,,- pr mnd. Dette kan og skal de ikke gjøre, da dette vil medføre at de samtidig vil avskjære deg fra sosial omgang med venner og familie. Bøker – ot prp. Gå på biblioteket og lån bøker av Egil Rokhaug og Ernst Moe om gjeldsordning i praksis, og gjeldsordningsloven med kommentarer, og les det som er din aktuelle situasjon. Gode innholdsfortegnelser og gode stikkordlister bak i begge bøkene, så du behøver derfor ikke å lese alt i disse bøkene. Hvis du ikke har gjort det allerede, så søk på nettet etter: Ot prp. nr 155 (2012–2013). Dette er lovforarbeidene til gol. Last også ned gjeldsordningsloven. Den finner du på Lovdata. Ja dette vil medføre en god del arbeid, fra din side. Men en gjeldsordning legger føringer for resten av ditt liv. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gjøre dette, for å unngå at du blir «lurt» av namsmannen og eventuelt tingretten. Jeg har praktisert som gjeldsrådgiver i langt over 25 år og sett at mange skyldnere blir «lurt» til for lange gjeldsordninger, avvist på feilaktige grunnlag m.m. Generelt råd. Spill med åpne kort. Ikke kom med «tåpelige unnskyldninger». Ikke prøv å «lure unna noe» for namsmannen. Søknadsskjema du må undertegne gir namsmannen en uinnskrenket fullmakt til å sjekke din økonomi OVERALT. Jeg har aldri hørt om at namsmannen har tatt kontakt med en arbeidsgiver, så da vet du det også. Men det vil namsmannen kunne gjøre, hvis namsmannen begynner å stille spørsmål ved noe av det du har oppgitt, og ikke er fornøyd med de eventuelle unnvikende svarene du gir. Du har gjort en feil. Rett opp feilen. Du var dum som lånte pengene. Du er ikke den første og heller ikke den siste som vil begå denne dumheten. Ad størrelsen på bolig. Jeg antar at du ikke er kredittverdig. Da må du ta til takke med det du får tilbud om. Da vil ofte husleien stige, da du må leie «alt inkludert». Du får ikke tegnet strøm, og/eller internett abonnement, og mest sannsynlig har problemer med privat tlf. ab. Så hvis namsmannen bemerker størrelsen på husleien, er det bare å si at det jeg har nevnt ovenfor, om ikke kredittverdig, og da «skrumper» utleiemarkedet raskt inn. Du har nemlig krav på et bosted. Håper jeg har avklart noen av de tingene du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Høres ut som en kjempe lur ide å starte en gjeldsordning med å være uærlig. Å oppgi høyere husleie enn det du faktisk har kan jo risikere en anmeldelse, samt avslag på gjeldsordning nå og i all fremtid. Jeg hadde absolutt ikke tatt sjansen på noe slikt. Kreditorer kan når som helst kreve å få kopi av ditt budsjett, dokumenterte inntekter og utgifter for å se at du ikke prøver å lurer de på noe vis. Skal du søke så er det bare å gjøre det så raskt som mulig. Gjeldsordningen gjelder fra den dagen de mottar søknaden, forutsatt at den blir godkjent. Du må lage budsjett hver måned. Alt av overskudd etter at godkjente utgifter er trukket i fra må du betale inn på en konto du får oppgitt. Overskuddet beregnes for hvert kalenderår, så her må du ha disiplin nok til ikke å bruke av pengene. Kreditorer vil følge opp din inntekt hvert år ligningsattest er tilgjengelig. Om inntekten her ikke stemmer overens med hva de har fått opplyst så vil de kreve at gjeldsorningen oppheves. Ved endringer i inntekt/utgifter må du opplyse om dette. At namsmannen skal prøve å lure deg som nevnt over her er motsatt av mine erfaringer. I mitt tilfelle var namsmannen 100% på min side og bekjempet alle urettmessige krav som kreditorer kom med. Jeg kom faktisk veldig godt ut av hele situasjonen, og jeg er så ekstremt takknemlig for at gjeldsordning faktisk er en ting. Angrer bare på at jeg ikke søkte mange år tidligere. Mitt råd er å ikke prøve å lure noen på noe vis her, det vil bare slå tilbake på deg selv. Ta de 5-7 årene du får under gjeldsornding til å få orden på økonomien. Ja det er noen kjipe år der du ikke har masse penger, men bedre å ha det slik i 5-7 år enn å ha en postkasse full av inkassokrav resten av livet. Anonymkode: c2eb9...94a 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 For det første, hvorfor skal mennesker som selv har rotet til økonomien få gjeldsordning? Har en venninne som har det og hun har ikke betalt en krone på gjelda si, bare venter til det har gått x antall år og hun bare blir gjeldfri.. og si meg.. hvorfor er livsoppholdsatsen høyere enn på sosialstønad? Der er den 7.518 for en enslig i oslo ihvertfall.. jævlig urettferdig! Anonymkode: a52aa...078 2
nomore82 Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For det første, hvorfor skal mennesker som selv har rotet til økonomien få gjeldsordning? Har en venninne som har det og hun har ikke betalt en krone på gjelda si, bare venter til det har gått x antall år og hun bare blir gjeldfri.. og si meg.. hvorfor er livsoppholdsatsen høyere enn på sosialstønad? Der er den 7.518 for en enslig i oslo ihvertfall.. jævlig urettferdig! Anonymkode: a52aa...078 Du har misforstått en del. Man blir ikke «bare» gjeldfri. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 nomore82 skrev (1 minutt siden): Du har misforstått en del. Man blir ikke «bare» gjeldfri. Åjoda, det blir man etter et vist antall år. Hvordan mener du det foregår liksom? Anonymkode: a52aa...078
PhilosopherSe7en Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: For det første, hvorfor skal mennesker som selv har rotet til økonomien få gjeldsordning? Har en venninne som har det og hun har ikke betalt en krone på gjelda si, bare venter til det har gått x antall år og hun bare blir gjeldfri.. og si meg.. hvorfor er livsoppholdsatsen høyere enn på sosialstønad? Der er den 7.518 for en enslig i oslo ihvertfall.. jævlig urettferdig! Anonymkode: a52aa...078 Sosialstønad er ikke beregnet som en permanent støtte, men for å hjelpe personer i nød. Satsene for gjeldsordning skal gjerne gjelde de neste 7 årene. Vesentlig forskjell her spør du meg. I tillegg så er sosialstønad noe du får fra ditt lokale sosialkontor, mens satsene til livsopphold under gjeldsordning er noe du skal beregne ut i fra din vanlige inntekt/trygd og ikke en midlertidig inntekt som sosialstønad. Synes ikke det er urettferdig at sosialstønaden er lavere, om noe så burde forskjellen vært større i mine øyne. Synes heller ikke det er urettferdig at personer som har havnet i økonomisk uføre skal få en ny sjanse. Hvorfor skal de ikke det når alle andre muligheter er prøvd og de er varig utav stand til å nedbetale sin gjeld? Høres på meg ut som du er bitter fordi du "bare" får 7518 i sosialhjelp 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): og si meg.. hvorfor er livsoppholdsatsen høyere enn på sosialstønad? Der er den 7.518 for en enslig i oslo ihvertfall.. jævlig urettferdig! Anonymkode: a52aa...078 Fordi satsen på GO skal dekke en del ting som man kan søke om ved siden av på sosialstønad, den største posten er vanligvis strøm, men også tvlisens, nødvendig transport osv. Anonymkode: e4b86...a37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå