Example Skrevet 14. februar 2021 #81 Skrevet 14. februar 2021 XaoS skrev (3 timer siden): Ts spør: " Hvor finner dere håp og pågangsmot? Hvordan holder dere familielivet positivt? " Og jeg svarte på det. Alle tråder trenger ikke bare å være klaging, vet du. Det er lov å oppfordre til positivitet også, uten å bli beskyldt for å være arrogant. Gjerne oppfordre til positivitet, men det var ikke slik jeg tolket den delen av innlegget ditt. Alt er ikke bekmørkt, men det er forskjell på hvordan folk rammes og i hvilken grad man rammes. Å spre positivet er fint, men da bør det gjøres på en måte som faktisk oppleves positivt, om man virkelig ønsker det. Å skape sin egen trygghet handler også om å prioritere din egen helse. Mange har ofret mye for fellesskapet, og de sin har ofret mest er de som gjerne sliter mest med virkningene. For mange vil det da innebære å bidra til potensielt økt smittespredning ved å være mer sosial enn man oppfordres til. Det er også effekten av vedvarende tiltakstrykk. Grensen er nådd for mange. Da kommer sitt eget liv og helse i første rekke. 4
Capt. Obvious Skrevet 14. februar 2021 #82 Skrevet 14. februar 2021 Example skrev (7 minutter siden): Gjerne oppfordre til positivitet, men det var ikke slik jeg tolket den delen av innlegget ditt. Alt er ikke bekmørkt, men det er forskjell på hvordan folk rammes og i hvilken grad man rammes. Å spre positivet er fint, men da bør det gjøres på en måte som faktisk oppleves positivt, om man virkelig ønsker det. Å skape sin egen trygghet handler også om å prioritere din egen helse. Mange har ofret mye for fellesskapet, og de sin har ofret mest er de som gjerne sliter mest med virkningene. For mange vil det da innebære å bidra til potensielt økt smittespredning ved å være mer sosial enn man oppfordres til. Det er også effekten av vedvarende tiltakstrykk. Grensen er nådd for mange. Da kommer sitt eget liv og helse i første rekke. Handler sikkert også om at mange bor i områder som i liten grad har vært rammet av tiltakstrykk. Da er det jo også enklere å moralisere over de som syntes tiltakene er tunge, og som bor i områder med høyere grad av tiltak. Det er store forskjeller internt i Norge nå, alt fra nesten ikke tiltak til at man fortsatt egentlig ikke skal møte hverandre i f. eks. Oslo. 8
velociraptor Skrevet 14. februar 2021 #83 Skrevet 14. februar 2021 Gagaen skrev (3 timer siden): Det er så snevert å tenke slik syns jeg. Med litt fantasi kan man trene hva som helst med enkle midler. Utstyr fåes kjøpt eller kan lages. Man beholder fint formen slik. Man får mer stress og irritasjon av bare å se begrensninger og ikke løsninger. Snevert? Hvis det som gir meg glede i liver var å danse tango; musikken, samspillet mellom kroppene, skjørtet som flagrer rundt leggene, latteren, det sosiale før og etter. Og en positiv bieffekt av dette var at jeg holdt meg i form. Så skal det å vasse ut i snøen (jeg hater forresten å være ute), alene, nesten ute av stand til å bevege meg på grunn av klærne, være en erstatning? Hvis du har lyst på en sjokolade kan du da bare spise en agurk. Hvis du savner moren din kan du jo kjøpe deg en lampe og snakke litt til den. Hvis hunden din dør kan du jo bare kjøpe en gullfisk. Trening er ikke trening. Det finnes mange måter å få høy puls på, men ikke nødvendigvis så mange gledesbetonte måter. Og når noe gir kun helsegevinst men null glede, endorfiner, adrenalin etc, så blir dørstokkmila ekstremt lang for de fleste. Mulig du er et perfekt menneske med viljestyrke av stål, som spiser mat du hater og trener ting du misliker sterkt hver dag kun fordi du vet det er bra for deg på sikt, men de fleste er ikke sånn, og det ville uansett ikke hjelpe på den psykiske helsen å tvinge seg til enda mer negative ting, selv om det sikkert kunne ha en viss gevinst på fysisk helse. 13
Sitronterte Skrevet 15. februar 2021 #84 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Jeg savner virkelig å dra til verkstedet og få brukt min kreativitet. For å komme dit må jeg ta to busser. Men jeg er samtidig utrolig flink til å muntre meg selv opp om jeg sliter. Ringer gjerne en venninne, barna, eksen. Baker, sorterer ting i huset som jeg normalt bare ignorerer og holder motet oppe. Er alene. Min sønn bor for tiden hos faren pga skolen. Jeg har en papegøye som virkelig er god å ha. Høres rart ut, men å ha kjæledyr hjelper. Sørger for å ha normal døgnrytme og står tidlig opp. Ta en kopp kaffi og prøve å nyte de små tingene. I dag er faktisk en av de nettene jeg har sittet lengst oppe, på veldig lenge. Ser på spennende programmer og serier. Og aldri har jeg hatt det mer organisert i sakene mine. Vi får holde ut og tenke at det er nødt å bli en ende på dette. Men hver gang det blir skrevet om at folk skal til utlandet og at det kan bli realistisk med sydenreiser i sommer, da synker håpet enda mer. Dette blir ingen bedre år enn i fjor. Men våren er som sagt snart her. Tenk så lyse, fine dager. Kan sitte ute på terrassen med en kopp kaffi og se alle de vakre fargene rundt oss. Og ikke bare det, kan plante i hagen. 😄 Endret 15. februar 2021 av Sitronterte 1
Fremhevede innlegg