Jdz Skrevet 10. februar 2021 #41 Skrevet 10. februar 2021 velociraptor skrev (2 timer siden): Men man kan jo ikke åpne opp igjen om det fortsatt smitter, selv om de eldre og sårbare er vaksinerte, i følge regjeringen. For da vil visstnok bare alle de som ikke er i risikogruppen overvelde intensivavdelingene. Det bør ikke være målsettingen. De som ikke er i risikogruppen havner jo i liten grad på intensivavdelingene, det er vel hele poenget med å prioritere risikogruppene først. Jeg har greid meg bemerkelsesverdig greit gjennom hele pandemien og jeg trives i utgangspunktet godt i eget selskap, men det er grenser for hvor mye egentid og tid til egenutvikling jeg egentlig trenger. Ser at de truer med å stenge ned alt igjen her jeg bor nå, inkludert treningssentere, på tross av det nesten ikke finnes smitte og de smittetilfellene som finnes er kjente nærkontakter. Jeg har vært positiv til tiltakene så langt, men kjenner at jeg sliter mer og mer med å støtte opp om dette. Er vi sikre på at det faktisk gir netto folkehelsegevinst å stenge treningssentrene når ikke et eneste smittetilfelle kan spores tilbake til treningssentre så langt? 11
velociraptor Skrevet 10. februar 2021 #42 Skrevet 10. februar 2021 Jdz skrev (1 time siden): Det bør ikke være målsettingen. De som ikke er i risikogruppen havner jo i liten grad på intensivavdelingene, det er vel hele poenget med å prioritere risikogruppene først. Jeg har greid meg bemerkelsesverdig greit gjennom hele pandemien og jeg trives i utgangspunktet godt i eget selskap, men det er grenser for hvor mye egentid og tid til egenutvikling jeg egentlig trenger. Ser at de truer med å stenge ned alt igjen her jeg bor nå, inkludert treningssentere, på tross av det nesten ikke finnes smitte og de smittetilfellene som finnes er kjente nærkontakter. Jeg har vært positiv til tiltakene så langt, men kjenner at jeg sliter mer og mer med å støtte opp om dette. Er vi sikre på at det faktisk gir netto folkehelsegevinst å stenge treningssentrene når ikke et eneste smittetilfelle kan spores tilbake til treningssentre så langt? Nei det er litt vanskelig å forstå gevinsten for folkehelsen ved å nekte folk å trene, når ikke et eneste smittetilfelle kan spores til treningssentrene og overvekt er en risikofaktor. 6
Turid truseløs Skrevet 10. februar 2021 #43 Skrevet 10. februar 2021 Capt. Obvious skrev (5 timer siden): Joda, noen få lyspunkter er det selv om det ikke er mange. En er årstiden som går mot lysere tider. Siden det er en stabil vinter og relativt kaldt i store deler av Norge uten masse lavtrykk, tyder det på stabile luftmasser, noe som også ofte øker sannsynligheten for en varm og stabil sommer. Varme og stabile sommere med mye sol følger ofte kalde/harde vintere. Det ville vært fint med tanke på smitte. Men det er jo ingen garanti. Litt off topic, men har du dokumentasjon på dette? Jeg har nemlig alltid følt det er en sammenheng mellom kald tørr vinter og påfølgende fin sommer. Men så var jeg så dum og google for å få bekrefte min svogerforskning, og det var ganske nedslående lesning🙈😂
Momma Skrevet 10. februar 2021 #44 Skrevet 10. februar 2021 Ukjent. skrev (5 timer siden): Hun spør om det rakner for flere, da må det være lov å svare at «ja, det gjør det». Det har du helt rett i. 1
Gjest Warrior Skrevet 10. februar 2021 #45 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Er og har vært veldig deprimert og full i angst under hele pandemien men det at vi har fått vaksine mot korona og at vaksineringen er godt i gang selv om det går tregt gir meg håp og jeg tror vi får en bedre sommer, og høst. Prøver å tenke positivt Endret 10. februar 2021 av Warrior
SisteGang Skrevet 10. februar 2021 #46 Skrevet 10. februar 2021 Finngirl skrev (10 timer siden): Overhodet ingen problemer. Stortrives med å være mindre sosial. Kunne levd sånn i mange år til. Jeg også 😊 1
KvinneguidenBruker Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #47 Skrevet 10. februar 2021 _Kraken_ skrev (10 timer siden): Ja, nå rakner det. Jeg har mann og barn, og er sånn sett heldig stilt. Men nå er det tungt, jeg føler ikke det er noen ende på dette. Det gjør vondt å ikke kunne se venner, familie og å planlegge noe som helst hyggelig, for jeg har ikke tro på bedring lenger. Jeg er tungt deprimert og ønsker bare å sove. Og jeg har dritdårlig samvittighet for å si at jeg føler det sånn, jeg som har alt. Men her sitter jeg, orker ikke noe lenger. Gråten sitter løst og jeg føler meg så alene og ensom. Kjenner meg igjen her! 1
Example Skrevet 10. februar 2021 #48 Skrevet 10. februar 2021 At vi snart er i midten av februar hjelper på. Det er lysere tider og fint vær, som absolutt hjelper. Jeg er innstilt på at tiltakene kommer til å vare noen måneder til, men at oppmykning presser seg frem av seg selv mot våren. Når våren og etter hvert sommeren kommer har man hatt et halvår på å vaksinere de man mener bør vaksineres først, og da er ikke kapasiteten til sykehus lenger noen god grunn. At man kombinert med å ikke øke kapasiteten til sykehusene velger å vaksinere de som ikke opptar denne kapasiteten håper jeg er et bevisst valg som gjør at frykten er noe grunnløs. Etter hvert som disse faktorene spiller mer inn forsvinner det rettslige grunnlaget regjeringen har for de strengeste tiltakene, og de må mykne opp. Den folkelige støtten for tiltak er lavere enn noen gang, og det blir neppe bedre. Er det politikere forstår er det nettopp det. For å si det enkelt. I sommer blir det Norgesferie på meg igjen, har ingeting imot det. Jeg skal være med venner jeg knapt har sett det siste året, og jeg skal feste og ha det gøy. Jeg vil anta at tiltakene er på et minimum kontra nå, men det vil i grunn ikke gjøre så mye forskjell. Da er dugnaden over for min del. 10
Gjest Linny111 Skrevet 11. februar 2021 #49 Skrevet 11. februar 2021 Ja, bor i Storbritannia. Vi forlater huset for å handle mat 1-2 ganger i uka og går tur med hunden hver dag. Ellers har vi vært finne siden november. Det er ulovlig å forlate byen vi bor i - og egentlig forbudt å forlate huset om det ikke er nødvendig også. Har ikke truffet andre mennesker enn samboeren på månedsvis. Familie har ingen av oss møtt på over et år. Typen har ikke jobbet siden mars i fjor og det er lite støtte fra staten. Det går litt opp og ned egentlig. Jeg føler meg veldig apatisk og får ikke mye glede av ting. Jeg har veldig liten lyst til å jobbe (jeg jobber hjemmefra som frilans). Jeg er liksom aldri glad, men ikke kjempetrist heller. Jeg spiser veldig usunt. Men jeg skjønner jo at det må være sånn. Det er mange som dør her. Typen har flere i litt fjernere slekt som har dødd. Vi har begge hatt korona. Det eneste lyspunktet er at jeg tror Storbritannia nærmer seg 20% vaksinert nå. Alle vi vet om over 70 er vaksinert. Tallene synker. Men det blir nok sånn her i minst en måned til. Jeg skal takle det, jeg har flott hus, flott kjæreste, flott hund og penger, men noe gjør også vondt inni meg. Det er kjempemye snø her nå da. Nyhetene kaller det "snow storm" og det er visst kaos og farlig og alt som er. Det er som en vanlig norsk februardag, og jeg elsker det! Dette trengte jeg virkelig istedenfor en våt og gjørmete britisk vinter. Takk for denne tråden. Trengte å få det ut.
Becky Skrevet 11. februar 2021 #50 Skrevet 11. februar 2021 Linny111 skrev (2 minutter siden): Ja, bor i Storbritannia. Vi forlater huset for å handle mat 1-2 ganger i uka og går tur med hunden hver dag. Ellers har vi vært finne siden november. Det er ulovlig å forlate byen vi bor i - og egentlig forbudt å forlate huset om det ikke er nødvendig også. Har ikke truffet andre mennesker enn samboeren på månedsvis. Familie har ingen av oss møtt på over et år. Typen har ikke jobbet siden mars i fjor og det er lite støtte fra staten. Det går litt opp og ned egentlig. Jeg føler meg veldig apatisk og får ikke mye glede av ting. Jeg har veldig liten lyst til å jobbe (jeg jobber hjemmefra som frilans). Jeg er liksom aldri glad, men ikke kjempetrist heller. Jeg spiser veldig usunt. Men jeg skjønner jo at det må være sånn. Det er mange som dør her. Typen har flere i litt fjernere slekt som har dødd. Vi har begge hatt korona. Det eneste lyspunktet er at jeg tror Storbritannia nærmer seg 20% vaksinert nå. Alle vi vet om over 70 er vaksinert. Tallene synker. Men det blir nok sånn her i minst en måned til. Jeg skal takle det, jeg har flott hus, flott kjæreste, flott hund og penger, men noe gjør også vondt inni meg. Det er kjempemye snø her nå da. Nyhetene kaller det "snow storm" og det er visst kaos og farlig og alt som er. Det er som en vanlig norsk februardag, og jeg elsker det! Dette trengte jeg virkelig istedenfor en våt og gjørmete britisk vinter. Takk for denne tråden. Trengte å få det ut. Klem til deg! Er i samme båt 3
Gjest Linny111 Skrevet 11. februar 2021 #51 Skrevet 11. februar 2021 4 minutter siden, Becky said: Klem til deg! Er i samme båt Takk! klem til deg også! Håper det blir bedre snart.
Fnugg1 Skrevet 11. februar 2021 #52 Skrevet 11. februar 2021 Jeg fikk meg en «smell» her om dagen og følte bare masse tristhet og motløshet. Føler jeg har taklet det ganske bra fram til da, og har faktisk likt å være mindre sosial og ha tid til ting som skulle gjøres i huset, og å lese bøker som har ligget på vent. Gleder meg til det blir lysere og varmere ute, for jeg er bare så utrolig lei kulden nå. Tror det vil hjelpe litt når man kan bevege seg litt mer ut i hager osv når våren kommer. 3
Becky Skrevet 11. februar 2021 #53 Skrevet 11. februar 2021 Linny111 skrev (Akkurat nå): Takk! klem til deg også! Håper det blir bedre snart. Jaa, virkelig! Godt at vaksineringen er så i gang i Storbritannia. Fikk vite i dag at i Tyskland blir det hard lockdown også frem til midten av mars. Så over 1 mnd og 2 uker til. Godt i gang med vaksinering her også.. men mange som er syke og dør.. slitsom situasjon! Trist å ikke kunne dra hjem til Norge å se venner og familie. Men lys i tunnelen i alle fall 3
Million Skrevet 11. februar 2021 #54 Skrevet 11. februar 2021 Tutte skrev (På 10.2.2021 den 11.20): Ja, og det har vi fått bevist allerede ved at sykehjemspasienter ble vaksinert først enda den aller største grunnen til nedstengning liksom var at helsevesenet ikke skulle bli overbelastet. Men ville ikke alle syke gamlingene med covid blitt flyttet fra gamlehjemmet til sykehusinnleggelser? De ville jo vært de første til å bli sendt på sykehus, siden de rammes så hardt om de først blir smittet av noe. 1
Hatsumomo Skrevet 11. februar 2021 #55 Skrevet 11. februar 2021 Rakner ikke litt en gang. Men kjenner at jeg er grundig lei folka som syter over tiltak (det er vel i grunn kun her inne på forumet det skjer så det hjelper veldig å lese minst mulig her inne) og det stadige maset opp og ned i mente av pressen. Så leser lite der også. Ellers går nå livet sin vante gang innimellom nedstenging og åpning. 3
Gjest Gagaen Skrevet 11. februar 2021 #56 Skrevet 11. februar 2021 velociraptor skrev (På 10.2.2021 den 14.46): Nei det er litt vanskelig å forstå gevinsten for folkehelsen ved å nekte folk å trene, når ikke et eneste smittetilfelle kan spores til treningssentrene og overvekt er en risikofaktor. Hvem er det som nekter noen å trene? Man kan trene alle andre steder enn treningssenter, alle må tenke alternativt i dagens situasjon.
skrue Skrevet 11. februar 2021 #57 Skrevet 11. februar 2021 For min egen del og dem jeg kjenner: ikke i det minste. Men folk er skrudd sammen forskjellig og noen klarer ikke slikt ser det ut til. 1
Gjest Tutte Skrevet 11. februar 2021 #58 Skrevet 11. februar 2021 (endret) Million skrev (3 timer siden): Men ville ikke alle syke gamlingene med covid blitt flyttet fra gamlehjemmet til sykehusinnleggelser? De ville jo vært de første til å bli sendt på sykehus, siden de rammes så hardt om de først blir smittet av noe. Nei, de fleste blir behandlet for covid på sykehjem, og de fleste covid relaterte dødsfall blant sykehjemspasienter har også skjedd på sykehjem. Dessuten er mange for syke og svake fra før at de ikke ville tåle å bli flyttet på, og heller ikke respiratorbehandling. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://tidsskriftet.no/2020/11/debatt/flere-sykehjemspasienter-med-covid-19-bor-behandles-pa-sykehus&ved=2ahUKEwi_tsOaqeLuAhUSxYsKHYu-BpUQFjAAegQIBBAC&usg=AOvVaw0yxqykBB_K-xD9JqDBxFEs Endret 11. februar 2021 av Tutte
Hr. Aktiv Skrevet 11. februar 2021 #59 Skrevet 11. februar 2021 Sprettballen skrev (På 10.2.2021 den 10.07): Det var jo veldig positivt at ingen av dem utviklet alvorlig sykdom, selv om vaksinen ikke var 100 % effektiv ennå da de ble smittet. 😊 Av hundre smittede er under en så syk at han/hun dør. Sjansen for å overleve er derfor over 99%. Skal godt gjøres å finne den personen i rekka som blir alvorlig syk av dette. 5
Frøkensina Skrevet 11. februar 2021 #60 Skrevet 11. februar 2021 Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden): Av hundre smittede er under en så syk at han/hun dør. Sjansen for å overleve er derfor over 99%. Skal godt gjøres å finne den personen i rekka som blir alvorlig syk av dette. Sjansen for å dø av covid er mye høyere for de som bor på sykehjem, trodde alle hadde fått med seg det nå? 2
Fremhevede innlegg