AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg kan ingenting om idrett, men når jeg hører om friidrett og spesielt løping i media hører jeg stadig vekk om rekord, verdensrekord osv. I dag løp visst en av de norske brødrene Ingebrigtsen til Europarekord og etiopiske Tsegay satte ny verdensrekord i følge sportsnyhetene. Betyr det at han norske faktisk løp det raskeste som noengang har blitt registrert i Europa? Eller har ordet rekord en egen intern definisjon i sporten? Anonymkode: e0b9d...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 9. februar 2021 #2 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ingenting om idrett, men når jeg hører om friidrett og spesielt løping i media hører jeg stadig vekk om rekord, verdensrekord osv. I dag løp visst en av de norske brødrene Ingebrigtsen til Europarekord og etiopiske Tsegay satte ny verdensrekord i følge sportsnyhetene. Betyr det at han norske faktisk løp det raskeste som noengang har blitt registrert i Europa? Eller har ordet rekord en egen intern definisjon i sporten? Anonymkode: e0b9d...7ea Han løp det raskeste noen europeer har løpt på distansen innendørs. En Europarekord kan settes hvor som helst i verden. Det eneste kravet er at det er en europeisk utøver som har satt den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Del Skrevet 9. februar 2021 Verdensrekord/Europarekord/Norgesrekord betyr at de løp raskere enn noen andre i verden/Europa/Norge har gjort på samme strekning, ja. Selv jeg som ikke bryr meg i det hele tatt om sport vet jo dette 😛 Anonymkode: 7566f...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 9. februar 2021 #4 Del Skrevet 9. februar 2021 Her er definisjoner: Verdensrekord: Beste resultat som noen sinne er oppnådd i øvelsen. Continental rekord (Europarekord, Afrikansk rekord, Asiatisk rekord osv) Beste resultat som noen sinne er oppnådd av utøver i respektive verdensdel. Nasjonal rekord. Beste restultat oppnådd av en utøver fra det enkelte land. Feks Norgesrekord. Bestenotering: Beste resultat i en øvelse som ikke har en offisiell verdensrekord. Årsbeste. Beste resultat i øvelsen inneværende år. Man snakker gjerne om årsbeste i verden, nasjonen eller personlig. Mesterskapsrekord. Beste resultat noen sinne i det aktuelle stevne. For eks Bislett Games. Eller OL. I OL snakker man da dog gjerne om olympisk rekord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå