Gå til innhold

Hører stadig om verdensrekord i løping, hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om idrett, men når jeg hører om friidrett og spesielt løping i media hører jeg stadig vekk om rekord, verdensrekord osv. I dag løp visst en av de norske brødrene Ingebrigtsen til Europarekord og etiopiske Tsegay satte ny verdensrekord i følge sportsnyhetene.

Betyr det at han norske faktisk løp det raskeste som noengang har blitt registrert i Europa? Eller har ordet rekord en egen intern definisjon i sporten? 

Anonymkode: e0b9d...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ingenting om idrett, men når jeg hører om friidrett og spesielt løping i media hører jeg stadig vekk om rekord, verdensrekord osv. I dag løp visst en av de norske brødrene Ingebrigtsen til Europarekord og etiopiske Tsegay satte ny verdensrekord i følge sportsnyhetene.

Betyr det at han norske faktisk løp det raskeste som noengang har blitt registrert i Europa? Eller har ordet rekord en egen intern definisjon i sporten? 

Anonymkode: e0b9d...7ea

Han løp det raskeste noen europeer har løpt på distansen innendørs. En Europarekord kan settes hvor som helst i verden. Det eneste kravet er at det er en europeisk utøver som har satt den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensrekord/Europarekord/Norgesrekord betyr at de løp raskere enn noen andre i verden/Europa/Norge har gjort på samme strekning, ja.

Selv jeg som ikke bryr meg i det hele tatt om sport vet jo dette 😛

Anonymkode: 7566f...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er definisjoner:

Verdensrekord: Beste resultat som noen sinne er oppnådd i øvelsen.

Continental rekord (Europarekord, Afrikansk rekord, Asiatisk rekord osv) Beste resultat som noen sinne er oppnådd av utøver i respektive verdensdel.

Nasjonal rekord. Beste restultat oppnådd av en utøver fra det enkelte land. Feks Norgesrekord.

Bestenotering: Beste resultat i en øvelse som ikke har en offisiell verdensrekord.

Årsbeste. Beste resultat i øvelsen inneværende år. Man snakker gjerne om årsbeste i verden, nasjonen eller personlig.

Mesterskapsrekord. Beste resultat noen sinne i det aktuelle stevne. For eks Bislett Games. Eller OL. I OL snakker man da dog gjerne om olympisk rekord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...