AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #41 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøp beltestol👍 Mye bedre ergonomisk for den alderen. Jeg tenker også at det holder å følge norsk lov 🙂 Undersøk ting selv og ikke la deg påvirke for mye. Anonymkode: 3e2d8...363 Kanskje du burde følge ditt eget råd, undersøke ting selv 😉 Anonymkode: 532c8...b4a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #42 Del Skrevet 10. februar 2021 Hadde ikke snudd setet om jeg ikke måtte. Meen.. Her spydde jenta mi ned bilen etter 10 minutt på kjøretur.. (selv med Postafen innabords). Utrolig stressende hver gang vi skulle ut på tur, både for meg som sjåfør og hun som ble bilsyk. Det hjalp veldig å snu setet, har ikke spydd en eneste gang etter det. Dette var fra hun var 2 år.. snart 3 nå. Jeg vet det er "helt krise" ja, men helt nødvendig for oss desverre. Anonymkode: 73bb2...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #43 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøp beltestol👍 Mye bedre ergonomisk for den alderen. Jeg tenker også at det holder å følge norsk lov 🙂 Undersøk ting selv og ikke la deg påvirke for mye. Anonymkode: 3e2d8...363 Ergonomisk? Hvorfor? Du vet at når ze sitter i beltestol vil beina henge rett ned. Dette er ofte ubehagelig for barna, da beina kan sovne og de ikke kan variere sittestilling som de ønsker. For de kan IKKE ha beina opp eller til siden. Det kan de i en bakovervendt stol. I en beltestol er det farlig å sovne, da hodet faller frem og kan gjøre beltet slakere eller at det ligger feil når kroppen blir helt slapp. I en bakovervendt stol kan de sove trygt og godt. Det er LOV å snu en baby på 15 mnd, men er det trygt? Tror svaret er soleklart: det som er lov er ikke alltid samsvart med trygt. Og det er dessverre mange som tror. "Det hadde ikke vært lov å snu barna om det ikke hadde vært trygt". En som skjønner helt grunnleggende fysikk, skjønner at bakovervendt er 5 ganger tryggere uansett hvordan man vrir og vender på det. Anonymkode: 366b2...df2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #44 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ikke snudd setet om jeg ikke måtte. Meen.. Her spydde jenta mi ned bilen etter 10 minutt på kjøretur.. (selv med Postafen innabords). Utrolig stressende hver gang vi skulle ut på tur, både for meg som sjåfør og hun som ble bilsyk. Det hjalp veldig å snu setet, har ikke spydd en eneste gang etter det. Dette var fra hun var 2 år.. snart 3 nå. Jeg vet det er "helt krise" ja, men helt nødvendig for oss desverre. Anonymkode: 73bb2...957 Det er dessverre relativt vanlig at barn i 2 årsalderen blir bilsyke. Dette fordi balansenervene utvikler seg stadig, og kan føre til kvalme i bil. Ofte går det over etter en stund, men da har foreldre gitt opp og snudd, og så tror de at det å snu gjorde at de ikke ble kvalme mer. Anonymkode: 366b2...df2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #45 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Axkid One varer til 23 kg. Det er Klippan Opti 129 som varer til 32 kg. Anonymkode: d2dea...d3a Takk! Der skrev jeg feil 🙂👍 Anonymkode: 366b2...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #46 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): På min gikk isofix til 18kg og beltefestet bakovervendt til 25kg. Anonymkode: a4785...083 Ja, da er det jo uten isofix. Anonymkode: 3a745...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #47 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjøp beltestol👍 Mye bedre ergonomisk for den alderen. Jeg tenker også at det holder å følge norsk lov 🙂 Undersøk ting selv og ikke la deg påvirke for mye. Anonymkode: 3e2d8...363 For det første er det ikke mer ergonomisk, og for det andre; (påstått) ergonomi foran sikkerhet? Ærlig talt? Norsk lov er et minimum. Et kompromiss. Ikke en anbefaling basert på hva som er best, men et absolutt minimum. Anonymkode: 3a745...1e5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #48 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjøp beltestol👍 Mye bedre ergonomisk for den alderen. Jeg tenker også at det holder å følge norsk lov 🙂 Undersøk ting selv og ikke la deg påvirke for mye. Anonymkode: 3e2d8...363 Det er IKKE ergonomisk! Det er IKKE trygt. Det er IKKE anbefalt.Det er IKKE bra.Les deg opp selv.Se videoen lenger opp! Det er barna dine.Dine mest dyrebare skatter...Men du driter vel i det? Anonymkode: 53f03...5b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #49 Del Skrevet 10. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hadde ikke snudd setet om jeg ikke måtte. Meen.. Her spydde jenta mi ned bilen etter 10 minutt på kjøretur.. (selv med Postafen innabords). Utrolig stressende hver gang vi skulle ut på tur, både for meg som sjåfør og hun som ble bilsyk. Det hjalp veldig å snu setet, har ikke spydd en eneste gang etter det. Dette var fra hun var 2 år.. snart 3 nå. Jeg vet det er "helt krise" ja, men helt nødvendig for oss desverre. Anonymkode: 73bb2...957 Kan jeg spørre hvilken stol hun hadde bakovervendt? Anonymkode: f1e4b...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #50 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg blir provosert av innlegget ditt, fordi du tar alle under en kam. Min gutt hater å sitte i bil bakovervendt. Han gråter og blir dårlig som i kvalm og kan spy hvis han sitter i et sånt sete. Vi har valgt å ta fremovervendt sete til han, for det gjør sjåfør mindre stresset, mer fokus på å kjøre bil og ikke bekymre seg over en som gråter hysterisk og som kan spy ned hele bilen. Helhetlig så blir det en mer sikker tur. Men det betyr ikke at vi er den type mennesker som velger å sitte på mobilen når vi kjører eller alt det andre du mener man er når man velger et fremovervendt sete. Anonymkode: fe235...093 Og du, forresten, det finnes jo masse gode tips å hente på problemet ditt. Blant annet her: https://www.barnashus.no/tips-og-rad/bilstoler/bilsyke-og-bakovervendt Anonymkode: ba32e...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #51 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Han sitter i britax two-way. Enn så lenge han ikke nærmer seg 26kg bruker vi den. Han ligger å vipper mellom 24 og 25 kg å har gjort det nå noen mndr. Anonymkode: fc067...48f Husk at klær/sko skal være inkl. i vekten når det gjelder bilstol. Anonymkode: fd9f7...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #52 Del Skrevet 10. februar 2021 Gutten min satt i BeSafe Modular til han var 4år/105cm/17kg(nærmere 18kg med klær/sko). Han hadde god plass, så kunne godt brukt stolen lengre om ikke maksvekt. Gikk da til innkjøp av Axkid One, så ingen grunn til å snu barna pga stol da det finnes mange alternativer! Men likevel bruker mange foreldre den unnskyldningen, noe jeg ikke forstår. Fotplass er heller ingen unnskyldning da Axkid One gir suveren benplass! Anonymkode: fd9f7...db3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #53 Del Skrevet 10. februar 2021 Tusen takk for så mange svar. Nå har jeg funnet et setet som jenta mi fortsatt kan sitte bakovervendt med hjelp fra deres tips. Tusen takk ❤️❤️ Hilsen ts Anonymkode: fd2ee...38e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #54 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Husk at klær/sko skal være inkl. i vekten når det gjelder bilstol. Anonymkode: fd9f7...db3 Husk at 25kg er vekten på dukken de tester med, ikke vekten den tåler - punktum. Det er bare ikke testet for mer, fordi de ikke har dukker som veier mer, fordi normen desverre er å bytte på 4årsdagen siden det en misforståelse at de skal sitte bakover til minst 4 år betyr til de fyller 4 år, og ikke til de er ferdig å være 4 år. Anonymkode: 3a745...1e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #55 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for så mange svar. Nå har jeg funnet et setet som jenta mi fortsatt kan sitte bakovervendt med hjelp fra deres tips. Tusen takk ❤️❤️ Hilsen ts Anonymkode: fd2ee...38e Bare hyggelig 🙂 hvilken stol gikk du for? Anonymkode: 366b2...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #56 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg bruker axkid minikid til min femåring Anonymkode: e0f47...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #57 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Husk at 25kg er vekten på dukken de tester med, ikke vekten den tåler - punktum. Det er bare ikke testet for mer, fordi de ikke har dukker som veier mer, fordi normen desverre er å bytte på 4årsdagen siden det en misforståelse at de skal sitte bakover til minst 4 år betyr til de fyller 4 år, og ikke til de er ferdig å være 4 år. Anonymkode: 3a745...1e5 Ja jeg er fult klar over det! Men jeg velger å bruke bilstoler kun ut antall kg de er testet med, alt annet for meg er ikke trygt nok. Hvor skal man da sette «egen» grense? Anonymkode: fd9f7...db3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #58 Del Skrevet 10. februar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Kan jeg spørre hvilken stol hun hadde bakovervendt? Anonymkode: f1e4b...79a Maxicosi two way fix pluss en BeSafe (husker ikke modell). Like bilsyk i begge to. Anonymkode: 73bb2...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #59 Del Skrevet 10. februar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er dessverre relativt vanlig at barn i 2 årsalderen blir bilsyke. Dette fordi balansenervene utvikler seg stadig, og kan føre til kvalme i bil. Ofte går det over etter en stund, men da har foreldre gitt opp og snudd, og så tror de at det å snu gjorde at de ikke ble kvalme mer. Anonymkode: 366b2...df2 Det kan være, men stemmer ikke i vårt tilfelle. Hun satt bakovervendt på biltur med barnehagen før jul, ca 25 minutt biltur. Gikk dårlig gitt... (jeg hadde informert bhg om problemet, men skjønner de følger sine rutiner). Anonymkode: 73bb2...957 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #60 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 23.01): Ei venninne hadde datteren sin fremovervendt fra hun var 2 år (fra hun var ferdig med babystol). Jeg prøvde å si fra men hun som pleide å tekste, ta bilde og filme mens hun kjørte bil så jo selvfølgelig ikke problemet. Jeg blir glad for å lese at de fleste har litt mer vett enn som så. Tror egentlig man må være passe dum uansett for å gjøre følgende i tillegg: Gi sjokolade til hunden "fordi det har jo gått bra før", kaste McDonalds-søppel ut av vinduet på bilen, ta Snapchat-video av at det kommer lyder når andre er på do, skylde på venninna di for at DU kler av deg alle klærne under klespoker når venninna di har vett til å ikke gjøre det.... and on and on... Bekrefter vel litt mer om en som velger fremovervendt sete på en 2-åring. Anonymkode: ba32e...4e0 Fortell meg hvem du kjenner, og jeg skal si deg hvem du er. Har du hørt det uttrykket? Anonymkode: 4c0cf...934 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå