Gå til innhold

Hvorfor kjører ikke flere med cruise control/fartsholder?


catman

Anbefalte innlegg

Dette her er litt av en kjepphest for meg, så nå tenkte jeg at jeg kanskje bare kan spørre her...jeg vil forstå det litt bedre.

Nesten overalt jeg kjører holder andre bilister en vinglete fart. De forsvinner for meg, jeg henter dem inn igjen, folk bak meg kommer nærmere, så kjører jeg fra dem...og så videre.

Alt dette mens jeg har fartsholderen på. I 70-sonen setter jeg den på 77, 88 i 80 osv. Fungerer veldig greit. Og de fleste nye bilene kom jo med cruise control som standardutstyr de siste 10 årene.

Så spørsmålet er: Hvorfor vimsekjøre som et trekkspill, når man bare kan lene seg tilbake og la bilen holde farten automatisk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har virkelig de fleste nye biler de siste 10 år adaptiv cruise control?🤔 Hvis den ikke er det må du jo uansett drive og justere opp og ned selv.

Anonymkode: 0ad95...c6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den når det ikke er noen foran som kjører ujevnt, har ikke adaptiv. Når den er i bruk, setter jeg den på ca.85 i 80 sone. Da vet jeg at jeg ikke er under 80.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanesak. Kjører stort sett i Oslo. Har aldri brydd meg om å prøve ut cruise control. Ikke noe stress for meg å kjøre akkurat som jeg ønsker, og bryr meg egentlig null niks om hva den bak meg mener om min fart. 

Og ut i fra hva du skriver. Hva om jeg setter på 88, og tdm900 setter på 85... blir jo bare stress å følge med på dette, og justere når du tar igjen, i stedet for å bare kjøre i den farten det passer deg, eller bilisten foran. 

Anonymkode: 5db8c...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har virkelig de fleste nye biler de siste 10 år adaptiv cruise control?🤔 Hvis den ikke er det må du jo uansett drive og justere opp og ned selv.

Anonymkode: 0ad95...c6c

Nei, snakker om ordinær cruise control. Og om flere hadde kjørt jevnt, hadde det blitt enda enklere å bruke det enn det allerede er i dag.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og ut i fra hva du skriver. Hva om jeg setter på 88, og tdm900 setter på 85... blir jo bare stress å følge med på dette, og justere når du tar igjen, i stedet for å bare kjøre i den farten det passer deg, eller bilisten foran. 

Anonymkode: 5db8c...335

Det finner du jo ut av på et blunk. Vanligvis er det en bryter du kan vippe opp eller ned for å justere farten. Et par sekunder senere er du der du skal være. Jeg synes cruise control er ekstra godt å ha på slike bynære motorveier. Masse kjøretøy, svært kjedelig kjøring uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min adaptive så ofte jeg kan. Den redder meg nok ofte, jeg har en sprek bil så hvis jeg bare gasser går det litt fort.

Utrolig greit å bare sette maks og så følge etter!

Anonymkode: 44c56...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er slitsomt med cruise kontroll. De foran kjører jo så hakkete at det bare er ork. Og jeg setter den iallfall ikke lavere enn fartsgrensen. Så enten må jeg overstyre med bremsing hele tiden fordi jeg tar igjen de foran, eller så er den adaptive drit treg på aksereering at jeg blir den som som kjører hakkete 

Anonymkode: 8aae9...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (8 minutter siden):

Det finner du jo ut av på et blunk. Vanligvis er det en bryter du kan vippe opp eller ned for å justere farten. Et par sekunder senere er du der du skal være. Jeg synes cruise control er ekstra godt å ha på slike bynære motorveier. Masse kjøretøy, svært kjedelig kjøring uansett.

Hva er forskjellen på dette, og det å holde en passe stabil fot på gasspedalen?  Førstnevnte blir jo stadige justeringer, mye mere beviste handlinger, enn å bare holde en god flyt.   

Men mulig du stort sett kjører nord for Trondheim, i og med at du synes cruise control er såpass behagelig? 

Anonymkode: 5db8c...335

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker adaptiv cruise control mye, foretrekker å kjøre med fremfor uten. 

Anonymkode: 671fd...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører sjelden med cruise controll fordi det er døds kjedelig å kjøre med. Liker å ha noe å gjøre når jeg kjører.

Anonymkode: 1ed60...8df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting man kan ha som kjepphest har du valgt cruise control? Jøsses.

 

Anonymkode: 2846a...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen på dette, og det å holde en passe stabil fot på gasspedalen? 

Anonymkode: 5db8c...335

Det er et par klikk for å finne rett fart vs. nærmest konstante bevegelser med foten. Personlig opplever jeg det som mindre slitsomt.

Anonymkode: 64ca4...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er kjedelig med cruise control på. Holder på å sovne jo. Også føler jeg at jeg må passe mye mer på trafikken rundt meg.

Bruker cc noen ganger på motorveien og alltid ved disse gjennomsnitt fartskontroller.

 

Litt mer action i å gasse på også bremse litt ,leke med andre biler osv....

 

Anonymkode: a4d8e...b27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker ACC. Særlig når jeg treffer køen, så fikser bilen køkjøringen for meg. Har jeg en bil foran meg, så legger jeg den 10 over fartsgrensen så bilen min følger den andre. Har jeg ingen foran så legger jeg den 0-10 over, avhengig av fartsgrensen på stedet.

Irriterer meg også over bilførere med ujevn kjøring, så støtter kjepphesten din!

Anonymkode: 981ee...5be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Cruise control fungerer sikkert fint på brede, rette veier på Østlandet, men på smale, svingete vestlandsveier fungerer det ikke veldig godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Elsker ACC. Særlig når jeg treffer køen, så fikser bilen køkjøringen for meg. Har jeg en bil foran meg, så legger jeg den 10 over fartsgrensen så bilen min følger den andre. Har jeg ingen foran så legger jeg den 0-10 over, avhengig av fartsgrensen på stedet.

Irriterer meg også over bilførere med ujevn kjøring, så støtter kjepphesten din!

Anonymkode: 981ee...5be

Problemet mitt med acc og køkjøring er at acc er så treg til å akselerere opp at det  blir kjempeluke foran meg og andre kommer og legger seg i luken, og da bremser jeg enda mer ned osv...

Anonymkode: 8aae9...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjører sjelden med cruise controll fordi det er døds kjedelig å kjøre med. Liker å ha noe å gjøre når jeg kjører.

Anonymkode: 1ed60...8df

Samme her, føler at jeg ikke kjører bil. Men bare sitter der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (3 timer siden):

Cruise control fungerer sikkert fint på brede, rette veier på Østlandet, men på smale, svingete vestlandsveier fungerer det ikke veldig godt.

 

Samme her, bor i Indre Hordaland.

Klart det er kjedelig å kjøre bil med cruise control. Men det er jo kjedelig å kjøre i kø. Er jeg alene på veien, er det oftest kjekkere å "kjøre selv". Det kan likevel være fornuftig med fartsholder på lange, kjedelige strekninger. 

Anonymkode: 64ca4...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...