Gå til innhold

El-bil og kulde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har el-bil, hvordan har det fungert nå i den lengre kuldeperioden som har vært? Merker dere stor forskjell på rekkevidden?

Anonymkode: 7d8a3...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, kulde og oppvarming inni bilen er en killer for rekkevidden, i tillegg til grove dekk og mye snø på veiene som gjør at det triller dårligere.

Anonymkode: eed40...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, kulde og oppvarming inni bilen er en killer for rekkevidden, i tillegg til grove dekk og mye snø på veiene som gjør at det triller dårligere.

Anonymkode: eed40...0b8

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er stor forskjell!

Anonymkode: f748a...289

Elbil er som skapt for norske forhold tydeligvis...ikke. Fint at vi har politikere som tenker ut hva som er best for oss. At hundrevis av millioner gamle dieselbiler durer rundt i varme strøk er like logisk. Tenk om norske politikere hadde vært så smarte at de hadde klart å vente noen få år. Da slapp vi i tillegg kjøpe den første uferdige elbilteknologien. Elbilpolitikken i Norge føyer seg inn høyt oppe på listen av KOMPLETT IDIOTI fra politikerne. 

Anonymkode: dad0f...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kjøre i trusa og jeg ler av de med el bil når jeg tripper inn i garasjen og henger opp slåbråken i garasjen. I diesel bilen får jeg det VARMT. Ikke som en lekebil = dildo.

Anonymkode: f04f9...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress med el-bil og kulde om man har bil med stort nok batteri. Jeg må lade litt oftere enn før, kanskje to ganger i uka i stedet for en.😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker ikke særlig forskjell. Setter på varmen med appen så bilen alltid er klar og varm til jeg skal kjøre, og batteriet har aldri hindret bilen å starte (som skjedde med min gamle diesel-bil om vinteren). 

 

Anonymkode: fd8f1...1ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de kunnskapsløse. Elbilen starter som ei klokke og går som ei klokke, men trekker litt mer strøm. Ikke bare pga temperaturen, men også pga at vinterdekkene har større rullemotstand enn sommerdekk. Fossilbiler bruker også mer drivstoff med vinterdekk på.

Det lønner seg å forvarme bilen mens den står på lading, før man kjører avgårde. Det forlenger rekkevidden. Fossilbiler har det også bedre med forvarmet motor, selv om de som holder seg for ørene og sier lælælæ så fort de hører om elbiler ikke liker å innrømme slike ting. ;)  Kupeen i elbilen blir dessuten MYE raskere varm enn i dieselbilen. Den forskjellen er som natt og dag. 

Vi har hytte uten strøm, og dermed uten lademulighet. I nyttårshelgen sto elbilen utenfor hytta i mange kuldegrader i fire døgn uten å tape én eneste prosent i batterikapasitet. 

Anonymkode: 012a3...1ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rekkeviddeproblemer jeg heller, og bilen er ferdig varm (og tinte ruter) når jeg skal avsted, så kunne potensielt kjørt i trusa (om det var min kink) også.

Anonymkode: f748a...289

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-bilene som er nå er for dårlige. Har flere naboer og kollegaer som sliter med el-bilene sine i kulda. Jeg venter noen år til før jeg kjøper en slik bil😄

Anonymkode: a6135...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har el-bil i Norge har jo to biler, tenker mange har kjørt fossilt den siste tiden. El-bil er en fin ting til småturer innenfor bom-ringen, men den kan godt stå når det er kaldt, eller hvis en skal på hytta.

Anonymkode: 42d55...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor det er litt komisk å høre om elbiler som sliter i kulda, de også med flatt 12V batteri. Nettopp fordi de ikke egner seg til småturer som er på lik linje med bensin diesel. De må alle kjøres langt nok for at 12V kretsen skal holdes ved like.

Leste dessuten en artikkel om bruktbilsalg i en lokalavis som kommer i postkassa nå og da. Der sto det at selv i byene, er det mange som kvitter seg med elbilen og kjøper diesel. Det er klart tungt å svelge for innbarka elbileiere, men det er nakne fakta.

Anonymkode: 3309a...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det er veldig relevant HVILKEN elbil folk har og hvor gammel den er. 
Det har skjedd mye innen batteri og elbil på få år

Jeg har en helt ny Maxus og merker at den bruker mye lengre tid på å lade, og at rekkevidden blir litt kortere. men det er forsatt mer enn godt nok til mitt behov og det har ikke gitt meg særlig hodebry hitill. 
 

Jeg kan tenke meg at på 5-6 år eldre biler er problemet større. 
Vi har en el og en dieselbil, og bruker fremdeles elbilen mest

Anonymkode: df0b9...1a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart vi merker forskjellen på rekkevidden, men det var vi jo forberedt på. Det er ikke et problem for oss. Vi driter i om det er 70% eller 50% igjen når vi har kommet hjem. Koster litt mer såklart, siden en må lade oftere, men sånn er det jo med fossilbiler også.

Jeg har aldri skjønt hvorfor de med fossilbiler er så opptatt av at elbiler er ræva og at vi som har det umulig kan ha rett i at vi er fornøyde. Vi hadde vel kjøpt noe annet om vi ikke var fornøyde. Det er ikke akkurat sånn at vi kjører elbil fordi det er det eneste vi har råd til. 

Anonymkode: 5aca7...83e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fungert helt fint. Jeg har en Kia Soul som er ca 5 år. Er jo en av bilene som mange mener har aaalt for lite batteri.  Men den dekker mitt behov sommer som vinter. Jeg kjører ca 5 mil tur/retur jobb. 
Lader om natten og kommer ut til varm og isfri bil 

Om sommeren viser den ca 160 km -nå i minus 10 grader viser den knapt 100 km. Men når jeg ankommer jobben viser den 82/84 km på tross av at jeg har kjørt ca 25 km. 

Jeg har kun el-bil. Jeg er kjempefornøyd og savner ikke hverken diesel el bensin.

 

Anonymkode: 96414...0ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart vi merker forskjellen på rekkevidden, men det var vi jo forberedt på. Det er ikke et problem for oss. Vi driter i om det er 70% eller 50% igjen når vi har kommet hjem. Koster litt mer såklart, siden en må lade oftere, men sånn er det jo med fossilbiler også.

Jeg har aldri skjønt hvorfor de med fossilbiler er så opptatt av at elbiler er ræva og at vi som har det umulig kan ha rett i at vi er fornøyde. Vi hadde vel kjøpt noe annet om vi ikke var fornøyde. Det er ikke akkurat sånn at vi kjører elbil fordi det er det eneste vi har råd til. 

Anonymkode: 5aca7...83e

Vi har som sagt en av hver og når vi bytter ut dieselbilen så blir det enten i en ladbar hybrid (sterkere motor per nå) eller en helektrisk en hvis det er kommet en på markedet i vår prisklasse med sterk nok motor. (Per nå er det bare de dyreste teslaene som passer behovet vårt og de er for dyre for oss)

De aller fleste som kjøper elbiler går ikke tilbake på fossil igjen. Det har ikke bare med bomringer og fordeler å gjøre. Alle vet vi at disse fordelene forsvinner etterhvert. Det har vært planen hele tiden. Men de som kjører igjennom bom daglig og har hatt elbil de siste ti årene har spart vanvittige summer. Elbil har vært ett veldig fornuftig valg for dem. 

Elbiler er fremtiden. Om få år vil alle nybiler være elektriske. Det er så gammeldags å skulle tviholde på det gamle og nekte for at ting forandrer seg bare fordi man ikke liker nye ting. Og for de som frykter dårlig kapasitet på vinterstid: sånn er det med fossile biler også. dieselbilen vår fikk nytt batteri fra forhandler for to år siden og den sliter nå når det er -20. jeg bruker motorvarmer om morningene. Mer drivstoff bruker den også. 

Jeg kjører heller elbilen når jeg kan. 

Nå er det mange folk som kjøper elbiler og betaler ekstra for "fossilskilt" fordi de er flaue over at de har skiftet over på elektrisk og ikke vil at hvermansen skal legge merke til det... Det er snakk om de som tidligere hardnakket var imot elektriske biler som har tatt steget over men som ikke flagger det så høyt. 

Ja - de første elbilene var ikke bra. Men det er ett marked i rask utvikling og det har skjedd mye. De vintertestes bla i Norge. Og elbilen er kommet for å bli, samme hvor mye folk skal knuge seg til fossilbilene og håpe på at de er en trend som forsvinner igjen.
 

Selv føler jeg meg som en idiot når jeg står å fyller diesel for 15,- literen for å kjøre i to uker, mens samboer bare kjører hjem, plugger bilen i laderen og betaler en brøkdel i strøm. 
Tenk at vi holder på sånn enda, når man bare kan "fylle opp" bilen hjemme for en brøkdel av prisen i stede for å kjøre til bensinstasjoner og stå ute å hutre mens vi brenner opp hundrelappene våre. 
 

Den soleklare positive siden med elbilhaterne er jo at når vi skal selge dieselbilen vår om noen år så er det potensielt mange som er villige til å betale mye penger for den. Særlig siden det ikke lages biler lengre med så stor motor. Da kan vi ta de pengene og spytte inn i en ny fin elektrisk bil. 

Anonymkode: df0b9...1a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En elbil har da virkelig ingen problemer i kulda. 
Her står det en eGolf 2018 på gårdsplassen nå, og den brukes daglig. 
Den har startet som en klokke hver dag, selv i de siste ukene hvor temperaturen har vært stabil på -20 - -30.

Fossilbilen skulle også ut på eventyr på en av disse kalde dagene, og den var svært uvillig til å starte.   

Jovisst går rekkevidden ned når det er så kaldt, men det er sjeldent et problem i hverdagen, og jeg pendler 10 mil/dag på ‘tanken’ uten problem også nå på det kaldeste.

Anonymkode: d455f...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten bil med 250km rekkevidde om sommeren, men nå når det er 15-25 minusgrader får jeg den knapt over 100km. 2020 modell, så bilen er ikke ett år gammel engang. Mye ekstra prakk med lading, for nå må den lades hver dag og jeg har ikke mulighet for lader hjemme. Så det går ekstra mye tid og penger til lading nå. Hadde noen dager når det var på det kaldeste og bilen ikke var i bruk, så raste batteriet mange prosent bare av å stå i ro.

Anonymkode: 2c1f1...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har en liten bil med 250km rekkevidde om sommeren, men nå når det er 15-25 minusgrader får jeg den knapt over 100km. 2020 modell, så bilen er ikke ett år gammel engang. Mye ekstra prakk med lading, for nå må den lades hver dag og jeg har ikke mulighet for lader hjemme. Så det går ekstra mye tid og penger til lading nå. Hadde noen dager når det var på det kaldeste og bilen ikke var i bruk, så raste batteriet mange prosent bare av å stå i ro.

Anonymkode: 2c1f1...2cc

Godt at noen vet hva de snakker om.

Anonymkode: 3309a...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er litt mer å lese om det å bruke elbil. Den begynner vel å bli like "miljøfientlig" som bensin/diesel? Norge bør i alle fall gå litt inn i seg selv, se litt på hva vi egentlig driver med, og få med alt som forurenser i det totale regnskapet.

Anonymkode: 3309a...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...