AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Del Skrevet 9. februar 2021 Høres de amerikanske ut for en person som faktisk kommer fra USA? Anonymkode: b7bff...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Del Skrevet 9. februar 2021 Nei, nordmenn tror de er bedre i engelsk enn det de faktisk er. Jevnt over lett å forstå hva som ønskes å formidles, men det er pinlig åpenbart at mange har en tanke om at de kommer fra statene. Anonymkode: 414ec...774 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Del Skrevet 9. februar 2021 Mannen min er amerikaner. Nordmenn har aksent, ja. Og han syns norske reklamer med "Supermegaweek at ********* this week! Wild prices!" der en nordmann snakker "veldig" amerikansk høres helt forferdelig ut. På samme måte som jeg hater svorsk Anonymkode: 1b5c9...eb5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg har flere ganger opplevd at folk fra USA trodde at jeg også var det. De greide bare ikke plassere hvor i statene jeg var fra og noen spurte meg om det, mens andre antok at jeg sikkert hadde flyttet mye rundt. Anonymkode: 0783e...3f4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Del Skrevet 9. februar 2021 Bor i Australia og folk tror jeg er fra USA, men hver gang jeg møter amerikanere tror de jeg er fra Australia. Min mann som er herfra og hans venner hører godt at jeg er fra Norge/ Skandinavia (noen av de gjetter Sverige). Såå....🤷♀️ Anonymkode: 9528d...6a8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Del Skrevet 9. februar 2021 Blir sikkert litt som utledninger man kjenner som snakker sinnsykt bra norsk etter mange år i Norge. Man hører likevel at de ikke er norske på enkelte ord og uttrykk. Anonymkode: 0f4e0...a30 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg var sammen med en amerikaner engang, han og vennene hans var litt sånn wow, du høres amerikansk ut, men kanskje litt vanskelig å plassere hvilken stat. Men jeg stotret en del iblant og hadde masse tonefall som var norske, han eksen min likte like godt å påpeke det hver gang - "you sound weird". Det var jo SYKT irriterende, prøv og snakk norsk du heller 😛 Så jeg snakker på ingen måte helt uten aksent altså, noen ganger tror amerikanere jeg er amerikansk og andre ganger spør de hvor jeg er fra, da tar de gjerne at jeg er skandinavisk. Føler jeg hører ganske godt selv når jeg snakker mer amerikansk tonefall og mer norsk, og så plutselig er det nok noe jeg overuttaler på amerikansk inni der samt noe british-english 😛 De som har bodd litt i USA som studenter f.eks. er nok de beste, jeg har bare lært fra TV og litt eksen og ferier da. Anonymkode: 90aea...f3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Del Skrevet 9. februar 2021 Mange av de som snakker kun et språk er kan være helt døve for dialekter, jeg har gått på skole i england og det var mange som ikke visste at jeg var fra norge selv etter to år sammen, selv med min drøye petter-solberg-engelsk. De antok at jeg kom fra en ellerannen avkrok eller var fra amerika. Anonymkode: 31cd2...69a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg bor i utlandet og får ofte oppleve at folk blir forvirret av min aksent. De gjetter dog alltid engelsktalende land, men mange gjetter Australia, Skottland eller Sør-Afrika. Jeg uttaler dog de fleste ord på mer britisk måte, enn på amerikansk, så kanskje jeg ikke er den du stiller spørsmålet til engang Anonymkode: e40c6...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 9. februar 2021 #10 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg har aldri hørt en nordmann som snakker med overbevisende amerikansk aksent. Jeg har hørt enkelte amerikanere si at de ikke la merke til at ikke-amerikanere ikke var oppvokst i USA, men jeg har i alle tilfellene lagt merke til det. Jeg tror at, av flere grunner, så er mange amerikanere dårlige på å gjenkjenne aksenter. Blant annet pga. de kan stort sett bare ett språk og de blir lite utsatt for å høre andre språk i forhold til f.eks europeere. Men jeg har hørt et par nordmenn som snakket overbevisende godt britisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg fikk ofte spørsmål om jeg var fra Canada, evt Midtvesten, når jeg bodde i USA. Men, de fleste stusset på at jeg manglet en gjenkjennbar dialekt. Ofte er de for høflige til å påpeke det. Anonymkode: 6b140...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg blir ofte tatt for å være nederlandsk, både når jeg snakker engelsk og tysk. Jeg får dessuten ofte høre at jeg ser nederlandsk ut. Er relativt høy ( men ikke påfallende) Anonymkode: 9f153...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 9. februar 2021 #13 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg er halvt amerikansk. Født i statene, vokste opp i Norge. Studerte i statene. Ingen trodde jeg var halvt norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Del Skrevet 9. februar 2021 Snakket med noen fra UK og de lurte på om jeg var fra Australia. Engelsken min var god, men aksenten blir selvfølgelig ikke helt perfekt. Og det er jo greit, siden jeg tross alt er norsk. Søsteren min snakker derimot perfekt. Men hun har bodd i England hele sitte voksne liv etter vgs og har begynt å få dårlig norsk i stedet. Anonymkode: 23599...1c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 9. februar 2021 #15 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg fikk ofte spørsmål om jeg var fra Canada, evt Midtvesten, når jeg bodde i USA. Men, de fleste stusset på at jeg manglet en gjenkjennbar dialekt. Ofte er de for høflige til å påpeke det. Anonymkode: 6b140...85f Hvordan er det for amerikanere som har flyttet mye rundt i USA. Hvilken dialekt har de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Del Skrevet 9. februar 2021 Det har jeg ikke inntrykk av, med mindre de faktisk har oppholdt seg i USA lenge. Jeg snakker flytende engelsk, og aksenten er klart mest amerikansk. Vanligvis blir jeg tatt for å være native speaker, men folk gjetter på at jeg kommer fra et annet land enn dem selv. Type briter mener amerikansk, amerikanere gjetter australsk osv. Anonymkode: b7f3f...d37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. februar 2021 #17 Del Skrevet 9. februar 2021 Ekstremt få nordmenn vokst opp i Norge med norsktalende foreldre snakker engelsk uten aksent. Men det er da ikke noe galt i det. De fleste nordmenn snakker svært bra engelsk - sammenligna med de det er naturlig å sammenligne med, nemlig andre utlendinger, ikke folk med engelsk som morsmål. Jeg synes det er litt pinlig å høre på nordmenn som prøver seg på en veldig amerikansk aksent. Synes det er bedre med en skikkelig norsk aksent, faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 9. februar 2021 #18 Del Skrevet 9. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Ekstremt få nordmenn vokst opp i Norge med norsktalende foreldre snakker engelsk uten aksent. Men det er da ikke noe galt i det. De fleste nordmenn snakker svært bra engelsk - sammenligna med de det er naturlig å sammenligne med, nemlig andre utlendinger, ikke folk med engelsk som morsmål. Jeg synes det er litt pinlig å høre på nordmenn som prøver seg på en veldig amerikansk aksent. Synes det er bedre med en skikkelig norsk aksent, faktisk. Ja det kan fort høres unaturlig ut, og blir en snakk up-talk, som bare blir brukt av tenåringer og usikre personer. Det viktigste er at man snakker tydelig engelsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg bodde i Irland og fikk ofte spørsmål om hvor jeg var fra - sa Norway, og mange trodde umiddelbart jeg mente Norwich. 😆 Har også snakket med amerikanere som tror jeg snakker en eller annen variant av britisk. Når jeg stresser eller får mye skryt for engelsken så begynne jeg å snakke med kraftig aksent. 😂. Anonymkode: c00e0...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Del Skrevet 9. februar 2021 Pipaluk skrev (7 minutter siden): Ja det kan fort høres unaturlig ut, og blir en snakk up-talk, som bare blir brukt av tenåringer og usikre personer. Det viktigste er at man snakker tydelig engelsk. Det er vel helst andre nordmenn som syntes det er cringe. Jeg syntes det er best å snakke med utlendinger som snakker så rent norsk som mulig (gjerne med dialekt) enn med skikkelig aksent. Syntes f.eks Pascal er grusom å høre på. Anonymkode: c00e0...850 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå