AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Stesønnen min fyller 13 år om noen uker. Jeg har de siste månedene begynt å reagere på tidvis umoden oppførsel, og lurer på om det er normalt? Han vil ofte sitte på fanget til pappa og få kos, og må synges til på kvelden. Pappa må ofte inn både tre og fire ganger (legging tar minst 15-20 min etter lesing) for å ligge og stryke arm og synge nattasang. Lillebror på 10 år er ikke opptatt av dette, men sovner etter nattakos. Han snakker nesten alltid også med babystemme når han snakker med mor på tlf. Han spiller håndball og er ofte opptatt av skader og "vondter", og trenger mye omsorg og trøst for disse "skadene". Ofte hører vi at han overdriver veldig i tlf til mor som reagerer med "stakkars deg og huff" i fleng. Det virker nesten som dette språket er et slags "kjærlighetssorg" mellom de to, hvor han er liten og det er synd på ham, og mor gir masse trøst og oppmerksomhet. Det fremstår ikke som helt sunt, synes jeg, og virker litt sykeliggjørende. Må nevne at pappaen er veldig varm og nær, og gir masse oppmerksomhet gjennom hele dagen, deltar svært aktivt i guttenes liv. 13-åringen har også en veldig naiv innstilling til det meste, og lillebror må ofte hjelpe ham å forstå elementære ting innen samfunnsanalyse og sosial forståelse. Han kan i tillegg være veldig bastant, selv når han tar åpenbart feil. Han kan da reagere med å grine uten grunn. Han har også en tendens til å misoppfattes hva som er passende oppførsel i gitte situasjoner. Han kan f.eks finne på å ville kose pappa på ryggen mens pappa er midt i noe, stresser med å rydde inn i oppvaskmaskinen o.l. Det blir bare ofte litt kleint. Alt i alt fremstår han som umoden, spesielt i forhold til lillebror. Men kanskje det er vanlig i den alderen? Og at det er store variasjoner i modenhet i den alderen? Noen tips for å tilrettelegge for ham, slik at han kan "vokse litt" og ta igjen sine jevnaldrende? Vil gjerne hjelpe til litt, så han ikke føler på utenforskap. Han var veldig populær før, men virker å bli mer og mer asosial. Han drar ofte hjem fremfor å være sammen med sine to kompiser etter skoletid. Han har liksom ikke helt dreis på ting om dagen. Eller mener dere at dette er helt normal pre-teen-oppførsel, og at jeg kan slappe av? Anonymkode: 51c7f...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Ta her...Far er enig i at han virker umoden, men usikker på om det er lillebror som bare er veldig moden for alderen. Han prøver også å snakke litt med ham om dette med babyspråk osv, men er varsom for å ikke skape dårlig følelse over noe som kan føles viktig i forbindelse med mor. Det er dårlig kommunikasjon med mor, så henne kan vi dessverre ikke snakke med om dette. Vi har gjentatte ganger invitert henne og ny partner til samtaler og samvær uten hell. Anonymkode: 51c7f...4cb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Ikke Ta *Ts mente jeg 😅 Anonymkode: 51c7f...4cb
Ulven Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Nei dette er ikke normal pre-teen oppførsel etter min erfaring. Spekteret er vidt i denne alderen, men dette synes å ligge utenfor normalspekteret etter min mening. De fleste 13 åringer gjør det de kan for å virke enda eldre og mer modne enn de er, og for de fleste ville de heller dødd, enn å bli sett pratende med babystemme. I og med at han blir mer og mer ensom, er jo også dette et tegn på at utviklingen hans har sakket akterut i forhold til de jevnaldrende. Hvordan er utviklingen hans skolemessig? Sakker han akterut der også? Personlig tenker jeg det er rimelig med et legebesøk for å evnt starte en prosess mot BUP. Og det bør helst ikke ta for lang tid før foreldrene kommer dit, siden han allerede nå sliter som han gjør. 14
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Hvordan ligger han an faglig da? Går det greit? Anonymkode: 2b2c7...df3 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 La meg gjette. 10-åringen er din sønn? Anonymkode: 00767...97a 11
PiaFreud Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Han Endret 8. februar 2021 av PiaFreud
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Han gjør det bra på skolen og er en høflig og grei gutt ellers. Han er ikke min biologiske sønn, nei. De er "ekte" brødre. Anonymkode: 51c7f...4cb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Autismespekterforstyrrelse Anonymkode: 1e750...6a6 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Ganske enkelt å tolke dette ut i fra det du beskriver, oppmerksomhet fås ved den adferden ergo den fortsetter.:. Anonymkode: 0c5d4...1cd
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Autismespekterforstyrrelse Anonymkode: 1e750...6a6 Mener du at du kan diagnosene noen med autisme kun ut fra dette ? Dette er tegn/symptomer som like godt kan handle om andre ting, som feks tilknytningsforstyrrelser. Skummelt at noen tror de kan diagnostisere andre andre til tross for at de kun vet litt om en ting. Er man helt blottet for forståelse rundt psykologi og hvor mye arbeid som ligger bak når en skal sette en diagnose ?? (Og da gjelder det psykologer, ikke noen som har lest litt om noe på nettet eller hørt ting fra andre) Anonymkode: 54dd3...728 9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Synes det høres ut som rn gutt som kanskje synes livet er litt sårt og vanskelig og som søker oppmerksomhet og nærhet! Anonymkode: d3bc9...6bd 9 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Ikke normalt, foreldrene forsøker å gjøre ham til en liten baby. Husk at mange må flytte ut for å gå på VGS, altså kunne han måttet flytte ut om bare et par år, og om fem år er han myndig. Dette må tas tak i. Anonymkode: 0b07b...de8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Sikker på at han ikke blir mobbet? Min sønn ble mer usikker, umoden, barnslig og søkte mer trøst og kos, som han rykket litt tilbake i alder og utvikling. Viste seg da at han hadde vært utsatt for mobbing en stund. Vi fikk tatt tak i det, og flyttet etterhvert. Da ble han tryggere og mer moden igjen, men kan fremdeles søke mer trøst og kos om det er situasjoner som gjør ham usikker, fordi opplevelsene sitter i ham. Normalt er han nå trygg, men han er fremdeles litt mer sårbar for opplevelser. Anonymkode: f7152...082 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Totalen høres kanskje litt umoden ut, men jeg har ikke erfaring med gutter. Jeg har to jenter som er veldig ulike, og jeg kan godt tenke meg at de kunne lignet på disse to brødrene på noen punkter. Nå er min yngste bare ni og eldste er snart 15, men yngste fremstår som langt mer reflektert enn storesøster, justert for alder. Samtidig vil hun absolutt ikke bli stor og skal bo hjemme til «hun er 30» 😄 Begge er veldig kjærlige og kosete, men det er kanskje ikke like vanlig for en tenåring. Eldste vil helst at jeg ligger litt ved siden av henne på kvelden. Hun er ellers som tenåringer flest og er populær blant vennene, men har lite tenåringsfakter. Hun er vel det amerikanerne kaller litt «flakey», jeg håper hun får litt mer substans når hun blir eldre. Jeg oppfordrer til å lese, men det er null interesse (vi har mengder av bøker for ungdom, ingenting fenger). Samtidig er hun den morsomste jeg vet om, hun er flink sosialt og vet allerede hva hun vil bli, så jeg tror det kommer til å gå helt fint, hun har bare andre styrker enn lillesøster. Har han nettopp blitt 13, eller er han snart 14? Det høres ut som de sosiale antennene trenger å justeres litt, og da må dere hjelpe. Anonymkode: 144e0...f9e 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Hva om dere snakker med han om endringen i atferd? Og evt. snakk med skolen og hva dere er bekymret for. Kam hende de kan følge litt ekstra med en stund for å se om det er noen spesielle årsaker til at det virker som om han stagnerer? Og evt. ta kontakt med bup. Det er ikke bra for 13åringen å gå sånn iver lang tid når det finnes hjelp. Hjelp tidlig er bra! Anonymkode: 53646...e23 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Dette synes jeg høres ut som en gutt som har opplevd eller opplever noe vanskelig, alternativt som har det vanskelig av andre grunner og som ikke får den tiltrengte hjelpen, trøsten, forståelsen eller omsorgen i forhold til det han sliter med (fordi han ikke har turt å fortelle hva han gjennomgår, fordi dere ikke har forstått hva han forteller, fordi dere ikke synes det er viktig eller kanskje fordi han ikke forstår ting helt selv engang), og dermed prøver å få mer oppmerksomhet, omsorg og trøst generelt for å kompensere. Jeg har vært der selv. Anonymkode: 59b26...715 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Han har behov for kos og nærhet, og det er kanskje viktig for han? La han kose så mye han vil hjemme, så lenge han fungerer på skolen. Anonymkode: 79c6e...cbc 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 kanskje han er homofil? Anonymkode: dba27...a1e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå