Gå til innhold

Hvor mange jenter klater å ta pushups?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri klart en eneste en, uansett hvor mye jeg trente og hvor sterk jeg var i armene som ung. Ikke at det ville vært mulig å gjøre en ordentlig en uansett, jeg har tross alt pupper og ville ikke kommet helt ned om jeg så prøvde aldri så hardt. 

Anonymkode: 29f9a...a77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer det ikke for puppene er i veien. Men i gymtimene på vgs så hadde læreren en liste over mål alle elevene skulle jobbe mot, og et spesifikt antall push ups var på listen. Tror antallet var ti. Mener alle jentene klarte målet unntatt meg og en annen jente som også hadde store pupper. Blir som å henge ekstra vekter på brystkassa. 

Anonymkode: c872a...416

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne studien på menn og kvinner på sit ups og push ups, viser signifikant kjønnsforskjell ved push ups, men ikke ved sit ups. 

Anonymkode: 447ea...a93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ungene, altså fram til jeg var 25 år så klarte jeg 20 strake armhevinger. Ikke trente jeg på det heller. 
Nå derrimot 0 😩 43 år.

Anonymkode: b7f8f...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri noen gang klart en eneste pushup på tærne uansett hvor godt trent jeg har vært. Jeg er ikke utrent eller svak men pushup får jeg bare ikke til. Kan ta mange på knærne da. Og klarer mange av de fleste øvelser. Jeg vet ikke hva som er galt med kroppen min som gjør at det ikke går med strak pushup jeg. 

Anonymkode: 700ea...0a8

2 hours ago, AnonymBruker said:

Klarer ikke mange skikkelige push ups. Jeg har alltid vært sterkere enn de fleste andre, men er likevel rævva på pushups. Har en teori om at det hjelper heller ikke at jeg har skikkelig overbevegelige ledd i albuene. 

Anonymkode: 447ea...a93

Så dere klarer å ta ordentlige pull ups/chin ups uten problemer?

Anonymkode: 23420...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er jo ikke noe nyhet, kvinner er jo som dem sier "det svakere kjønn", men jeg er sikker på at jenter som bjørgen og johaug hadde slått 97% av alle menn i kroppsvekt øvelser. 

Anonymkode: 437ac...aa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å gjøre med "svakere kjønn" å gjøre.
Det er hvordan kvinner og menn har forskjellige kropper.
I gjennomsnitt har kvinner 50% av overkropp styrken til menn, fordi vi har andre muskel fiber.
Selvfølgelig kan man trene å bli sterkere. Men dette er bare biologi.

Vekt på kroppen er også forskellig, enkelt bevist med alle de tiktok videoene der menn ikke klarer å løfte en stol mens de er bøyd 90 grader.

Anonymkode: c5b3d...fa8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ingenting å gjøre med "svakere kjønn" å gjøre.
Det er hvordan kvinner og menn har forskjellige kropper.
I gjennomsnitt har kvinner 50% av overkropp styrken til menn, fordi vi har andre muskel fiber.
Selvfølgelig kan man trene å bli sterkere. Men dette er bare biologi.

Vekt på kroppen er også forskellig, enkelt bevist med alle de tiktok videoene der menn ikke klarer å løfte en stol mens de er bøyd 90 grader.

Anonymkode: c5b3d...fa8

har også med hormoner og beinbygning og gjøre, det er en grunn til at sport er delt mellom kjønn. en dame kan aldri bli sterkere enn en mann, etter bare 4 mnd på treningssenter så var mine løft høyere enn en dame som hadde trent i mange år. 

Anonymkode: 437ac...aa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg klarer det ikke for puppene er i veien. Men i gymtimene på vgs så hadde læreren en liste over mål alle elevene skulle jobbe mot, og et spesifikt antall push ups var på listen. Tror antallet var ti. Mener alle jentene klarte målet unntatt meg og en annen jente som også hadde store pupper. Blir som å henge ekstra vekter på brystkassa. 

Anonymkode: c872a...416

Det er jo en fordel med store bryster og det er at push-upen slutter når brystet når bakken. Jo lenger ned, større ROM, jo tyngre. Selv er jeg helt flat og må veldig dypt for å treffe bakken. Med store pupper hadde jeg sluppet unna med «halvreps» og kunne sikkert mer enn doblet min max. 

Anonymkode: c81e4...48d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer mange! Før da jeg var veldig godt trent, 50 stk. Nå, 30-40

Anonymkode: a0663...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok to nå for å teste. Kunne nok tatt flere om jeg presset meg selv, men har ødelagte skulderen (så det hadde vært dumt). Har naturlig sterk brystmuskler, ikke så sterk i armene og kjernemuskler er heller gjennomsnittlig. Brukte å ta mellom 20 og 30 fram til jeg var 30.

Anonymkode: 8567a...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte trene på det (mye!) før jeg klarte min første pushup i tenårene. Hadde null styrke i bryst, skuldre eller armer på dette tidspunktet.

Etter den første satt gikk det ganske greit opplever, frem til typ mellom 5-10 stk. 

Nå har jeg trent tung styrketrening i nærmere 5 år og tar 30-40 stricte pushups (med brystet helt ned i gulvet), uten at dette er noe jeg trener regelmessig på lenger. 

Poenget er vel at de fleste som aldri har løftet noe som helst i sitt liv, eller aldri trent spesifikt på pushup, vil måtte trene på å klare selv 1 pushup. Så har du de ganske få som er naturlig sterke og vil mestre dette uten særlig trening. Jeg har f.eks en venninne som alltid har vært en liten muskelplugg uten å trene. Hun tok f.eks 2 pullups første gang hun forsøkte på, noe de fleste bruker minst flere måneder med spesifikk trening på å mestre.

Anonymkode: bc111...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo en fordel med store bryster og det er at push-upen slutter når brystet når bakken. Jo lenger ned, større ROM, jo tyngre. Selv er jeg helt flat og må veldig dypt for å treffe bakken. Med store pupper hadde jeg sluppet unna med «halvreps» og kunne sikkert mer enn doblet min max. 

Nåja, du kan jo prøve deg på å sette armene lengre ut fra kroppen og se om du føler det gir deg noen fordel. 

Anonymkode: 29f9a...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter som trener kan fint ta push-ups så lenge de er ca normalvektige. Jeg tar push ups med 10 kg vektskive på ryggen, tricsp push-ups og archer-varianten. Tar også pull-ups. 

Anonymkode: 38d2e...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall ingen problemer med det. Er ikke så glad i å ta mange det så ofte tar jeg bare 10 rep også legger jeg på 5 eller 10 kg på ryggen. Men jeg aner ikke hva som er normalt/unormalt. Ser forsåvidt veldig mange menn som liksom skal være så sterke og ta så mange pushups, men hvor ryggen ser ut som en hengebro, de går halvveis ned og retter ikke ut armene ordentlig. 

Anonymkode: 1c0b6...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har i hvert fall ingen problemer med det. Er ikke så glad i å ta mange det så ofte tar jeg bare 10 rep også legger jeg på 5 eller 10 kg på ryggen. Men jeg aner ikke hva som er normalt/unormalt. Ser forsåvidt veldig mange menn som liksom skal være så sterke og ta så mange pushups, men hvor ryggen ser ut som en hengebro, de går halvveis ned og retter ikke ut armene ordentlig. 

Anonymkode: 1c0b6...817

Samme, ser liksom ikke hensikten med å makse pushupsen "bare fordi". Da er det bedre å ha ekstra vekt på ryggen/strikkmotstand og/eller øke ROM ved f.eks. å ha hendene på noen vektskiver.

Hva som er normalt vil jo også avhenge veldig av hva slags miljø man trener i, men generelt er mitt inntrykk at dette slett ikke er normalt å klare blant jenter som er utrente eller nybegynnere. Jeg har trent/laget programmer for en del av mine venninner/familiemedlemmer opp igjennom, og det er lett å glemme hvor "svak" det faktisk er normalt å være uten å ha noe styrkegrunnlag, og hvor man selv var for noen år siden. 

Haha uff, det samme ser jeg faktisk også utrolig ofte med! Bananrygger og et bryst som peker anstregt mye oppover, som gjør at de får ekstremt redusert ROM i tillegg til potensielle ryggskader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme, ser liksom ikke hensikten med å makse pushupsen "bare fordi". Da er det bedre å ha ekstra vekt på ryggen/strikkmotstand og/eller øke ROM ved f.eks. å ha hendene på noen vektskiver.

Hva som er normalt vil jo også avhenge veldig av hva slags miljø man trener i, men generelt er mitt inntrykk at dette slett ikke er normalt å klare blant jenter som er utrente eller nybegynnere. Jeg har trent/laget programmer for en del av mine venninner/familiemedlemmer opp igjennom, og det er lett å glemme hvor "svak" det faktisk er normalt å være uten å ha noe styrkegrunnlag, og hvor man selv var for noen år siden. 

Haha uff, det samme ser jeg faktisk også utrolig ofte med! Bananrygger og et bryst som peker anstregt mye oppover, som gjør at de får ekstremt redusert ROM i tillegg til potensielle ryggskader. 

Ja, det er veldig mange dårlig utførte push-ups. Mye halvreps og dårlig kontroll på kjernen. Vil også anbefale å droppe push-ups på knærne, da er det bedre å gjøre de elevert, mot en benk, boks eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg klarar det i alle fall. Køyrer diverre 3x10 eit par gonger i veka. Pushups er av ein eller annan merkeleg grunn noko eg aldri blir betre i, og dei blir aldri lettare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett!

Men jeg har trent mye styrke og mye kroppsvektstrening. Når jeg vil imponere, legger jeg tærne på et bord, sånn at beina er høyere enn gulvet. Helt strikte push ups tar jeg. 

Anonymkode: 80ca1...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...