Gjest MrsL Skrevet 17. august 2005 #1 Skrevet 17. august 2005 Hvilke forventninger vil du si du har til dine medarbeidere? Både sosialt og faglig?
Gjest Gjesten Skrevet 17. august 2005 #2 Skrevet 17. august 2005 Eg forvente at dei gjer det dei skal, at dei er høflege og imøtekommande, og at dei seier frå dersom eg gjer noko dei ikkje likar. Dei skal ikkje bruke private orsakingar for ikkje å gjere jobben sin skikkeleg, og ikkje forvente at andre gjer jobben for dei.
Gjest MrsL Skrevet 17. august 2005 #3 Skrevet 17. august 2005 Takk. Det har jeg med, om enn formulert litt annerledes
Gjest Gjesten Skrevet 17. august 2005 #4 Skrevet 17. august 2005 Formulerte eg meg litt krast no? Har ein tendens til det nemleg... Men ville kanskje sagt det litt mildare om eg måtte sei det til ein kollega altså :blunke1: Eller kanskje ikkje, kjem an på situasjonen. Høyrest ut som om du har hatt ein spennande opplevelse- vil du fortelle?
Gjest MrsL Skrevet 17. august 2005 #5 Skrevet 17. august 2005 Nei, det var ikke krast, men kan kanskje oppfattes som det. Derfor omformulere. Ja, har hatt noen, om du vil kalle det det, spennende opplevelser, som jeg helst ikke vil oppleve igjen. Derfor er det viktig å tenke gjennom hvordan jeg formulerer meg og samtidig nå frem med mitt budskap
Gjest Gjesten Skrevet 17. august 2005 #6 Skrevet 17. august 2005 Eg har heldigvis ikkje måtta sei sånt til kolleger, dei veit kva dei skal gjere, og om dei ikkje veit det så går det berre ut over dei sjølve, heldigvis. Men eg hadde nok sagt ting på ein litt finare måte i røyndomen- kanskje... Kjem litt an på graden av dugløyse nemleg.
Gjest MrsL Skrevet 17. august 2005 #7 Skrevet 17. august 2005 Samtidig som man må si noe for å få det bedre så skal man jo respektere sine medarbeidere og være saklig
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #8 Skrevet 18. august 2005 Hvilke forventninger vil du si du har til dine medarbeidere? Både sosialt og faglig? ← Jo de skal være høflige og imøtekommende. De behøver ikke like meg,men behandle meg som en kolega på høyde med de. Tok et vikariat og der møtte jeg stikk motsatt. De eide arb.plassen og var direkte uvennlig mot meg. De sluttet å snakke da jeg kom...de tok pausene helst sammen uten meg.....Sa ikke takk for i dag da dagen var ferdig. spurte meg abselutt om ingenting. Derfor er jeg ekstra nøye i dag og ta vare på alle nye på samme måte som de som har vert der en stund. jeg behandler folk slik du helst vil bli behandlet selv.
Cinzia Skrevet 21. august 2005 #9 Skrevet 21. august 2005 Dei skal ikkje bruke private orsakingar for ikkje å gjere jobben sin skikkeleg, og ikkje forvente at andre gjer jobben for dei. ← Jeg er i prinsippet enig i denne, og mener definitivt ikke at man kan komme hanglende på jobb hver mandag morgen og gjøre en dårlig jobb fordi man har tatt seg en heftig fest i helga. Samtidig ser jeg også at det i de flestes liv kan skje ting som gjør at man i perioder faktisk ikke klarer å yte optimalt på jobben, det være seg f.eks skilsmisse, sykdom/død i familien etc. Da mener jeg at man har lov til å be om hjelp fra andre, bruke litt lenger tid på oppgaver man ellers ville ha gjort unna i en fei etc. Alternativet er kanskje å sykemelde seg og ikke gjøre jobben sin i det hele tatt, men for mange vil det være nødvendig og fint å kunne gå på jobb også i slike perioder for å se at noe i livet fortsatt er normalt. derfor mener jeg svaret på dette sprøsmålet må nyanseres litt. Nå er ikke jeg leder da, men en ting som irriterer meg grenseløst med noen av mine medarbeidere, er at noen hele tiden skal se problemer med ting samt at noen bruker usannsylig mye tid på å fortelle hvor mye de har å gjøre! Hadde de kuttet ut all denne klagingen, hadde de kanskje fått frigjort litt mer tid!
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #10 Skrevet 21. august 2005 Jeg forventer av mine medarbeidere at de gjør det de er der for å gjøre. Jeg forventer også at alle bidrar med sitt til å opprettholde et åpent, hyggelig, luftig og spenstig tolerant sosialt miljø på arbeidsplassen vår. Dessuten forventer jeg en åpen dialog der de sier i fra til meg om det meste og vice-versa.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #11 Skrevet 21. august 2005 Dersom de ansatte medarbeiderne er underbetalte ansatte i kommunal/fylkeskommunal sektor, forventer jeg i grunnen mindre av dem...det er topp-folk, men hvem vil vel yte mer arbeid og innsats enn man får betalt for? Det er dårlig butikk av offentlig sektor og ha så lave lønninger til topp kvalifiserte folk. Jeg skulle ønske universitetene sa stopp ved inntaket - på omtrent alle fag - og at hele offentlig sektor kuttet i antall ansatte, og heller betalte mer i lønn til de som det ønskes satses på. Da får man motiverte medarbeidere som yter mye mer enn når de bare mottar elendige lønninger i forhold til kvalifikasjoner.
Gjest MrsL Skrevet 21. august 2005 #12 Skrevet 21. august 2005 Nå er ikke jeg leder da, men en ting som irriterer meg grenseløst med noen av mine medarbeidere, er at noen hele tiden skal se problemer med ting samt at noen bruker usannsylig mye tid på å fortelle hvor mye de har å gjøre! Hadde de kuttet ut all denne klagingen, hadde de kanskje fått frigjort litt mer tid! ← Har du prøvd å gjøre noe med det? Og hva tror du ville vært den beste løsningen for å unngå dette?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #13 Skrevet 21. august 2005 Har du prøvd å gjøre noe med det? Og hva tror du ville vært den beste løsningen for å unngå dette? ← Bra spørsmål du stilte tilbake der: dette demonstrerer jo tydelig et leder-problem: ledere som ikke takler og hanskes med "problemer2 hos sine nedarbeidere. Det er liksom dette som er en hovedoppgave for ledere da...å utvikle videre sine medarbeidere og få dem til å yte sitt beste! "Lederen" her viser jo bare at hun selv er like klagete som de hun klager over.
Gjest MrsL Skrevet 21. august 2005 #14 Skrevet 21. august 2005 Men så er det heller ikke enkelt å klare å gjøre noe med det
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #15 Skrevet 21. august 2005 Nei, men hvem sa det skulle være enkelt.. Det er jobben til en leder å få det beste ut av sine medarbeidere og kolleger, ellers er det en dårlig leder. End of story.
Gjest MrsL Skrevet 21. august 2005 #16 Skrevet 21. august 2005 Og det er en medarbeiders ansvar å gjøre det beste man kan for å bidra til felles godt arbeidsmiljø
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #17 Skrevet 21. august 2005 Ja, men denne tråden er vel mest rettet mot ansatte i overordnede stilinger?
Gjest MrsL Skrevet 21. august 2005 #18 Skrevet 21. august 2005 Ja, ut i fra mitt ståsted, men samtidig er det jo lov for andre som ikke er i en lederstilling å stille krav til / ha forventninger til sine medarbeidere........ altså utenom forventninger til sin leder
Gjest Melk Skrevet 21. august 2005 #19 Skrevet 21. august 2005 "Lederen" her viser jo bare at hun selv er like klagete som de hun klager over. ← Jeg er ikke enig i at litt klaging på et forum reflekterer hva man gjør i arbeidslivet.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #20 Skrevet 21. august 2005 Jeg forventer for mye. Blant annet at folk tenker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå