Gå til innhold

Noen med erfaring fra melatonin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har det siste året sletet utrolig med søvnen. Bruker lang tid på å sovne og våkner flere ganger i løpet av natten, gjerne 7-8 ganger. Det ble ekstremt de siste ukene, da sovnet jeg ikke før 6-7 på morningen og sov ikke mer enn 4 timer i gjennomsnitt. 

Men så kjøpte jeg melatonin 1mg, uten resept på apotek. Hadde ingen forventning om at det skulle funke, men det funker jo som bare det?😟

Har tatt det to netter på rad der jeg sov 9 timer (!) første natten og våknet kun 3 ganger. I natt sov jeg 7 timer og våknet kun 1 gang! 

Så det jeg lurer på er om det faktisk funker eller om det er andre faktorer?😅 Kan ikke tro at det skal funke så bra?

Anonymkode: ec140...123

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer egentlig på det samme. Tar melatonin hver kveld, men føler at det er veldig tilfeldig når det virker eller ei... Sovner seint, våkner ofte i løpet av natta, for så å våkne to timer før alarmen skal gå. Jeg tror melatonin skal fungere over tid, så man må vel være tålmodig, men usikker på hvor tålmodig man bør være før man tester noe annet.

Anonymkode: 31132...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker. Sønnen min har store innsovningsproblemer og har brukt melatonin i mange år. Det virker og det virker med en gang

du som sier du ikke har effekt; du bør kanskje prøve høyere dose

Anonymkode: 6e9c4...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker for min sønn som har brukt det i flere år, på grunn av problemer med innsovning. Han er snart 9 nå,  og får 3 mg ca en time før leggetid. De gangene vi har prøvd å ikke gi så bruker han 2-3timer på å sovne mot ca 20 min når han får melatonin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer veldig bra for meg, men for min del fungerer det kun ved innsovning. Jeg kan altså våkne flere ganger hver natt selv om jeg tar det. 

Anonymkode: dc095...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja det virker. Sønnen min har store innsovningsproblemer og har brukt melatonin i mange år. Det virker og det virker med en gang

du som sier du ikke har effekt; du bør kanskje prøve høyere dose

Jeg har hørt at høyere dose ikke fungerer når det gjelder melatonin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det fungerer veldig bra for meg, men for min del fungerer det kun ved innsovning. Jeg kan altså våkne flere ganger hver natt selv om jeg tar det. 

Anonymkode: dc095...d14

Du får tak i depot tabletter som doserer seg utover natten. De skal kunne hjelpe mot oppvåkning. 
Ellers hjelper melatonin kun med innsovning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har hørt at høyere dose ikke fungerer når det gjelder melatonin

Joda. Noen trenger høyere dose enn andre. 
sønnen min bruker 1,5 mg og det fungerer veldig fint på han, mens jeg vet om andre på hans alder som må bruke 3-6mg for å få effekt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som sier at melatonin ikke fungerer har rett og slett dosert for lavt. 1mg er altfor lite for et normalt menneske. 

I USA opererer dem med 5mg og 10mg doser som kan kjøpes på butikken. I Norge er det 1mg og 2 mg som er tingen. Det sier seg selv at mange ikke reagerer på 1 mg. 

Anonymkode: 9f9a0...214

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare deg TS: Ja, det er godt mulig at det er melatoninen som har gjort at du har sovet så godt og lenge. Selv den doseringen. Når jeg tar 3mg Melatonin så sover jeg tungt gjennom hele natta. Når jeg ikke gjør det så våkner jeg 1-3 ganger i løpet av natta. Og nei, jeg tar ikke depotkapsler.

Anonymkode: 9f9a0...214

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer litt ann på hvilke søvnproblemer du har, for meg funker ikke 10mg (kjøpt i USA), men for min mor funker det veldig bra.  

Anonymkode: 1a32b...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, søstera mi og foreldrene mine bruker flytende melatonin fra helsekosten, og er veldig fornøyd. Flytende tilskudd skal ha bedre effekt enn tablettform. De har den på Life og Sunkost https://www.life.no/produkter/sovn-beroligende/sovn/flytende-melatonin-30-ml  https://sunkost.no/flytende-melatonin 

Anonymkode: 621a0...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina

Dere som bruker flytende - har dere testet høyere doser enn 1 mg?

Jeg har testet det noen få netter - virkningen er i beste fall mild.

Har ikke alvorlige søvnproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 1mg fast på kveldstid og det virker definitivt! 

Men kun hvis jeg ikke er for nervøs fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av temaet: Noen negative «effekter» av melatonin? Hangover, vektoppgang etc? Noen som vet og/eller har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tetrao skrev (3 minutter siden):

Litt på siden av temaet: Noen negative «effekter» av melatonin? Hangover, vektoppgang etc? Noen som vet og/eller har erfaringer?

Ja! Jeg fikk de sykeste smertene i beina som jeg noen sinne har opplevd av å ta (reseptbelagt) circadin! I listen over bivirkninger går det, rastløse bein, som en sjelden bivirkning, så jeg var maks uheldig da... den natten skrapte jeg ut is fra fryseren og prøvde å lage isbad for det kjentes ut som om beina stod i brann

Anonymkode: c2f59...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja! Jeg fikk de sykeste smertene i beina som jeg noen sinne har opplevd av å ta (reseptbelagt) circadin! I listen over bivirkninger går det, rastløse bein, som en sjelden bivirkning, så jeg var maks uheldig da... den natten skrapte jeg ut is fra fryseren og prøvde å lage isbad for det kjentes ut som om beina stod i brann

Anonymkode: c2f59...110

Søsteren min opplevde motsatte av ønsket effekt da hun gikk på circadin. Istedenfor å bli trøtt ble hun kjempe urolig. 

Det skal sies at det er forskjell på circadin og melatonin. Bivirkningen du har opplevd hører nok også til de sjeldne. 

sønnen min har brukt melatonin i 8 år. Ingen bivirkninger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde null effekt på meg. 

Jeg har bare prøvd den dosen man får kjøpt uten resept. Jeg sluttet etter fjorten dager. Det var ingen forskjell for min del. 

Anonymkode: b8599...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg, søstera mi og foreldrene mine bruker flytende melatonin fra helsekosten, og er veldig fornøyd. Flytende tilskudd skal ha bedre effekt enn tablettform. De har den på Life og Sunkost https://www.life.no/produkter/sovn-beroligende/sovn/flytende-melatonin-30-ml  https://sunkost.no/flytende-melatonin 

Anonymkode: 621a0...b85

Men er det ikke vanskelig å beregne dosen når man bruker flytende?

Anonymkode: ea4d3...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...