Gå til innhold

Stressmestring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste hatt et trykk i brystet på venstre side, som nå har utviklet seg til periodevise smerter som stråler ut i armen og opp til hode og ansikt. På det verste gjør det vondt i hele kroppen. Jeg vet at dette er stress, den saken er det ingen tvil om. Vi er underbemannet på jobben, og jeg jobber lengre og flere skift enn det som strengt tatt er sunt, men det får jeg ikke gjort noe med. Jeg har tydd til alkohol ( jeg VET at det ikke er bra, men det er det eneste som har hjulpet hittil), og da forsvinner smertene helt, frem til de dukker opp igjen kokken 8 om morgenen som er da jeg begynner å stresse. 

Det er ikke aktuelt å bytte jobb. Jobben i seg selv er ikke veldig stressende, men jeg stresser uansett, og bruker mye energi på å grue meg til ting. Jeg forsøker å gjøre pusteøvelser og meditere, men trykket forsvinner ikke. Selv om jeg føler meg rolig og pulsen er lav, er trykket fortsatt der.

Jeg blir snart gal. Er det noe som kan hjelpe med å mestre stress bedre?

Anonymkode: 307b5...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

jeg blir snart gal. Er det noe som kan hjelpe med å mestre stress bedre?

For å være helt ærlig høres det ut som du trenger en pause. Om plagene dine trigges av stress så er det kroppen som sier i fra. De fleste av oss er mer mottagelige for stress når vi er slitne siden kroppen produserer mer kortisol. Uansett ville jeg sjekket opp symptomene dine hos en lege for sikkerhet skyld.

Som et mer praktisk stressmestringsråd ville jeg sagt at du bruker meditasjonen din for det den er verdt. Prøv å vær oppmerksom gjennom dagen og når stresset og tankene rundt det gruer deg til kommer opp skaper du avstand ved å innta observatørrollen ( jeg regner med et det er mindfullness du praktiserer).  

Prøv heller ikke å stress rundt det faktum av at du stresser. Handlinger mot stress som kommer direkte som reaksjon av at du stresser nører bare opp under det faktum at du er stresset.  Å prøve å avspenne seg for å flykte fra stresset vil psykologisk virke mot siden hensikt.

Ville også avstått fra alkoholen.

Take care ;) 

Skrevet

Takk for svar🙂

Du har helt rett i at jeg trenger en pause, men jeg er ikke "vanlig" ansatt og kan ikke ta fri før midten av Mars, dessverre... Når jeg skriver "meditere" så har jeg vel egentlig ikke peiling på hva jeg driver med:rodme:. Sitter mest og tenker "dette har jeg ikke tid til". Må nok prøve å sette meg bedre inn i det og mindfulness. 

Anonymkode: 307b5...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...