AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Jeg er 25 år og har slitt med depresjon og angst så lenge jeg kan huske. Jeg har aldri spurt om hjelp i form av psykolog eller noe sånt tidligere, fordi jeg er vokst opp med at "det er for folk som er sjuke i hue" noe jeg forskjåvidt er, så da er det vel på tide da. Jeg føler meg flau, jeg jobber som vernepleier og er nyutdannedet, akkurat fått jobb også, og jeg tar på meg en maske hver dag. Det er nok ikke noen som kan se det på meg at jeg sliter, men masken faller så fort jeg er alene igjen. Er det nok grunnlag for å bli innlagt? Hva er deres erfaringer med frivillig innleggelse, hva gjorde dere der og hvordan var dagen lagt opp? Anonymkode: 99849...91a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har ikke vært innlagt selv men jeg jobber på sykehuset på psykiatrisk avdeling. Så kan svare litt på hvordan det er her, vet ikke hvor mye det hjelper men. Jeg ville snakket med psykolog eller fastlege og fått en henvisning, da får du komme til samtale og det vil bli vurdert sammen der om du er rette målgruppe, men jeg ville absolutt forsøkt! Hver pasient får sitt egent rom med egent bad, mat er på fellesområde. Du ka ta med pc, mobil, tv osv om du vil det men det er ikke kjøleskap på egent rom. Dagene starter med vekking 08:55 (11:00 I helgene). Morgennøte 09:15 - Her blir dagens program presentert og hvem som er på jobb idag. Frokost fra 09:30. Mandag, onsdag og fredag er det trening på senter for de som vil det fra 10-11. Tirsdag er det Tema gruppe (feks kognitiv terapi i grupper) Torsdag er det tur dag. Lunsj kl 12. Mellommåltid 14:15 Middag 16. Hver lørdag får en pasient velge middag. Kaffe møte 16:30 hvor man kan komme med ønsker til ettermiddagen (biltur, butikk osv) Torsdager vasker man egent rom. Kvelds kl 20. Iløpet av dagen får man samtale med behandler hvor man kan ta opp hva man ønsker. Både medisin, tanker, følelser, plan videre osv. Helgene er litt roligere og behandler er ikke tilstede da, men det er alltid personal på avdelingen om man føler for å snakke med noen eller slikt. Anonymkode: 660aa...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke vært innlagt selv men jeg jobber på sykehuset på psykiatrisk avdeling. Så kan svare litt på hvordan det er her, vet ikke hvor mye det hjelper men. Jeg ville snakket med psykolog eller fastlege og fått en henvisning, da får du komme til samtale og det vil bli vurdert sammen der om du er rette målgruppe, men jeg ville absolutt forsøkt! Hver pasient får sitt egent rom med egent bad, mat er på fellesområde. Du ka ta med pc, mobil, tv osv om du vil det men det er ikke kjøleskap på egent rom. Dagene starter med vekking 08:55 (11:00 I helgene). Morgennøte 09:15 - Her blir dagens program presentert og hvem som er på jobb idag. Frokost fra 09:30. Mandag, onsdag og fredag er det trening på senter for de som vil det fra 10-11. Tirsdag er det Tema gruppe (feks kognitiv terapi i grupper) Torsdag er det tur dag. Lunsj kl 12. Mellommåltid 14:15 Middag 16. Hver lørdag får en pasient velge middag. Kaffe møte 16:30 hvor man kan komme med ønsker til ettermiddagen (biltur, butikk osv) Torsdager vasker man egent rom. Kvelds kl 20. Iløpet av dagen får man samtale med behandler hvor man kan ta opp hva man ønsker. Både medisin, tanker, følelser, plan videre osv. Helgene er litt roligere og behandler er ikke tilstede da, men det er alltid personal på avdelingen om man føler for å snakke med noen eller slikt. Anonymkode: 660aa...6dc Er dette en frivillig avdeling? Anonymkode: 6ef26...d0b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 Da jeg var frivillig innlagt gikk jeg hvileløst frem og tilbake på et 7kvm rom, inn og ut for å røyke og gikk tur når måltidene fant sted - klarte ikke spise. Eller jeg trente alene på et aktivitetsrom. En eller to ganger i uka satt jeg på kontoret til en psykiater som fortalte meg at "nå måtte jeg snart fungere igjen". Pillene jeg fikk fra hen tok jeg alle på en gang - så det ble stopp på det "behandlingstilbudet" også. Anonymkode: 157e3...87d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 kan man gå på butikken når frivillig innalgt? og kan man trene når man vil? og lage mat Anonymkode: f04e5...898
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har vært innlagt seks ganger i løpet, alltid frivillig. Det er stor forskjell på de ulike stedene, for eks. veldig stor forskjell på en mer åpen døgnpost på et DPS, enn på akuttmottaket på sykehuset. Relativt lite behandling, men en del turer, faste måltider, fokus på søvnrutiner og mer - men det også har variert veldig på hvor jeg har vært. Et sted var det fast å ha gruppebehandling en gang i uken, en annen dag var det undervisning om ulike temaer. Et sted delte flere bad, et annet sted hadde vi alle hvert vårt bad. Pleier å være en felles stue som er fin å sitte litt i, være sosial med medpasienter og for eks. se på TV. Pleier å være en del regler, som at du ikke får drikke kaffe etter klokka 16 eller 18, og må si ifra om hvor lenge du blir borte når du går ut ol. På lukket avdeling er det mye nøkler og mer styr, merker det er en helt annen stemning der. Anonymkode: 3ccb7...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): kan man gå på butikken når frivillig innalgt? og kan man trene når man vil? og lage mat Anonymkode: f04e5...898 Jeg kunne det. Det var på et DPS. På psyk. sykehus typ på egentlig lukket avdeling er det individuelle avtaler som gjelder. Anonymkode: 157e3...87d 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: kan man gå på butikken når frivillig innalgt? og kan man trene når man vil? og lage mat Anonymkode: f04e5...898 Når du sier frivillig innlagt, så tenker jeg frivillig som motsetning til på tvang. Men det kan virke som om du mener noe annet? For eks. har jeg vært innlagt pga. høy fare for selvmord. Da har jeg ikke kunnet gå på butikken uten å ha med noen. Her jeg bor har både døgnposten til DPS og akuttposten på sykehuset treningsrom. Lage mat er det personalet som gjør, ev. får levert fra sykehuskjøkken. Anonymkode: 3ccb7...9d0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): kan man gå på butikken når frivillig innalgt? og kan man trene når man vil? og lage mat Anonymkode: f04e5...898 Der jeg jobber kan du dra på butikk ja, men de første ukene må man ha følge ut. Deretter får man gå ut når man vil bare man sir ifra at man går ut (dette er pga brannvern, at vi har oversikt over hvor mange som er tilstede tilfelle brann) Kan stort sett trene når man vill, men må avtale med personal. Kan ikke lage mat selv nei, men får mat utenom måltider dersom man er sulten. Kan også kjøpe deg sjokolade osv og ha det på rommet Anonymkode: 660aa...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette en frivillig avdeling? Anonymkode: 6ef26...d0b De fleste avdelinger som er åpne har som regel folk på frivillige tiltak, ev. som har tidligere vært på lukket under tvang, men som har gått over på frivillig tiltak. "Frivillig" betyr som oftest at de går med på å være innlagt, og at AAT eller tilsvarende vurderer at de burde være det. Anonymkode: 3ccb7...9d0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er 25 år og har slitt med depresjon og angst så lenge jeg kan huske. Jeg har aldri spurt om hjelp i form av psykolog eller noe sånt tidligere, fordi jeg er vokst opp med at "det er for folk som er sjuke i hue" noe jeg forskjåvidt er, så da er det vel på tide da. Jeg føler meg flau, jeg jobber som vernepleier og er nyutdannedet, akkurat fått jobb også, og jeg tar på meg en maske hver dag. Det er nok ikke noen som kan se det på meg at jeg sliter, men masken faller så fort jeg er alene igjen. Er det nok grunnlag for å bli innlagt? Hva er deres erfaringer med frivillig innleggelse, hva gjorde dere der og hvordan var dagen lagt opp? Anonymkode: 99849...91a Tenker på å få psykiater til å søke deg inn på behandlingstilbud som Modum eller lignende? Hvor mye du sliter avgjør om du kan bli innlagt på de fleste steder, om du er til fare for deg selv, om du har behov for stabiliserende opphold (for eks. pga du ikke får i deg mat ordentlig, går lenge uten søvn ol.). Anonymkode: 3ccb7...9d0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Forventet ikke så mye respons, og ikke en eneste slem kommentar. Var litt redd for at "Hvordan kan du være vernepleier" osv skulle komme opp. Noen her som feks jobber som sykepleier, vernepleier, eller generelt i helsefag som har vært innlagt? Møtte du på noe "dritt" på grunn av det? Også lurer jeg på.. Hva var grunnen til at dere ville legges inn, dere som gjorde dette frivillig? Er nesten redd jeg ikke er "syk nok" til å være der, men har sterk sosial angst og.. Der tok jeg meg selv i å forklare til meg selv at jo, jeg trenger dette virkelig.. Tusen takk for svar, alle sammen! Anonymkode: 99849...91a 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Også lurer jeg på.. Hva var grunnen til at dere ville legges inn, dere som gjorde dette frivillig? Er nesten redd jeg ikke er "syk nok" til å være der, men har sterk sosial angst og.. Der tok jeg meg selv i å forklare til meg selv at jo, jeg trenger dette virkelig.. Tusen takk for svar, alle sammen! Anonymkode: 99849...91a Jeg er også "redd for" at du ikke er syk nok til å legges inn, basert på det lille du skriver her. Ikke vondt ment, men sier dette fordi det er ikke bare-bare å bli innlagt, og om du blir det, så er det ofte et press på å komme seg ut igjen. De vil helt klart heller ha poliklinisk oppfølging, ev. så vil de ofte at du får en midlertidig oppfølging av psykiatrisk akutt-team (som AAT). Det finnes jo noen unntak, som Modum Bad, men der er det ofte kriterier om at du skal ha forsøkt behandling tidligere. Om du blir innlagt spørs på problematikken, hvor godt du fungerer, om du er til fare for deg selv, om du har sterkt behov for stabilisering, om du får i deg mat, om du driver selvskading, om du er psykotisk og mye mer. Det skal altså være klare grunner for å bli lagt inn. Du kommer stadig tilbake til frivilligheten - de aller fleste blir frivillig innlagt, selv når vi snakker sucidialitet og annen fare for en selv. Jeg pleier å kalle det "frivillig tvang", da min personlige erfaring er at jeg flere ganger har fått beskjeden "nå går du frivillig med på å bli innlagt, hvis ikke blir det tvang" - og da velger jeg naturlig nok å ta det frivillig. Men frivillig betyr ikke at du møter opp ved en døgnpost, og melder deg som frivillig til å bli innlagt, for å sette det på spissen for å få poenget klart frem. Hvis du føler det akutt nå, så ring legevakten som igjen setter deg i kontakt med et slikt team/noen som kan vurdere innleggelse. Anonymkode: 3ccb7...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er 25 år og har slitt med depresjon og angst så lenge jeg kan huske. Jeg har aldri spurt om hjelp i form av psykolog eller noe sånt tidligere, fordi jeg er vokst opp med at "det er for folk som er sjuke i hue" noe jeg forskjåvidt er, så da er det vel på tide da. Jeg føler meg flau, jeg jobber som vernepleier og er nyutdannedet, akkurat fått jobb også, og jeg tar på meg en maske hver dag. Det er nok ikke noen som kan se det på meg at jeg sliter, men masken faller så fort jeg er alene igjen. Er det nok grunnlag for å bli innlagt? Hva er deres erfaringer med frivillig innleggelse, hva gjorde dere der og hvordan var dagen lagt opp? Anonymkode: 99849...91a Nei hvis du er så frisk at du har klart både utdanning og jobb så er nok ikke din "angst og depresjon" alvorlig nok. Anonymkode: 3a8ad...3e7
Fruen92 Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Feil Endret 7. februar 2021 av Fruen92 Skulle vært anonym
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Har vært innlagt tre ganger, to ganger på åpen døgnpost og en gang på lukket avdeling. Rutinene var ganske like ift mat osv, men på lukket fikk jeg ikke ha telefon/data/ledninger/lighter/sminke/barberhøvel/sko eller klær med snører osv. Måtte også bli låst ut og ha med et personell for å røyke og begrensninger på antall røyk om dagen. Fikk ikke lov å gå, og alt av dører o.L var låst. Skulle jeg på butikken, måtte jeg enten be personell om å handle for meg eller få med meg et personell når jeg handlet. Hadde også bestikk og glass i plast. På åpen kunne jeg gå litt mer som jeg ville, og lite (bortsett fra egne medisiner og ting som åpenbart er til selvskading) ble tatt fra meg. Hadde samtale med psykiater et pr ganger i uken, og det var mest for å dope meg enda mer ned på sobril. Om du er syk nok er vanskelig å vurdere, jeg har vært veldig dårlig når jeg har blitt lagt inn. Har ikke blitt lagt inn ved alvorlig selvskading eller overdoser som kunne hatt dødelig utfall. Anonymkode: 72d83...c5d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært innlagt tre ganger, to ganger på åpen døgnpost og en gang på lukket avdeling. Rutinene var ganske like ift mat osv, men på lukket fikk jeg ikke ha telefon/data/ledninger/lighter/sminke/barberhøvel/sko eller klær med snører osv. Måtte også bli låst ut og ha med et personell for å røyke og begrensninger på antall røyk om dagen. Fikk ikke lov å gå, og alt av dører o.L var låst. Skulle jeg på butikken, måtte jeg enten be personell om å handle for meg eller få med meg et personell når jeg handlet. Hadde også bestikk og glass i plast. På åpen kunne jeg gå litt mer som jeg ville, og lite (bortsett fra egne medisiner og ting som åpenbart er til selvskading) ble tatt fra meg. Hadde samtale med psykiater et pr ganger i uken, og det var mest for å dope meg enda mer ned på sobril. Om du er syk nok er vanskelig å vurdere, jeg har vært veldig dårlig når jeg har blitt lagt inn. Har ikke blitt lagt inn ved alvorlig selvskading eller overdoser som kunne hatt dødelig utfall. Anonymkode: 72d83...c5d Hvorfor ble du innlagt? Anonymkode: 3a8ad...3e7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ble du innlagt? Anonymkode: 3a8ad...3e7 Forebyggende, forverring og behandling. Anonymkode: 72d83...c5d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 23.55): Når du sier frivillig innlagt, så tenker jeg frivillig som motsetning til på tvang. Men det kan virke som om du mener noe annet? For eks. har jeg vært innlagt pga. høy fare for selvmord. Da har jeg ikke kunnet gå på butikken uten å ha med noen. Her jeg bor har både døgnposten til DPS og akuttposten på sykehuset treningsrom. Lage mat er det personalet som gjør, ev. får levert fra sykehuskjøkken. Anonymkode: 3ccb7...9d0 hvilken dps er det? har alle dpi døgnenheter treningsrom en kan bruke? Anonymkode: f04e5...898
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei hvis du er så frisk at du har klart både utdanning og jobb så er nok ikke din "angst og depresjon" alvorlig nok. Anonymkode: 3a8ad...3e7 Jeg jobber natt, så jeg slipper mennesker, var som regel aldri på skolen, med mindre min ene venninne dro meg med etter mye om og men. Hatt sterk sosial angst siden jeg var barn, og depresjonen har også fulgt med meg gjennom hele livet. Jeg vil si det er alvorlig, men samtidig så har det blitt normalen for meg, så jeg vet jo ikke om nor annet enn å ha det vondt konstant, at jeg lå planlegge alt ned til siste punkt, ellers klikker det for meg, spesielt om det blir endring i planer. Anonymkode: 99849...91a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå