Gå til innhold

Hva koster en kattunge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er bedre å gjøre sitt beste for at kattungen får et godt hjem enn hva de er villig til å betale. Folk som er villig til å betale litt er gjerne mer seriøse kanskje.. Men det viktigste er vel å spørre interesserte kjøpere om de har erfaring med katt, om de er sikre på at ingen i familien er allergisk, om de har plass og tid til katten, om de har råd til dyrlege, og noe som er veldig viktig: Har de tenkt over hvem som skal passe i ferier? Kan de ikke svare på dette, så ville jeg ikke ha solgt dem kattungen.

Og steriliser katten deres nå, vær så snill. Kattunger er ubeskrivelig søte, men det er så fryktelig mange av dem. ♥️

Anonymkode: fd441...9c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenk å prute på levende liv, med en oppriktig seriøs eier 🙄 alle kattene er heldigvis solgt til hjem som har hatt katt i mange år, men som har måtte avlivet kattene sine på grunn av sykdom. Slike hjem er de riktige hjemmene, og ingen har prutet da de VET hvor kostbart alt er, spesielt i disse dager. Forer du katten din med Whiskas og Friskies, og gir den billigste kattesanden? 

Anonymkode: f2240...ce8

Jeg har katt og så dyrt er det ikke. Jeg forer med kvalitetsfor, er hos dyrlegen 2 ganger årlig pga rabiesvaksine i tilegg til vanlig, pluss tannstein 1 gang hvert 2 år. Den er også forsikret. Min katt var forøvrig gratis. Støtter faktisk ikke de som tar betalt for gatemix, de burde heller få katta si kastrert, så lenge du ikke gjør det kan det kun være pga du vil tjene penger på kattunger da alle vet kastrering er god dyrevelferd.

Anonymkode: 43e39...452

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 19.45):

Men folk er oppfordret til å slutte med «gis bort» da kattunger, valper og andre små dyr blir gitt som slangemat 😰

Anonymkode: aaf4b...ddd

Det er en teit seiglivet myte! 

Hilsen tidligere slangeeier. 

Anonymkode: 447fb...b16

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes det er logisk å ta betalt dersom katten allerede er vaksinert, sterilisert, chippet osv. Men en "gatemix" som aldri har vært hos veterinær? Det hadde ikke jeg giddet å betale for. Vi kjøpte en ferdig sterilisert osv. katt fra dyrebeskyttelsen til 1500. Det synes jeg er helt OK. De andre har vi fått gratis fra venner og bekjente. Vi er ikke "useriøse" dyreplagere av den grunn. Å tro at å ta 200 for en kattunge luker ut dårlige dyreeiere, mener jeg bare er tull. Det er et enormt overskudd på katter, veldig ulogisk å gjøre det vanskeligere for folk å kjøpe dem.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har katt og så dyrt er det ikke. Jeg forer med kvalitetsfor, er hos dyrlegen 2 ganger årlig pga rabiesvaksine i tilegg til vanlig, pluss tannstein 1 gang hvert 2 år. Den er også forsikret. Min katt var forøvrig gratis. Støtter faktisk ikke de som tar betalt for gatemix, de burde heller få katta si kastrert, så lenge du ikke gjør det kan det kun være pga du vil tjene penger på kattunger da alle vet kastrering er god dyrevelferd.

Godt poeng. Hvis skikken med betaling brer om seg, kan det gjøre at flere vil la være å sterilisere kattene sine for å tjene penger på å selge kattunger.

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor du finner 10kg sekker for 39 kr? 

Jeg har brukt pellets i 8 år, og ikke funnet noe billigere enn jula sine til 89kr nå. Felleskjøpet tar 109kr sekken og byggmax 99kr sekken, for 16 kg. 
Selv ved kjøp av hele paller med 52 sekker kommer jeg ikke ned under 90kr/16kg sekken på felleskjøpet. 
Jeg bruker rundt 2 kg på sommer og opp mot 10 kg på vinteren pr måned, til tre katter. 

Anonymkode: c5554...302

Jeg må ha kjøpt den i enten Polen eller Tyskland. Husker prisen da det var den som gjorde at jeg prøvde pellets. Har ikke sekken heller da jeg fylte det over i en plastkasse. 

Men du finner 16 kg sekk til 64kr hos fôrforedling eller så har de 750 kg til 2737,50kr

Det er ikke sant. Grunnen til at klumpesand ikke anbefales til små kattunger er at de gjerne spiser alt mulig, og klumpesand kan da være livsfarlig for dem å få i magen. Når kattungene er blir eldre er god klumpesand et bra produkt som anbefales av mange katteeiere og oppdrettere.

Anonymkode: 44089...c3e

Beklager, da er jeg feilinformert og lærte noe nytt.

Anonymkode: 8d740...d37

AnonymBruker
Skrevet

Kattunger er vel som regel gratis (medmindre vi snakker om rasekatt).

Anonymkode: baa91...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kattunger er vel som regel gratis (medmindre vi snakker om rasekatt).

Anonymkode: baa91...6f2

Før ja, nå tar de fleste betalt for å luke ut useriøse kjøpere blant annet. Akkurat som det bør være. Rasekatter ligger naturligvis mye høyere i pris ift vanlige huskatter, men de fleste tar mellom 500-3000 kr et sted. 

Anonymkode: 41e8e...76f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 3.11):

Tenk å prute på levende liv, med en oppriktig seriøs eier 🙄 alle kattene er heldigvis solgt til hjem som har hatt katt i mange år, men som har måtte avlivet kattene sine på grunn av sykdom. Slike hjem er de riktige hjemmene, og ingen har prutet da de VET hvor kostbart alt er, spesielt i disse dager. Forer du katten din med Whiskas og Friskies, og gir den billigste kattesanden? 

Mine ville også blitt avlivet pappa tok til seg en katt som kom på eiendommen og vi beholdt alle kattene mor og 6 unger 

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (På 20.7.2023 den 11.02):

Jeg synes det er drøyt å kreve 1500-2000kr for en alminnelig huskatt når den verken har fått ormekur eller vaksine. Hvorfor belønne folk som ikke burde fått lov til å ha katt i det hele tatt?

(Å ikke sterilisere katten sin er bare rart, og et elendig valg. Har man ikke råd til det burde man ikke ha katt.)

Vi velger heller katt fra en organisasjon. 

Og mennesker som mener at katter nesten ikke har verdi burde heller ikke ha lov til å ha katt.

Anonymkode: c9496...671

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/20/2023 at 1:46 AM, AnonymBruker said:

Jeg selger mine eventyrmix-kattunger for 4500,- - MEN! 

Denne prisen inkluderer helsesjekk, helsebok, vaksine, ormekur, kattungepakke som inneholder kvalitetsfor, leker etc. Kattungene er 4 uker gamle nå, og til nå har jeg brukt ca. 5000,- bare på kattesand, kattemat, innhold til kattungepakkene og lignende. De skal være her i 6 uker til (utgiftene løper derfor), i tillegg til at jeg betaler alle veterinærutgiftene. Det å oppdra kattunger (få trygge og sosiale individer) samt legge boligen til rette for kattunger er heller ikke fritt for arbeid, det krever MYE tid, renhold, skift av vann, fylle på mat, underholde de, sosialisere de, tømme kattedo, vaske opp når de griser, lære de opp etc. Og til slutt - man luker ut kjøpere som behandler katten som «en gratis gjenstand», og finner de som er genuint interessert i å gi katten et livslangt hjem! 

Jeg forstår at de som stuer kattungene i eget rom, ikke tar de til veterinær og avler de opp på morsmelk og Friskies gir de bort gratis, eller tar en «symbolsk» sum. 

Vel og bra, men hvorfor velge å få katten din drektig i utgangspunktet?

Anonymkode: 175af...fa9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og mennesker som mener at katter nesten ikke har verdi burde heller ikke ha lov til å ha katt.

Anonymkode: c9496...671

Der har du jo de som selger katter. De driter i katta si når de ikke har kastrert den. Ikke klare å bruke 2000kr for å kastrere er å være en dårlig katteeier. Det er en liten sum å betale for katta si.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er folk som har en fiks ide om at alle hunkatter bør få oppleve å ha minst ett kull før de blir kastrerte. Dette er også helt feil. 

Anonymkode: c2cf5...7fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 1.46):

Jeg selger mine eventyrmix-kattunger for 4500,- - MEN! 

Denne prisen inkluderer helsesjekk, helsebok, vaksine, ormekur, kattungepakke som inneholder kvalitetsfor, leker etc. Kattungene er 4 uker gamle nå, og til nå har jeg brukt ca. 5000,- bare på kattesand, kattemat, innhold til kattungepakkene og lignende. De skal være her i 6 uker til (utgiftene løper derfor), i tillegg til at jeg betaler alle veterinærutgiftene. Det å oppdra kattunger (få trygge og sosiale individer) samt legge boligen til rette for kattunger er heller ikke fritt for arbeid, det krever MYE tid, renhold, skift av vann, fylle på mat, underholde de, sosialisere de, tømme kattedo, vaske opp når de griser, lære de opp etc. Og til slutt - man luker ut kjøpere som behandler katten som «en gratis gjenstand», og finner de som er genuint interessert i å gi katten et livslangt hjem! 

Jeg forstår at de som stuer kattungene i eget rom, ikke tar de til veterinær og avler de opp på morsmelk og Friskies gir de bort gratis, eller tar en «symbolsk» sum. 

Du skal vel ikke levere kattungene når de er bare 10 uker? De bør være minst 12 uker! Du kan ikke prøve å virke seriøs hvis du leverer kattungene for tidlig....

Anonymkode: 54550...050

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Adopterte to katter fra en kattereddeorganisasjon. Det kom på 2000 og inkluderte kastrering, id, vaksine og ormekur på begge samt en startpakke med utstyr, sand og mat. 

Anonymkode: 70c54...e13

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha 2 hellige birmaer etterhvert, har nettopp mistet min siste birmapus som ble 20 år😭😭😭😭😭 

Regner med 15000 for 1, så kommer henting og diverse, forsikringer, utstyr, skikkelig mat og oppfølging av dyrelege hvert år.

Anonymkode: 628e2...2b6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal ha 2 hellige birmaer etterhvert, har nettopp mistet min siste birmapus som ble 20 år😭😭😭😭😭 

Regner med 15000 for 1, så kommer henting og diverse, forsikringer, utstyr, skikkelig mat og oppfølging av dyrelege hvert år.

Da betaler du fir noe gjennomtenkt. 

En gatemix som blir gravid er kun for å tjene penger. Og vitner om dårlig dyrehold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte rundt 1500,- for vår første. Da var hun ferdig vaksinert, chipet og sterilisert. 

Vår andre katt betalte vi ingenting for. Det var helt krise i huset der kattene bodde. Jeg skulle gjerne tatt med meg alle kattene selv, de hadde det ikke bra. Og det er egentlig grunnen til at katter bør koste litt. Det er altfor mange som bare kan hente, uten å ha peiling. 

Anonymkode: 64be6...5e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da betaler du fir noe gjennomtenkt. 

En gatemix som blir gravid er kun for å tjene penger. Og vitner om dårlig dyrehold.

Veldig gjennomtenkt:katt:

Vil for alltid savne min birmapus😭♥️ så det blir en stund til jeg er klar for et slikt stort ansvar.🥲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi betalte rundt 1500,- for vår første. Da var hun ferdig vaksinert, chipet og sterilisert. 

Vår andre katt betalte vi ingenting for. Det var helt krise i huset der kattene bodde. Jeg skulle gjerne tatt med meg alle kattene selv, de hadde det ikke bra. Og det er egentlig grunnen til at katter bør koste litt. Det er altfor mange som bare kan hente, uten å ha peiling. 

Anonymkode: 64be6...5e7

Man har ikke mer peiling hvis man må ut med noen tusen. Problemet er jo eiere av ukastrerte katter. At de skal tjene på å være uforsvarlige og at folk mener det er flott er jo hull i hode.  De må ta ansvar å kastrere katten sin. Det kunne jeg faktisk vært villig til å betale, kastreringen til kattemor og kattefar.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...