AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #21 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Husk at det også fins ansvarlige katteeiere som fikk katten gratis Anonymkode: 1ff50...c96 Og en del hentet kattunger for så å gi det til slangen sin. Vi fikk den ene katten gratis (12 år siden), men jeg er veldig glad for at man har begynt å betale for dem. Anonymkode: 151d5...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #22 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og en del hentet kattunger for så å gi det til slangen sin. Anonymkode: 151d5...bb8 Det der er faktisk en myte. Kanskje det har vært et par som har forsøkt det, men det er syke mennesker som aldri burde hatt reptiler i utgangspunktet. Det er mye lettere å avle mus/rotter selv eller kjøpe frosne. Sistnevnte koster svært lite, da det gjerne kjøpes inn i bulk. Det som set pleier å gå mest av er Pinkies (musebabyer), så har du mus og rotter. Det kan også gå kaniner, men de færreste har så diger slange... Det fores IKKE med kattunger. Anonymkode: 38c2f...f63
Panthera1980 Skrevet 14. juli 2023 #23 Skrevet 14. juli 2023 Kjenner noen med et kull kattunger. Ikke rasekatter. De er ikke vaksinert eller fått ormekur men skal ha 2000 kr pr kattunge. Er ikke det litt drøyt? 🤔
Tvist Skrevet 14. juli 2023 #24 Skrevet 14. juli 2023 Joda, det er drøyt. Synes egentlig ingen burde tjent penger på at de lar katten bli drektig. Er jo billigere å adoptere en katt fra Dyrebeskyttelsen.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #25 Skrevet 15. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 22.10): Det er ikke mange av dem. De gidder gjerne ikke betale for kastrering av katten heller Anonymkode: 2f3f0...a6d Må du gi deg. Kjenner kun 1 som har betalt for gatemixen sin, er hun som får kull på den forn å selge. Prøvde til og med å få barn på to skipskatter da de koster mer. Min katt var gratis, er chipet kastrert, vaksinert og forsikret. Akkurat som en symbolsk sum hjelper. Folk har råd til å kaste bort en 1000lapp om så er. Anonymkode: 43e39...452
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #26 Skrevet 17. juli 2023 Bare gå å se på Finn.no Anonymkode: 11806...ee1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #27 Skrevet 19. juli 2023 Jeg selger mine eventyrmix-kattunger for 4500,- - MEN! Denne prisen inkluderer helsesjekk, helsebok, vaksine, ormekur, kattungepakke som inneholder kvalitetsfor, leker etc. Kattungene er 4 uker gamle nå, og til nå har jeg brukt ca. 5000,- bare på kattesand, kattemat, innhold til kattungepakkene og lignende. De skal være her i 6 uker til (utgiftene løper derfor), i tillegg til at jeg betaler alle veterinærutgiftene. Det å oppdra kattunger (få trygge og sosiale individer) samt legge boligen til rette for kattunger er heller ikke fritt for arbeid, det krever MYE tid, renhold, skift av vann, fylle på mat, underholde de, sosialisere de, tømme kattedo, vaske opp når de griser, lære de opp etc. Og til slutt - man luker ut kjøpere som behandler katten som «en gratis gjenstand», og finner de som er genuint interessert i å gi katten et livslangt hjem! Jeg forstår at de som stuer kattungene i eget rom, ikke tar de til veterinær og avler de opp på morsmelk og Friskies gir de bort gratis, eller tar en «symbolsk» sum. Anonymkode: f2240...ce8 1 3
Maskinfører Skrevet 20. juli 2023 #28 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg selger mine eventyrmix-kattunger for 4500,- - MEN! Denne prisen inkluderer helsesjekk, helsebok, vaksine, ormekur, kattungepakke som inneholder kvalitetsfor, leker etc. Kattungene er 4 uker gamle nå, og til nå har jeg brukt ca. 5000,- bare på kattesand, kattemat, innhold til kattungepakkene og lignende. De skal være her i 6 uker til (utgiftene løper derfor), i tillegg til at jeg betaler alle veterinærutgiftene. Det å oppdra kattunger (få trygge og sosiale individer) samt legge boligen til rette for kattunger er heller ikke fritt for arbeid, det krever MYE tid, renhold, skift av vann, fylle på mat, underholde de, sosialisere de, tømme kattedo, vaske opp når de griser, lære de opp etc. Og til slutt - man luker ut kjøpere som behandler katten som «en gratis gjenstand», og finner de som er genuint interessert i å gi katten et livslangt hjem! Jeg forstår at de som stuer kattungene i eget rom, ikke tar de til veterinær og avler de opp på morsmelk og Friskies gir de bort gratis, eller tar en «symbolsk» sum. Anonymkode: f2240...ce8 Her ville jeg nok prutet og betalt 4 500,- for minimum 2 søsken jeg hadde en kattefamilie på mor og 4 unger noe jeg synes er veldig koselig (Barn Født 2006) nå er det bare Frida igjen til søndag fyller hun 17 år og jeg synes det er så koselig med søsken 😻😻
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #29 Skrevet 20. juli 2023 Maskinfører skrev (1 time siden): Her ville jeg nok prutet og betalt 4 500,- for minimum 2 søsken jeg hadde en kattefamilie på mor og 4 unger noe jeg synes er veldig koselig (Barn Født 2006) nå er det bare Frida igjen til søndag fyller hun 17 år og jeg synes det er så koselig med søsken 😻😻 Tenk å prute på levende liv, med en oppriktig seriøs eier 🙄 alle kattene er heldigvis solgt til hjem som har hatt katt i mange år, men som har måtte avlivet kattene sine på grunn av sykdom. Slike hjem er de riktige hjemmene, og ingen har prutet da de VET hvor kostbart alt er, spesielt i disse dager. Forer du katten din med Whiskas og Friskies, og gir den billigste kattesanden? Anonymkode: f2240...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #30 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg selger mine eventyrmix-kattunger for 4500,- - MEN! Denne prisen inkluderer helsesjekk, helsebok, vaksine, ormekur, kattungepakke som inneholder kvalitetsfor, leker etc. Kattungene er 4 uker gamle nå, og til nå har jeg brukt ca. 5000,- bare på kattesand, kattemat, innhold til kattungepakkene og lignende. De skal være her i 6 uker til (utgiftene løper derfor), i tillegg til at jeg betaler alle veterinærutgiftene. Det å oppdra kattunger (få trygge og sosiale individer) samt legge boligen til rette for kattunger er heller ikke fritt for arbeid, det krever MYE tid, renhold, skift av vann, fylle på mat, underholde de, sosialisere de, tømme kattedo, vaske opp når de griser, lære de opp etc. Og til slutt - man luker ut kjøpere som behandler katten som «en gratis gjenstand», og finner de som er genuint interessert i å gi katten et livslangt hjem! Jeg forstår at de som stuer kattungene i eget rom, ikke tar de til veterinær og avler de opp på morsmelk og Friskies gir de bort gratis, eller tar en «symbolsk» sum. Anonymkode: f2240...ce8 Null problem mener jeg bortsett fra at du skriver at de skal være der 6 uker til og er 4 uker gamle. De skal vel være 12-14 uker gamle før de tas vekk fra mor. Men ved nærmere ettertanke hadde jeg ikke betalt så mye for en katt med kun 1 vaksine og en ormekur. Og i alke fall ikke når den tas for tidlig fra mor. De to jeg har nå betalte jeg 300 og 500 for. Han jeg mistet i fjor betalte jeg 1500 for. Alle tre er fra tyvparing av rasekatt. Skipskatten min betalte jeg minst for av alle ting De færreste slangeeiere forer med kattunger da disse faktisk kan skade slangene. Anonymkode: 8d740...d37
h/k Skrevet 20. juli 2023 #31 Skrevet 20. juli 2023 Hadde gitt max 300 kr for en katt som ikke er vaksinert og chippet. Det vil dekke mat og kattesand. Har den vært innom en dyrlege ville jeg ha gitt 2000 kr.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #32 Skrevet 20. juli 2023 h/k skrev (1 time siden): Hadde gitt max 300 kr for en katt som ikke er vaksinert og chippet. Det vil dekke mat og kattesand. Har den vært innom en dyrlege ville jeg ha gitt 2000 kr. Vet du hva en pakke med EverClean 10kg kattesand koster? Eller hva en pakke med Royal Canin Mother and Babycat tørrfor koster? Hva det koster for Royal Canin mousse for kattunger? Nei, tenkte meg det. 300,- dekker én pakke kattesand, og den må byttes hver uke ettersom fem individer bæsjer og tisser i den. Det vil si 300,- x 8 = 2400,- (de bruker kasse fra ca. 4 ukers alder). Det er kostbart og helt sykt at folk forventer gratis eller nesten gratis katter! AnonymBruker skrev (1 time siden): Null problem mener jeg bortsett fra at du skriver at de skal være der 6 uker til og er 4 uker gamle. De skal vel være 12-14 uker gamle før de tas vekk fra mor. Men ved nærmere ettertanke hadde jeg ikke betalt så mye for en katt med kun 1 vaksine og en ormekur. Og i alke fall ikke når den tas for tidlig fra mor. De to jeg har nå betalte jeg 300 og 500 for. Han jeg mistet i fjor betalte jeg 1500 for. Alle tre er fra tyvparing av rasekatt. Skipskatten min betalte jeg minst for av alle ting De færreste slangeeiere forer med kattunger da disse faktisk kan skade slangene. Anonymkode: 8d740...d37 De skal selvsagt være hos meg til de er 12 uker, jeg tenkte feil når jeg sa 6 uker. Helsesjekk med vaksine og helsebok koster 990,- per kattunge! Jeg får 0,- i fortjeneste på disse kattene MEN sørger for at de er friske før de leveres til eierene sine, gir de næringsrik kost og bruker MYE tid på dem! Anonymkode: f2240...ce8 2
Elle Melle Skrevet 20. juli 2023 #33 Skrevet 20. juli 2023 Jeg synes det er drøyt å kreve 1500-2000kr for en alminnelig huskatt når den verken har fått ormekur eller vaksine. Hvorfor belønne folk som ikke burde fått lov til å ha katt i det hele tatt? (Å ikke sterilisere katten sin er bare rart, og et elendig valg. Har man ikke råd til det burde man ikke ha katt.) Vi velger heller katt fra en organisasjon.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #34 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vet du hva en pakke med EverClean 10kg kattesand koster? Eller hva en pakke med Royal Canin Mother and Babycat tørrfor koster? Hva det koster for Royal Canin mousse for kattunger? Nei, tenkte meg det. 300,- dekker én pakke kattesand, og den må byttes hver uke ettersom fem individer bæsjer og tisser i den. Det vil si 300,- x 8 = 2400,- (de bruker kasse fra ca. 4 ukers alder). Det er kostbart og helt sykt at folk forventer gratis eller nesten gratis katter! De skal selvsagt være hos meg til de er 12 uker, jeg tenkte feil når jeg sa 6 uker. Helsesjekk med vaksine og helsebok koster 990,- per kattunge! Jeg får 0,- i fortjeneste på disse kattene MEN sørger for at de er friske før de leveres til eierene sine, gir de næringsrik kost og bruker MYE tid på dem! Anonymkode: f2240...ce8 Bør ikke bruke klumpsand til kattunger da det kan tette luftveiene deres. Pellets er bedre både for kattene og lommeboka tror jeg betalte 650 for selve kassa og 39 kr for en 10 kg sekk med pellets, som jeg ikke er 1/3 ned i på 2 år. Med kattunger ville det nødvendigvis gått mer. Mine bruker bare kassa om vinteren eller hvis de er syke. Anonymkode: 8d740...d37
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #35 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bør ikke bruke klumpsand til kattunger da det kan tette luftveiene deres. Pellets er bedre både for kattene og lommeboka tror jeg betalte 650 for selve kassa og 39 kr for en 10 kg sekk med pellets, som jeg ikke er 1/3 ned i på 2 år. Med kattunger ville det nødvendigvis gått mer. Mine bruker bare kassa om vinteren eller hvis de er syke. Anonymkode: 8d740...d37 Det skal veldig store mengder til for å tette luftveiene til kattungene. At de smaker litt på sanden er helt normalt, men det er ekstreeeeemt sjeldent at de spiser så mye at det tetter luftveiene dems. Kattemoren bruker heller ikke kattedo, hverken sommer eller vinter - men nå som hun MÅ være inne med ungene til de er 12 uker, har hun intet valg, og det må derfor skiftes ofte! Anonymkode: f2240...ce8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #36 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 19.52): Husk at det også fins ansvarlige katteeiere som fikk katten gratis Anonymkode: 1ff50...c96 Dette argumentet er et tegn på at du ikke skjønte poenget. Å ta betalt for å luke ut uansvarlige katteeiere betyr på ingen måte at man argumenterer for at alle som tar imot en gratis katt er uansvarlige/dårlige katteeiere. De som argumenterer mest høylytt om hvorfor de ikke skal være nødt til å kastrere katta si og at "før i tida klarte kattene seg fint uten fancy kattefór og utallige turer til veterinær", er ofte de som insisterer på å få katter gratis. Når folk betaler for alle andre dyr de skaffer seg, inkludert insekter og edderkopper, burde det være en selvfølge at katter også skal koste penger. Panthera1980 skrev (På 14.7.2023 den 23.10): Kjenner noen med et kull kattunger. Ikke rasekatter. De er ikke vaksinert eller fått ormekur men skal ha 2000 kr pr kattunge. Er ikke det litt drøyt? 🤔 Det er litt drøyt, men om noen er villig til å betale 2000 kr så er det jo helt greit. Hvis eieren av kattemoren driver avl på katten sin, bruker minimalt med tid og penger på å ivareta kattemoren og kattungenes helse (helsesjekk, vaksine, chip, bra mat osv), og håver inn penger på å selge dem dyrt så er det ikke ok. Jeg gjetter at hun selger "skipskattunger". Mange innbiller seg at skipskatter er en egen eksklusiv rase og markedsfører kattungene som spesielle. En skipskatt er en polydaktyl katt, altså en katt med flere "tær" enn normalt, og dette forekommer blant alle katter, både rasekatter og huskatter. Mange er heller ikke klar over at skipskatter på grunn av dette har ekstra sårbare føtter som tåler mindre og ofte krever mer klostell o.l. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bør ikke bruke klumpsand til kattunger da det kan tette luftveiene deres. Anonymkode: 8d740...d37 Det er ikke sant. Grunnen til at klumpesand ikke anbefales til små kattunger er at de gjerne spiser alt mulig, og klumpesand kan da være livsfarlig for dem å få i magen. Når kattungene er blir eldre er god klumpesand et bra produkt som anbefales av mange katteeiere og oppdrettere. Anonymkode: 44089...c3e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #37 Skrevet 20. juli 2023 Det mange glemmer (eller overser) er at ingen katter er gratis. Skal man gi katten et minimum av godt stell og dekke dens behov i mange år fremover, koster det en god del penger. Hvis folk kniper på pengene og vil ha kattungen gratis, er det ofte et tegn på at de ikke har råd til alt som kan skje med en katt i løpet av dens levetid. Veterinærutgifter kan bli rimelig høye, selv med forsikring (og forsikring er også ganske dyrt), så om man synes det er for dyrt å betale flere hundre eller tusen kr for en kattunge så er man virkelig ikke forberedt på fremtidige veterinærutgifter. Anonymkode: 44089...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #38 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Bør ikke bruke klumpsand til kattunger da det kan tette luftveiene deres. Pellets er bedre både for kattene og lommeboka tror jeg betalte 650 for selve kassa og 39 kr for en 10 kg sekk med pellets, som jeg ikke er 1/3 ned i på 2 år. Med kattunger ville det nødvendigvis gått mer. Mine bruker bare kassa om vinteren eller hvis de er syke. Anonymkode: 8d740...d37 Hvor du finner 10kg sekker for 39 kr? Jeg har brukt pellets i 8 år, og ikke funnet noe billigere enn jula sine til 89kr nå. Felleskjøpet tar 109kr sekken og byggmax 99kr sekken, for 16 kg. Selv ved kjøp av hele paller med 52 sekker kommer jeg ikke ned under 90kr/16kg sekken på felleskjøpet. Jeg bruker rundt 2 kg på sommer og opp mot 10 kg på vinteren pr måned, til tre katter. Anonymkode: c5554...302
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #39 Skrevet 20. juli 2023 det er veldig forskjelig fra dem som selger og rase, før så ga man dem bort gratis men nå er det ikke lov lenger og gi dem bort min katt kostet 200 kr Anonymkode: b48e4...e47
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #40 Skrevet 20. juli 2023 200 kr er ikke mye for en kattunge. Man gir dem mat, tid og kjærlighet. Og ingen blir rik av 200 kr Anonymkode: c0091...dc8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå