Gå til innhold

Synes matvareprisene har økt noe helt enormt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom dataene på inntekt ikke er normalfordelt kan gjennomsnittsverdien være mindre enn media verdien eller omvendt. Hvis en stor andel har svært lav inntekt ift. resten kan gjennomsnittetslønna være mindre enn medianlønna.

'Generally, if the distribution of data is skewed to the left, the mean is less than the median, which is often less than the mode. If the distribution of data is skewed to the right, the mode is often less than the median, which is less than the mean'.

Anonymkode: de56a...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har egentlig aldri fulgt så veldig med på pris på enkeltvarer, men har registrert at feks kjøttdeig, karbonadedeig og enkelte meieriprodukter har gått kraftig opp i pris. Imidlertid er det den samla summen som går ut hver uke jeg mest merker økningen på. Før brukte feks helgehandel å ligge på 700-900 kr, mens nå ligger det på rundt 1000-1200 kr - og det er i all hovedsak de samme varene som handles inn.

Anonymkode: de864...44e

Fint svar 🙂  Jeg handler mye når varer jeg bruker er på tilbud. Meieriprodukter kjøper jeg så lite av at jeg merker sikkert ikke prisoppgang så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (2 minutter siden):

Hvordan mener du at median beregnes? :klo: 

Her, regn ut median av denne: 

26, 26, 26, 26, 55, 80, 80, 80, 100

Anonymkode: 79338...11e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette vet jeg. Men har du 10 stykker som tjener 100.000 og 2 som tjener 300.000 så vil det påvirke medianen.

Nei, høyeste lønnsinntekter er kuttet bort. Jeg vet det. Men det er likevel mange som tjener såpass høyt at medianlønnen ikke passer til resten av befolkningen. Vi lever i et land med STORE lønnsforskjeller. Og det speiler ikke medianlønnen godt.

I et så snevert utvalg vil det påvirke medianen. Den påvirkningen vil være minimal når antallet og variasjonen i medianen blir så stor som det vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

I et så snevert utvalg vil det påvirke medianen. Den påvirkningen vil være minimal når antallet og variasjonen i medianen blir så stor som det vi snakker om her.

Du kan likevel ikke undergrave at veldig mange ligger langt under medianlønnen slik inntektsforskjellene er i landet i dag. For dem som ligger under median ligger ofte langt under, mens dem som ligger over ligger også langt over. Bra for dem som ligger over, men ikke fullt så bra for dem som ligger under, med tanke på det enorme prisnivået vi har i landet i dag. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her, regn ut median av denne: 

26, 26, 26, 26, 55, 80, 80, 80, 100

Her er det oddetall og krever ikke utregning, kun å finne det miderste tallet som her er 55.

En slik snever tallrekke sier imidlertid lite om median når vi snakker om et tallutvalg på lillioner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan likevel ikke undergrave at veldig mange ligger langt under medianlønnen slik inntektsforskjellene er i landet i dag. For dem som ligger under median ligger ofte langt under, mens dem som ligger over ligger også langt over. Bra for dem som ligger over, men ikke fullt så bra for dem som ligger under, med tanke på det enorme prisnivået vi har i landet i dag. 

Men ingen har da nektet for at mange ligger både over og under medianen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har egentlig aldri fulgt så veldig med på pris på enkeltvarer, men har registrert at feks kjøttdeig, karbonadedeig og enkelte meieriprodukter har gått kraftig opp i pris. Imidlertid er det den samla summen som går ut hver uke jeg mest merker økningen på. Før brukte feks helgehandel å ligge på 700-900 kr, mens nå ligger det på rundt 1000-1200 kr - og det er i all hovedsak de samme varene som handles inn.

Med barn i vekst (nesten ungdom) så merker jeg at prisen på kjøtt og særlig meieriprodukter har gått opp. De spiser mye og sunt, noe som koster. 

Når inntekten har blitt redusert i samme periode er dette virkelig trassig. Vi er flink å handle på salg og har fryser, så det hjelper. Men barnetrygden dekker ikke hva de spiser en gang.

Anonymkode: cfec7...75d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Her er det oddetall og krever ikke utregning, kun å finne det miderste tallet som her er 55.

En slik snever tallrekke sier imidlertid lite om median når vi snakker om et tallutvalg på lillioner.

Nettopp. 55 er median her. Hva med disse 4 som ligger på 26? Dem bør kanskje bare takke seg lykkelig over å bo i verdens fineste land som er sååå billig å leve i, i følge dem som ligger på 80 og 100.

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Men ingen har da nektet for at mange ligger både over og under medianen? 

Hvis dette var ditt motsvar til det jeg skrev så har du misset poengene mine mens du var opptatt med å kverulere. Igjen, medianinntekt er ingen god måleenhet mot prisnivå, når lønnsinntektene er så store i landet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønnsinntektene er så store i landet. 

lønnsforskjellene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp. 55 er median her. Hva med disse 4 som ligger på 26? Dem bør kanskje bare takke seg lykkelig over å bo i verdens fineste land som er sååå billig å leve i, i følge dem som ligger på 80 og 100.

Hvis dette var ditt motsvar til det jeg skrev så har du misset poengene mine mens du var opptatt med å kverulere. Igjen, medianinntekt er ingen god måleenhet mot prisnivå, når lønnsinntektene er så store i landet. 

Medianinntekt er da like godt for å sammenligne generell kjøpekraft i Norge som i andre land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Medianinntekt er da like godt for å sammenligne generell kjøpekraft i Norge som i andre land.

Medianinntekt er da like dårlig for å sammenligne generell kjøpekraft i Norge som i andre land.

Medianinntekt gir deg egentlig ingen god opplysning med mindre inntektsnivået er nærmest flat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20 år siden brukte jeg 10,3 % av bruttolønnen min på mat (kun mat og inkl. café og restaurant) i fjor brukte jeg 8 % av bruttolønnen på mat og i januar brukte jeg 8,3 %. Både i fjor og hittil i år har jeg kjøpt mye mat fra småskala-produsenter for å støtte dem.

Altså har lønnen min økt mer enn kostnadene til mat de siste 20 årene.

Anonymkode: 3dc42...318

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Medianinntekt er da like dårlig for å sammenligne generell kjøpekraft i Norge som i andre land.

Medianinntekt gir deg egentlig ingen god opplysning med mindre inntektsnivået er nærmest flat. 

Jo, det gjør det da absolutt. Langt bedre enn gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For 20 år siden brukte jeg 10,3 % av bruttolønnen min på mat (kun mat og inkl. café og restaurant) i fjor brukte jeg 8 % av bruttolønnen på mat og i januar brukte jeg 8,3 %. Både i fjor og hittil i år har jeg kjøpt mye mat fra småskala-produsenter for å støtte dem.

Altså har lønnen min økt mer enn kostnadene til mat de siste 20 årene.

Anonymkode: 3dc42...318

Jeg brukte i fjor i gjennomsnitt 11,9% av min bruttolønn på mat. Og 15,5% av min nettolønn (hvor skattetrekket er utlignet). 

I januar brukte jeg 12,6% av bruttolønn på mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ukenshandlet for 1500,- lenge. Plutselig ble det 1700, 1800 og nå sist ble det 2100,- uten at det er noe mer i handlekurven enn vi pleier. Helt hinsides!!

Familie på 4.

Anonymkode: 581dd...106

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leo skrev (1 time siden):

Økningen skyldes nok for en stor del at matvareprisene på verdensmarkedet er de høyeste på lang tid og dette påvirker selvfølgelig også prisene ut i butikk i Norge siden mye av av de vi spiser enten er importert eller består av råvarer som er det. 

Ja, helt klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 timer siden):

Hva er det noen savner sånn av utvalg i Norge egentlig? Husk at svenskene og danskene på samme måte finner svært lite av vårt utvalg i deres butikker. 

Ost. Det er seriøst elendig utvalg i normal pålegg-ost. 

Anonymkode: 897ae...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (50 minutter siden):

Fint svar 🙂  Jeg handler mye når varer jeg bruker er på tilbud. Meieriprodukter kjøper jeg så lite av at jeg merker sikkert ikke prisoppgang så mye.

Tror nok jeg skal prøve å handle mer bevisst og følge med på tilbud framover😊.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror nok jeg skal prøve å handle mer bevisst og følge med på tilbud framover😊.

Det er smart👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...