AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #61 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og godteri skulle vel bli billigere i år? Ser ikke noe til det, nei. Anonymkode: 9bfd6...141 Coop Marked hadde smågodt til 10 kr per hg sist uke i alle fall. Anonymkode: 96c68...e7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. februar 2021 #62 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): EU legger opp til medianlønn. Så da spør jeg deg, hvordan ligger pensjonister, uføretrygdede, lavtlønte og studenter an i forhold til medianlønn? Fatter du ikke poenget ? Anonymkode: 79338...11e De ligger såvidt jeg vet bedre an i Norge enn de fleste andre landene i Europa. Men det var strengt tatt ikke poenget. Poenget var at gjennomsnittslønn gir et annet bilde enn medianlønn, median er det like mange tjener under som over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #63 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Coop Marked hadde smågodt til 10 kr per hg sist uke i alle fall. Anonymkode: 96c68...e7e Er det en ting i Norge som vi er billige på, hvor der stadig kjøres overflod av kampanjer, så er det i smågodt-, sjokolade-, potetgull-, brus- og snacksreolene. Blar man gjennom tilbudsaviser så finner man fort 2 sider kun med slikt hver eneste uke. Anonymkode: 79338...11e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #64 Del Skrevet 6. februar 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): De ligger såvidt jeg vet bedre an i Norge enn de fleste andre landene i Europa. Men det var strengt tatt ikke poenget. Poenget var at gjennomsnittslønn gir et annet bilde enn medianlønn, median er det like mange tjener under som over. Bedre an enn resten av Europa, men et Europa som også har veldig mye lavere matvarepriser? Anonymkode: 79338...11e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. februar 2021 #65 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bedre an enn resten av Europa, men et Europa som også har veldig mye lavere matvarepriser? Anonymkode: 79338...11e Og tilsvarende lavere inntekter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #66 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper disse ekstra kronene går til bøndene. De fortjener det. ❤️ Gjør det det, så betaler jeg gladelig litt ekstra. Anonymkode: b8371...f60 Jeg tviler. Anonymkode: 49418...436 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #67 Del Skrevet 6. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Og tilsvarende lavere inntekter. Hør her. Det er totalt 1.820.000 mennesker i Norge som i dag er studenter, uføre, lavtlønte (under 2/3 av median), på arbeidsavklaring, arbeidsledig eller pensjonister. Dette er en gruppe mennesker som utgjør ca 40% av Norge. Som ligger langt under medianlønn. Så hva er det som trekker medianlønn opp? Jo dem som tjener veldig mye mer enn "normalt". Ergo, medianlønn er jo bare piss. Store deler av den norske befolkningen er ikke i nærheten av medianlønn. Anonymkode: 79338...11e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #68 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1.820.000 Mente 2.140.000. Anonymkode: 79338...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #69 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mente 2.140.000. Anonymkode: 79338...11e Og da mangler jeg også innvandrere f.eks og andre grupper som jeg ikke har tenkt på. Det finnes nok garantert flere her. Anonymkode: 79338...11e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. februar 2021 #70 Del Skrevet 6. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hør her. Det er totalt 1.820.000 mennesker i Norge som i dag er studenter, uføre, lavtlønte (under 2/3 av median), på arbeidsavklaring, arbeidsledig eller pensjonister. Dette er en gruppe mennesker som utgjør ca 40% av Norge. Som ligger langt under medianlønn. Så hva er det som trekker medianlønn opp? Jo dem som tjener veldig mye mer enn "normalt". Ergo, medianlønn er jo bare piss. Store deler av den norske befolkningen er ikke i nærheten av medianlønn. Anonymkode: 79338...11e Medianlønn(egentlig medianinntekt) er det like mange tjener over som under. Den trekkes ikke opp på samme måte som gjennomsnitt. Endret 6. februar 2021 av PetterKanin 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. februar 2021 #71 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): EU legger opp til medianlønn. Så da spør jeg deg, hvordan ligger pensjonister, uføretrygdede, lavtlønte og studenter an i forhold til medianlønn? Fatter du ikke poenget ? Anonymkode: 79338...11e Men forstår du ikke at premissene for diskusjonen blir feil når du operer med gjennomsnittslønn mens EU og den/de du diskuterer med bruker median? Og pensjonister osv. i Norge ligger nok betydelig bedre an både i forhold til gjennomsnitt- og medianlønn enn i de aller fleste andre land fordi inntektsforskjellene i Norge er relativt sett ganske små. Enn så lenge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #72 Del Skrevet 6. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Medianlønn(egentlug medianinntekt) er det like mange tjener over som under. Den trekkes ikke opp på samme måte som gjennomsnitt. Men skjønner du enda ikke at jeg poengterer at spriket mellom dem som ligger veldig lavt og faktisk median er veldig stor her? Man kan aldri si "jaja, prisnivået er fint i forhold til medianlønn" når inntektsforskjellene er vanvittig store. Noen trekker medianlønn veldig opp med større inntekter. Anonymkode: 79338...11e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #73 Del Skrevet 6. februar 2021 Leo skrev (1 minutt siden): Men forstår du ikke at premissene for diskusjonen blir feil når du operer med gjennomsnittslønn mens EU og den/de du diskuterer med bruker median? Og pensjonister osv. i Norge ligger nok betydelig bedre an både i forhold til gjennomsnitt- og medianlønn enn i de aller fleste andre land fordi inntektsforskjellene i Norge er relativt sett ganske små. Enn så lenge. Nei. Jeg har tatt utgangspunkt i median hele veien, men er blitt konfrontert med gjennomsnittslønn. Der folk ikke evner å tenke at noen må jo likevel trekker medianlønnen opp på samme måte som gjennomsnittslønn, selv om gjennomsnittslønn lider mer av det. Premissene er jo det samme. Vi kan ikke trøste oss med høye matvarepriser fordi vi har høy median, når 40% av befolkningen ligger langt under medianlønn. Hvor medianlønn nærmest er en drøm. Så hvorfor er medianlønn så høy i forhold til dem som ligger så lavt? Jo på samme måte som gjennomsnittslønn, som jeg nettopp har poengtert. Noen løfter medianlønn veldig høyt i forhold til resten. Anonymkode: 79338...11e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. februar 2021 #74 Del Skrevet 6. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men skjønner du enda ikke at jeg poengterer at spriket mellom dem som ligger veldig lavt og faktisk median er veldig stor her? Man kan aldri si "jaja, prisnivået er fint i forhold til medianlønn" når inntektsforskjellene er vanvittig store. Noen trekker medianlønn veldig opp med større inntekter. Anonymkode: 79338...11e Nei. Du må lære deg hvordan median beregnes. Det har ingenting med gjennomsnitt å gjøre. Hvis du har 10 stykker som tjener 100.000 i året og 1 som tjener 1.000.000 så vil ikke sistnevnte påvirke medianen. Endret 6. februar 2021 av Leo 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. februar 2021 #75 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men skjønner du enda ikke at jeg poengterer at spriket mellom dem som ligger veldig lavt og faktisk median er veldig stor her? Man kan aldri si "jaja, prisnivået er fint i forhold til medianlønn" når inntektsforskjellene er vanvittig store. Noen trekker medianlønn veldig opp med større inntekter. Anonymkode: 79338...11e Medianlønn trekkes ikke særlig opp av høye inntekter. Om man tjener $100 og brødet koster $1 eller om man tjener $200 og brødet koster $2 utgjør det ingen forskjell på hva brødet koster i forhold til din inntekt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #76 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at vi har kun 3 kjeder som har "monopol" på markedet. Disse styrer hverandre, og prisene til hverandre opp og ned. Setter Kiwi opp prisen på kjøttdeig, så benytter Rema og Extra seg av det samme. Setter Rema ned prisen på agurk, så gjør Kiwi og Extra det samme. Minner om at alle disse 3 kjedene har fått milliardbot for å ha blitt tatt i "samarbeid" nettopp. Milliardboten kom som en konsekvensen av prissamarbeid som gikk utover forbrukerne, men en erstatning som forbrukerne ikke får smake noe av. Det handler ikke kun om tilbud og etterspørsel, men om kynisme og "big money". Anonymkode: 79338...11e Enig. Jeg fikk også med meg nyheten om milliardboten for prissamarbeid blant kjedene, og synes det var rart det ikke ble mer opprop ut av det! Anonymkode: de56a...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 6. februar 2021 #77 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merket det for kanskje et halvt år siden at turene på butikken ble stadig dyrere, selv om det stort sett var de samme produktene som ble kjøpt. Har fulgt litt med siden den gang, og kan ikke si annet enn at jeg opplever at dagligvareprisene har økt noe helt enormt. Såpass at det - i hvert fall i min husstand - merkes på budsjettet. Flere som opplever det samme? Så for øvrig at Nettavisen har en artikkel om lavpriskjedene som, basert på tidligere prisundersøkelser, peker på en markant prisøkning - langt utover konsumprisindeks og uten at det kan forklares i endrede politiske føringer. Konklusjonen er at lavpriskjedene kommuniserer ut at de er på forbrukernes side, mens sannheten er det motsatte - nemlig at de grådig karrer til seg. Kjedene selv tilbakeviser dette og forklarer økte matvarepriser med blant annet økte priser hos leverandørene. Det tror jeg ikke på! Kjenner jeg blir kraftig provosert, men hva skal man gjøre? Forbrukermakt har man jo ikke når dagligvarekjedene nærmest har monopol i Norge. Anonymkode: de864...44e Norge er et u-land når det gjelder dette, ja. Få kjeder har fullstendig monopol. Utvalget av matvarer er til å gråte av. Takket være ''innvandrerbutikker'' kan man få tak i noe annerledes enn samme produkt med 4 forskjellige navn i de vanlige butikkene. På grunn av monopolet er selvfølgelig prisene skyhøye og stiger fritt. Forbrukeren har ikke makt her med mindre alle slutter å handle hos de etablerte Rema - Coop - NG. Jeg tror IKKE på løgnene om å presse prisene nede. Blir kvalm av disse reklamene rett og slett fordi det er løgn. Elendig utvalg og skyhøye priser - Norge i et nøtteskall. Men alle ser ut til å trives med det og ingenting endres. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #78 Del Skrevet 6. februar 2021 Smeltemann skrev (46 minutter siden): Hva er det som har gått opp i pris da? Har du noen konkrete eksempler? Pris før å nå? Har egentlig aldri fulgt så veldig med på pris på enkeltvarer, men har registrert at feks kjøttdeig, karbonadedeig og enkelte meieriprodukter har gått kraftig opp i pris. Imidlertid er det den samla summen som går ut hver uke jeg mest merker økningen på. Før brukte feks helgehandel å ligge på 700-900 kr, mens nå ligger det på rundt 1000-1200 kr - og det er i all hovedsak de samme varene som handles inn. Anonymkode: de864...44e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #79 Del Skrevet 6. februar 2021 Leo skrev (1 minutt siden): Nei. Du må lære deg hvordan median beregnes. Det har ingenting med gjennomsnitt å gjøre. Hvis du har 10 stykker som tjener 100.000 i året og1 som tjener 1.000.000 så vil ikke sistnevnte påvirke medianen. Dette vet jeg. Men har du 10 stykker som tjener 100.000 og 2 som tjener 300.000 så vil det påvirke medianen. PetterKanin skrev (Akkurat nå): Medianlønn trekkes ikke særlig opp av høye inntekter. Om man tjener $100 og brødet koster $1 eller om man tjener $200 og brødet koster $2 utgjør det ingen forskjell på hva brødet koster i forhold til din inntekt. Nei, høyeste lønnsinntekter er kuttet bort. Jeg vet det. Men det er likevel mange som tjener såpass høyt at medianlønnen ikke passer til resten av befolkningen. Vi lever i et land med STORE lønnsforskjeller. Og det speiler ikke medianlønnen godt. Anonymkode: 79338...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. februar 2021 #80 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette vet jeg. Men har du 10 stykker som tjener 100.000 og 2 som tjener 300.000 så vil det påvirke medianen. Nei, høyeste lønnsinntekter er kuttet bort. Jeg vet det. Men det er likevel mange som tjener såpass høyt at medianlønnen ikke passer til resten av befolkningen. Vi lever i et land med STORE lønnsforskjeller. Og det speiler ikke medianlønnen godt. Anonymkode: 79338...11e Hvordan mener du at median beregnes? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå