Gå til innhold

Synes matvareprisene har økt noe helt enormt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merket det for kanskje et halvt år siden at turene på butikken ble stadig dyrere, selv om det stort sett var de samme produktene som ble kjøpt. Har fulgt litt med siden den gang, og kan ikke si annet enn at jeg opplever at dagligvareprisene har økt noe helt enormt. Såpass at det - i hvert fall i min husstand - merkes på budsjettet.

Flere som opplever det samme?

Så for øvrig at Nettavisen har en artikkel om lavpriskjedene som, basert på tidligere prisundersøkelser, peker på en markant prisøkning - langt utover konsumprisindeks og uten at det kan forklares i endrede politiske føringer. Konklusjonen er at lavpriskjedene kommuniserer ut at de er på forbrukernes side, mens sannheten er det motsatte - nemlig at de grådig karrer til seg. Kjedene selv tilbakeviser dette og forklarer økte matvarepriser med blant annet økte priser hos leverandørene. Det tror jeg ikke på!

Kjenner jeg blir kraftig provosert, men hva skal man gjøre? Forbrukermakt har man jo ikke når dagligvarekjedene nærmest har monopol i Norge.

Anonymkode: de864...44e

Hva er det som har gått opp i pris da?

Har du noen konkrete eksempler?  Pris før å nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

De har ikke fått bot, men det er sagt at de med stor sannsynlighet vil få dette. Jeg tviler på at rettsvesenet kommer til å være enig i den.

Okei, men at Staten i det hele tatt har stevnet dem for rettssystemet for dette er oppsiktsvekkende. Ingen ild uten bål! 

Anonymkode: 79338...11e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Norge ligger på 2.plass på listen over dyrest mat i EU. Kun slått av Sveits.

image.png.fbdb810de33ed14e259860266a3ce0a0.png

Og hvor ligger Norge når det gjelder lønn?

Anonymkode: 3dc42...318

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg håper disse ekstra kronene går til bøndene. De fortjener det. ❤️ Gjør det det, så betaler jeg gladelig litt ekstra.

Anonymkode: b8371...f60

De kronene går til Reitan og Hagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, men at Staten i det hele tatt har stevnet dem for rettssystemet for dette er oppsiktsvekkende. Ingen ild uten bål! 

Staten har per i dag ikke stevnet dem.

Det oppsiktsvekkende er hvor lite konkurransetilsynet ser ut til å forstå av konkurranse når de påstår dette er prissamarbeid. At aktørene på et.punkt ser seg nldt til å dtoppe å redusere prisene er åpenbart. På enkelte avgiftsbelagte varer er det til og med blitt forbudt å selge varene med tap, om enn av andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvor ligger Norge når det gjelder lønn?

Dem ligger rett under middels. Basert på medianlønn. Men det er en triksing av tall, for de aller fleste tjener under medianlønn, bare at vi har noen som tjener langt over dette og trekker medianlønnen noe så sykt opp. Så prøv å se forbi medianlønnen, ettersom folk flest ikke engang er i nærheten. 

Tenk uføretrygdede, lavtlønte og pensjonister her. Som ligger på halvparten av medianlønn. For ikke snakk om studenter. Tenk hvordan dem har det i et av verdens dyreste land med ca. halvparten av medianlønn i inntekt. Da snakker vi om budsjetter hvor mat og husholdningsartikler biter bort det meste av pengene. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Staten har per i dag ikke stevnet dem.

Det oppsiktsvekkende er hvor lite konkurransetilsynet ser ut til å forstå av konkurranse når de påstår dette er prissamarbeid. At aktørene på et.punkt ser seg nldt til å dtoppe å redusere prisene er åpenbart. På enkelte avgiftsbelagte varer er det til og med blitt forbudt å selge varene med tap, om enn av andre årsaker.

Jeg kaller det naivitet hvis man oppriktig kun tror at det foregår priskrig i favør kundene hos disse aktørene. Dem påvirker hverandre både negativt og positivt. Og det er tidvis tydelig at dem regulerer prisene opp og ned sammen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dem ligger rett under middels. Basert på medianlønn. Men det er en triksing av tall, for de aller fleste tjener under medianlønn, bare at vi har noen som tjener langt over dette og trekker medianlønnen noe så sykt opp. Så prøv å se forbi medianlønnen, ettersom folk flest ikke engang er i nærheten. 

Tenk uføretrygdede, lavtlønte og pensjonister her. Som ligger på halvparten av medianlønn. For ikke snakk om studenter. Tenk hvordan dem har det i et av verdens dyreste land med ca. halvparten av medianlønn i inntekt. Da snakker vi om budsjetter hvor mat og husholdningsartikler biter bort det meste av pengene. 

Medianlønnen er det like mange tjener over som under. 

Gjennomsnittslønn dras opp av årsaken du nevner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økningen skyldes nok for en stor del at matvareprisene på verdensmarkedet er de høyeste på lang tid og dette påvirker selvfølgelig også prisene ut i butikk i Norge siden mye av av de vi spiser enten er importert eller består av råvarer som er det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe spaghetti ala capri forrige uke til 24 kr (ikke døm meg, hadde craving hihi), koster over 25 kr denne uka. Ikke store hoppet, men hvorfor hoppet den i det hele tatt. 

De små plastflaskene med smoothie koster vel ca 12 kr til vanlig på rema. De hadde en kampanje på de i januar til 10 kr stk. Nå koster de 18 kr stk. 18 kr!!! For den bittelille slurken. Det er 8 kr uten pant og 16 kr uten pant. Dvs dobbel pris.

Appelsiner og bananer syns jeg hadde prishopp denne uken.

Tomat har vært helt idiotisk høy pris på i sikkert 1-2 år. Selv de smakløse, lyse norske. Fatter det ikke.

Og godteri skulle vel bli billigere i år? Ser ikke noe til det, nei.

Anonymkode: 9bfd6...141

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kaller det naivitet hvis man oppriktig kun tror at det foregår priskrig i favør kundene hos disse aktørene. Dem påvirker hverandre både negativt og positivt. Og det er tidvis tydelig at dem regulerer prisene opp og ned sammen. 

Konkurransen foregår ikke kun i favør kundene, og det skal den jo heller ikke gjøre. Man har et ansvar for å forvalte bedriftens økonomi forsvarlig.

Nei, det er ikke tydelig at de regulerer priser opp og ned sammen, det som er tydelig er at de ofte følger etter hverandre i prissettingen.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Opgm6k/disse-landene-er-paa-loennstoppen-i-europa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Uansett er ikke mat dyrt i Norge så å klage er helt patetisk!

Anonymkode: b234d...478

Noe så sneversynt tror jeg aldri jeg har lest før. Jeg og min familie har det slik at vi akkurat klarer oss, eller klarte oss. For slik det er nå kommer vi til å gå sultne fremover. Prisene har steget noe helt enormt, og samtidig sitter jeg her helt uten inntekt pga corona. 

Fint for deg at du sitter der mett og god med full lommebok, men det finnes folk i dette landet som legger seg sultne hver kveld. Glem for faen ikke det. 

Anonymkode: b9b30...513

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Konkurransen foregår ikke kun i favør kundene, og det skal den jo heller ikke gjøre. Man har et ansvar for å forvaøte bedriftens økonomi forsvarlig.

Nei, det er ikke tydelig at de regulerer priser op og ned sammen, det som er tydelig er at de ofte følger etter hverandre i prissettingen.

Det er ingenting som tilsier at noen i det hele tatt bør være bekymret for kjedenes økonomi. Heller motsatt, spør du meg. 

Dem følger hverandre ja. Og det er naivt å mene at det ikke er uten et visst samarbeid. Det er jo rart at 3 forskjellige tilbudsaviser leveres i postkassen på en mandag, hvor alle kjedene setter ned prisen på akkurat samme varer, og priser også andre varer tilsvarende opp. 

Angående å prise opp. En liten sidenotis her. Rema hadde wokblanding til 12,9 pr stk i desember. I januar satt dem opp prisen til 20,9, for så legge dem på kampanje 3 for 2. Det er i grenseland skittent. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, men så lever vi i et land hvor 4 tjener 1200 kr timen, mens 15 tjener 175 kr timen. Da får man høy gjennomsnittstimeslønn! I dette tilfellet så blir det 390,- kr timen, som liksom skal "speile" HELE den norske befolkningen.

Ser du feilen? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det uventet for deg at en pandemi fører til økte kostnader for matvareproduksjon, Ts? 
Folk som planter og høster og gjødsler og plukker og frakter og bearbeider kan også få korona. De kan ikke ha hjemmekontor, men de må ta sine forhåndsregler. 

La oss gjøre et festlig eksperiment. De som vil stenge grensene fikk viljen sin. Plutselig må alle jordbærplukkere, gårdsrøktere, bygningsarbeidere, de som vasker på sykehjem og sykehus og de som henter søpla di og de som kjører maten opp og ned det langstrakte land ha en normal norsk timelønn. 

Men la oss så si at vi gjorde noe enda festligere. Vi produserte alt i Norge.  Vi dyrket lin og farget lin og bearbeidet ull og laget biler og ystet ost og sto på. Alle skulle tjene rundt 450 000 i året, også de som sydde t-skjorter til ungene dine (de som nå tjener 50 øre timen). Vi ville landet på et veldig miljøvennlig samfunn. For når en t-skjorte koster 1000-lappen i ren produksjon så klarer du deg med to-tre. Og når 50% av lønna di gikk til mat ville du ikke kastet noe. 

Du og jeg, Ts, er rik fordi andre er fattige. Var alle like rike som oss ville billige varer (om det nå var matvarer eller andre) vært historie. Derfor er det en gladsak at maten nå er blitt litt mer riktig priset. Sprett sjampisen.

Anonymkode: 87437...9f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting som tilsier at noen i det hele tatt bør være bekymret for kjedenes økonomi. Heller motsatt, spør du meg. 

Dem følger hverandre ja. Og det er naivt å mene at det ikke er uten et visst samarbeid. Det er jo rart at 3 forskjellige tilbudsaviser leveres i postkassen på en mandag, hvor alle kjedene setter ned prisen på akkurat samme varer, og priser også andre varer tilsvarende opp. 

Angående å prise opp. En liten sidenotis her. Rema hadde wokblanding til 12,9 pr stk i desember. I januar satt dem opp prisen til 20,9, for så legge dem på kampanje 3 for 2. Det er i grenseland skittent. 

Det er sjeldent at kjedene markedsfører samme tilbud i tilbudsavisene(jeg ser igjennom stort sett hver eneste uke). Sesongvarer vil imidlertid være de samme hos flere kjeder.

Verken NorgesGruppen eller Rema har særlig høye marginer. De ville tjent mer ved å selge kjedene og investere i fondsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, men så lever vi i et land hvor 4 tjener 1200 kr timen, mens 15 tjener 175 kr timen. Da får man høy gjennomsnittstimeslønn! I dette tilfellet så blir det 390,- kr timen, som liksom skal "speile" HELE den norske befolkningen.

Ser du feilen? 

Du bør sette deg inn i forskjellen på gjennomsnitt og median, den ser du ikke ut til å vite.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Du bør sette deg inn i forskjellen på gjennomsnitt og median, den ser du ikke ut til å vite.

EU legger opp til medianlønn. Så da spør jeg deg, hvordan ligger pensjonister, uføretrygdede, lavtlønte og studenter an i forhold til medianlønn? Fatter du ikke poenget ? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten er veldig spennende da, kanskje dette er et egnet emne for en masteroppgave 😄 

Anonymkode: f2c88...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...