Gå til innhold

Synes matvareprisene har økt noe helt enormt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg håper disse ekstra kronene går til bøndene. De fortjener det. ❤️ Gjør det det, så betaler jeg gladelig litt ekstra.

Anonymkode: b8371...f60

Enig i det, men så vidt jeg skjønner er det ikke det som skjer. Overskuddet går til dagligvarepampene.

Anonymkode: de864...44e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ønske vi kunne fått inn noen nye aktører, som hadde bidratt til en reell konkurransesituasjon innen dagligvare.

Eller at Coop kunne gjøre som de sier i reklamefilmene vi spammes ned med, være for forbrukerne der «all the coowners svare ALL the profits».

Anonymkode: de864...44e

Enig. Synes at dyre butikkjeder kan dø ut og heller bli erstattet med en ny lavprisgigant eller to. Mange må dessverre pga lokasjon handle på nærmeste butikk i mils omkrets, herav butikker som Mega, Bunnpris og Joker, og her er det enda dyrere enn Rema, Kiwi og Extra. Folket fortjener bedre. 

Angående Coop så er dette bare svada. Coop-kjedene holder igjen mye av overskuddet hvert år innad i kjedene. Du får altså ikke din utbyttedel slik du blir forespeilet. Kjeden er så omfattende og stor med mange datterselskap og sideselskap, så at en del av pengene tilslutt havner hos større privatpersoner er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 79338...11e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PetterKanin said:

Hva er det noen savner sånn av utvalg i Norge egentlig? Husk at svenskene og danskene på samme måte finner svært lite av vårt utvalg i deres butikker. 

Flere typer råvarer, som feks grønnsaker, kjøtt utskjæringer, også sjokolade, te, ost, frø, nøtter, brus, alkoholholdig drikke, kaffe, krydder, melkedrikker, brød, kjøttpålegg, 

Anonymkode: ce498...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper disse ekstra kronene går til bøndene. De fortjener det. ❤️ Gjør det det, så betaler jeg gladelig litt ekstra.

Breaking news: Disse ekstra pengene går IKKE til norske bønder. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det beste alternativet vi har nå?

Begynner å bli galskap.

Anonymkode: 358be...98b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket også en brattere prisøkning i fjor. Begynte å merke det før corona, prisene har steget jevnt og trutt. Vi begynte med ukeshandling, lage mer mat fra bunnen og handle på tilbud. Utrolig nok steg matutgiftene likevel.

Det hadde vært greit om ikke alle andre priser steg samtidig. Jeg synes strømprisene er høyere, priser på billetter til kino, buss etc., klær, hudpleieprodukter.. Alt er dyrere. Det verste er boligprisene, fytti grisen. Et rekkehus vi vurderte å kjøpe i fjor koster nå 500 000 kr mer, men vi får ikke låne 500 000 kr mer enn i fjor. I tillegg kom kommunen nå og justerte opp eiendomsskatten fordi boligprisene har økt så mye, det er bare 2 år siden de justerte sist.

Jeg synes det baller på seg nå, er veldig bekymra for hvordan det skal gå med folk. Dette må jo øke klasseskillet. 

Anonymkode: 9d03b...6de

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det beste alternativet vi har nå?

Begynner å bli galskap.

Anonymkode: 358be...98b

Det beste alternativet er å hamstre på tilbud slik at du unngår å kjøpe flest mulig varer til fullpris. Ellers så er det bare å smile og betale. Og holde kjeft, virker det som. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle vegetarprodukter smalt de rett i været når de oppdaget det var populært. Nå koster planteburger og kjøttburger ca det samme som er helt absurd. I tillegg kan man se hvordan de trikser på mindre ting.

Anonymkode: c0917...4c1

Synes ikke det er så sykt, jeg. Kjøtt kan vi produsere i Norge. Kvern kjøtt, ferdig. De fleste ingrediensene i tullekjøtt kan må vi importere fra tropiske strøk og gjøre masse fiksfakserier med før det er spiselig. 

Beyond burger has a large list of ingredients

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det beste alternativet er å hamstre på tilbud slik at du unngår å kjøpe flest mulig varer til fullpris. Ellers så er det bare å smile og betale. Og holde kjeft, virker det som. 

Dette er det mest fornuftige å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Dette er det mest fornuftige å gjøre.

Jepp. Rema har 20% på frukt og grønt som går ut i dag. Så jeg skal på butikken å handle inn frukt og grønt for en uke eller to nå. Slik at jeg får disse ukene også under 20%-tilbudet. 

Anbefaler alle å gjøre det samme. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene øker, ingen tvil om det. Butikkene tar jo det de kan få, og jeg ser ingenting galt i det. Tilbud og etterspørsel. Vil vi ha et samfunn der politikerne skal bestemme hva varer skal koste? Det er synd for de som tjener minst at prisene går opp, men heldigvis finnes det som regel noen gode tilbud. 

Anonymkode: cf1e8...e3c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeig på tibud kostet 29 kr for 400 gram (Spar) men nå kostet samme pakken 35 kroner. På Kiwi har First Price husholdningssaft gått fra 5,90 til 9,90 pr flaske b.la. Det er ikke store økningen om det er engangstilfeller men det sier litt allikevel 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene øker, ingen tvil om det. Butikkene tar jo det de kan få, og jeg ser ingenting galt i det. Tilbud og etterspørsel. Vil vi ha et samfunn der politikerne skal bestemme hva varer skal koste? Det er synd for de som tjener minst at prisene går opp, men heldigvis finnes det som regel noen gode tilbud. 

Anonymkode: cf1e8...e3c

Problemet er at vi har kun 3 kjeder som har "monopol" på markedet. Disse styrer hverandre, og prisene til hverandre opp og ned. Setter Kiwi opp prisen på kjøttdeig, så benytter Rema og Extra seg av det samme. Setter Rema ned prisen på agurk, så gjør Kiwi og Extra det samme. Minner om at alle disse 3 kjedene har fått milliardbot for å ha blitt tatt i "samarbeid" nettopp. Milliardboten kom som en konsekvensen av prissamarbeid som gikk utover forbrukerne, men en erstatning som forbrukerne ikke får smake noe av. 

Det handler ikke kun om tilbud og etterspørsel, men om kynisme og "big money". 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ser frem til å kunne reise utenlands igjen og handle med seg. Ikke pga prisene, men utvalget i Norge. Alle butikker i Norge er jævlige på utvalg

Anonymkode: ce498...67f

Tull! man sulter ikke om man er en god borger og støtter det norske heller. 

Anonymkode: 609cb...5ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan eg fortelje deg at dei IKKJE gjer, det er mellomleddene som tar det. Men kjøp direkte fra bønder om du vil støtte dei 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (3 minutter siden):

Det kan eg fortelje deg at dei IKKJE gjer, det er mellomleddene som tar det. Men kjøp direkte fra bønder om du vil støtte dei 

Jepp, mellomleddene OG toppen. 

Norske bønder får faktisk svi for dette. Deres utsalgspris presses lavere og lavere, mens prisene på produktene deres i butikk blir høyere og høyere. 

Se på Gilde Karbonadedeig f.eks som er laget av norske bønder.
Ved årsskiftet i fjor kostet den 64,9 for 400g på min lokale Rema. På mandag betalte jeg 72,9 for samme pakken. Litt over 1 år, og en prisøkning på vanvittige 12,3%. Min lønn økte med 1,5% på tilsvarende tid. Ergo, jeg skal nå slutte å kjøpte produktet fordi det er blitt så dyrt for meg. Det gjør igjen at norske bønder får mindre omsetning, og til syvende og sist TAPER på prisøkningene. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett er ikke mat dyrt i Norge så å klage er helt patetisk!

Anonymkode: b234d...478

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Merker det her også. To poser med matvarer fra Coop ble 2000 kr her. Helt vilt. Når utvalget er så dårlig, så synes jeg det blir for dyrt! Ikke mye konkurranse igjen på dagligvarer. 

Anonymkode: 2d830...96a

Men "to poser matvarer" sier jo ingenting. Det er ikke noe problem å gå på butikken og kjøpte "to poser" med matvarer til 200 kroner heller. Eller 4.000 for den saks skyld. Alt avhenger jo av hva som er i de posene. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uansett er ikke mat dyrt i Norge så å klage er helt patetisk!

Anonymkode: b234d...478

Norge ligger på 2.plass på listen over dyrest mat i EU. Kun slått av Sveits.

image.png.fbdb810de33ed14e259860266a3ce0a0.png

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Problemet er at vi har kun 3 kjeder som har "monopol" på markedet. Disse styrer hverandre, og prisene til hverandre opp og ned. Setter Kiwi opp prisen på kjøttdeig, så benytter Rema og Extra seg av det samme. Setter Rema ned prisen på agurk, så gjør Kiwi og Extra det samme. Minner om at alle disse 3 kjedene har fått milliardbot for å ha blitt tatt i "samarbeid" nettopp. Milliardboten kom som en konsekvensen av prissamarbeid som gikk utover forbrukerne, men en erstatning som forbrukerne ikke får smake noe av. 

Det handler ikke kun om tilbud og etterspørsel, men om kynisme og "big money". 

De har ikke fått bot, men det er sagt at de med stor sannsynlighet vil få dette. Jeg tviler på at rettsvesenet kommer til å være enig i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...