Gå til innhold

Hvorfor er folk så glade i nedstengning?

Enda en tulling

Anbefalte innlegg

Enda en tulling skrev (6 timer siden):

Jeg noterer meg at flere har svart at de ikke ønsker nedstengning men at det er helt nødvendig.
Mens hovedpoenget i HI nettopp var troverdigheten til første del av dette utsagnet.
Nå  kan jeg ikke utelukke at noen faktisk mener dette oppriktig, men reaksjonene på forslag om å fjerne restriksjoner, enten det kommer fra myndigheter eller privatpersoner tyder på at det slett ikke gjelder alle.

Men ok, la oss si at det er oppriktig ment, og snu litt på spørsmålet:
Under hvilke forutsetninger er dere faktisk villig til å godta gjenåpning av landet?

Når de får «kontroll» på mutasjonen. At det ikke er daglig nye tilfeller. Da tenker jeg at vi kan åpne opp samfunnet innenfor Norge mer, men til det, syntes jeg de gjør rett i å stenge ned. De bør holde de samme reglene ifh til innreise lengre.  Må legge til at Norges nedstengning er barnemat ifh til hva jeg opplever hvor jeg befinner meg, men det er da en annen sak... 

På den andre siden har jeg en dårlig følelse på at de ikke klarer å kontrollere mutasjonen. Og evt nye mutasjoner. Derfor er jeg også villig til å ha restriksjoner til store deler av samfunnet er vaksinert, de viktigste gruppene... som f.eldre, også mennesker 40-65, sykepleiere og leger, de med underliggende sykdommer (barn og voksene). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Becky skrev (12 minutter siden):

Dette er en forvridd virkelighetsoppfatning.  Det er svært få mennesker som syntes det er lettere med nedstengning. Har mer inntrykk av at disse er ansvarsfulle. 

Det har vært veldig mange tråder her inne med uføretrygde som går hipp hipp hurra, syns det er deilig for nå vet alle hvordan JEG har det hver dag.... eller nå kan alle folk dra til helvete, for nå vet dere drittsekkene hvordan det er med dårlig økonomi og ensomhet på uføretrygd. 

Jeg har også snakket med en del som syns nedstengningen er behagelig og de går hjem og ler hver gang de hører om noen som er permitterte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (27 minutter siden):

Hadde det ikke vært lys i tunellen (Vaksine) hadde jeg forstått deg, hadde nok til og med vært enig til en viss grad. Men nå er det slik at en vaksine rulles ut. Det er snakk om 1-1,5 år til med dette(restriksjoner til viss grad) i verste tilfellet. Ifh til hva en pandemi kan gjøre, så er vi heldige at den ikke var verre(mer dødelig), nå vet vi mer  hva som har effekt , hva som ikke bør gjøres og hva som bør gjøres. 

Personlig så tror jeg vi snakker om langt flere år enn det, men det er det bare tiden som vil vise. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (2 minutter siden):

Når de får «kontroll» på mutasjonen. At det ikke er daglig nye tilfeller. Da tenker jeg at vi kan åpne opp samfunnet innenfor Norge mer, men til det, syntes jeg de gjør rett i å stenge ned. De bør holde de samme reglene ifh til innreise lengre.  Må legge til at Norges nedstengning er barnemat ifh til hva jeg opplever hvor jeg befinner meg, men det er da en annen sak... 

På den andre siden har jeg en dårlig følelse på at de ikke klarer å kontrollere mutasjonen. Og evt nye mutasjoner. Derfor er jeg også villig til å ha restriksjoner til store deler av samfunnet er vaksinert, de viktigste gruppene... som f.eldre, også mennesker 40-65, sykepleiere og leger, de med underliggende sykdommer (barn og voksene). 

Jeg er enig med deg at den er barnemat i forhold til mange, men det var på tide de gjorde NOE for nå har det pågått alt for lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (2 minutter siden):

Det har vært veldig mange tråder her inne med uføretrygde som går hipp hipp hurra, syns det er deilig for nå vet alle hvordan JEG har det hver dag.... eller nå kan alle folk dra til helvete, for nå vet dere drittsekkene hvordan det er med dårlig økonomi og ensomhet på uføretrygd. 

Jeg har også snakket med en del som syns nedstengningen er behagelig og de går hjem og ler hver gang de hører om noen som er permitterte. 

Det er fortsatt få som koser seg med nedstengning. Leste også en artikkel om en dame som var uføretrygda med sosial angst som skrev at det er slik hun lever hver dag, og at nå kan alle se hvordan det føles. Vel, nå vet vi hvordan det føles. Jeg kjenner ingen, altså virkelig ingen, som syntes nedstengningen er deilig. 

Du må ha spesielle mennesker rundt deg som ler hver gang de hører om noen som blir permitterte. Ville fått meg nye bekjentskap. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (1 minutt siden):

Det er fortsatt få som koser seg med nedstengning. Leste også en artikkel om en dame som var uføretrygda med sosial angst som skrev at det er slik hun lever hver dag, og at nå kan alle se hvordan det føles. Vel, nå vet vi hvordan det føles. Jeg kjenner ingen, altså virkelig ingen, som syntes nedstengningen er deilig. 

Du må ha spesielle mennesker rundt deg som ler hver gang de hører om noen som blir permitterte. Ville fått meg nye bekjentskap. 

Man treffer mye rart. :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sylveon skrev (6 minutter siden):

Personlig så tror jeg vi snakker om langt flere år enn det, men det er det bare tiden som vil vise. :) 

Det tror egentlig jeg og :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (11 timer siden):

Stockholmsyndromet tror jeg er svaret på dette spørsmålet. 

Interessant å plasser Stockholmsyndromet i denne settingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (6 timer siden):

Jeg tror det handler mye om tankesett også.

- Om man er ringer venner og har samtaler online med eller uten vin, så er da det kun en måte å håndtere situasjonen på best mulig måte. Det er ikke fordi det er «kult».

- Det er naturlig at man ikke ønsker at noen man er glad i skal smittes, eller seg selv. 

- De fleste jeg kjenner respekterer og ønsker tiltak sosial som usosial i aldersgruppe 20 - 80 år. 
Offentlig støttet , uten jobb pga korona eller med jobb. 

Jeg tror ærlig du misforstår. Tiltak er krevende for alle. Sosiale , usosiale, arbeidsledige, de som jobber, studenter, offentlig støttet. Det er ingen som liker tiltak. De velger å stole på forskning og ser over landegrensene. Ja, jeg vet du kan nå skrive at det er ikke mange som er smittet i Norge, vi bør åpne opp mer pga økonomien. 

Hadde det ikke vært lys i tunellen (Vaksine) hadde jeg forstått deg, hadde nok til og med vært enig til en viss grad. Men nå er det slik at en vaksine rulles ut. Det er snakk om 1-1,5 år til med dette(restriksjoner til viss grad) i verste tilfellet. Ifh til hva en pandemi kan gjøre, så er vi heldige at den ikke var verre(mer dødelig), nå vet vi mer  hva som har effekt , hva som ikke bør gjøres og hva som bør gjøres. 

Jeg tror ikke dette er den eneste «katastrofen», min generasjon vil oppleve. Menneskeheten er skjør, men vi har hatt noen ekstremt gode ti år nå(i Norge). Vi må lære å tilpasse oss kriser. Prøve å tenke fremover enn å gnåle opp og ned om hva som er jævlig. Det er jævlig, hele pandemien. Men jeg tror hvis vi lærer oss til å flytte blikket over skulderen, så er det mange som er i samme båt. Det er mange land som har det langt verre enn oss, pga smitten. 

Jeg tror det er mer med tankegang enn noe annet.

Ikke nødvendigvis uenig med noe av dette. Nå var denne listen myntet på de som faktisk ønsker strengere tiltak, og har gjort det med jevne mellomrom. 

Det er vel ingen som ikke blir berørt av pandemien, men det er veldig stor forskjell på hvor hardt den rammer. Det er forskjell på voksne som meg og andre som synes det er kjipt, og de som blir mye mer alvorlig rammet av disse tiltakene. De som har mistet livsverket sitt, barn og unge som lever i voldelige hjem og mange flere. Det er rimelig naturlig at de synes tiltakene er overdrevne og urettferdige. 

Spørsmålet er hva man gjør etter pandemien. Vil man tenke at det business as usual, eller vil de som har vært rammet hardest bli prioritert? 

Hvis man ikke velger å prioritere barn og unge etter pandemien, vil det være et svik. Jeg forventer at man ser på en fortsettelse av dugnaden ved å godta kutt noen steder for å prioritere yngre aldersgruppene. Det er dessverre alltid en utopi, fordi partiene vet at de vinner få stemmer på det. Alle våre største partier, Ap, Høyre, Frp og SP har en betydelig del av sine velgere i aldersgruppen som har kommet best ut av denne pandemien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Enda en tulling said:

De fleste som argumenterer for nedstengning hevder at de vil egentlig ikke ha det, men at det dessverre er helt nøvendig.

Men jeg har vondt for å tro dem når de sier det.
For hver gang det kommer gode nyheter, selv fra høyst offisielle kilder, som fallende smittetall, dødstall, bedre behandling eller hva det nå måtte cære, eller informasjon som tilsier at nedstengning ikke er så effektivt som man vil ha det til, så blir budskapet og gjerne også budbringeren slaktet av nedstengningsforkjemperne.

Det er ikke den typen forsiktig skeptisisme man ser hos folk som håper noe er tilfelle, men ikke helt vet om de tør å tro på det, eller stoler på budbringeren.
"Hører du sier det, men er det nå helt sikkert dette da?"
Nei, nedstengningen forsvares med nebb og klør og enhver som ikke støtter den er en idiot, uansett hvor mange akademiske titler vedkommende motte ha.
"Hvordan våger du å prøve å ta fra meg nedstengningen min??".

Spørsmålet er altså, hvorfor er det så mye om å gjøre å stenge ned alt hele tiden?
Jeg spør ikke hvorfor dere mener nedstengning er en god ide. Det har jeg hørt ca 5000 ganger før. 
Jeg vil heller vite hvorfor dere er så personlig knyttet til denne noe spesielle formen for smittevernstiltak,

Jeg er ikke personlig knyttet til nedstengning som fenomen. Jeg lar meg overbevise av fakta, og fakta viser at et virus ikke kan spre seg gitt nok avstand. 

Hvis coronaviruset bare fantes på en øy med en liten befolkning ville de latt seg gjøre å isolere øye, sende dem forsyinger med fallskjermdropp og la det brenne ut. Så lenge ingen av innbyggerne kom seg over til fastlandet ville ikke coronaviruset kunnet spre seg utenfor øya.

Kraftige smittevernstiltak som dramatisk reduserer den sosiale kontakten i samfunnet reduserer mulighetene viruset har til å spre seg. Det så vi i mars-april 2020: To uker etter 12. mars begynte et dramatisk fall i smittetilfellene, se skjermbilde fra VG.

Nå er grafen blitt litt "tett", men når jeg beveger musepekeren over ser det ut til at toppunktet jeg har indikert med pil var 25. mars med 565 nye smittede. Etter det falt det dramatisk, på grunn av de kraftige smittevernstiltakene som begrenset sosial interaksjon og gjorde at viruset ikke kunne smitte videre.

Smitte_mars_Norge.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Becky said:

Er mange tusen som ikke merker noen forskjell før korona. Kronisk syke, de med psykiske lidelser og/eller autisme-diagnoser samt de med større grad av introverthet.

De blir usynlige midt i Ola Dunks status-jag og forbruk til oppover ørene.

Endret av Anonymus1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (4 timer siden):

Er mange tusen som ikke merker noen forskjell før korona. Kronisk syke, de med psykiske lidelser og/eller autisme-diagnoser samt de med større grad av introverthet.

De blir usynlige midt i Ola Dunks status-jag og forbruk til oppover ørene.

Stemmer det. Man skal komme veldig tett innpå mennesker for å vite hvorfor de ikke er med på status-jaget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott
Example skrev (19 timer siden):

Er nok mange faktorer for at en del ønsker strengere tiltak til enhver tid. Man tikker nok gjerne en eller flere av disse boksene:

- Generelt redd for å bli smittet. Denne frykten bør samfunnet rundt tilpasse seg. 

- Tjener til livets opphold fra offentlige ytelser. Pensjon, trygd eller andre støtteordninger som ikke blir direkte påvirket av arbeidsmarkedet. 

- Generelt lite sosial. Merker lite til begrensninger. 

- Jobber offentlig eller i en trygg privat bedrift, gjerne med hjemmekontor, og synes det er rimelig deilig. 

- Ikke skoleelev eller student. 

- Har god plass hjemme og en trygg økonomi. Viktig å holde seg hjemme nå! 

- Lever i historien nå. Dette er vårt livs store krise, og skal fortelles om til barn og barnebarn. Tar bussen til marka hver helg for å ta bilder til Instagram. Er superdigital og moderne, og vinkveld på Teams er kult. Viktig å oppfordre folk til å ta vare på hverandre og ringe en venn.

- Lever stort sett normalt. Inviterer folk hjem til "koronavennlige" middager (les: fest) med håndsprit på bordet. Samtidig kjefter man på ungdommen som fester. 

Jeg tror vi alle kjenner typene. Særlig den siste. 

Definitivt.  :klappe:

I tillegg:

- Er blant de som blir valgt ut som nærkontakt når man må begrense antall personer man er i kontakt med.  Er man i randsonen av flere vennegjenger, blir man gjerne den som akkurat ikke blir valgt.

- Har godt helse slik at man slipper å bekymre seg for om denne ukes behandlingstime blir avlyst, om operasjonen blir utsatt eller om man rett og slett vil få innvilget audiens i helsevesenet overhodet (noen problemstillinger ønsker man ikke å ta digitalt, men man ønsker heller ikke pasienten inn på kontoret).

- Sparer hundretusener av kroner på å ikke reise på utenlandsferie slik at man har masse penger og kose seg for hjemme istedenfor.  Vi som sjelden/aldri kan reise sparer jo ikke ei krone på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (18 timer siden):

Jeg tror det handler mye om tankesett også.

- Om man er ringer venner og har samtaler online med eller uten vin, så er da det kun en måte å håndtere situasjonen på best mulig måte. Det er ikke fordi det er «kult».

- Det er naturlig at man ikke ønsker at noen man er glad i skal smittes, eller seg selv. 

- De fleste jeg kjenner respekterer og ønsker tiltak sosial som usosial i aldersgruppe 20 - 80 år. 
Offentlig støttet , uten jobb pga korona eller med jobb. 

Jeg tror ærlig du misforstår. Tiltak er krevende for alle. Sosiale , usosiale, arbeidsledige, de som jobber, studenter, offentlig støttet. Det er ingen som liker tiltak. De velger å stole på forskning og ser over landegrensene. Ja, jeg vet du kan nå skrive at det er ikke mange som er smittet i Norge, vi bør åpne opp mer pga økonomien. 

Jeg tror ikke dette er den eneste «katastrofen», min generasjon vil oppleve. Menneskeheten er skjør, men vi har hatt noen ekstremt gode ti år nå(i Norge). Vi må lære å tilpasse oss kriser. Prøve å tenke fremover enn å gnåle opp og ned om hva som er jævlig. Det er jævlig, hele pandemien. Men jeg tror hvis vi lærer oss til å flytte blikket over skulderen, så er det mange som er i samme båt. Det er mange land som har det langt verre enn oss, pga smitten. 

Jeg tror det er mer med tankegang enn noe annet.

Helt enig. Det er vel slik de fleste tenker, jeg har tilgode å ha snakket med noen som synes dette er noe ålreit. Alle sliter med det på sitt vis, og det er gørr kjedelig. Vi gjør det,  fordi vi må. For å holde smitten nede, For å unngå kollaps i helsevesenet. For å gjøre vårt for at vi skal komme best mulig ut av denne krisen. Jeg stoler på fagfolk, de er best evnet til å forutse hva vi stå ovenfor og hvordan man skal gripe det fatt.  Det er også bred enighet blant fagfolk over hele verden at slike tiltak er nødvendig.  Ingen ,abselutt ingen er tjent med flere tiltak en høyst nødvendig.

Vi har til tross klart å holde hodet over vannet. så vi har helsemyndigheter som har gjort mye rett. Nå er det lys i tunnelen, så får vi bare håpe at folk flest tar og ser sitt ansvar ,og tar vaksinen. Det er viktig, så får vi bare holde ut en stund til , 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (30 minutter siden):

Helt enig. Det er vel slik de fleste tenker, jeg har tilgode å ha snakket med noen som synes dette er noe ålreit. Alle sliter med det på sitt vis, og det er gørr kjedelig. Vi gjør det,  fordi vi må. For å holde smitten nede, For å unngå kollaps i helsevesenet. For å gjøre vårt for at vi skal komme best mulig ut av denne krisen. Jeg stoler på fagfolk, de er best evnet til å forutse hva vi stå ovenfor og hvordan man skal gripe det fatt.  Det er også bred enighet blant fagfolk over hele verden at slike tiltak er nødvendig.  Ingen ,abselutt ingen er tjent med flere tiltak en høyst nødvendig.

Vi har til tross klart å holde hodet over vannet. så vi har helsemyndigheter som har gjort mye rett. Nå er det lys i tunnelen, så får vi bare håpe at folk flest tar og ser sitt ansvar ,og tar vaksinen. Det er viktig, så får vi bare holde ut en stund til , 

Skal sies at her snakkes det jo gjerne om folk som til en hver tid har ønsket strengere tiltak og raskere. Jeg kan ikke tenke meg at disse er uenige nå, siden tiltaksmengden per aldri har vært høyere sammenlignet med de samtidige smittetallene. 

Og at det finnes mennesker der ute som faktisk liker tiltakene er jeg ganske så sikker på. Mange som har det vondt og liker å ikke føle seg alene om det, at det er litt deilig at også andre også sliter. 

Så må det jo sies at fagfolkene spriker i vurderingene. Hva FHI og hva Helsedirektoratet mener er gjerne ikke det samme. 

Og akkurat det er ikke så rart heller. Fhi er opptatt av folkehelsa som helhet, men direktoratet sitter med et ansvar for kapasitet på sykehusene. Sistnevnte har i mange tilfeller vist lite skjønn rundt problematikken rundt tiltakene.

Lyset er i enden i tunnelen, men for de som sliter mest med tiltakene vil de ikke få tilgang i det hele tatt, eller bli prioritert helt sist i køen. For mange er vaksinasjon noe som i beste fall ligger et halvt år frem i tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 minutter siden):

Skal sies at her snakkes det jo gjerne om folk som til en hver tid har ønsket strengere tiltak og raskere. Jeg kan ikke tenke meg at disse er uenige nå, siden tiltaksmengden per aldri har vært høyere sammenlignet med de samtidige smittetallene. 

Og at det finnes mennesker der ute som faktisk liker tiltakene er jeg ganske så sikker på. Mange som har det vondt og liker å ikke føle seg alene om det, at det er litt deilig at også andre også sliter. 

Så må det jo sies at fagfolkene spriker i vurderingene. Hva FHI og hva Helsedirektoratet mener er gjerne ikke det samme. 

Og akkurat det er ikke så rart heller. Fhi er opptatt av folkehelsa som helhet, men direktoratet sitter med et ansvar for kapasitet på sykehusene. Sistnevnte har i mange tilfeller vist lite skjønn rundt problematikken rundt tiltakene.

Lyset er i enden i tunnelen, men for de som sliter mest med tiltakene vil de ikke få tilgang i det hele tatt, eller bli prioritert helt sist i køen. For mange er vaksinasjon noe som i beste fall ligger et halvt år frem i tid. 

Er det så mange som ønsker strenger tiltak da?  Er vel i tilfelle noen som er redd vi ikke gjør nok. Når jeg snakker om at jeg stoler på fagfolk tar de rette beslutninger, tenker jeg på at de kommer frem til en felles løsning, som er best for oss og for landet i helhet. Jeg vet at jeg ikke kan nok om dette til å gjøre de rette beregningene, og hva som er best til enhver tid, og tviler på at noen andre her inne kan eller vet bedre heller. Jeg blir veldig glad hver gang man slipper opp på tiltakene, men jeg ønsker at det gjøres på rett grunnlag.

Det finnes nok enkelt mennesker som synes dette er behagelig og greit, men vil tro  at de aller aller fleste synes dette er noe dritt. 

Ja det er sikkert langt frem for de som sliter, men har vi noe valg. Tråkker de feil blir det enda strengere, for man  vil  ikke se på at R tallet fyker til vers. Forhåpentligvis kan man slippe opp mer og mer ettersom flere av oss blir vaksinert. 

Endret av Lana01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lana01 skrev (1 time siden):

Er det så mange som ønsker strenger tiltak da?  Er vel i tilfelle noen som er redd vi ikke gjør nok. Når jeg snakker om at jeg stoler på fagfolk tar de rette beslutninger, tenker jeg på at de kommer frem til en felles løsning, som er best for oss og for landet i helhet. Jeg vet at jeg ikke kan nok om dette til å gjøre de rette beregningene, og hva som er best til enhver tid, og tviler på at noen andre her inne kan eller vet bedre heller. Jeg blir veldig glad hver gang man slipper opp på tiltakene, men jeg ønsker at det gjøres på rett grunnlag.

Det finnes nok enkelt mennesker som synes dette er behagelig og greit, men vil tro  at de aller aller fleste synes dette er noe dritt. 

Ja det er sikkert langt frem for de som sliter, men har vi noe valg. Tråkker de feil blir det enda strengere, for man  vil  ikke se på at R tallet fyker til vers. Forhåpentligvis kan man slippe opp mer og mer ettersom flere av oss blir vaksinert. 

Her inne har det vært mas om strengere tiltak konstant i et år. Portforbuddiskusjonen blant annet nå nylig viser dette. 

Ikke nødvendigvis uenig at man stort sett lander på beina med tiltakene, men samtidig har man gjort noen grove feilvurderinger. Da mener jeg både regjeringen og kommuner. Barn og unge har blitt rammet uforutsmessig hardt, hytteforbudet i fjor var fullstendig tåpelig, åpning for karantenefrie reiser utenlands i sommer var neppe lurt, og importsmitten burde vært løst annerledes. I tillegg var det første forsøket på å kaste demokratiet i en periode med koronaloven i mars et feilgrep, og truslene med portforbud innbyr ikke akkurat til tillit. Det er selvsagt flere beslutninger som også fremstår som merkelige i ettertid, men litt tabbekvote får man. 

Når man vaksinerer met må det slippes opp. Når man er ferdig med risikogruppene er det i hvert fall ingen unnskyldninger. Det er fare for alvorlig sykdom og død samt kapasiteten til sykehusene som er argumentasjonen for tiltak, samt at man ikke har vaksiner. Minner om at det er rimelig strenge vilkår som skal oppfylles i smittevernloven. 

Jeg vil anta at det er FHI som først kommer på banen og sier nok er nok. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke rundt det faktum at total nedstenging vil være det eneste som stopper dette viruset tilslutt. Det er forferdelig slitsomt med denne uthalingen, og det er grunnen til at jeg ønsker strengere tiltak. Det er forferdelig slitsomt, fordi noen av mine familiemedlemmer er syke fra før, og aldri i verden vil tåle å bli smittet. Og når de drar det ut i årevis som det de gjør nå, så blir det nesten umulig for mine syke familiemedlemmer å unngå å bli smittet. En av dem har barn som må på skolen, fritidsaktiviteter og så videre. Det blir derfor umulig å skjerme seg i lengden. En annen har mulighet til å skjerme seg, men på grunn av høy alder lever denne personen nå et liv nesten uten kontakt med øvrig familie. Slik har det vært i snart et år - og dette kan være det siste året for denne personen uansett, det vet vi ikke. Så det er forferdelig slitsomt at de ikke stenger ned.

Og utover dette har jeg fått ødelagt mitt livs viktigste rettsak. Den startet omtrent samtidig som koronaen, og hele fjoråret gikk med til denne saken som jeg har kjempet i ti år for å få opp for retten. Men på grunn av koronatiltak ble både rettsmøter gjennomført via nett, noe som bidro til å ødelegge viktige deler av saken min - vitner ble nektet ført/skåret kraftig ned på, på grunn av koronatiltak - den ene saken som skulle hatt tre dommere ble gjennomført med bare én dommer pga korona - og så videre. Den ene rettsaken ble avlyst på ubestemt tid da de stengte landet, for så plutselig å bli kjørt igang igjen senere med bare 6 dagers varsel, noe som førte til at dette selvsagt ikke passet for mine vitner og så videre. Jeg tror det er mange som har følt på ringvirkningene av korona, spesielt hvis man har hatt en viktig sak for retten sånn som jeg har det siste året. Jeg blir nødt til å få denne saken erklært ugyldig pga alle koronatiltakene, og starte helt på nytt når alt dette er over. 

Så her er det ingen som lener seg tilbake og fryder seg over nedstengingen. Snarere tvert imot - vi rammes på vis du ikke kan forestille deg. Du vet ikke hva andre folk driver med, du vet ikke hva de har gående i livet sitt. Og likevel ønsker jeg strengere tiltak, fordi dette er det eneste som vil stoppe viruset. Og jo før alle skjønner det, og jo før vi får gjennomført det, jo før kan livet gå tilbake til normalen. Jo før kan mitt syke familiemedlem være trygg. Jo før kan vi besøke våre eldre. Jo før kan jeg få erklært denne rettsrunden ugyldig og startet det hele på nytt. Dét er det som ligger bak. 

Endret av etnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etnavn skrev (10 minutter siden):

Du kommer ikke rundt det faktum at total nedstenging vil være det eneste som stopper dette viruset tilslutt. Det er forferdelig slitsomt med denne uthalingen, og det er grunnen til at jeg ønsker strengere tiltak. Det er forferdelig slitsomt, fordi noen av mine familiemedlemmer er syke fra før, og aldri i verden vil tåle å bli smittet. Og når de drar det ut i årevis som det de gjør nå, så blir det nesten umulig for mine syke familiemedlemmer å unngå å bli smittet. En av dem har barn som må på skolen, fritidsaktiviteter og så videre. Det blir derfor umulig å skjerme seg i lengden. En annen har mulighet til å skjerme seg, men på grunn av høy alder lever denne personen nå et liv nesten uten kontakt med øvrig familie. Slik har det vært i snart et år - og dette kan være det siste året for denne personen uansett, det vet vi ikke. Så det er forferdelig slitsomt at de ikke stenger ned.

Og utover dette har jeg fått ødelagt mitt livs viktigste rettsak. Den startet omtrent samtidig som koronaen, og hele fjoråret gikk med til denne saken som jeg har kjempet i ti år for å få opp for retten. Men på grunn av koronatiltak ble både rettsmøter gjennomført via nett, noe som bidro til å ødelegge viktige deler av saken min - vitner ble nektet ført/skåret kraftig ned på, på grunn av koronatiltak - den ene saken som skulle hatt tre dommere ble gjennomført med bare én dommer pga korona - og så videre. Den ene rettsaken ble avlyst på ubestemt tid da de stengte landet, for så plutselig å bli kjørt igang igjen senere med bare 6 dagers varsel, noe som førte til at dette selvsagt ikke passet for mine vitner og så videre. Jeg tror det er mange som har følt på ringvirkningene av korona, spesielt hvis man har hatt en viktig sak for retten sånn som jeg har det siste året. Jeg blir nødt til å få denne saken erklært ugyldig pga alle koronatiltakene, og starte helt på nytt når alt dette er over. 

Så her er det ingen som lener seg tilbake og fryder seg over nedstengingen. Snarere tvert imot - vi rammes på vis du ikke kan forestille deg. Du vet ikke hva andre folk driver med, du vet ikke hva de har gående i livet sitt. Og likevel ønsker jeg strengere tiltak, fordi dette er det eneste som vil stoppe viruset. Og jo før alle skjønner det, og jo før vi får gjennomført det, jo før kan livet gå tilbake til normalen. Jo før kan mitt syke familiemedlem være trygg. Jo før kan vi besøke våre eldre. Jo før kan jeg få erklært denne rettsrunden ugyldig og startet det hele på nytt. Dét er det som ligger bak. 

Jeg forstår ikke tankegangen din helt. Det er ikke som at full lockdown en periode gjør at vi kan gå tilbake til normaltilstand raskere slik du skriver? Det eneste som hadde skjedd om vi hadde hatt full lockdown hadde vært at smitten kommer tilbake igjen så fort vi åpner opp. 

Vi vil uansett ikke gå tilbake til normalen før befolkningen er vaksinert. 

Siden vi uansett må vente på vaksinen før vi kan leve normalt er det vel fint at det kan lettes litt på tiltakene i perioder med lavt smittetrykk. Da blir ventetiden (som vi uansett må gjennom) bedre å holde ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...