Gå til innhold

Hvorfor er folk så glade i nedstengning?

Enda en tulling

Anbefalte innlegg

De fleste som argumenterer for nedstengning hevder at de vil egentlig ikke ha det, men at det dessverre er helt nøvendig.

Men jeg har vondt for å tro dem når de sier det.
For hver gang det kommer gode nyheter, selv fra høyst offisielle kilder, som fallende smittetall, dødstall, bedre behandling eller hva det nå måtte cære, eller informasjon som tilsier at nedstengning ikke er så effektivt som man vil ha det til, så blir budskapet og gjerne også budbringeren slaktet av nedstengningsforkjemperne.

Det er ikke den typen forsiktig skeptisisme man ser hos folk som håper noe er tilfelle, men ikke helt vet om de tør å tro på det, eller stoler på budbringeren.
"Hører du sier det, men er det nå helt sikkert dette da?"
Nei, nedstengningen forsvares med nebb og klør og enhver som ikke støtter den er en idiot, uansett hvor mange akademiske titler vedkommende motte ha.
"Hvordan våger du å prøve å ta fra meg nedstengningen min??".

Spørsmålet er altså, hvorfor er det så mye om å gjøre å stenge ned alt hele tiden?
Jeg spør ikke hvorfor dere mener nedstengning er en god ide. Det har jeg hørt ca 5000 ganger før. 
Jeg vil heller vite hvorfor dere er så personlig knyttet til denne noe spesielle formen for smittevernstiltak,

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen som vil ha nedstenging, men slik situasjonen er nå, er nedstengning et av tiltakene som må til.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (5 minutter siden):

Det er ingen som vil ha nedstenging, men slik situasjonen er nå, er nedstengning et av tiltakene som må til.

Joda, er veldig mange som elsker nedstengning. Mistenker at de ikke har det så bra i det vanlige livet...

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som ønsker nedstenging da ? Men når folk ikke tar hensyn til at vi er midt oppi en pandemi , så må det vel tas noen grep da.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge og enkelte andre land med et sterkt sosialt sikkerhetsnett så godtas det i mye større grad fordi NAV, helsevesenet og offentlige stiller opp til en viss grad. Men når pengekassa etter hvert blir tom og det er slutt på alle hjelpepakkene og hjelp fra NAV, helsevesen og med økonomiske tiltakspakker så vil nok tonen bli en annen fra de som er avhengige av dette.

Den andre grunnen er at tiltakene er tilpasset aldersgruppen 45-50+ livssituasjon, som typisk er godt etablerte og i en jobb der de kan ha hjemmekontor, ofte har god økonomi, store og gode boliger, bil osv. De rammes dermed ikke så hardt av tiltakene, og mange blant dem har ikke trengt å endre sitt liv i vesentlig grad. Mens de som ofte er yngre, og som er mindre etablerte og har mindre makt til å påvirke i styre og stell ofres over en lav sko. Korona er nok et eksempel på at de godt etablerte rundt 50 og oppover trekker stigen opp etter seg også denne gangen og setter seg selv og sitt først. Akkurat slik de har gjort med bla. pensjonsreformen og andre vedtak opp gjennom de siste tiårene. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker langsiktig. Ikke en uke eller to frem i tid. Følger faglige råd, og de som er eksperter på å lese utviklingen av smitte, følge med på prognoser , utviklingen av R  tallet. Hvordan ulike mutasjoner osv sprer seg.osv  Kommer det ut av kontroll vil det bli enda strenger, og trolig vare lengre.Ingen ønsker strenger tiltak en nødvendig, selv ikke myndighetene

Ingen er tjent med økt smitte i samfunnet. Derfor er det viktig å følge tiltak, og ikke minst ta vaksinen, når man får mulighet. Være en del av løsningen ikke endel av problemet. Slik at vi kan begynne å komme ut av dette marerittet. Ved å "nekte" å innrette seg etter tiltakene, bare utsetter man bare problemene og trolig til det verre, og i verste fall skaper det en krise.

Endret av Lana01
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk vil ha nedstengning fordi det er behagelig å få betalt for å slappe av på sofaen og se Netflix istedenfor å dra på jobb. Mistenker at flesteparten av de som skriker om at dette er en livsfarlig pandemi gjør dette av nevnte grunn.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi de føler at det er tryggere da. At noen har tatt kontroll og stopper «alle andre» i å begå dumheter..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir folk i voldelige forhold, hvorfor går de på strenge og merkelige dietter, hvorfor opererer de fullt fungerende og nornalt utseende kroppsdeler?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (3 timer siden):

De fleste som argumenterer for nedstengning hevder at de vil egentlig ikke ha det, men at det dessverre er helt nøvendig.

Men jeg har vondt for å tro dem når de sier det.
For hver gang det kommer gode nyheter, selv fra høyst offisielle kilder, som fallende smittetall, dødstall, bedre behandling eller hva det nå måtte cære, eller informasjon som tilsier at nedstengning ikke er så effektivt som man vil ha det til, så blir budskapet og gjerne også budbringeren slaktet av nedstengningsforkjemperne.

Det er ikke den typen forsiktig skeptisisme man ser hos folk som håper noe er tilfelle, men ikke helt vet om de tør å tro på det, eller stoler på budbringeren.
"Hører du sier det, men er det nå helt sikkert dette da?"
Nei, nedstengningen forsvares med nebb og klør og enhver som ikke støtter den er en idiot, uansett hvor mange akademiske titler vedkommende motte ha.
"Hvordan våger du å prøve å ta fra meg nedstengningen min??".

Spørsmålet er altså, hvorfor er det så mye om å gjøre å stenge ned alt hele tiden?
Jeg spør ikke hvorfor dere mener nedstengning er en god ide. Det har jeg hørt ca 5000 ganger før. 
Jeg vil heller vite hvorfor dere er så personlig knyttet til denne noe spesielle formen for smittevernstiltak,

Har du eksempler? Blir lettere å diskutere da.

Kan ikke huske å ha sett så mye av det du kaller «gode nyheter» her inne, nyheter som gir oppriktig grunn til å tro at tiltakene vi har snart kan lettes eller avsluttes.

Mønsteret er snarere stadig nye tråder preget av feiltolkninger, manglende helhetsforståelse og generell vrangvillighet, som blåser opp en eller annen liten detalj eller episode til det absurde. «23 av femten millioner leger i verden er mot tiltak – nå må vi åpne opp!» «Pizzabakeri på Kløfta må stenge dørene – dette er begynnelsen på slutten av den vestlige sivilisasjonen!"

Mulig jeg er streng her, jeg skjønner at folk går lei, og mange tråder her inne inneholder jo nyttig informasjon og interessante perspektiver, det er for eksempel viktig å få løftet fram beretninger om hvordan tiltakene rammer barn og unge.

Men så lenge situasjonen er som den er, går det dessverre ikke an å ønsketenke seg ut av dette uføret.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del mennesker trives nok med det. Har man lite nettverk og dårlig samvittighet for å være mye hjemme, kan det nok føles bra at akkurat nå er det ingen andre som kan gjøre noe annet heller. 

Så er det ikke til å stikke under en stol at en del mennesker også forventer at alle andre skal tilpasse seg den. Man er redd for å bli smittet, og derfor bør andre være inne for å minske risikoen for å møte noen med smitte når man selv er ute. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (19 minutter siden):

En del mennesker trives nok med det. Har man lite nettverk og dårlig samvittighet for å være mye hjemme, kan det nok føles bra at akkurat nå er det ingen andre som kan gjøre noe annet heller. 

Så er det ikke til å stikke under en stol at en del mennesker også forventer at alle andre skal tilpasse seg den. Man er redd for å bli smittet, og derfor bør andre være inne for å minske risikoen for å møte noen med smitte når man selv er ute. 

Jeg tror det er folk som IKKE bor i Oslo, med stor nettverk med både familie og venner. De som har hytte eller mulighet til reise bort. Sett flere skisteder som tilbyr hjemmekontor. De som bor i byer og steder der de har mulighet til å gå på resturant med vennegjengen eller familiegjengen, kan ha hjemmefest/selskap, også videre. 

De fleste i Oslo ønsker at det åpnes mer. Da de holder på å bli gal av isolering.

Endret av buksa di
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hele greia bare er for dumt og unødvendig! De i regjeringen vet ikke hva de holder på med nå, mye av denne stengningen gir ingen mening! Jeg støtter ikke dette her iallfall. Jeg holder avstand, vasker og spriter hender, og bruker munnbind på buss, noe annet er jeg ikke interessert i å følge. Ikke nå. Da må mye gjøres og endres, som å åpne mer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen jeg kjenner som liker nedstengning. Men de fleste ser at det er nødvendig og det har jo beviselig god effekt på smittetallene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (Akkurat nå):

Ingen jeg kjenner som liker nedstengning. Men de fleste ser at det er nødvendig og det har jo beviselig god effekt på smittetallene. 

Det vet vi faktisk ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

buksa di skrev (Akkurat nå):

Det vet vi faktisk ikke.

Vel smittetallene har jo gått kraftig ned etter nedstengning og i dag er det færrest innlagt men covid siden 5. nov. Det er vel i alle fall en sterk indikasjon. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (Akkurat nå):

Vel smittetallene har jo gått kraftig ned etter nedstengning og i dag er det færrest innlagt men covid siden 5. nov. Det er vel i alle fall en sterk indikasjon. 

Det har vært lite smitte, innleggelse og død her i Norge, så vi vet faktisk ikke om det pga tiltakene eller pga andre forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedstengning slår positivt ut for mange. Det å være permittert er for noen av oss som å ha betalt ferie. For andre er det dessverre nærmest ensbetydende med at jobben forsvinner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

buksa di skrev (1 minutt siden):

Det har vært lite smitte, innleggelse og død her i Norge, så vi vet faktisk ikke om det pga tiltakene eller pga andre forhold.

Man kan aldri være sikker men siden smittetallene går ned hver gang tiltakene strammes inn kan vi trygt anta at de hjelper

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...