Krantz95 Skrevet 6. februar 2021 Forfatter #21 Del Skrevet 6. februar 2021 rosemarin skrev (1 minutt siden): Hmm. Interessant. De sier jo det motsatte her? At det har blusset opp og er verre enn noen gang i mange land og dermed stenger de for at vi ikke skal oppleve det samme her når de muterte variantene får spre seg? De sier at smitten har gått fra 725.000 til 493.000. Det er en god nedgang. Viruset blusset opp igjen i fjor høst i mange land (slik som luftveisinfeksjoner alltid gjør hver eneste høst), men nå er vi godt på vei nedover. Akkurat likt som tidligere år med andre viruser. Det er alltid en smittetopp i januar/februar for sesongbaserte luftveisinfeksjoner og koronaviruset følger samme velkjente mønster. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 6. februar 2021 #22 Del Skrevet 6. februar 2021 Det har lenge vært mye som har skurret. Hvorfor var det ingen som var bekymret for smitte under antifa og blm-demonstrasjonene? Viruset har ingen effekt på folk med politisk korrekte oppfatninger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 6. februar 2021 #23 Del Skrevet 6. februar 2021 KvinneguidenBruker skrev (1 time siden): Eller på den tiden vi har overbelastning på helsevesenet. Vi får ta en uke av gangen. Vi er så heldige at vi har god smittesporing i Norge. faktisk har vi sjokkerende dårlig smittesporing. Vet noen som nylig ble smittet, og som så dessverre smittet to andre. Til tross for at den første kontaktet smittesporerene og oppga sine nærkontakter, hadde ingen av nærkontaktene hørt fra smittesporerene tre dager senere, selv om to av dem da var påvist smittet selv. (de testet seg jo selvsagt så snart person A ringte og fortalte dem at hun var smittet). Ikke rart smitten går spre seg når smittesporerene er så treige og ineffektive 😵 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 6. februar 2021 #24 Del Skrevet 6. februar 2021 Krantz95 skrev (4 timer siden): Ser man på India som ikke har hatt streng lockdown over tid, så nærmer de seg flokkimmunitet nå. I Delhi har snart 60% antistoffer mot viruset. Mer og mer immunitet hos folk er grunnen til at smitten stuper i verden som helhet. https://fortune.com/2021/02/03/delhi-covid-antibodies-india-declining-cases-herd-immunity/ De har testet 28000 mennesker av et antatt befolkningstall på 23 milioner i Dehli (iht din refereanse) for antistoffer. Artikkelen sier at de antar at 10 millioner har hatt sykdommen noe som rent matematisk tilsier at det havner nede på førtitallet. Artikkelen sier 56%. Du sier snart 60%, og påstanden din er at immunitet er grunnen til at smitten stuper. De fleste andre vil hevde at lockdown og restriksjoner er årsaken til at smitten er på retur. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 6. februar 2021 Forfatter #25 Del Skrevet 6. februar 2021 Whistler skrev (6 minutter siden): De har testet 28000 mennesker av et antatt befolkningstall på 23 milioner i Dehli (iht din refereanse) for antistoffer. Artikkelen sier at de antar at 10 millioner har hatt sykdommen noe som rent matematisk tilsier at det havner nede på førtitallet. Artikkelen sier 56%. Du sier snart 60%, og påstanden din er at immunitet er grunnen til at smitten stuper. De fleste andre vil hevde at lockdown og restriksjoner er årsaken til at smitten er på retur. Smitten i India har gått nedover helt siden midten av september. Samtidig har de helt siden juni bare åpnet opp mer og mer. Når de åpner mer og mer samtidig med at smitten minsker så må årsaken være mer og mer flokkimmunitet. Ren logikk det 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 7. februar 2021 #26 Del Skrevet 7. februar 2021 Krantz95 skrev (14 timer siden): Det er velkjent at virus muterer hele tiden. Hvorfor misbrukes dette velkjente fenomenet av myndighetene? Siden nyttår har sykehusinnlagte og smittede gått raskt nedover. Likevel tyr mange kommuner til mer og mer drastisk nedstegning. Hvorfor det? Situasjonen nå skulle jo tilsi lettelser av tiltakene og et mer normalt liv? Hvorfor maser myndighetene om stadig strengere tiltak? Jeg hadde skjønt det om smitten økte, men den gjør jo ikke det... Virker nesten som de gjerne vil stenge ned mest mulig, og da kom mutantvirusene som manna fra himmelen. Endelig fikk Solberg, Høie og co stengt ned mer! Nå blir vi pepret med mutant-nyheter i alle nettaviser, på alle tv-kanaler osv. Og snart kommer det nok enda flere mutantvarianter slik at Solberg og co kan stenge mer og mer. Samtidig som smitten bare synker. Det er noe som skurrer her... Mer smittsom mutasjon. Er virkelig ikke mer komplisert enn det. Den hadde økt om vi ikke hadde hatt tiltak nå. Er ikke mer komplisert enn det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. februar 2021 #27 Del Skrevet 7. februar 2021 Kanskje for å unngå en raskt utviklet katastrofe som i Portugal? De hadde lave smittetall før det eksploderte med både juleferie og spredning av den britiske varianten. https://www.politico.eu/article/portugal-coronavirus-rate-surge/ https://www.worldometers.info/coronavirus/country/portugal/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauv Skrevet 7. februar 2021 #28 Del Skrevet 7. februar 2021 (endret) Krantz95 skrev (15 timer siden): Det er velkjent at virus muterer hele tiden. Hvorfor misbrukes dette velkjente fenomenet av myndighetene? Siden nyttår har sykehusinnlagte og smittede gått raskt nedover. Likevel tyr mange kommuner til mer og mer drastisk nedstegning. Hvorfor det? Situasjonen nå skulle jo tilsi lettelser av tiltakene og et mer normalt liv? Hvorfor maser myndighetene om stadig strengere tiltak? Jeg hadde skjønt det om smitten økte, men den gjør jo ikke det... Virker nesten som de gjerne vil stenge ned mest mulig, og da kom mutantvirusene som manna fra himmelen. Endelig fikk Solberg, Høie og co stengt ned mer! Nå blir vi pepret med mutant-nyheter i alle nettaviser, på alle tv-kanaler osv. Og snart kommer det nok enda flere mutantvarianter slik at Solberg og co kan stenge mer og mer. Samtidig som smitten bare synker. Det er noe som skurrer her... Jeg skjønner jo at du mener at regjeringen bruker Covid-19 som et vikarierende motiv for å stenge ned samfunnet. Jeg lurer oppriktig på hva du mener er det egentlige motivet? Endret 7. februar 2021 av Lauv 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #29 Del Skrevet 7. februar 2021 Lauv skrev (6 timer siden): Jeg skjønner jo at du mener at regjeringen bruker Covid-19 som et vikarierende motiv for å stenge ned samfunnet. Jeg lurer oppriktig på hva du mener er det egentlige motivet? Klimakrisen. Jo mindre mobilitet for verdens befolkningen jo mindre co2-utslipp blir det. Lockdown er bra for jordkloden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 7. februar 2021 #30 Del Skrevet 7. februar 2021 5 minutter siden, Krantz95 said: Klimakrisen. Jo mindre mobilitet for verdens befolkningen jo mindre co2-utslipp blir det. Lockdown er bra for jordkloden. Jeg får stadig høre at det er NWO som er på inntog, som er årsaken bak denne globalt koordinerte "pandemien" (scammen?). Men vet en god del andre mener det er for å skygge over utbyggingen av det skumle 5G-nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #31 Del Skrevet 7. februar 2021 Jaybird skrev (2 minutter siden): Jeg får stadig høre at det er NWO som er på inntog, som er årsaken bak denne globalt koordinerte "pandemien" (scammen?). Men vet en god del andre mener det er for å skygge over utbyggingen av det skumle 5G-nettet. Greia er at ting rimer ikke (her i Norge i hvert fall). Vinteren 2017/18 var det totalt 5.147 innlagte sykehuspasienter som hadde influensavirus. Det var 1400 influensa-dødsfall denne sesongen. Covid-19 har hittil gitt 2519 sykehusinnlagte og 582 covid-relaterte dødsfall hvor snittalderen er 82 år (ca samme som normal levealder). Lurer på hvorfor det var greit med såpass mange på sykehus og døde i 2017/18 når det ikke er greit i år? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 7. februar 2021 #32 Del Skrevet 7. februar 2021 22 hours ago, Krantz95 said: Det er velkjent at virus muterer hele tiden. Hvorfor misbrukes dette velkjente fenomenet av myndighetene? Siden nyttår har sykehusinnlagte og smittede gått raskt nedover. Likevel tyr mange kommuner til mer og mer drastisk nedstegning. Hvorfor det? Situasjonen nå skulle jo tilsi lettelser av tiltakene og et mer normalt liv? Hvorfor maser myndighetene om stadig strengere tiltak? Jeg hadde skjønt det om smitten økte, men den gjør jo ikke det... Virker nesten som de gjerne vil stenge ned mest mulig, og da kom mutantvirusene som manna fra himmelen. Endelig fikk Solberg, Høie og co stengt ned mer! Nå blir vi pepret med mutant-nyheter i alle nettaviser, på alle tv-kanaler osv. Og snart kommer det nok enda flere mutantvarianter slik at Solberg og co kan stenge mer og mer. Samtidig som smitten bare synker. Det er noe som skurrer her... Enten later du som om du ikke kan grunnleggende matematikk, eller så kan du ikke grunnleggende matematikk. Den britiske mutasjonen er mye mer smittsom enn den "vanlige". Det antas at hvis R-tallet med den vanlige ligger på 0,8 vil det, hvis den britiske mutasjonen blir dominerende, øke til 1,2 med samme tiltaksnivå. Enhver R-verdi over 1 vil føre til eksponentiell vekst av smitte, og etterhvert et overbelastet helsevesen. Derfor må tiltaksnivået høynes sånn at vi oppnår langsom utbredelse av den britiske mutasjonen, aller helst slik at vaksinering pluss tiltak fører til at vi kommer dit vi var sommeren 2020. Da kan mye åpnes opp, og det er det mest lønnsomme for samfunnet. Det er velkjent at virus muterere hele tida, men det er også velkjent at de fleste mutasjonene fungerer dårligere enn originalen. Men noen ganger inntreffer en mutasjon som har bedre betingelser for å overleve og forplante seg enn originalen. Det har skjedd i Storbritannia, Sør-Afrika og Brasil. Desto mer smitte vi har i verden, desto mer sannsynlig er det at det oppstår flere slike mutasjoner. Og desto mer sannsynlig er det at det oppstår mutasjoner som er såpass forskjellige at de kan smitte folk som har hatt Covid19 fra før og/eller smitter folk som er vaksinerte. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauv Skrevet 7. februar 2021 #33 Del Skrevet 7. februar 2021 Influensa tar livet av 650.000 mennesker i året. Covid-19 har frem til nå tatt livet 2.3 mill. og det selv om veldig mange land har strenge smittevernstiltak. Og når vi nå har fått dette muterte viruset som er enda mer smittsomt, så høres det jo helt merkelig ut at noen vil slippe dette løs på et samfunn uten smittevernsrestriksjoner. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 7. februar 2021 Forfatter #34 Del Skrevet 7. februar 2021 (endret) Collan skrev (11 minutter siden): Enten later du som om du ikke kan grunnleggende matematikk, eller så kan du ikke grunnleggende matematikk. Den britiske mutasjonen er mye mer smittsom enn den "vanlige". Det antas at hvis R-tallet med den vanlige ligger på 0,8 vil det, hvis den britiske mutasjonen blir dominerende, øke til 1,2 med samme tiltaksnivå. Ifølge FHI hadde Norge R-tall på 0,6 etter nyttår (før det ble styr med mutantene fra Follo osv). De sier også at den muterte varianten gir ekstra R på mellom 0,3 og 0,4. Det gir en maksimal R på 1 og dermed ikke økning i smitten. I værste fall får vi stabil smitte fremover, men ingen økning. Dette er som du helt riktig skriver grunnleggende matematikk. Virker mer som det er jeg som kan matematikk og ikke du 🙂 Og du tar tallene ut fra din egen fantasi, mens jeg tar tallene fra FHI... Kilder til R-tallene ovenfor: https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-betydelig-nedgang-i-smittespredning-r-tallet-er-0-6/s/12-95-3424080514 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fhi-overlege-mutantviruset-har-lavere-spredningsevne-enn-forst-antatt/s/12-95-3424080550 Endret 7. februar 2021 av Krantz95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 7. februar 2021 #35 Del Skrevet 7. februar 2021 1 hour ago, Krantz95 said: Ifølge FHI hadde Norge R-tall på 0,6 etter nyttår (før det ble styr med mutantene fra Follo osv). De sier også at den muterte varianten gir ekstra R på mellom 0,3 og 0,4. Det gir en maksimal R på 1 og dermed ikke økning i smitten. I værste fall får vi stabil smitte fremover, men ingen økning. Dette er som du helt riktig skriver grunnleggende matematikk. Virker mer som det er jeg som kan matematikk og ikke du 🙂 Og du tar tallene ut fra din egen fantasi, mens jeg tar tallene fra FHI... Kilder til R-tallene ovenfor: https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-betydelig-nedgang-i-smittespredning-r-tallet-er-0-6/s/12-95-3424080514 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fhi-overlege-mutantviruset-har-lavere-spredningsevne-enn-forst-antatt/s/12-95-3424080550 R-tallet er et estimat, vi vet ikke eksaktverdien, det burde du vite. Om R øker med 0,4 skal det ikke mye til for at det bikker over 1. Dessuten er det viktig å huske på at R-tallet som gjennomsnitt for hele landet kan bety økning noen steder og synkende trend andre steder. Dessuten står det å lese i dag at nedgangen har flatet ut, og at vi per nå ligger på et platå. Med kraftige tiltak har vi hatt synkende smittetrend etter nyttår. Om R har ligget på 0,8 eller 0,6 blir et estimat, men om vi skulle slippe opp på tiltakene vil to ting skje: - Antall smittetilfeller vil øke - Den britiske mutasjonen vil spre seg raskere, som vil føre til eksponentiell vekst gitt nok tid. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 7. februar 2021 #36 Del Skrevet 7. februar 2021 Krantz95 skrev (4 timer siden): Klimakrisen. Jo mindre mobilitet for verdens befolkningen jo mindre co2-utslipp blir det. Lockdown er bra for jordkloden. Jeg er mye mer bekymret for mikroplast enn for klimaendringer. Pandemien har vært en katastrofe i forhold til plastavfall 😭 Det bekymrer meg veldig mye mer enn om 2-3-4 (eller 100) millioner mennesker dør i vår fullstendig overbefolkede verden. Collan skrev (2 timer siden): ... - Den britiske mutasjonen vil spre seg raskere, som vil føre til eksponentiell vekst gitt nok tid. Jeg hører stadig om denne eksponentielle veksten, og likevel har kun knappe 2,3 millioner av 8 milliarder i verden dødd. I 2020 økte verdens befolkning med 80 millioner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 7. februar 2021 #37 Del Skrevet 7. februar 2021 34 minutter siden, velociraptor said: Jeg er mye mer bekymret for mikroplast enn for klimaendringer. Pandemien har vært en katastrofe i forhold til plastavfall 😭 Det bekymrer meg veldig mye mer enn om 2-3-4 (eller 100) millioner mennesker dør i vår fullstendig overbefolkede verden. Jeg hører stadig om denne eksponentielle veksten, og likevel har kun knappe 2,3 millioner av 8 milliarder i verden dødd. I 2020 økte verdens befolkning med 80 millioner. Grunnen til at "bare" 2,3 millioner har dødd av Covid19 er jo i all hovedsak smittevernstiltakene som alle land har i større eller mindre grad. Med fullt frislipp ville de vært mye høyere. Hvor mye høyere er vanskelig å si, jeg vet ikke om et eneste land med mer enn 1 million innbyggere som har kjørt fullt frislipp. (Jeg vet forsåvidt ikke om noen småland som har gjort det heller, men tallene fra småland er ikke så interessante som tallene fra større land.) Jeg er også bekymret for klimaendringene, men nå viser det seg at pandemien sannsynligvis har vært en kraftig katalysator for å redusere reising, også når pandemien en gang er over. Vi vil ikke se det samme antallet forretningsreiser som før, videomøter vil i stor grad ha erstattet fysisk reising, selv om det i noen tilfeller er å foretrekke å møtes på samme sted. Videre har mange fått øynene opp for sitt hjemland som ferieland. En ting vi kanksje kan håpe på er at kjøttforbruket synker. Det burde nå være litt mer bevissthet rundt at det å sette griser, kyr, kyllinger etc. tett sammen er oppskrift på økt sannsynlighet for virus som kan smitte til mennesker. For ikke å snakke om at det at vi tar stadig mer areal til beite og fordyrking gjør at vi kommer i kontakt med stadig nye arter, med økt sjanse for at virus hopper fra dyr til mennesker. Det var jo antakelig det som skjedde med coronaviruset, det kom mest sannsynlig fra flaggermus eller pangolin på et våtmarked i Kina. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 7. februar 2021 #38 Del Skrevet 7. februar 2021 Collan skrev (4 timer siden): Grunnen til at "bare" 2,3 millioner har dødd av Covid19 er jo i all hovedsak smittevernstiltakene som alle land har i større eller mindre grad. Med fullt frislipp ville de vært mye høyere. Hvor mye høyere er vanskelig å si, jeg vet ikke om et eneste land med mer enn 1 million innbyggere som har kjørt fullt frislipp. (Jeg vet forsåvidt ikke om noen småland som har gjort det heller, men tallene fra småland er ikke så interessante som tallene fra større land.) Jeg er også bekymret for klimaendringene, men nå viser det seg at pandemien sannsynligvis har vært en kraftig katalysator for å redusere reising, også når pandemien en gang er over. Vi vil ikke se det samme antallet forretningsreiser som før, videomøter vil i stor grad ha erstattet fysisk reising, selv om det i noen tilfeller er å foretrekke å møtes på samme sted. Videre har mange fått øynene opp for sitt hjemland som ferieland. En ting vi kanksje kan håpe på er at kjøttforbruket synker. Det burde nå være litt mer bevissthet rundt at det å sette griser, kyr, kyllinger etc. tett sammen er oppskrift på økt sannsynlighet for virus som kan smitte til mennesker. For ikke å snakke om at det at vi tar stadig mer areal til beite og fordyrking gjør at vi kommer i kontakt med stadig nye arter, med økt sjanse for at virus hopper fra dyr til mennesker. Det var jo antakelig det som skjedde med coronaviruset, det kom mest sannsynlig fra flaggermus eller pangolin på et våtmarked i Kina. Jeg tror det er viktigere å slutte med storproduksjon i landbruket, enn å kutte med på kjøtt. Mange små gårder med færre dyr med MYE bedre plass. Absolutte krav om at dyrene får gå ute, nesten ikke kraftfor. Kylling og svin vil nok bli veldig dyrt og sjeldent i så fall, men det er helt greit, om det er prisen man betaler for akseptabel dyrevelferd, mindre zoonoser, mindre antibiotika-bruk og få slutt på import av regnskog-soya til kraftfôr. Jeg tror og håper at du har rett i at det blir mindre reising fremover. Spesielt business-reiser. Sånn sett burde man kanskje ikke gi mer krisehjelp til reiselivsbransjen og flybransjen, siden det er gode sjangser for at de uansett går konkurs så snart pandemien er over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 7. februar 2021 #39 Del Skrevet 7. februar 2021 Lauv skrev (12 timer siden): Influensa tar livet av 650.000 mennesker i året. Covid-19 har frem til nå tatt livet 2.3 mill. og det selv om veldig mange land har strenge smittevernstiltak. Og når vi nå har fått dette muterte viruset som er enda mer smittsomt, så høres det jo helt merkelig ut at noen vil slippe dette løs på et samfunn uten smittevernsrestriksjoner. Nå har heller ikke influensa blitt testet i like stor grad som covid-19, så dødsfall som følge av influensa er nok høyere. Tror du alle over 80-90 som har dødd med influensa i kroppen blir registrert med det som med covid? Og nei, det er ikke strenge smittevernstiltak når det gjelder influensa, men det er årlig vaksine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg