AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #21 Del Skrevet 6. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Da jeg flyttet hit for halvt års tid siden var en av tingene jeg gjorde å kjøpe nye refleksvester og armbånd til hele familien. Jeg kunne gått opplyst som et forbanna juletre og de ville fortsatt ikke sett meg, fordi de ikke får meg med seg enten fordi de 1) har for høy fart 2) ikke følger med på veien 3) ikke kan SE, f eks fordi de har en nedrimet frontrute. Og da, når de blir skremt av å snitte meg og provosert over at jeg reagerer med sinne så er liksom all skyld for at de ikke følger med på veien at jeg ikke har (eller nok) REFLEKS At så mange går i full forsvarsmodus og tenker at eneste forklaring er at mine reflekser er dårlige, sier egentlig alt om både hvordan folk kjører bil og hva slags syn de har på risikoen de påfører andre. Jeg har aldri rukket det. Jeg går med et lite barn og votter og div annet vintertøy på, innen mobilen er ute av lommen og klar til å ta et bilde er de stort sett borte Det hjelper ikke med refleks så lenge folk ikke SER på veien de kjører på! Ja jeg har allerede klaget. Jeg vil ha FORTAU på den veien og det burde vært fartshumper der også. Enn så lenge må vi bare gå på veiskulderen. Pr nå prioriterer de å bruke den ekstra veibredden til å sette bilene til folk som også har biloppstillingsplasser foran husene sine OG garasjer Anonymkode: e422d...5ef Det hjelper ikke med refleks? bs. Det er tydlig at du ikke har lappen. Ta lappen og etter det så kan du klage på hvordan det er for sjåfører som ikke ser folk fordi de ikke bruker nok refleks. Anonymkode: 91934...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #22 Del Skrevet 6. februar 2021 Revenmann29 skrev (3 minutter siden): 1. Går du i mørket uten refleks så ser vi deg iikke 2. Vi kan ikke kjøre i 20 km/t fordi DET kan være en person i veien som ikke bruker refleks Er du ikke sjåfør selv så burde du ikke utale deg om noen ting før du evt har SITTET i en bil og kjørt og sett en fyr uten relfeks Hva med å lese innlegget ordentlig hvor det står uttrykkelig at både ts og ungen går med refleksvest før du begynner å kjefte? Anonymkode: 2dd58...418 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #23 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det hjelper ikke med refleks? bs. Det er tydlig at du ikke har lappen. Ta lappen og etter det så kan du klage på hvordan det er for sjåfører som ikke ser folk fordi de ikke bruker nok refleks. Anonymkode: 91934...ad9 Hvis du har nesa ned i mobilen når du kommer kjørende hadde det ikke hjulpet med en LYSKASTER en gang. Det virker forresten som mange tror jeg går fordi jeg ikke kan kjøre bil. Det er altså feil. Jeg kjører bil, også i mørket. Det jeg ikke gjør, er å pelle på mobilen og skjermer i bilen eller holde på med alt mulig annet når jeg kjører bil, for deretter skjelle ut de jeg treffer på for å ikke gjøre seg selv synlige nok. TS Anonymkode: e422d...5ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #24 Del Skrevet 6. februar 2021 Refleks skal byttes ut en gang i året. Så er vesten din eldre enn det er det på tide å bytte den ut. Jeg ser mange voksne og barn som bruker refleks. Men når de ikke lyser før man er 1 meter fra personen hjelper det lite Anonymkode: 1043d...c7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #25 Del Skrevet 6. februar 2021 Revenmann29 skrev (26 minutter siden): 2. Vi kan ikke kjøre i 20 km/t fordi DET kan være en person i veien som ikke bruker refleks I byggefelt kjører du ihvertfall ikke i 50!!! Og TS brukte refleks! Det var gjerne andre grunner til at bilisten ikke la merke til de! Ville prøvd å få opp både fartsdumper og fortau der. Anonymkode: e6ecf...95d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #26 Del Skrevet 6. februar 2021 Men altså.. dere som skriker opp om refleks, mener dere at fotgjengere har alt ansvar her? Skal man på død og liv (bokstavelig talt) forsvare retten til å holde fartsgrensen på uoversiktlig vei i et tettbygd strøk? Det går jo an å tenke seg om to ganger som bilist også, og faktisk avpasse farten etter forholdene. Spesielt når dere tydeligvis er veldig klar over at mange ikke går med refleks eller bruker dårlige reflekser. Men for all del, om dere ønsker å bli tiltalt for uaktsomt drap, så.. Anonymkode: e0d36...0e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 6. februar 2021 #27 Del Skrevet 6. februar 2021 Bruker man godt med refleks så ser man på lange avstander, og da har fyren sett henne/han på lange tider. For dårlig unnsklydning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #28 Del Skrevet 6. februar 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har nesa ned i mobilen når du kommer kjørende hadde det ikke hjulpet med en LYSKASTER en gang. Det virker forresten som mange tror jeg går fordi jeg ikke kan kjøre bil. Det er altså feil. Jeg kjører bil, også i mørket. Det jeg ikke gjør, er å pelle på mobilen og skjermer i bilen eller holde på med alt mulig annet når jeg kjører bil, for deretter skjelle ut de jeg treffer på for å ikke gjøre seg selv synlige nok. TS Anonymkode: e422d...5ef ok- Anonymkode: 91934...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #29 Del Skrevet 6. februar 2021 39 minutter siden, Revenmann29 said: 1. Går du i mørket uten refleks så ser vi deg iikke 2. Vi kan ikke kjøre i 20 km/t fordi DET kan være en person i veien som ikke bruker refleks Er du ikke sjåfør selv så burde du ikke utale deg om noen ting før du evt har SITTET i en bil og kjørt og sett en fyr uten relfeks Det er bilistens ansvar å tilpasse farten etter forholdene. Det inkluderer å senke farten dersom det er dårlig sikt. Da må su som bilist ta høyde for at du ser fotgjengere akkurat så dårlig. Anonymkode: 0f6f0...a94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #30 Del Skrevet 6. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bilistens ansvar å tilpasse farten etter forholdene. Det inkluderer å senke farten dersom det er dårlig sikt. Da må su som bilist ta høyde for at du ser fotgjengere akkurat så dårlig. Anonymkode: 0f6f0...a94 Joda, men det er jo ikke sjåføren som dauer om folk ikke bruker nok refleks. Og bruker man NOK, så ser man på lange avstander å ikke bare 1 meter. Folk er dårlig på å bruke nok refleks, 1 holder bare ikke.. Folk som bruker vester er et godt eksempel på hva du kan se. Anonymkode: 91934...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #31 Del Skrevet 7. februar 2021 Bet-t-ina skrev (På 6.2.2021 den 9.57): Hver dag ser jeg folk som bruker refleks, som ikke lyser. Eller ikke lyser før du er 2-5m unna. Jeg ser tom. barn med refleks som ikke lyser. Man skal ikke bruke skjermen i bilen eller mobilen under kjøring. Og man skal selvsagt følge med på veien. Men mange myke trafikanter tror de syns veldig godt, og i realiteten syns de ikke pga. dårlig refleks. Dette. AnonymBruker skrev (22 timer siden): At så mange går i full forsvarsmodus og tenker at eneste forklaring er at mine reflekser er dårlige, sier egentlig alt om både hvordan folk kjører bil og hva slags syn de har på risikoen de påfører andre. Anonymkode: e422d...5ef Eller så kan vi ha sett alt for mange fotgjengere som vandrer rundt fulle av reflekser som ikke funker, lykkelig uvitende om at de er nærmest usynlige. Og at refleksen er relativt ny trenger dessverre ikke være en garanti, det er stor forskjell på kvaliteten på reflekser. Jeg er fullt klar over at det finnes mange uoppmerksomme sjåfører der ute, og at mange av dem legger skylda på fotgjengere. Men likevel spør jeg: Har du sjekket refleksene dine, eller går du ut ifra at de funker fordi de er relativt nye? Jeg stoppet og pratet med en dame på en mørk, våt dag i høst. Jeg hadde stoppet ved postkassestativet, og så et grønt lys forsvinne over bakketoppen i det jeg kjørte videre. Når jeg passerte bakketoppen så jeg at det grønne lyset var et lysende hundehalsbånd. En liten stund etter så jeg en mørk skikkelse med litt mindre mørke striper på, og dette var hundeeieren. Jeg så henne ikke før jeg var nesten helt fremme ved henne, og da bare fordi jeg visste noe var der et sted og virkelig holdt utkikk. Refleksbåndene på jakka hennes reflekterte ikke mer enn vanlig grått stoff, men hun trodde hun var godt synlig. Hun ble overrasket og takknemlig for å få beskjed om at det ikke stemte. (Men så sa jeg ifra på vennlig vis, da, i stedet for å skrike "REFLEKS" ut av bilvinduet. Mulig det hadde noe å si for innstillingen hennes. ) Hun hadde til og med spurt mannen sin om refleksen funket og fått "ja". Lurer på hvordan samtalen gikk når hun kom hjem. Anonymkode: b2e84...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #32 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg oppfører meg som om bilistene ikke ser meg uansett om det er mørkt eller lyst. Det er skremmende manhe som bruker mobilen mens de kjører, så jeg tar det ikke for gitt at de ser meg. Anonymkode: d88c6...8b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå