AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Del Skrevet 6. februar 2021 I en periode blir ganske mye trafikk omdirigert til boligfeltet jeg bor på. Det er skolevei og barnehagevei, og det er ikke forttau hele veien. I løpet av noen uker har jeg vært utsatt for fire nestenulykker, der jeg snittes av biler som kommer forbi i høy fart med null fokus og oppmerksomhet. Herregud så lei jeg er av de halvvåkne bilistene, som kjører med en hånd på rattet og en på mobilen, trykker på den enorme underholdningsskjermen alle har i bilene sine nå for å finne en spesiell sang på medieavspilleren eller ser gjennom en rute som er 50% rim og is rundt svingen, plutselig ser meg og ungen og så gjør det til VÅR FEIL. Jeg har skreket etter flere av disse og fått beskjed om at de ikke så meg og barnet mitt, der vi gikk med hver vår refleksvest på en opplyst vei etter soloppgang. Og likevel skriker de REFLEKS!!! REFLEKS!!! REFLEKS!!! Når jeg gir de fingeren etter de prøver å drepe meg i trafikken. Den lille gutten som ble meid ned sammen med mammaen sin og døde av skadene i et fotgjengerfelt, av en bilist som "ikke så"? Hjalp ikke mye med både grønt lys og refleks så lenge den bak rattet ikke er våken. Her er greia. Hvis du virkelig ikke ser ting som skjer rundt deg, ja da må du sette ned farten! Og når man designer biler til å være nærmest enorme mobilskjermer med ratt, da er det faktisk greit å plassere mer av ansvaret der det hører hjemme, hos dem som insisterer på å kjøre rundt i metallmaskiner i høy fart nær myke trafikanter. Anonymkode: e422d...5ef 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Del Skrevet 6. februar 2021 Bruk refleks! Anonymkode: 4da24...742 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Del Skrevet 6. februar 2021 Refleks går ut på dato, så ikke gitt at de dere bruker reflekterer lys og dere blir sett. Anonymkode: dae16...fce 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 6. februar 2021 #4 Del Skrevet 6. februar 2021 Bruk hue og bruk refleks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Del Skrevet 6. februar 2021 Omg- du er åpenbart ikke sjåfør selv!! Anonymkode: 44418...544 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Del Skrevet 6. februar 2021 Se her TS Anonymkode: 9ee88...212 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Del Skrevet 6. februar 2021 Hadde flere ulike bilister bedt meg bruke refleks, til tross for refleksvest, hadde jeg sjekka om den faktisk funker. Som en over her skriver, reflekser blir dårligere med tiden. Ta med lommelykt og se hvor langt unna du kan stå før du ikke ser den. Funker vesten, ta likevel med et par ekstra refleksbrikker og heng i jakka. De snurrer, og er derfor synlig på en litt annen måte. Du kan aldri være for forsiktig, særlig om du har barn og det er uvettig kjøring i området dere går i. Anonymkode: 9832c...674 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 6. februar 2021 #8 Del Skrevet 6. februar 2021 Hver dag ser jeg folk som bruker refleks, som ikke lyser. Eller ikke lyser før du er 2-5m unna. Jeg ser tom. barn med refleks som ikke lyser. Man skal ikke bruke skjermen i bilen eller mobilen under kjøring. Og man skal selvsagt følge med på veien. Men mange myke trafikanter tror de syns veldig godt, og i realiteten syns de ikke pga. dårlig refleks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Del Skrevet 6. februar 2021 Her går jeg og junior med lykter på hodet som blinker pluss refleks bånd på armer og bein. Og nye refleksvester. men tiltross for dette har jeg opplevd å blitt nesten påkjørt flere ganger. Det er ufokuserte sjåfører som trykker på telefoner eller snakker i telefonen. Har opplevd det midt på lyse dagen i fotgjengerfelt. Selv om bilene er langt unna og burde ha sett meg på god avstand. Jeg venter nå til bilene stopper. Ofte 3-4 biler kjører forbi før noen omsider stopper. Tror de har glemt hva de lærte under øvelseskjøringen. Du skal være oppmerksom og aktsom i trafikken. Så mange bør åpne øynene sine. Kan også fortelle at jeg ble overkjørt av en bil da jeg var 5 år. Holdt på å miste livet da sjåføren bare stakk fra meg. Ble funnet av naboen, jeg var påvei hjem fra ei venninne borti gaten der jeg bor for mamma ringte å ba meg komme hjem. Så jeg er forsiktig i trafikken med både meg selv og sønnen min. Anonymkode: 9d9ae...952 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Behappy Skrevet 6. februar 2021 #10 Del Skrevet 6. februar 2021 Lar du være å bruke refleks av prinsipp? Hvis trafikken er omdirigert for en periode med økt trafikk i nabolaget ditt må du også ta ansvar for din sikkerhet. Nyter ikke for din livskvalitet å si i etterkant av en ulykke at det var sjåføren som kjørte for fort! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Behappy Skrevet 6. februar 2021 #11 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her går jeg og junior med lykter på hodet som blinker pluss refleks bånd på armer og bein. Og nye refleksvester. men tiltross for dette har jeg opplevd å blitt nesten påkjørt flere ganger. Det er ufokuserte sjåfører som trykker på telefoner eller snakker i telefonen. Har opplevd det midt på lyse dagen i fotgjengerfelt. Selv om bilene er langt unna og burde ha sett meg på god avstand. Jeg venter nå til bilene stopper. Ofte 3-4 biler kjører forbi før noen omsider stopper. Tror de har glemt hva de lærte under øvelseskjøringen. Du skal være oppmerksom og aktsom i trafikken. Så mange bør åpne øynene sine. Kan også fortelle at jeg ble overkjørt av en bil da jeg var 5 år. Holdt på å miste livet da sjåføren bare stakk fra meg. Ble funnet av naboen, jeg var påvei hjem fra ei venninne borti gaten der jeg bor for mamma ringte å ba meg komme hjem. Så jeg er forsiktig i trafikken med både meg selv og sønnen min. Anonymkode: 9d9ae...952 Da skjønner jeg ikke hvorfor de roper refleks, refleks, refleks til deg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Del Skrevet 6. februar 2021 Behappy skrev (Akkurat nå): Da skjønner jeg ikke hvorfor de roper refleks, refleks, refleks til deg Ikke jeg som er TS 😊😊 Anonymkode: 9d9ae...952 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 6. februar 2021 #13 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her går jeg og junior med lykter på hodet som blinker pluss refleks bånd på armer og bein. Og nye refleksvester. men tiltross for dette har jeg opplevd å blitt nesten påkjørt flere ganger. Det er ufokuserte sjåfører som trykker på telefoner eller snakker i telefonen. Har opplevd det midt på lyse dagen i fotgjengerfelt. Selv om bilene er langt unna og burde ha sett meg på god avstand. Jeg venter nå til bilene stopper. Ofte 3-4 biler kjører forbi før noen omsider stopper. Tror de har glemt hva de lærte under øvelseskjøringen. Du skal være oppmerksom og aktsom i trafikken. Så mange bør åpne øynene sine. Kan også fortelle at jeg ble overkjørt av en bil da jeg var 5 år. Holdt på å miste livet da sjåføren bare stakk fra meg. Ble funnet av naboen, jeg var påvei hjem fra ei venninne borti gaten der jeg bor for mamma ringte å ba meg komme hjem. Så jeg er forsiktig i trafikken med både meg selv og sønnen min. Anonymkode: 9d9ae...952 Hvis du har mulighet til å ta bilde av skiltet eller huske nummeret, må du melde de til politiet! De må lære seg at å kjøre bil og bruke mobil er ulovlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 6. februar 2021 #14 Del Skrevet 6. februar 2021 Mange som ikke kjører bil har ikke peiling på det elementære, som hvor vanskelig det er å se fotgjengere uten refleks. En annen ting er å komme seg frem, særlig der det er dårlig brøyta. Jeg har en liten bakke før huset mitt, der må jeg ha et visst «driv» for å komme meg opp. Livredd for å bli sittende fast. Greier heller ikke å stoppe på femøringen. Alle må ta hensyn til hverandre på vinterføre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. februar 2021 #15 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har skreket etter flere av disse og fått beskjed om at de ikke så meg og barnet mitt, der vi gikk med hver vår refleksvest på en opplyst vei etter soloppgang. Og likevel skriker de Til alle dere som maser om refleks lenger opp i tråden: leste dere egentlig hva TS skriver. Dette foregår på opplyst vei, etter soloppgang og både hun/han og barnet hadde på seg refleksvest. La gå at refleks kan "slites" med årene, men "synlighetseffekten" av refleksvest på opplyst vei burde nå være der uansett. Når veien er lagt om og inn i et boligfelt så sier det seg vel selv at man som bilist setter ned hastigheten til boligfelthastighet for sjansen for å støte på fotgjengere, og spesielt barn, er større der enn ute på åpen vei. For all del, jeg er helt enig i at man bør bruke refleks etter mørkets frembrudd og gjerne sjekke effekten av den dann og vann også, men her synes jeg TS får ufortjent mye pes (og bilistene ufortjent lite). 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #16 Del Skrevet 6. februar 2021 Hvis du mener at mange bryter trafikkreglene på denne veien så tips politiet (så de kan ha kontroll) og send mail til bydrift i din kommune. Jeg maste på min kommune til de satte opp fartshumper. Det er det eneste som hjelper, dessverre. I den gata kjørte de i 60 i 30-sonen. Kommunen fikk det dokumentert ved kontroll. Anonymkode: 514ec...8f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 6. februar 2021 #17 Del Skrevet 6. februar 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Omg- du er åpenbart ikke sjåfør selv!! Anonymkode: 44418...544 Avpass farten etter forholdene, er det noe som heter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #18 Del Skrevet 6. februar 2021 TS her. Da jeg flyttet hit for halvt års tid siden var en av tingene jeg gjorde å kjøpe nye refleksvester og armbånd til hele familien. Jeg kunne gått opplyst som et forbanna juletre og de ville fortsatt ikke sett meg, fordi de ikke får meg med seg enten fordi de 1) har for høy fart 2) ikke følger med på veien 3) ikke kan SE, f eks fordi de har en nedrimet frontrute. Og da, når de blir skremt av å snitte meg og provosert over at jeg reagerer med sinne så er liksom all skyld for at de ikke følger med på veien at jeg ikke har (eller nok) REFLEKS At så mange går i full forsvarsmodus og tenker at eneste forklaring er at mine reflekser er dårlige, sier egentlig alt om både hvordan folk kjører bil og hva slags syn de har på risikoen de påfører andre. Bet-t-ina skrev (4 timer siden): Hvis du har mulighet til å ta bilde av skiltet eller huske nummeret, må du melde de til politiet! De må lære seg at å kjøre bil og bruke mobil er ulovlig! Jeg har aldri rukket det. Jeg går med et lite barn og votter og div annet vintertøy på, innen mobilen er ute av lommen og klar til å ta et bilde er de stort sett borte AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan aldri være for forsiktig, særlig om du har barn og det er uvettig kjøring i området dere går i. Anonymkode: 9832c...674 Det hjelper ikke med refleks så lenge folk ikke SER på veien de kjører på! AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du mener at mange bryter trafikkreglene på denne veien så tips politiet (så de kan ha kontroll) og send mail til bydrift i din kommune. Jeg maste på min kommune til de satte opp fartshumper. Det er det eneste som hjelper, dessverre. I den gata kjørte de i 60 i 30-sonen. Kommunen fikk det dokumentert ved kontroll. Anonymkode: 514ec...8f7 Ja jeg har allerede klaget. Jeg vil ha FORTAU på den veien og det burde vært fartshumper der også. Enn så lenge må vi bare gå på veiskulderen. Pr nå prioriterer de å bruke den ekstra veibredden til å sette bilene til folk som også har biloppstillingsplasser foran husene sine OG garasjer Anonymkode: e422d...5ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bet-t-ina Skrevet 6. februar 2021 #19 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri rukket det. Jeg går med et lite barn og votter og div annet vintertøy på, innen mobilen er ute av lommen og klar til å ta et bilde er de stort sett borte Anonymkode: e422d...5ef Jeg forstår det. Jeg regner med at hadde du hatt muligheten hadde du vel gjort det for lengst. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 6. februar 2021 #20 Del Skrevet 6. februar 2021 1. Går du i mørket uten refleks så ser vi deg iikke 2. Vi kan ikke kjøre i 20 km/t fordi DET kan være en person i veien som ikke bruker refleks Er du ikke sjåfør selv så burde du ikke utale deg om noen ting før du evt har SITTET i en bil og kjørt og sett en fyr uten relfeks 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå