Collan Skrevet 7. februar 2021 #41 Del Skrevet 7. februar 2021 4 minutter siden, Enmanelskeråhate said: Nei er ikke null men ikke langt unna;) Livet er livsfarlig og tipper alle skal dø av noe, så lenge det ikke er av kjedsomhet er jeg happy Nei, dødeligheten blant barn er lav, og er ikke hovedbegrunnelsen for smittevernstiltakene. Hovedgrunnen til at vi har kraftige smittevernstiltak er at vi skal unngå at helsevesenet blir overbelastet. Det har blitt overbelastet i nord-Italia, Spania, Belgia og Storbritannia samt deler av USA. I Sverige har de vært helt på grensen i vinter. Dessuten vil det, med høy grad av smitte i samfunnet, være sannsynlig at såpass mange i samfunnskritiske jobber som kollektivtransport, renovasjon, strømforsyning, mobilnett, internett etc. blir syke at det blir lokale problemer med en eller flere av disse tjenestene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
13579 Skrevet 7. februar 2021 #42 Del Skrevet 7. februar 2021 Krantz95 skrev (3 timer siden): Hvor langt vil du gå for at ingen barn skal dø av influensa, korona eller andre sesongbaserte luftveisinfeksjoner? I Norge er normalen 1 til 2 døde barn av influensa hver eneste vinter... Skal vi ha superstreng lockdown hver eneste vinter hvert eneste år for all fremtid fordi 1-2 døde barn hvert år er for mye? Ja, vi burde hatt varig portforbud gjennom vinteren i mange år allerede. Alle virusinfeksjoner må motarbeides, og dødsfall kan aldri aksepteres. Politiet bør håndheve restriksjonene strengt, og det er forferdelig at ikke forsvar og politi for lengst er utkalt for å kontrollere at lovene etterleves. Målet må være tiltale av et hvert lovbrudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 7. februar 2021 #43 Del Skrevet 7. februar 2021 13579 skrev (8 minutter siden): Ja, vi burde hatt varig portforbud gjennom vinteren i mange år allerede. Alle virusinfeksjoner må motarbeides, og dødsfall kan aldri aksepteres. Politiet bør håndheve restriksjonene strengt, og det er forferdelig at ikke forsvar og politi for lengst er utkalt for å kontrollere at lovene etterleves. Målet må være tiltale av et hvert lovbrudd. Men hva med biltrafikken? Er flere barn som dør i den også. Vi burde vel gå over til kun å sykle? Men da bare med hjelm og polstrede klær? Tenk så mange uskyldige barneliv vi kunne reddet hvis biler ble forbudt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
13579 Skrevet 7. februar 2021 #44 Del Skrevet 7. februar 2021 Krantz95 skrev (6 minutter siden): Men hva med biltrafikken? Er flere barn som dør i den også. Vi burde vel gå over til kun å sykle? Men da bare med hjelm og polstrede klær? Tenk så mange uskyldige barneliv vi kunne reddet hvis biler ble forbudt. God ide, velbegrunnet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 7. februar 2021 #45 Del Skrevet 7. februar 2021 Collan skrev (1 time siden): Nei, dødeligheten blant barn er lav, og er ikke hovedbegrunnelsen for smittevernstiltakene. Hovedgrunnen til at vi har kraftige smittevernstiltak er at vi skal unngå at helsevesenet blir overbelastet. Det har blitt overbelastet i nord-Italia, Spania, Belgia og Storbritannia samt deler av USA. I Sverige har de vært helt på grensen i vinter. Dessuten vil det, med høy grad av smitte i samfunnet, være sannsynlig at såpass mange i samfunnskritiske jobber som kollektivtransport, renovasjon, strømforsyning, mobilnett, internett etc. blir syke at det blir lokale problemer med en eller flere av disse tjenestene. Javel, men hvorfor tror du myndighetene mener noe annet. De undersøker nå om de skal åpne for fri smitte i samfunnet, det ville de ikke gjort dersom det var så farlig, eller? Dette for å spare penger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 7. februar 2021 #46 Del Skrevet 7. februar 2021 2 minutter siden, Little Diva said: Javel, men hvorfor tror du myndighetene mener noe annet. De undersøker nå om de skal åpne for fri smitte i samfunnet, det ville de ikke gjort dersom det var så farlig, eller? Dette for å spare penger. Hvilket land sikter du til da? I Norge er den rådende oppfatningen at svært lav smittegrad, slik vi hadde i mai-august 2020, er mest lønnsomt for samfunnet. Da kan mye være åpent med små restriksjoner, slik at ikke så mange trenger å være permitert. For eksempe var utestedene åpne, riktignok med visse begrensinger som at det skulle være sitteplass til alle, bestilling via app osv. Jeg har til gode å lese om et eneste land annet enn muligens noen mikronasjoner i Stillehavet (øynasjoner) som har kjørt fullt frislipp hele 2020 og 2021. Vis meg et slikt land, så skal jeg sjekke ut hvor ille forholdene har vært for f. eks. helsevesenet der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. februar 2021 #47 Del Skrevet 7. februar 2021 Tenk om man hadde denne omsorgen for norske barn som lider av tiltakene. Nei, her må man stenge skoler som et føre-var tiltak. Korona for barn er tilnærmet ufarlig i den store sammenhengen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 7. februar 2021 #48 Del Skrevet 7. februar 2021 2 minutter siden, Example said: Tenk om man hadde denne omsorgen for norske barn som lider av tiltakene. Nei, her må man stenge skoler som et føre-var tiltak. Korona for barn er tilnærmet ufarlig i den store sammenhengen. Så du mener det ikke gjør noe om helsevesenet blir overbelastet, slik det ble i nord-Italia og Spania i fjor våres? Noen hundre helsearbeidere døde der. Sannsynligvis fikk de mer alvorlig forløp enn folk flest fordi de ble utsatt for høyere doser virus. Og helsevesenet har vært overbleastet i Belgia, i Storbritannia er det nå overbelastet og i Sverige har det ligget på maksgrensa i hele vinter. De har måttet avlyse andre typer operasjoner i Sverige fordi Covid19-pasienter legger beslag på for mye kapasitet. Synes du ikke det gjør noe? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 7. februar 2021 #49 Del Skrevet 7. februar 2021 Collan skrev (6 minutter siden): I Norge er den rådende oppfatningen at svært lav smittegrad, slik vi hadde i mai-august 2020, er mest lønnsomt for samfunnet. Da kan mye være åpent med små restriksjoner, slik at ikke så mange trenger å være permitert. Heldigvis er koronaviruset et virus som blomstrer ekstra opp på vinteren og roer seg om våren og sommeren. Tenker vi får bra fall i sykehusinnlagte senest rundt påske og da vil det meste bli åpnet igjen. Ellers virker det som vi har mye mindre smitte i Norge denne vintersesongen sammenlignet med i fjor. (Topp på ca 300 sykehusinnlagte i fjor og ca 160 i år). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. februar 2021 #50 Del Skrevet 7. februar 2021 Collan skrev (5 minutter siden): Så du mener det ikke gjør noe om helsevesenet blir overbelastet, slik det ble i nord-Italia og Spania i fjor våres? Noen hundre helsearbeidere døde der. Sannsynligvis fikk de mer alvorlig forløp enn folk flest fordi de ble utsatt for høyere doser virus. Og helsevesenet har vært overbleastet i Belgia, i Storbritannia er det nå overbelastet og i Sverige har det ligget på maksgrensa i hele vinter. De har måttet avlyse andre typer operasjoner i Sverige fordi Covid19-pasienter legger beslag på for mye kapasitet. Synes du ikke det gjør noe? Det gjør noe, men jeg mener fremdeles det var et alvorlig feilgrep å stenge skolene. Det at vi ikke har gjort det i høst og vinter vitner om at myndighetene har kommet til den samme konklusjonen. Gult nivå bør være maksimalt av hva man bør gå til i grunnskolen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 7. februar 2021 #51 Del Skrevet 7. februar 2021 Just now, Example said: Det gjør noe, men jeg mener fremdeles det var et alvorlig feilgrep å stenge skolene. Det at vi ikke har gjort det i høst og vinter vitner om at myndighetene har kommet til den samme konklusjonen. Gult nivå bør være maksimalt av hva man bør gå til i grunnskolen. Ingen vitenskap er mer eksakt enn etterpåklokskapen. Ja, det var antakelig feil å stenge skolene, i hvert fall barnehagene og barnetrinnet. I mars 2020 hadde man ikke så mye statistikk og tallmateriale å gå ut i fra, jeg er glad for at den norske regjeringen valgte å gå såpass kraftig til verks. Selv om det sannsynligvis var overkill å stenge skolene førte det til at alvoret gikk opp for befolkningen, i stedet for slik som i Sverige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. februar 2021 #52 Del Skrevet 7. februar 2021 Collan skrev (1 minutt siden): Ingen vitenskap er mer eksakt enn etterpåklokskapen. Ja, det var antakelig feil å stenge skolene, i hvert fall barnehagene og barnetrinnet. I mars 2020 hadde man ikke så mye statistikk og tallmateriale å gå ut i fra, jeg er glad for at den norske regjeringen valgte å gå såpass kraftig til verks. Selv om det sannsynligvis var overkill å stenge skolene førte det til at alvoret gikk opp for befolkningen, i stedet for slik som i Sverige. Derfor man er nødt til å tenke seg om før man gjør slike drastiske grep. Det var jo en diskusjon i Norge, og det manglet neppe på folk som advarte mot konsekvensene. De var egentlig ganske åpenbare, og man har egentlig ikke gjort annet enn å bekrefte at det mange trodde den gang ble en realitet. Tallmaterialet var ikke det samme som nå, men konklusjonen har egentlig ikke endret seg. Barn smitter korona mindre enn voksne. Så har vi fått en mutasjon nå som kan endre på det, men det hjelper ikke. Kruttet er brent, og det vil være helt uaktuelt å stenge skolene igjen. Jeg er ikke noe fan av etterpåklokskap, men her snakker vi om store avgjørelser som berammet mange. Da er det viktig at man i ettertid ser på dette. Det vi kan være helt sikre på er at mange barn har blitt slått, sparket, voldtatt og levd med rusa foreldre hjemme dette året, og at de har hatt et tøft år. Vi vet at mange barn med stabile hjemmeforhold sliter psykisk, vi vet at mange vil droppe ut av skolegang og studier og aldri komme tilbake. Vi vet at prisen for stengingen vil være med oss som samfunn i mange tiår fremover. Vi vet dessverre at det første som stenges mer ned igjen er nok en gang skoler. Rødt nivå igjen i Bergen nå fra i morgen. Til tross for lovnader om å skjerme barn og unge, så er det som regel der man får først. Fremtiden vil vise om det var verdt det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 7. februar 2021 #53 Del Skrevet 7. februar 2021 (endret) Example skrev (38 minutter siden): Det gjør noe, men jeg mener fremdeles det var et alvorlig feilgrep å stenge skolene. Det at vi ikke har gjort det i høst og vinter vitner om at myndighetene har kommet til den samme konklusjonen. Gult nivå bør være maksimalt av hva man bør gå til i grunnskolen. Støtte ikke du lærerne sin kamp om hjemmeskole før jul, fordi de var redd for å havne i karantene i jula? Uansett tenker jeg man må veie det ene opp mot det andre ,Det man så i Follo var at skoler hadde store utbrudd, nå nylig, grunnet den Britiske mutasjonen . hadde man ikke stengt skolene i området da, ville dette trolig fått enda flere ringvirkninger. Grunnen til at barn her hjemme har sluppet forholdsvis bra unna Covid-19 så lang er grunnet alle tiltak. Jeg kjenner ei 12 år gammel jente. Hun ble smittet for noen uker siden, og sliter enda med hodepine og tretthet. Legen hennes vil ha henne inn til uken, Både henne og moren, Moren har også fått streng beskjed om å ikke jobbe før hun føler seg bedre. Det er ingen selvfølge at vi slipper lett unna, selv her hjemme. Endret 7. februar 2021 av Lana01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. februar 2021 #54 Del Skrevet 7. februar 2021 Lana01 skrev (3 minutter siden): Støtte ikke du lærerne sin kamp om hjemmeskole før jul, fordi de var redd for å havne i karantene i jula? Uansett tenker jeg man må veie det ene opp mot det andre ,Det man så i Follo var at skoler hadde store utbrudd, nå nylig, grunnet den Britiske mutasjonen . hadde man ikke stengt skolene i området da, ville dette trolig fått enda flere ringvirkninger. Grunnen til at barn her hjemme har sluppet forholdsvis bra unna Covid-19 så lang er grunnet alle tiltak. Jeg kjenner ei 12 år gammel jente. Hun ble smittet for noen uker siden, og sliter enda med hodepine og tretthet. Legen hennes vil ha henne inn til uken, Både henne og moren, Moren har også fått streng beskjed om å ikke jobbe før hun føler seg bedre. Det er ingen selvfølge at vi slipper lett unna, selv her hjemme. Jeg laget en tråd om det for diskusjon, men tok ikke noe standpunkt om det. Jeg vet at mange lærere er uenige i dette, og en del ønsker å stenge fremfor rødt nivå. Jeg er ikke enig i det. Samtidig som jeg forstår problemene en del skoler har med smitte, karantener og mangel på vikarer, samt at de fleste lærere er så på felgen nå at det kan vanskelig beskrives som annet enn meget alvorlig. At enkelte barn kan bli syke er det ingen som benekter, men det er fortsatt rimelig lite i forhold til hva som skjer ellers. Smittevernet på skoler er elendig. Det vet alle som har oppholdt seg på en skole det siste halvåret. Nesten surrealistiske scener sett ut ifra hvordan resten av samfunnet er. Hadde dette viruset smittet voldsomt mellom barn, så ville vi merket det i langt høyere grad enn nå. Mitt inntrykk er at at rødt nivå er verre enn gult. Da skaper man trengselsepisoder hele tiden, særlig ut og inn av klasserom. Mutasjon fra England skaper et dilemma. Men problemet er at man dro på for tidlig. Nå vil det være en katastrofe å stenge ned skolene igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. februar 2021 #55 Del Skrevet 7. februar 2021 Example skrev (1 time siden): Tenk om man hadde denne omsorgen for norske barn som lider av tiltakene. Nei, her må man stenge skoler som et føre-var tiltak. Korona for barn er tilnærmet ufarlig i den store sammenhengen. Du forstår fortsatt ikke at korona fører til død og skader blant barn og unge der smittetrykket er skyhøyt. Mindre i antall enn eldre og andre grupper ja, men betyr det at det er HELT greit å miste både friske barn og barn med underliggende sykdommer som ellers ville fått et godt langt liv? At det ikke betyr noe at barn må leve med lungeskader og andre alvorlige bivirkninger fordi det er bedre enn at barn må holde seg i ro en periode i livet? Fatter ikke at noen som liksom bryr seg om barn og unge synes det er greit. Det er vitenskapelig slått fast nå at mengden av eksponering har utrolig mye å si og stor mengde fører til alvorlig sykdom og skader/død. Ved å holde smitten nede hindrer vi mye lidelse for mennesker i allealdre og med alle forutsetninger enten de er friske fra før eller syke. For meg ringer det falskt at du bryr deg så mye om barn og unge når du ikke bryr deg om konsekvensene for disse. En ellers frisk 23 åring har fått større lungeskader enn etter et langt liv med røyking, men alt sånt er visst helt ok så lenge vi slipper tiltak. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 7. februar 2021 #56 Del Skrevet 7. februar 2021 Collan skrev (1 time siden): Hvilket land sikter du til da? I Norge er den rådende oppfatningen at svært lav smittegrad, slik vi hadde i mai-august 2020, er mest lønnsomt for samfunnet. Da kan mye være åpent med små restriksjoner, slik at ikke så mange trenger å være permitert. For eksempe var utestedene åpne, riktignok med visse begrensinger som at det skulle være sitteplass til alle, bestilling via app osv. Jeg har til gode å lese om et eneste land annet enn muligens noen mikronasjoner i Stillehavet (øynasjoner) som har kjørt fullt frislipp hele 2020 og 2021. Vis meg et slikt land, så skal jeg sjekke ut hvor ille forholdene har vært for f. eks. helsevesenet der. Det er Norge det er snakk om. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/ekspertutvalg-skal-undersoke-om-norge-kan-tjene-pa-a-losne-koronagrepet-1.1829298 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 7. februar 2021 #57 Del Skrevet 7. februar 2021 Example skrev (21 minutter siden): Jeg laget en tråd om det for diskusjon, men tok ikke noe standpunkt om det. Jeg vet at mange lærere er uenige i dette, og en del ønsker å stenge fremfor rødt nivå. Jeg er ikke enig i det. Samtidig som jeg forstår problemene en del skoler har med smitte, karantener og mangel på vikarer, samt at de fleste lærere er så på felgen nå at det kan vanskelig beskrives som annet enn meget alvorlig. At enkelte barn kan bli syke er det ingen som benekter, men det er fortsatt rimelig lite i forhold til hva som skjer ellers. Smittevernet på skoler er elendig. Det vet alle som har oppholdt seg på en skole det siste halvåret. Nesten surrealistiske scener sett ut ifra hvordan resten av samfunnet er. Hadde dette viruset smittet voldsomt mellom barn, så ville vi merket det i langt høyere grad enn nå. Mitt inntrykk er at at rødt nivå er verre enn gult. Da skaper man trengselsepisoder hele tiden, særlig ut og inn av klasserom. Mutasjon fra England skaper et dilemma. Men problemet er at man dro på for tidlig. Nå vil det være en katastrofe å stenge ned skolene igjen. Ikke bare enkelte barn, men ganske mange, viser foreløbige studier. Det varierer litt i tall de har kommet fram til, men det er urovekkende ,da det viser seg at omfanget er stort., Her er en studie som er gjort. Doctors at a large Italian hospital tracked 129 children and teens with COVID-19 who were otherwise generally healthy. At an average of about five months after their diagnosis, only about 42% had completely recovered. Roughly one in three youngsters still had one or two symptoms and more than one in five had three or more, according to a report https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-science/covid-science-some-lingering-covid-19-issues-seen-in-children-patients-antibodies-attack-multiple-virus-targets-idUSL1N2K728S https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.23.21250375v1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. februar 2021 #58 Del Skrevet 7. februar 2021 Frøkensina skrev (19 minutter siden): Du forstår fortsatt ikke at korona fører til død og skader blant barn og unge der smittetrykket er skyhøyt. Mindre i antall enn eldre og andre grupper ja, men betyr det at det er HELT greit å miste både friske barn og barn med underliggende sykdommer som ellers ville fått et godt langt liv? At det ikke betyr noe at barn må leve med lungeskader og andre alvorlige bivirkninger fordi det er bedre enn at barn må holde seg i ro en periode i livet? Fatter ikke at noen som liksom bryr seg om barn og unge synes det er greit. Det er vitenskapelig slått fast nå at mengden av eksponering har utrolig mye å si og stor mengde fører til alvorlig sykdom og skader/død. Ved å holde smitten nede hindrer vi mye lidelse for mennesker i allealdre og med alle forutsetninger enten de er friske fra før eller syke. For meg ringer det falskt at du bryr deg så mye om barn og unge når du ikke bryr deg om konsekvensene for disse. En ellers frisk 23 åring har fått større lungeskader enn etter et langt liv med røyking, men alt sånt er visst helt ok så lenge vi slipper tiltak. Fordi følgene av for barn og unge tiltakene er i omfang mye større enn følgene av om man hadde latt skolene vært åpne hele tiden. La det ikke være noen tvil - barna måtte holde seg hjemme for å redde voksne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. februar 2021 #59 Del Skrevet 7. februar 2021 Lana01 skrev (21 minutter siden): Ikke bare enkelte barn, men ganske mange, viser foreløbige studier. Det varierer litt i tall de har kommet fram til, men det er urovekkende ,da det viser seg at omfanget er stort., Her er en studie som er gjort. Doctors at a large Italian hospital tracked 129 children and teens with COVID-19 who were otherwise generally healthy. At an average of about five months after their diagnosis, only about 42% had completely recovered. Roughly one in three youngsters still had one or two symptoms and more than one in five had three or more, according to a report https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-science/covid-science-some-lingering-covid-19-issues-seen-in-children-patients-antibodies-attack-multiple-virus-targets-idUSL1N2K728S https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.23.21250375v1 Og det studiet også sier: Sitat Childhood is a delicate and fundamental period of life, critical for acquisition of social, behavioral and educational development. The evidence that COVID-19 can have long-term impact children as well, including those with asymptomatic/paucisymptomatic COVID-19, highlight the need for pediatricians, mental health experts and policy makers of implementing measures to reduce impact of the pandemic on child’s health. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 7. februar 2021 #60 Del Skrevet 7. februar 2021 Example skrev (1 minutt siden): Og det studiet også sier: Det er mange hensyn og ta, og i enkelt tilfeller kan det være nødvendig å stenge skoler også. De gikk litt hardt ut i vår, da de stengte da , men jeg ser nødvendigheten av det, hvis trykket blir for stort, spesielt med det muterte varianter av viruset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg