AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #21 Del Skrevet 4. februar 2021 Dette har vært oppe gang på gang, og så ufattelig mye desinformasjon blir spredd. Anbefaler tollvesenet sider, søk opp VOEC. Ebay for eksempel, krever inn moms - det står når du betaler. Det samme gjør en haug med andre nettbutikker. Moms og toll der dog ikke det samme, og enkelte varetyper har toll på seg, som om man kjøper klær over en viss grense. Fortollingsgebyr på 250 er det få som må betale, fordi de fleste handler fra VOEC-registrerte butikker som krever inn momsen for deg, og du slipper dermed gebyr, og gjør opp alt du trenger der og da (ved utsjekk/utføring av kjøp). Anonymkode: a73d5...68c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #22 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Momsen kommer når du skal betale i kassa helt på slutten, da ser du prisen øker Anonymkode: 51375...c34 Det gjorde det ja! Tusen takk for hjelp og til dere andre Anonymkode: 6255c...71f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #23 Del Skrevet 4. februar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Heisann! Ser at 350-kronersgrensa er fjernet, om jeg ikke ser helt feil. Skal kjøpe meg en shampoo fra ebay, fra England, totalt på rundt 150kr. Må jeg forvente å betale toll? Blir jeg da kontaktet direkte av tollen, eller hvordan funker det? 😅 Anonymkode: 6255c...71f https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/ Du må uansett ikke betale toll på shampoo til 150 kroner, men moms må du betale (slik du også må i butikkene her i landet). Du bør finne en butikk å handle fra som står oppført i registeret og betaler videre til staten, så du betaler deg ferdig der og da. Anonymkode: a73d5...68c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #24 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, så lenge det er under 349kr, ikke er mat , drikker , medisin så kan du bestille. Jeg bestiller. Anonymkode: 51375...c34 Det er fra første krone. EBay legger til på slutten slik at man slipper unna det store tollgebyret. Anonymkode: 7e8ed...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #25 Del Skrevet 5. februar 2021 Lær dere forskjellen på merverdiavgift og toll - det er to ulike avgifter som ikke har noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: 0dae7...fd2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #26 Del Skrevet 5. februar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Men det er så lenge samlede sum kommer på under 350kr, alt over er toll på... Anonymkode: 51375...c34 Feil, helt feil! Åh, hvorfor gidder folk si sånne ting så bastant når de tydeligvis ikke har peil - overhodet? Blæ. Anonymkode: a73d5...68c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #27 Del Skrevet 5. februar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: ja, toll grensen er fjernet så nå må du betale 250kr ellerno uansett pris på varen, pluss toll avgift. Anonymkode: d0bcb...5bb Feil, du MÅ ikke betale 250kr uansett hva. Tollgrensen er ikke fjernet, MVA-grensen er fjernet. 7 hours ago, AnonymBruker said: Hmm, merkelig. Hvilket land kjøper du ifra? Anonymkode: 6255c...71f Det er ikke merkelig, det er helt vanlig at eBay krever inn moms. Det har vært vanlig i nærmere et år. 7 hours ago, AnonymBruker said: yea, man betaler 250kr for at varen skal tolles. Ganske kjipt at de fjerna toll grensen... Anonymkode: d0bcb...5bb Helt feil. Igjen, de har ikke fjernet tollgrensen, de har fjernet grensen for moms. 7 hours ago, AnonymBruker said: Hva med toll? De har jo fjernet tollgrensen på 350kr. Gir mening at man må betale toll på varer over 100kr, eller...? Anonymkode: 6255c...71f Toll er det på enkelte varetyper og har ingenting med 350-kronersgrensen å gjøre. Tollsatsene ble dog også endret i samme slengen, men det er en helt annen sak. 7 hours ago, AnonymBruker said: Nei, så lenge det er under 349kr, ikke er mat , drikker , medisin så kan du bestille. Jeg bestiller. Anonymkode: 51375...c34 Feil. Det har ingenting med 349 kroner å gjøre. 7 hours ago, AnonymBruker said: Men det er så lenge samlede sum kommer på under 350kr, alt over er toll på... Anonymkode: 51375...c34 Feil. Anonymkode: a73d5...68c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #28 Del Skrevet 5. februar 2021 Det ser ut til at ebay legger til moms på alle varer, også bøker og de er for momsfri. Anonymkode: 9a0cb...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #29 Del Skrevet 5. februar 2021 Verdens mest forvirrende tråd. Anonymkode: e9bca...498 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #30 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tollgrensen er ikke fjernet, MVA-grensen er fjernet. Anonymkode: a73d5...68c Dette virker merkelig nok å være en svært utbredt misoppfatning, så takk for at du tok deg bryet med å renske opp i denne tråden og oppklare misforståelsene. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke klarer å lese seg opp på reglene på toll.no. De nye reglene kom for nærmere et år siden, er det virkelig så vanskelig? Og så er folk så bastante på tross av at de tar feil, det er så rart. Var en tråd her om dagen på Hobbyforumet om akkurat det samme. Nå må folk se til å lære seg de nye reglene og slutte å spore av annenhver tråd med feilinformasjon. Anonymkode: 3607c...ed6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 12. mars 2021 #31 Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) On 2/4/2021 at 11:32 PM, AnonymBruker said: Nei, du betaler ingenting ekstra. Ebay sørger for at du betaler 25% moms via dem og da skal det ikke tilkomme ekstra gebyr. Jeg har bestilt masse fra både Ebay og Wish uten å betale noe ekstra. Anonymkode: 84df3...9a2 Jeg har kjøpt Cosrx produkter til tenåringene mine. 10-pack med Acne pimple patches fra en selger som har 98,1& positive feed back. Det står tydelig at VAT er lagt til av selger. Det kommer rett til meg, blir ikke noe toll, fordi merverdiavgift (VAT) er betalt. Hvis det er dyr frakt, så spar opp og kjøp for mye i en forsendelse. Det bruker å lønne seg, mange tar frakt for 1 kilo, tre kilo og så videre. Kjøper du noe til 250 g så kan det bli like stor frakt som for 1 kg. Blir masse kosmetikk i en pakke. Nettbutikkene har nøyaktige opplysninger når du går til handlekurven, før du betaler. Hvis det ikke står at du har betalt VAT, så kan du bli tatt i stikkprøver. Da blir det 25% av verdi + frakt, men også tollgebyret. Endret 12. mars 2021 av ops2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #32 Del Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 23.23): ja, toll grensen er fjernet så nå må du betale 250kr ellerno uansett pris på varen, pluss toll avgift. Anonymkode: d0bcb...5bb Stemmer ikke. Under 350,- slipper du toll, men du må betale mva på alt du kjøper. Anonymkode: 50ecb...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #33 Del Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 5.2.2021 den 20.12): Verdens mest forvirrende tråd. Anonymkode: e9bca...498 hehe ja, jeg bestiller stort sett i norske nettbutikker. orker ikke alt det styret som følger av å spare noen kroner. å sitte i tlfkø med div instanser for å rydde i etterkant gidder jeg ikke. sist gang jeg bestilte noe fra utlandet ventet jeg 3 mnd før jeg kansellerte. vil gjerne spare penger, men de kronene er ikke verdt å få magesår for; får jeg pakken i det hele tatt, hvor mye i gebyrer...🧐 Anonymkode: 77b66...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå