Gå til innhold

Kan man bli gravid når man har mensen?

Gjest lurelinep

Anbefalte innlegg

Gjest lurelinep

Av forskjellige grunner har jeg sluttet med prevansjonen jeg brukte, men vi bruker fortsatt kondom. Vi ønsker helst å ikke bruke det, og er ganske aktiv i sengen. JEg lurer rett og slett på om man kan bli gravid når man har mensen? Jeg har det for meg at dette er hvertfall en sikker periode, men kan jo ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs på syklusen din.

For å ta det slik: Sædceller kan under optimale forhold leev opptil 5 dager inni deg.

Egget kan bare befruktes innen 24 timer etter at du har hatt EL.

Det er altså potensielt 6 dager i syklusen du kan bli gravid. Om noen av disse er når du har mensen, det avhenger av detaljer rundt din syklus.

Hvor lang er den? (fra første dag med friskt blod i en syklus til første dag i den neste?)

Og hvor lang tid er det fra din EL til mens?

Gjennomsnittsvaret på det første er 28 dager, og det andre 14. Altså EL 14 dager før mens, og potensielt fruktbar 5 dager før det igjen, fruktbar dag 9-15 av syklusen. Fåtallet har mensen i 9 dager, så der er nok "de røde dagene" trygge. Men, ikke alle har gjennomsnittssyklus.

Dersom din syklus bare er 16 dager (ikke uvanlig), og mensen varer i 5 dager (heller ikke uvanlig vil jeg tro) og tiden fra EL til mens hos deg er 17 dager (opp til 18 er innenfor normalen) Vil jo matematikken bli slik: 26 dager-17-5 (levetiden)=4 (og om vi altså antok mens i 5 dager er dag 4 "i menstiden" og liekvel potensielt fruktbar.

Så, det er umulig å svare GENERELT på om du kan bli gravid når du har mensen eller ei, det anvehger av detaler ved din syklus. Om du har laang syklus (slik at det er minst 18+5=23 dager igjen av syklusen når du er ferdig med mensen) lan du anse deg som relativt trygg de dagene, men generelt bør du ikke stole på "sikre perioder" med mindre du kjenner detaljene rundt egen syklus, og vet når du har eggløsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Ei venninne av meg ble gravid under mensen. Hun var sikker på at det ikke var noen fare og brukte ikke prevansjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Du kan bli gravid når som helst i syklusen, men sjansene er selvsagt minimale under menstruasjon.

Sikre perioder finnes med andre ord ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli gravid når som helst i syklusen, men sjansene er selvsagt minimale under menstruasjon.

Sikre perioder finnes med andre ord ikke  ;)

Nåja, du kan jo faktsik bare bli gravid når der er et egg da, og det sleppes jo bare ett egg (eller noen ganger to, derfor kan det bli toeggede tvillinger, men i så fall begge i løpet av et døgn) pg det lever bare i et døgn egget da. Når vi legger til dagne sædcellene lever er det likevel bar en uke i løpet av syklusen. Problemet, som gjør at de sikre periodene ikke er til å stole på, er at man ikke helt vet når den uka er... Med mindre man "opvervåker syklusen sin"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man overvåker syklusen sin kan man få spontan eggløsning av mange grunner, dette kan like gjerne skje rett etter mens som et hvilket som helst annet tidspunkt i syklusen. Det finnes dermed ingen helt sikre perioder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man får ikke spontan eggløsning, det er en myte. Kroppen bygger opp og forbereder en eggløsning over tid, egget løsner, og det utskilles hormoner som hindrer en videre eggløsning.

Det som ER sant er at eggløsnignn kan komme mye tidligere eller senere enn 2normalt2 for deg, tiedn fra mens til EL kan variere fra syklus til syklus, derfor kan du få el en annen tid enn forventet. Men når den førat har vært, så kommr det kke en ny eggløsning senere, når den er over, så er den over for denne gang. Problemet er jo at vi ikke kan forutsi helt sikkert når den vil komme. Og det er det som gjør "sikre perioder" usikkert, særlig i begynnelsen av syklusen. (for sidete uka før mensen kommer blir du ikke gravid, men du vet jo ikke helt når den kommer, 100% garantert, og derfor ikke 100% sikker at du er inne iden siste uka. Mye stress f.eks kan utsette eggløsningen, slik at den kommer senere enn du tror. Det vil du oppdage om du overvåker syklusen, men om du bare titter på kalenderen kan du få deg en overraskelse 9 måneder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Nåja, du kan jo faktsik bare bli gravid når der er et egg da, og det sleppes jo bare ett egg (eller noen ganger to, derfor kan det bli toeggede tvillinger, men i så fall begge i løpet av et døgn) pg det lever bare i et døgn egget da. Når vi legger til dagne sædcellene lever er det likevel bar en uke i løpet av syklusen. Problemet, som gjør at de sikre periodene ikke er til å stole på, er at man ikke helt vet når den uka er... Med mindre man "opvervåker syklusen sin"

Man kan slippe et egg for eksempel 4 dager etter menstruasjon. Man kan også ha sex under menstruasjon. Ergo kan man bli gravid dersom man har sex mens man har menstruasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurelinep

hmmm... :forvirret: da skal jeg ikke gjøre det mer! Vi hadde sex 2. og 3. dag med mens uten prevansjon. Fordi JEG var sikker på at det kom til å gå bra! Nå kommer nok mens til å bli forsinket uansett fordi jeg kommer til å stresse hele mnd på om det er noe som har skjedd eller ikke. Krysser fingrene! *dumme, dumme meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svingende eggløsning. Jeg måtte ta blodprøver for å finne ut når det var best å begynne på pergotime. Det var ikke lett å vite når jeg hadde eggløsning. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan slippe et egg for eksempel 4 dager etter menstruasjon. Man kan også ha sex under menstruasjon. Ergo kan man bli gravid dersom man har sex mens man har menstruasjon.

Det er vi enige om, at man kan ha en eggløsning så tiedlig at man kan bli gravid under mensen.

Jeg er bare ikke enig i "spontan eggløsning nårsomhelst" for det stemmer ikke. Men, at den kan finne sted så tiedlig t man kan bli gravid når man har mensen, det er vi helt engie om, det skrev jeg allerede i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Av forskjellige grunner har jeg sluttet med prevansjonen jeg brukte, men vi bruker fortsatt kondom. Vi ønsker helst å ikke bruke det, og er ganske aktiv i sengen. JEg lurer rett og slett på om man kan bli gravid når man har mensen? Jeg har det for meg at dette er hvertfall en sikker periode, men kan jo ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest green_pearl

Hjeelp er jeg gravid eller bare i drømmeland!

kan man være gravid og fortsatt få mensen noen mnd?? sist gang fikk jeg såååå masse mens og det gjorde utrolig vondt,kjentes som om dt var spontan abort, men så har jeg vært slapp,kvalm,sulten,kvisete,også har jeg hatt murringer i magen osv så lurer på om jeg var graavid så løsnet det ene egget og det andre ble igjen ?

hadde mensen sist 2/7 og da var det ille, har syklus på 27 dager, så jeg burde egentlig vente på neste mens, men er så bekymra siden jeg har stooor mage som en ball mens resten av kroppen er skikkelig tyn og det er ikke vanlig hos meg!

klarer ikke vente til neste mens for er redd hvis jeg er gravid så må jeg slutte i jobben min med engang, for driver å bærer tunge kasser hele tiden og er redd det kan skade hvis jeg er gravid..

jeg kan ingenting om graviditet så skjønner hvis dere oppfatter mg feil, men setter pris på hjelp :)

takk på forrhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...