NordicViking Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Lensmann er et flittig brukt begrep både i lovverk, historien og den norske kulturen. Desto lengre ut på bygda du er oppvokst, desto vanligere er også begrepet. Men nå er det slutt på den historisk tunge tittelen. På oppdrag for Stortinget om å innføre kjønnsnøytrale titler har Politidirektoratet foreslått "Politiavdelingsleder" som erstatning. Medlem av justiskomiteen på Stortinget, Jenny Klinge (Sp) mener vi stadig tar mer avstand fra vår egen historie og kultur, og mener det er bare tull å fjerne tittelen. Hva med nordmenn? Eller landsmenn? Språket vårt blir historieløst. (Nettavisen) Må si meg enig med Jenny Klinge. Lensmann er rotfestet i den norske kulturen, og burde ikke ofres for et mer 'kjønnsnøytralt' ord. 🚓 16
Guidet Kvinne Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Det går nok helt fint. Lensmannskontorene er jo borte og erstattet med politi de fleste steder (tror jeg). Alt noe har var i 900 år er ikke et spesielt godt argument for å ikke endre på noe. Jeg stusser litt hver gang jeg leser/hører ordet Statsforvalter, men det kommer ikke til å ta lang tid før jeg automatisk husker at det er den gamle Fylkesmannen. Det samme skjer med lensmennene. Politiavdelingsleder er et helt greit og beskrivende ord. Nordmenn og landsmenn må også gjerne fjernes for min del uten at det er noen kampsak. Språket vårt endres uansett kontinuerlig. Vi blir ikke historieløse av den grunn. 26 2
herzeleid Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Litt stusselig når fine historiske titler skal vekk for å gjøre plass til for stiliserte ord som er laget for å ikke støte. 16
AmonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 NordicViking skrev (2 timer siden): historisk tunge tittelen 😂😂 Det var lang tradisjon for å bankene ungene sine i oppdragelsen også, men vi klarte utrolig nok å slutte med det likevel. Nordmann kan bli norgeneser. 14
Guidet Kvinne Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 herzeleid skrev (1 minutt siden): Litt stusselig når fine historiske titler skal vekk for å gjøre plass til for stiliserte ord som er laget for å ikke støte. Det er ikke SÅ farlig med nye ord og titler. Strengt tatt er det vel bare rett og rimelig. Det er ingen stor kamp for meg, men det er unektelig noe anakronistisk ved slike titler, i likhet med eksempelvis det å ha et kongedømme. De fine, gamle tittelen helsesøster er også fjernet nylig, til fordel for helsesykepleier. Mange synes det er trist, da helsesøster har vært en slags institusjon i lang tid og representerer trygghet, kunnskap og et eget fagfelt. Men, det er bare et ord. Vi venner oss til det. 10
Isabella Moon Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Hadde dere menn trivdes med at det het lenskvinne da, eller at dere ble kalt for nordkvinner eller landskvinner? Selv føles jeg det alltid at det høres feil og ut "skurrer" når noen kaller meg nordmann, eller at man snakker om "landsmenn". Jeg er da ingen mann, så ikke plasser meg i en gruppe som betegner menn. Hvis det ikke er så nøye for dere så forestill dere at fra i morgen av blir dere kalt kvinnesker. 11
Aragorn ll Elessar Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Mulig jeg tar feil, siden jeg følger ikke så nøye med på slikt, men det virker som det bare er maskuline navn som blir gjort kjønnsnøytrale. 8
Aragorn ll Elessar Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Isabella Moon skrev (1 minutt siden): Hadde dere menn trivdes med at det het lenskvinne da, eller at dere ble kalt for nordkvinner eller landskvinner? Selv føles jeg det alltid at det høres feil og ut "skurrer" når noen kaller meg nordmann, eller at man snakker om "landsmenn". Jeg er da ingen mann, så ikke plasser meg i en gruppe som betegner menn. Hvis det ikke er så nøye for dere så forestill dere at fra i morgen av blir dere kalt kvinnesker. Hadde helt ærlig ikke brydd meg. 7
Guidet Kvinne Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Isabella Moon skrev (3 minutter siden): Hadde dere menn trivdes med at det het lenskvinne da, eller at dere ble kalt for nordkvinner eller landskvinner? Selv føles jeg det alltid at det høres feil og ut "skurrer" når noen kaller meg nordmann, eller at man snakker om "landsmenn". Jeg er da ingen mann, så ikke plasser meg i en gruppe som betegner menn. Hvis det ikke er så nøye for dere så forestill dere at fra i morgen av blir dere kalt kvinnesker. Dette minner meg om Egalias døtre! Den skal jeg lese igjen. Anbefales til alle dere andre her i tråden også. 3 1
Guidet Kvinne Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (2 minutter siden): Mulig jeg tar feil, siden jeg følger ikke så nøye med på slikt, men det virker som det bare er maskuline navn som blir gjort kjønnsnøytrale. Følge med og følge med, jeg skrev et innlegg om helsesøstre rett over her. Fikk du ikke med deg det en gang? 10 1
herzeleid Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 Guidet Kvinne skrev (6 minutter siden): Det er ikke SÅ farlig med nye ord og titler. Det tror jeg ikke noen har hevdet heller. Bare at det er usigelig kjedelig og pregløst. Sitat Strengt tatt er det vel bare rett og rimelig. Det er ingen stor kamp for meg, men det er unektelig noe anakronistisk ved slike titler, i likhet med eksempelvis det å ha et kongedømme. Fordi? Sitat De fine, gamle tittelen helsesøster er også fjernet nylig, til fordel for helsesykepleier. Mange synes det er trist, da helsesøster har vært en slags institusjon i lang tid og representerer trygghet, kunnskap og et eget fagfelt. Men, det er bare et ord. Vi venner oss til det. Det er masse som bare er ord og som vi venner oss til. Det i seg selv gjør ikke en navneendring riktig eller bra. 3
Aragorn ll Elessar Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 Guidet Kvinne skrev (Akkurat nå): Følge med og følge med, jeg skrev et innlegg om helsesøstre rett over her. Fikk du ikke med deg det en gang? Jeg la ikke en gang merke til at du hadde svart i denne tråden. 1
~ Ada ~ Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 Kjempebra det byttes ut. Samme med at det er slutt på Fylkesmannen og helsesøster. Er jo helt på tur navn i 2021😅 5
youcancallmejune Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 Jeg synes det er flott at yrkestitler blir kjønnsnøytrale. Det er på tide. Menn er neppe så interessert i å ha titler som slutter på kvinne, så hvorfor i alle verden skal vi kvinner ha slike som slutter på mann? Det går begge veier, dette. Helsesøster ble byttet ut med helsesykepleier. 11
Guidet Kvinne Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 Eksempel på ord som blir byttet ut: "Vi sa hore". https://tv.nrk.no/serie/soestrene-ser-paa-tv/sesong/1/episode/6/avspiller 1
Isabella Moon Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (15 minutter siden): Hadde helt ærlig ikke brydd meg. Lett å si, det. 4
Aragorn ll Elessar Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 Isabella Moon skrev (1 minutt siden): Lett å si, det. Vet du jeg tror faktisk jeg vet bedre enn deg hva jeg bryr meg om og hva jeg ikke bryr meg om. 3 1
Haakman Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 Før i tiden betydde "mann" bare menneske, og man skilte kjønnene ved å benytte prefikser kar og kvinne, som i karmann og kvinnmann. Det samme gjelder for engelsk, hvor "man" ble brukt som betydning "human", for eksempel i forskningsartikler til langt utpå 1900-tallet. Jeg vet ikke når ordet "mann" begynte å eksklusivt bety det vi idag tenker på som mann, og ikke menneske, men jeg skulle ønske det aldri hadde skjedd. Da hadde vi sluppet alle disse tullete debattene om å endre titler. Det ville vært en mye bedre løsning å ta tilbake ordet "mann" i sin rette betyding, nemlig menneske! Og så heller skille mellom kjønn ved andre ord. 10 2
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 NordicViking skrev (3 timer siden): Lensmann er et flittig brukt begrep både i lovverk, historien og den norske kulturen. Desto lengre ut på bygda du er oppvokst, desto vanligere er også begrepet. Men nå er det slutt på den historisk tunge tittelen. På oppdrag for Stortinget om å innføre kjønnsnøytrale titler har Politidirektoratet foreslått "Politiavdelingsleder" som erstatning. Medlem av justiskomiteen på Stortinget, Jenny Klinge (Sp) mener vi stadig tar mer avstand fra vår egen historie og kultur, og mener det er bare tull å fjerne tittelen. Hva med nordmenn? Eller landsmenn? Språket vårt blir historieløst. (Nettavisen) Må si meg enig med Jenny Klinge. Lensmann er rotfestet i den norske kulturen, og burde ikke ofres for et mer 'kjønnsnøytralt' ord. 🚓 Dette er enda et lite kulturelt tap. Leit å se.
Gjest Lampe1 Skrevet 4. februar 2021 #20 Skrevet 4. februar 2021 youcancallmejune skrev (34 minutter siden): Jeg synes det er flott at yrkestitler blir kjønnsnøytrale. Det er på tide. Menn er neppe så interessert i å ha titler som slutter på kvinne, så hvorfor i alle verden skal vi kvinner ha slike som slutter på mann? Det går begge veier, dette. Helsesøster ble byttet ut med helsesykepleier. Hvorfor ikke bruke begreper som lenskvinne og helsebror? Det er unødvendig å kaste historien over bord på grunn av politisk korrekthet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå