Gå til innhold

Etter 900 år blir lensmannen kjønnsnøytral


NordicViking

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aragorn ll Elessar skrev (48 minutter siden):

Mulig jeg tar feil, siden jeg følger ikke så nøye med på slikt, men det virker som det bare er maskuline navn som blir gjort kjønnsnøytrale. 

Nja Helsesøster er vel blitt gjort til Helsesykepleier. Og nå er dem vel ute og vel endre Jordmor også.

Synes ærlig talt det hele er ganske tåpelig spørr du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ikke-sak, spør du meg. verden går framover. Språket endres. Snart mestrer ikke et eneste menneske under førti kj-lyden og sysselmannen heter plutselig sysselmester. Akk o ve så fælt. Vi får være glad for at praksis i alle fall er endret da, slik at selve stillingen som lensmann og sysselmann og fylkesmann kan bekles av begge kjønn. Eller? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakman skrev (15 minutter siden):

Før i tiden betydde "mann" bare menneske, og man skilte kjønnene ved å benytte prefikser kar og kvinne, som i karmann og kvinnmann. 

Det samme gjelder for engelsk, hvor "man" ble brukt som betydning "human", for eksempel i forskningsartikler til langt utpå 1900-tallet. 

Jeg vet ikke når ordet "mann" begynte å eksklusivt bety det vi idag tenker på som mann, og ikke menneske, men jeg skulle ønske det aldri hadde skjedd. Da hadde vi sluppet alle disse tullete debattene om å endre titler. 

Det ville vært en mye bedre løsning å ta tilbake ordet "mann" i sin rette betyding, nemlig menneske! Og så heller skille mellom kjønn ved andre ord. 

Det har ikke slått deg hvordan og hvorfor "man" betød menneske da? :fnise: 

Beklager, men noen ganger blir man (!) ganske matt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det er på tide denne gruppen bytter til et mer kjønns nøytralt navn også. navnet kvinnegruppen er så lite inkluderende, hadde foretrukket at det bare het gruppen eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint med kjønnsnøytrale titler, jeg. Kanskje flere menn kunne tenke seg å bli helsesykepleier også, istedenfor å bli kalt helsesøster.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns sysselmester var en fin tittel... men politiavdelingssjef...nja. Kjedelig. 
Husker jeg var tillitsmann i klassen, hverken jeg el andre reagerte på det. Mann betyr (betød) menneske. Når man sier at «mann over bord» er det ikke nødvendigvis en mann i den forstand. Mann er/var kjønnsnøytralt. 
Dessuten går det ikke med «kvinne» i dialekten min. Høres helt rart ut. Det blir jænte, pie, dame, kvinnfolk ev kjerring. 
Minner meg om da de gode gamle betegnelser gymnas og stadsfysikus ble byttet ut med vidaregåande skole og kommuneoverlege. Får kommunistvibber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (4 timer siden):

Lensmann er et flittig brukt begrep både i lovverk, historien og den norske kulturen. Desto lengre ut på bygda du er oppvokst, desto vanligere er også begrepet. Men nå er det slutt på den historisk tunge tittelen. På oppdrag for Stortinget om å innføre kjønnsnøytrale titler har Politidirektoratet foreslått "Politiavdelingsleder" som erstatning.

Medlem av justiskomiteen på Stortinget, Jenny Klinge (Sp) mener vi stadig tar mer avstand fra vår egen historie og kultur, og mener det er bare tull å fjerne tittelen. Hva med nordmenn? Eller landsmenn? Språket vårt blir historieløst. (Nettavisen)

Må si meg enig med Jenny Klinge. Lensmann er rotfestet i den norske kulturen, og burde ikke ofres for et mer 'kjønnsnøytralt' ord. 🚓

Strengt tatt har det vært kjønnsnøtralt før: "mann" i "lensmann" betydde person før. Det at ingen kvinner hadde oppgaven, hadde andre årsaker. Så hvis man skal tukle med det, kunne man like godt brukt Vasall eller lensmottager.

Hvilket bringer meg til grunnen jeg mener det er uproblematisk å droppe "Lensmann" : Vi har ikke Len lenger. Lensmannen ligger ikke direkte under kongen lenger; etter 1995 er lensmennene underlagt politiet, selv om lensmenne fortsatt har egne oppgaver. Så Jenny Klinge tar feil i å trekke de historiske linjene, har ikke forståelsen for at tittel skal reflektere virkeligheten og generelt er bakstrevers. 

Men.

Politiavdelingsleder er ikke en god tittel; NETTOPP fordi Lensmenn har ytterligere oppgaver. Det er derfor litt feil å be politidirektoratet gi en tittel til en stillingstittel som går utover politiets oppgaver. Kanskje man skal invitere Fylkesmennene,  de er i samme prosess, og kan sikkert ha noen gode meninger. (Ingenting ville glede meg mer enn om at lensmennene fikk en mer anglosaxis tittel ; de har ønsket Guvernør: da kan vi bruke Sheriff på lennsmenn.  Min avdøde nabo ville ELSKET at han ENDELIG ble Sheriff på Ordentlig!!!)

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (1 time siden):

Vet du jeg tror faktisk jeg vet bedre enn deg hva jeg bryr meg om og hva jeg ikke bryr meg om.

Lett å si, det! ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmann er mer vanlig å si på landet enn i byen og det er jo positivt at det blir kjønnsnøytralt så kvinner som jobber som det slipper å si «jeg er lensmann»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (53 minutter siden):

Syns sysselmester var en fin tittel... men politiavdelingssjef...nja. Kjedelig. 
Husker jeg var tillitsmann i klassen, hverken jeg el andre reagerte på det. Mann betyr (betød) menneske. Når man sier at «mann over bord» er det ikke nødvendigvis en mann i den forstand. Mann er/var kjønnsnøytralt. 
Dessuten går det ikke med «kvinne» i dialekten min. Høres helt rart ut. Det blir jænte, pie, dame, kvinnfolk ev kjerring. 
Minner meg om da de gode gamle betegnelser gymnas og stadsfysikus ble byttet ut med vidaregåande skole og kommuneoverlege. Får kommunistvibber...

Beklager, men mann er ikke kjønnsnøytralt og det har ingenting med kommunisme å gjøre. 

Og hva i all verden er galt med kommuneoverlege og videregående skole? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guidet Kvinne skrev (1 time siden):

Det har ikke slått deg hvordan og hvorfor "man" betød menneske da? :fnise: 

Beklager, men noen ganger blir man (!) ganske matt. 

Fordi kjønn hadde ekstremt lite praktisk betydning? 

Kjønnsidentitet er en diskusjon som er .... kansje 60 år ? (I østen er den mye eldre.)

Kjønn tilbake i tid, var i praksis 2: kvinner som KUNNE føde barn, og alt ubrukelig ellers. Alle diskusjoner om feminisme og ideen om at kvinner og menn KUNNE bruke unødige ressurser på arbeidsfordeling basert på andre ting enn overlevelse, tilhører den industrielle revolusjonen. 

Altså 99% av problematiseringen av kjønn tilhører de siste 500 år. Det er et ubetydelig piss i tid, og handler i hovedsak av at vi har blitt så ekstremt rike at vi kan VELGE hva vi ønsker å bruke livet til. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guidet Kvinne skrev (6 minutter siden):

@Druid - Fylkesmennene er ferdige med sin prosess - de er Statsforvaltere. 

 

Guvernør hadde definitivt vært bedre. Statsforvaltere er litt i overkant. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da den finske avisen Aamulehti for noen år siden i en lederartikkel erklærte at avisen heretter vil bruke kjønnsnøytrale titler i sine tekster, vakte dette en følelsesladet oppstandelse på sosiale medier. Avisen hadde plukket ut en liste over kjønnsdiskriminerende titler og tillitsverv fra offentlige registre, lovgivning og idrett. Listen ble lang: Av 1600 titler endte 1400 med en -mann. 

Dersom vi kun skal bruke kjønnsnøytrale titler her i landet, så vil vi sannsynligvis få ei tilsvarende lang liste med titler som ender på -mann. Her er et lite knippe av titler som da må endres: Ombudsmann, Lagmann, Oppsynsmann, Rådmann, Sysselmann, Namsmann, Brannmann.....

Og hva med ord som kakemann, likemann, sjømann, styrmann, ...  😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AmonymBruker skrev (2 timer siden):

😂😂

Det var lang tradisjon for å bankene ungene sine i oppdragelsen også, men vi klarte utrolig nok å slutte med det likevel.

Nordmann kan bli norgeneser.

👃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere er et godt alternativ til landsmenn og nordmenn? Jeg tenker litt på folk. Folk er et veldig norsk ord. Landsfolk og nordfolk? Synes det høres litt vikingaktig ut også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (2 minutter siden):

Da den finske avisen Aamulehti for noen år siden i en lederartikkel erklærte at avisen heretter vil bruke kjønnsnøytrale titler i sine tekster, vakte dette en følelsesladet oppstandelse på sosiale medier. Avisen hadde plukket ut en liste over kjønnsdiskriminerende titler og tillitsverv fra offentlige registre, lovgivning og idrett. Listen ble lang: Av 1600 titler endte 1400 med en -mann. 

Dersom vi kun skal bruke kjønnsnøytrale titler her i landet, så vil vi sannsynligvis få ei tilsvarende lang liste med titler som ender på -mann. Her er et lite knippe av titler som da må endres: Ombudsmann, Lagmann, Oppsynsmann, Rådmann, Sysselmann, Namsmann, Brannmann.....

Og hva med ord som kakemann, likemann, sjømann, styrmann, ...  😁

Mesteparten er endret allerede. ;) Null stress. 

Endret av Guidet Kvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Identitetspolititikk" er bra greier.... ... .. . Definitivt veldig viktig for videre utvikling osv...

Hva med landsmenn, forresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...