Gå til innhold

Etter 900 år blir lensmannen kjønnsnøytral


NordicViking

Anbefalte innlegg

Synes det er uproblematisk å bli vant til nye begreper og et godt poeng å gjøre dem kjønnsnøytrale. Men politiavdelingsleder var nå passelig tungrodd, da. Statsforvalteren som det nye begrepet for Fylkesmannen synes jeg fungerer godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beeblebrox skrev (1 minutt siden):

 

Hva med landsmenn, forresten ?

Landsmennesker? Landsfolk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit hva Nordmenn/Nordmann blir byttet ut med? Finner veldig få gode alternativer :P

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (1 minutt siden):

Noen som veit hva Nordmenn/Nordmann blir byttet ut med?

Håper ikke det blir byttet ut. Jeg tenker bare på det som i betydningen mennesker fra Norge, det vil høres altfor rart ut med noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (2 minutter siden):

Noen som veit hva Nordmenn/Nordmann blir byttet ut med?

Nordinger? Nordfolk? Norskinger? Norgianere? Er litt lite schwung over det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (2 timer siden):

Mulig jeg tar feil, siden jeg følger ikke så nøye med på slikt, men det virker som det bare er maskuline navn som blir gjort kjønnsnøytrale. 

Nå er det vel ikke så mange feminine  yrkestitler i forhold til maskuline yrkestitler. Så det er vel en naturlig forklaring på at vi hører om flere maskuline yrkestitler som blir gjort kjønnsnøytrale enn omvendt.

Helsesøster er blitt til helsesykepleier.  Sykesøster er det sjeldent brukt lengre, i så fall bruker man sykepleier på menn. Det eneste jeg kommer på i farten er jordmødre. Men det blir vel en endring der også, når det blir satt mer fokus på mannlige jordmødre. Ser det har vært litt om det i media i det siste.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NordicViking skrev (2 minutter siden):

Landsmennesker? Landsfolk? 

JA, kanskje, men er det ikke litt lite "inkluderende", da folk/mennesker kanskje kan føle seg utenfor om man/hun har dobbelt statsborgerskap, feks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt, hvis man er så imot endringer i språket, av historiske årsaker, så er det jo langt større endringer i språket man burde henge seg opp i, som har skjedd i løpet av si bare de hundre siste årene.

Ser man lenger tilbake, har endringene vært enda mer drastiske.

Så hvorfor henge seg så utrolig opp i denne endringen?

Apropo kjønnsnøytral, eller kjønnsblanding - etter hvert har det blitt vanlig å skrive "jenten". Jeg synes det er laangt verre!

Endret av Jaybird
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (6 minutter siden):

JA, kanskje, men er det ikke litt lite "inkluderende", da folk/mennesker kanskje kan føle seg utenfor om man/hun har dobbelt statsborgerskap, feks? 

Deltids-landsmenneske? :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (Akkurat nå):

Deltids-landsmenneske? :fnise:

Ja, kanskje det! Var i alle fall inkluderende (tror jeg)  😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaybird skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt, hvis man er så imot endringer i språket, av historiske årsaker, så er det jo langt større endringer i språket man burde henge seg opp i, som har skjedd i løpet av si bare de hundre siste årene.

Ser man lenger tilbake, har endringene vært enda mer drastiske.

Så hvorfor henge seg så utrolig opp i denne endringen?

Apropo kjønnsnøytral, eller kjønnsblanding - etter hvert har det blitt vanlig å skrive "jenten". Jeg synes det er laangt verre!

Bergensk nasjonalisme som har spredd seg kanskje, får de til slutt hele kongeriket tilbake? :sjokk: 🤣

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaybird skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt, hvis man er så imot endringer i språket, av historiske årsaker, så er det jo langt større endringer i språket man burde henge seg opp i, som har skjedd i løpet av si bare de hundre siste årene.

Ser man lenger tilbake, har endringene vært enda mer drastiske.

Så hvorfor henge seg så utrolig opp i denne endringen?

Enig. 

Kanskje gå tilbake til norrønt alle mann(!) ? Men det blir nok tungt for de fleste å lære seg dativ. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (30 minutter siden):

(Ingenting ville glede meg mer enn om at lensmennene fikk en mer anglosaxis tittel ; de har ønsket Guvernør: da kan vi bruke Sheriff på lennsmenn.  Min avdøde nabo ville ELSKET at han ENDELIG ble Sheriff på Ordentlig!!!)

 

Sheriff er vel en tittel som er minst like gammel som ordet lensmann, så den har jo en historisk forankring - i hvert fall i engelsktalende land. Hadde ikke hatt noe imot den tittelen, men frykter at det ville blitt mye usaklig diskusjon rundt det hele.  :cowboy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, utskifting av navn på titler er noe man har holdt på med ganske lenge. I 1270-årene bestemte kong Magnus Lagabøte at lendmennene skulle kalles baroner fordi han ville ha europeiske titler på aristokratiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt må forandre synes jeg man burde velge et norsk kjønnsnøytralt ord. For meg er det greske politi veldig fremmed. Det er heller ikke en organisasjon jeg har noe forhold til og vet så mye om. Det fantes ikke politi der jeg vokste opp.

Morsomt med forslaget om sheriff. Når vi var unge så lekte vi sheriff. (Jeg tror aldri noen gang vi lekte politi.) Sheriff er nok bedre enn politi og gir vel også høyere status. Men det er vel likevel for utenlandsk?

Jeg tenker at det beste ville være om man kunne spinne på len-. Kanskje Lensvekter? "- vekter" delen vil knytte stillingen til de andre som sørger for ro og orden og være forklarende. Forstavelsen "Len" vil markere at det ikke er en vanlig vekter men en av høyere status med myndighet over et større område.

Noe som er synd hvis man fjerner lensmann-tittelen og erstatter den med en politi-tittelen er jo at vedkommende mister autoritet og status. Selvfølgelig kan man spare noen lønnsmidler men det er jo et viktig poeng at folk i bygda har en "av sine egne" som de kjenner og kan forholde seg til. En med en utenlandsk tittel vil aldri kunne bli det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lampe1 skrev (11 timer siden):

Hvorfor ikke bruke begreper som lenskvinne og helsebror?

Det er unødvendig å kaste historien over bord på grunn av politisk korrekthet.

Det høres kunstig og gammeldags ut. Bedre med nye begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jenny Klinge her. Bytte ut det gode norske ordet rådmann med kommunaldirektør. Fortsatt et hankjønnsord.

Ved nærmere ettertanke syns jeg ikke sysselmester er en forbedring fra sysselmann heller. Ikke mer kjønnsnøytralt det heller, kommer fra «master» som virkelig ikke er nøytralt. Den kvinnelige ekvivalenten må jo nesten bli «sysselmistress» det da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen lensmann skal bort og erstattes med en kjønnsnøytral tittel, problemet er bare at når en lensmann ikke lengre kan være en lensmann, så kan vel ikke en kvinne være altmuligmann eller handyman heller. Eller ankermann som sistemann på et stafettlag. Er hun ikke førstemann over mål, kan hun heller ikke komme inn som andremann osv...
Vi kan kjøpe firemannsbolig og tremannstelt, men det som er allemannseie tilhører alle. Uansett kjønn egentlig...
På arbeidsplassen setter man ofte opp en bemanningsliste, for å unngå overbemanning eller underbemanning. Noen ganger blir det bemanningskriser, uansett om noen blir fornærmet for det. Døgnbemanning benyttes jo flere steder... Dette må nå opphøre...
En kriminell bakmann, voldsmann eller de som overmanner andre, er av ordlyden like forutinntatt som en lensmann, brannmann eller fylkesmann, dog ikke like viktig å skille. Enkelte bedriver villmannskjøring, mens noen bikkjer faktisk er mannevonde. Kanskje verst er rasen som kalles Dobermann...
Snømannen bør jo fra nå av ha gulrota en helt annen plass enn i trynet, for om det ikke kommer helt tydelig frem hva du legger i snømann, kan Kari få astmaanfall i eggstokkene... Snøkvinnen Kalle blir vanskelig å forklare for barna, mens snøperson blir mere som det skjerfet du MÅTTE strikke i tegning-form og farge.
Kjentmannsprøver blir vanskelige nå fremover, men busemenn forsvinner heldigvis helt.
Mannen på månen har vært der en mannsalder, eller veldig lenge om ikke annet. Og de som er født i vannmannen bør vurdere det kinesiske horoskopet istedenfor...
Spellemannsprisen blir nå slått sammen med Melodi Grand Prix inntil videre. Så lenge det finnes dødmannsknapper, må det til enhver tid befinne seg en mann i båten...
På toppen av det hele- for å gjøre dette ekstra forvirrende- så har vi Kvinnegruppa Ottar.
Eller....har vi misforstått noe..?? 😎
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...