Gå til innhold

Hvis universet er uendelig, hvor utvides det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det utvides, må det være noe utenfor. Men samtidig skal universet være uendelig. Det gir ikke mening.

Anonymkode: ad2b5...be6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på det som noe som vokser og minsker hele tiden, det er uendelig på den måten, som såpeskum og de små boblene sprekker og nye vokser frem. Det utenfor er ikke "noe" eller noe vi ikke kan definere. Vi klarer ikke definere uendelighet engang. Sånn tror jeg det er. 

Anonymkode: 31b10...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universet utvider seg ikke inn i noe, det bare utvider seg. Litt som en ballong som utvider seg ut i den "tomme" lufta. Forskjellen er dog at det ikke finnes noe luft eller noe annet "utenfor" universet.

Om universet er uendelig eller ikke vet vi ikke.

https://phys.org/news/2013-11-universe.html

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Uendelig" er et begrep som menneskehjernen egentlig ikke klarer å få grep om. Begrepet kan derfor ikke brukes i en logisk sammenheng med et annet logisk fenomen.

"Uendelig" er et begrep fristilt fra rom og tid. Menneskehjernen kan ikke tenke tanker som ikke innholder rom og tid.

Anonymkode: e7a2e...7f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis det utvides, må det være noe utenfor. Men samtidig skal universet være uendelig. Det gir ikke mening.

Anonymkode: ad2b5...be6

Når det snakkes om at universet utvides, så er vel det være ut i fra det lille mennesket har hatt mulighet til å se. Vi har ikke engang utforsket alt som er i vår egen galakse, Melkeveien, og det sies at det kan være over 100 milliarder galakser.

Så forskere skal vel ikke skryte på seg så mye kunnskap om universet. De vet ikke mye, og har vel heller ikke noe grunnlag for å påstå at universet er uendelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 minutter siden):

Når det snakkes om at universet utvides, så er vel det være ut i fra det lille mennesket har hatt mulighet til å se. Vi har ikke engang utforsket alt som er i vår egen galakse, Melkeveien, og det sies at det kan være over 100 milliarder galakser.

Så forskere skal vel ikke skryte på seg så mye kunnskap om universet. De vet ikke mye, og har vel heller ikke noe grunnlag for å påstå at universet er uendelig.

Jeg husker ikke detaljene, men i følge fysikklæreren min utvides faktisk universet i ordets forstand. Det blir større og større, ikke bare vår oppfattelse av det, men det fysisk vokser. 

Anonymkode: cdebd...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

"Uendelig" er et begrep som menneskehjernen egentlig ikke klarer å få grep om. Begrepet kan derfor ikke brukes i en logisk sammenheng med et annet logisk fenomen.

"Uendelig" er et begrep fristilt fra rom og tid. Menneskehjernen kan ikke tenke tanker som ikke innholder rom og tid.

Anonymkode: e7a2e...7f4

Ingenting i vår verden eller som vi kjenner det er uendelig.  Denne verden og vi er støv om noen tusen/hundretusen år, alt blir glemt og ingen kommer til å vite hvem vi var og hva vi utrettet.   Vi som mennesker er skapt av stjernestøv....det gir mening for meg fordi massen som er meg vil være en del av massen til noe annet levende når jeg dør.  Og tilslutt havner massen min ut i det uendelige univers og ringen er sluttet.  Vi ender opp der vi begynte.

Anonymkode: f1f84...384

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal av å begynne å tenke på det 😂 Hvordan kan det vokse om når det på en måte ikke er noe? Eller altså det er jo noe, men uendelig så ja, hvordan går det egentlig an å bli større om det allerede er alt? 

Anonymkode: 5a813...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg husker ikke detaljene, men i følge fysikklæreren min utvides faktisk universet i ordets forstand. Det blir større og større, ikke bare vår oppfattelse av det, men det fysisk vokser. 

Hvordan kan de vite det egentlig? Det må jo være kun ut i fra det lille mennesket har klart å utforske i så fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan de vite det egentlig? Det må jo være kun ut i fra det lille mennesket har klart å utforske i så fall. 

Jeg tror ikke vi vet mye i det hele tatt....om et par hundre år vet de nok mer. Blir litt som at vi for noen tiår siden trodde at jorda var flat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tutte said:

Les litt om f. eks rødforskyvning. Det er selvfølgelig ikke slik at forskere påstår ting uten å ha noe grunnlag for det, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fro skrev (6 minutter siden):

Les litt om f. eks rødforskyvning. Det er selvfølgelig ikke slik at forskere påstår ting uten å ha noe grunnlag for det, som du sier.

Når vi snakker om noe så stort og utenfor vår rekkevidde som for oss mennesker er å anse som uendelig, så er det ikke noe vitenskapelig kunnskap som kan fastslås lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Tutte said:

Når vi snakker om noe så stort og utenfor vår rekkevidde som for oss mennesker er å anse som uendelig, så er det ikke noe vitenskapelig kunnskap som kan fastslås lenger. 

En god vitenskapsmann vil selvfølgelig si at man ikke kan vite 100 % sikkert, men når mange observasjoner peker i samme retning, kan man trekke de mest sannsynlige konklusjonene ut fra det. Det blir iallfall ganske tåpelig å si at de ikke har noe grunnlag for sine påstander, spesielt når du ikke virker å ha noen kunnskap om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne setningen synes jeg beskriver det meste på en bra måte: 

- Jo mer du vet, jo bedre forstår du hvor lite du faktisk vet. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (53 minutter siden):

Ja, 100 milliarder galakser i det OBSERVERBARE fra jorden. Altså som vi kan se. 

Men tallet er uendelig, anslått til en milliard billiarder galakser. Tallet er så høyt og uendelig at PI kan ta seg en bolle i forhold :) 

Anonymkode: aae9e...f75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Månen kommer lenger og lenger vekk fra Jorda hele tiden, så det er vel en del ut utvidelsen. Alt blir strukket ut og går sakte med sikkert lenger bort fra hverandre. 

Anonymkode: 5f85a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (29 minutter siden):

Blir litt som at vi for noen tiår siden trodde at jorda var flat. 

Noen tiår siden? Man har visst at jorda er rundt siden antikkens Hellas.

Anonymkode: 73612...ccb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universet er ikke uendelig. Det har til enhver tid en definitiv størrelse som utgjør summen av alle ting som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...