AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #61 Skrevet 3. februar 2021 Mine barn har aldri hatt skolemelk fordi de ikke ville ha det. De drikker vann, istedet. Anonymkode: 406ce...979 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #62 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du vil at barnet skal få i seg kalsium fra morsmelk? Da bør du revurdere. Benskjørhet er nemlig høyest i de landene som drikker mest melk. I beste fall vil ikke å drikke mye melk gi deg en bedre sjanse for å ikke utvikle benskjørhet. I verste fall kan melk føre til benskjørhet. https://iphysio.io/osteoporosis/ https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://academic.oup.com/nutritionreviews/article-pdf/57/6/192/24089559/nutritionreviews57-0192.pdf&ved=2ahUKEwitn_nc3c7uAhVJw4sKHTPkDC8QFjAEegQIFRAE&usg=AOvVaw3-IakktTE6u-DFIur7X1sA https://sciencenorway.no/food-forskningno-norway/milk-is-a-poor-preventer-of-osteoporosis/1423877 Anonymkode: bf00b...6b4 Haha, det er den hjernevaskingen igjen? Kalsiumopptak er avhengig av D-vitamin. Sammenligne sol-tilgang og benskjørhet. 😉 Veganere har mye høyere forekomst av benskjørhet enn altetere. Det hadde vært enda mer benskjørhet i Norge hvis vi kuttet ut melk. Anonymkode: 86662...323 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #63 Skrevet 3. februar 2021 Jeg fatter ikke dette enorme fokuset enkelte har på at ungen(e) sine MÅ drikke den forbanna melka. HVORFOR er det så viktig?? Altså, la ungen selv få bestemme! Norge er kanskje det landet hvor flest innbyggere drikker melk, og likevel er vi ett av verdens land med størst forekomst av beinskjørhet. Jeg har aldri likt melk og aldri drukket melk. Jeg husker at jeg i 1.klasse på barneskolen fikk skolemelk. Moren min hadde av én eller annen grunn bestemt seg for at jeg kunne prøve det. Tror det også gikk litt på at det var så mange i klassen som hadde det, at hun ikke ville at jeg skulle føle meg utenfor. Uansett, jeg drakk aldri den melken, men tok den med hjem. Da ble den hvertfall brukt i matlaging, for ingen i min familie er noen melkedrikkere. Vær så snill, ikke tving ungen din til å drikke noe hen tydeligvis ikke liker. Send heller med vann eller sukkerfri saft eller whatever. Og før noen arresterer meg på sukkerfri saft. Dét er vel bedre enn melk når alt kommer til alt? Anonymkode: da091...b48 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #64 Skrevet 3. februar 2021 Sønnen vår liker ikke melk og drikker stort sett bare vann. Det syns vi er kjempeflott. Vann er det beste å drikke. Kalsium og jod får han i seg fra andre matvarer. Matvarer der de er natulig og ikke tilsatt i kunstig foret til kua. Om du ikke kan avbestille melkeabonnemanget nå, la han ta med melka hjem og drikk den selv, eller bruk den i matlaging. Oboy har ungene våre nesten aldri drukket. Det er i alle fall ikke hverdagsdrikk. Anonymkode: 4f877...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #65 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det var ikke poenget. Jeg spurte om hvorfor kumelk var sunnere og "mer naturlig". Mer naturlig enn hva da? Og er det "naturlig" at vi skal drikke morsmelken til et annet dyr? Hvor naturlig er det? (Og nei, jeg er hverken veganer eller vegetarianer, men synes at melke- (og brødskive)hysteriet i Norge er helt hinsides) Anonymkode: 77d26...a4f Hvor mange tradisjonelle stammer lager soya/mandel/havre-drikk? Har aldri hørt om en eneste som gjør det. Hvor mange tradisjonelle stammer drikker/drakk ku/geit/sau/hest/kamel-melk? Maaaange Kumelk og andre melker er jo selvfølgelig mye mer naturlig enn plantedrikker som prøver å etterligne melk. Det trodde jeg alle skjønte. Anonymkode: 86662...323 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #66 Skrevet 3. februar 2021 Ikke tving i ungen din usunne ting den ikke liker engang.. Penger tapt, sånn går det når du skal prøve å presse folk. La ungen drikke vann, eller pump mel selv, det er eneste naturlige morsmelken for oss - ikke morsmelk fra andre dyr Anonymkode: c1b45...cf2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #67 Skrevet 3. februar 2021 Jeg er sikker på at sugerør og oboy er langt mer usunt og dyrere enn sjokolade/jordbærmelken de får på skolen. Hvorfor kan han ikke få det hvis det er det han liker? Anonymkode: 89b81...265
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #68 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvor mange tradisjonelle stammer lager soya/mandel/havre-drikk? Har aldri hørt om en eneste som gjør det. Hvor mange tradisjonelle stammer drikker/drakk ku/geit/sau/hest/kamel-melk? Maaaange Kumelk og andre melker er jo selvfølgelig mye mer naturlig enn plantedrikker som prøver å etterligne melk. Det trodde jeg alle skjønte. Anonymkode: 86662...323 Skal man drikke kumelk fordi det er tradisjon?? Hvorfor er kumelk mer natulig enn f.eks havremelk? Fordi kumelk kom først? 😂 Havremelk kan man lage hjemme på kjøkkenbenk av helt naturlige ingredienser. Men kumelk kommer fra ei ku som har spist kunstig kunstform, tilsatt kunstige vitaminer og antibiotika. Etter kuamelka er tatt fra kuene, blir den prosessert. Pasteurisert og hemonogenisert. Ikke så naturlig lengre når den komme på kjøkkenbordet ditt. Anonymkode: 4f877...6f1 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #69 Skrevet 3. februar 2021 Skutt å betal for det, og slutt å tving ungen din å drikke skolemelk. Bare så du vet det, så er skolemelk er det ekleste som finnes. Be ungen din ta det med hjem, slik at du heller kan drikk det. Æsj. Husker jeg løp på do og låste meg inne hver gang jeg ble tvunget til å drikke den melken der. De tvang meg til å drikke den. Anonymkode: a8d9a...557 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #71 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skal man drikke kumelk fordi det er tradisjon?? Hvorfor er kumelk mer natulig enn f.eks havremelk? Fordi kumelk kom først? 😂 Havremelk kan man lage hjemme på kjøkkenbenk av helt naturlige ingredienser. Men kumelk kommer fra ei ku som har spist kunstig kunstform, tilsatt kunstige vitaminer og antibiotika. Etter kuamelka er tatt fra kuene, blir den prosessert. Pasteurisert og hemonogenisert. Ikke så naturlig lengre når den komme på kjøkkenbordet ditt. Anonymkode: 4f877...6f1 DETTE Anonymkode: 06ec1...a24 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #72 Skrevet 4. februar 2021 Tipper barnet hadde drukket melk hvis det likte det. La barnet drikke noe annet det liker. Selv brakk jeg meg av melk og drakk vann i stedet. I dag klarer jeg drikke laktosefri melk og magen liker det også best. Og til andre i tråden: gi faen i å skjære ut i en melk, anti-melk, havremelk, melk er satans verk, melk er livsviktig-debatt. Anonymkode: 2036a...010 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #73 Skrevet 4. februar 2021 Jeg er såå lei det er ikke naturlig å drikke morsmelk fra andre dyr argumentet. Nei hvis melk ikke er naturlig, hva med egg? Det er heeelt ok å spise andre dyr sitt egg men ikke drikke melk? Jeg velger økologisk og støtter de som bøndene som behandler dyrene bra. Det er naturlig for mennesker å drikke ku melk, for vi har gjort det siden ku eksisterte. + vi støtter norske bønder ved å bruke melkeprodukter Anonymkode: 7032a...efc 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #74 Skrevet 4. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg er såå lei det er ikke naturlig å drikke morsmelk fra andre dyr argumentet. Nei hvis melk ikke er naturlig, hva med egg? Det er heeelt ok å spise andre dyr sitt egg men ikke drikke melk? Jeg velger økologisk og støtter de som bøndene som behandler dyrene bra. Det er naturlig for mennesker å drikke ku melk, for vi har gjort det siden ku eksisterte. + vi støtter norske bønder ved å bruke melkeprodukter Anonymkode: 7032a...efc Vil bare tilføre at det er ok å ikke like melk, eller ikke tåle det ikke det jeg mener men så lei anti melk propaganda! Anonymkode: 7032a...efc 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #75 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skal man drikke kumelk fordi det er tradisjon?? Hvorfor er kumelk mer natulig enn f.eks havremelk? Fordi kumelk kom først? 😂 Havremelk kan man lage hjemme på kjøkkenbenk av helt naturlige ingredienser. Men kumelk kommer fra ei ku som har spist kunstig kunstform, tilsatt kunstige vitaminer og antibiotika. Etter kuamelka er tatt fra kuene, blir den prosessert. Pasteurisert og hemonogenisert. Ikke så naturlig lengre når den komme på kjøkkenbordet ditt. Anonymkode: 4f877...6f1 Oh the irony... Kumelk kan du også få av å dra litt i jurene på ei ku som har beitet den veldig naturelige maten GRESS på et jorde, helt uten tilsatt vitaminer og antibiotika. Ferdig. Helmelk fra Tine f.eks. er IKKE tilsatt noe som helst. Ingredienser: helmelk (og bare det) Oatly havremelk. Ingredienser: Vann, havre 10%, rapsolje, mineraler (kalsiumkarbonat, kalsiumfosfater), salt, vitaminer (D2, riboflavin, B12), Og det er også pasteurisert og homogenisert. Anonymkode: 86662...323 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #76 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er såå lei det er ikke naturlig å drikke morsmelk fra andre dyr argumentet. Nei hvis melk ikke er naturlig, hva med egg? Det er heeelt ok å spise andre dyr sitt egg men ikke drikke melk? Jeg velger økologisk og støtter de som bøndene som behandler dyrene bra. Det er naturlig for mennesker å drikke ku melk, for vi har gjort det siden ku eksisterte. + vi støtter norske bønder ved å bruke melkeprodukter Anonymkode: 7032a...efc Vi bruker melk i matlaging og i blant får minstejenta seg et glass om hun ønsker. Men det er ikke natulig nei. Vi har drukket melk fra andre arter en stund ja, men vi har levd mange ganger så lengre ut. Egg er heller ikke natulig. Men mye sunnere enn melk som er prosesser og tilsatt kunstige vitaminer. Jeg støtter norske bønder når jeg trenger melk, egg, kjøtt e.a. Men jeg handler ikke melk om jeg ikke tenger det, bare for å støtte bøndene. Anonymkode: 4f877...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #77 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oh the irony... Kumelk kan du også få av å dra litt i jurene på ei ku som har beitet den veldig naturelige maten GRESS på et jorde, helt uten tilsatt vitaminer og antibiotika. Ferdig. Helmelk fra Tine f.eks. er IKKE tilsatt noe som helst. Ingredienser: helmelk (og bare det) Oatly havremelk. Ingredienser: Vann, havre 10%, rapsolje, mineraler (kalsiumkarbonat, kalsiumfosfater), salt, vitaminer (D2, riboflavin, B12), Og det er også pasteurisert og homogenisert. Anonymkode: 86662...323 Nå er ikke grasseforede økologiske frittgående kuer det som er standarden på butikkmelk. Og i alle fall ikke det man får på skolen. Og så skrev jeg heller ingen ting om Oatly. Men at man kan lage egen havremelk hjemme på kjøkkenet med vann og havregryn. De færreste har en ku i oppkjørselen. Poenget mitt holder seg 😊 Men for all der. Vi bruker melk. Syns det er godt en gang i blant og det er digg i mange bakverk.. Men at det er en nødvendighet eller at vi skal drikke det fordi det er tradisjon 😂 er noe av det tåpeligste jeg har lest. Vi har mye lengre tradisjoner på å ikke drikke melk. Og den melken vi har drukket de siste hundre årene har ikke vært pasteurisert eller homogenisert. Anonymkode: 4f877...6f1 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #78 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi bruker melk i matlaging og i blant får minstejenta seg et glass om hun ønsker. Men det er ikke natulig nei. Vi har drukket melk fra andre arter en stund ja, men vi har levd mange ganger så lengre ut. Egg er heller ikke natulig. Men mye sunnere enn melk som er prosesser og tilsatt kunstige vitaminer. Jeg støtter norske bønder når jeg trenger melk, egg, kjøtt e.a. Men jeg handler ikke melk om jeg ikke tenger det, bare for å støtte bøndene. Anonymkode: 4f877...6f1 Du påstod jo akkurat at man ikke skulle drikke kumelk bare fordi det kom først. Tror du virkelig det kan være sunnere å drikke kunstigere og nyere drikk som havredrikk? Og plantedrikker er også prosesserte. Men du kan få uprosessert kumelk. Bare kontakt en hvilken som helst bonde og spør om å få kjøpe tankmelk. De har til å selge tankmelk som "tilfeldig salg". Altså hvis du spør om du kan få kjøpe, så har de lov å selge, men de har ikke lov til å lage stor butikk ut av det. Anonymkode: 86662...323 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #79 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er ikke grasseforede økologiske frittgående kuer det som er standarden på butikkmelk. Og i alle fall ikke det man får på skolen. Og så skrev jeg heller ingen ting om Oatly. Men at man kan lage egen havremelk hjemme på kjøkkenet med vann og havregryn. De færreste har en ku i oppkjørselen. Poenget mitt holder seg 😊 Men for all der. Vi bruker melk. Syns det er godt en gang i blant og det er digg i mange bakverk.. Men at det er en nødvendighet eller at vi skal drikke det fordi det er tradisjon 😂 er noe av det tåpeligste jeg har lest. Vi har mye lengre tradisjoner på å ikke drikke melk. Og den melken vi har drukket de siste hundre årene har ikke vært pasteurisert eller homogenisert. Anonymkode: 4f877...6f1 Når du sammenligner "best case scenario" med "worst case scenario", så blir det veldig feil sammenligning, eller hva? Fint å sammenligne epler med epler, og ikke epler med brød. Det siste er jeg enig i. Pasteuriseringen og homogeniseringen er ikke positiv. Men det blir plantedrikker som du kjøper også utsatt for. Men som sagt, det er lett å få tak i tankmelk. Anonymkode: 86662...323 4
Maleficenta Skrevet 4. februar 2021 #80 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når du sammenligner "best case scenario" med "worst case scenario", så blir det veldig feil sammenligning, eller hva? Fint å sammenligne epler med epler, og ikke epler med brød. Det siste er jeg enig i. Pasteuriseringen og homogeniseringen er ikke positiv. Men det blir plantedrikker som du kjøper også utsatt for. Men som sagt, det er lett å få tak i tankmelk. Anonymkode: 86662...323 Hvorfor er det galt at de homogeniserer og pasteuriserer? Er ikke det bra for holdbarheten?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå