Gå til innhold

Barn som ikke drikker skolemelk..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde skolemelk gjennom hele ungdomsskolen, helte den ut hver eneste dag. Drikker fortsatt ikke melk i voksen alder.

Anonymkode: 2005a...2ce

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forstår ikke helt logikken her? Melk hjemme og melk på skolen smaker det samme, gjør den ikke det? Og folk er forskjellige, mine søsken liker mange ting jeg ikke liker og motsatt. Sånn er det bare.

Anonymkode: 15453...0ce

Saueflokk mentalitet eller noe sånt. Skolemelk var stas og ble drukket, alle i klassen hadde det. 

Anonymkode: 95fd9...bee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde skolemelk gjennom hele ungdomsskolen, helte den ut hver eneste dag. Drikker fortsatt ikke melk i voksen alder.

Anonymkode: 2005a...2ce

Dette gjelder en 7åring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går ikke på skolen her. Kan kun bestille melk og går ikke å avbestille (og ingenting annet å endre til). Vet mange kan få smoothie/juice osv, men det går ikke på vår skole. Og juice føler jeg er usunt og unødvendig til skolelunsj. 

Har skulen eit eige opplegg for skulemjølk?? På min skule har foreldra all tilgang til å endre bestilling når som helst, også avbestille. På skolelyst.no.

Eg forstår ikkje kvifor foreldre skal presse gjennom skulemjølk, eg har fleire gongar sett elevar som får mjølka overlevert, og som går rett til vasken for å helle den ut.  Då er det meininglaust å betale for den!!

Sjekk skolelyst.no og prøv å avbestille. Det er ikkje vits i å tvinge barn til å drikke mjølk, særlig ikkje med argumentasjonen: storebror drakk alltid mjølka si. 

• Liker 7
Skrevet
Fjaselina skrev (3 minutter siden):

Har skulen eit eige opplegg for skulemjølk?? På min skule har foreldra all tilgang til å endre bestilling når som helst, også avbestille. På skolelyst.no.

Eg forstår ikkje kvifor foreldre skal presse gjennom skulemjølk, eg har fleire gongar sett elevar som får mjølka overlevert, og som går rett til vasken for å helle den ut.  Då er det meininglaust å betale for den!!

Sjekk skolelyst.no og prøv å avbestille. Det er ikkje vits i å tvinge barn til å drikke mjølk, særlig ikkje med argumentasjonen: storebror drakk alltid mjølka si. 

Tror skolen kan begrense hva man kan bestille? Jeg vet ikke hvordan det fungerer. Vi betaler direkte til skolen. Melken kommer med Tine lastebil. 

• Liker 1
Skrevet

I alle dager. Hvorfor drar så mange opp "tvang" her? Kan dere ikke lese? Jeg ser ikke at TS har antydet tvang en gang. TS ønsker tips til hvordan få barnet til å ville drikke melk. Har dere tips? Helmelk er sunt, og barn som drikker helmelk er sunnere.

Sånne sugerør er like usunne som å sende med sjokolademelkpulver, og det har du jo prøvd. Har bare sett dem på velassorterte butikker, f.eks. Meny. De har dem i forskjellige smaker. Jeg har sett sett sjokolade, jordbær, vanilje, banan, tutti-frutti, kjeks.

Anonymkode: 44219...440

• Liker 5
Skrevet

Argumentasjonen min er at jeg tror det er bra for barn å drikke en liten melk/et glass melk om dagen. Barnet er ikke glad i yoghurt eller gulost. Så vil han skal få i seg kalsium. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I alle dager. Hvorfor drar så mange opp "tvang" her? Kan dere ikke lese? Jeg ser ikke at TS har antydet tvang en gang. TS ønsker tips til hvordan få barnet til å ville drikke melk. Har dere tips? Helmelk er sunt, og barn som drikker helmelk er sunnere.

Sånne sugerør er like usunne som å sende med sjokolademelkpulver, og det har du jo prøvd. Har bare sett dem på velassorterte butikker, f.eks. Meny. De har dem i forskjellige smaker. Jeg har sett sett sjokolade, jordbær, vanilje, banan, tutti-frutti, kjeks.

Takk for en som endelig svarte på som mitt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hva de sugerørene heter så jeg kan søke det opp og lese på det? Evt hvor i butikken pleier de å stå, sammen med oboy og kaffe eller annet sted?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Argumentasjonen min er at jeg tror det er bra for barn å drikke en liten melk/et glass melk om dagen. Barnet er ikke glad i yoghurt eller gulost. Så vil han skal få i seg kalsium. 

Jeg forstår deg godt, men kan du ikke heller få i ham kalsium hjemme istedet for via den lunkne melka på skolen? 

Jeg mener å ha lest at noen plantemelk er tilsatt kalsium, eller så kan du lage smoothie med yoghurt, eller fløtegratinerte poteter (ost og fløte). Frokostblanding hjemme er også kanskje en mulighet? 

La ungen få vann på skolen 😊 

Jeg ville også at datteren min skulle drikke melk, helst helmelk, men akkurat det får hun styre sjøl når det finnes mange andre alternativer 😊

Anonymkode: 2ea7d...9f2

• Liker 4
Skrevet

Har du spurt kvifor barnet ikkje vil drikke melka? Er det fordi barnet ikkje liker melk? Er det for vanskelig for barnet å konsentrera seg om det fordi det skjer for mykje i lunsjen? Kvifor blir den ikkje dukket eigentlig? Kanskje det kan føra vidare til eit meir fornuftig svar på det du spør om :)

Anonymkode: 29b6f...92c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror skolen kan begrense hva man kan bestille? Jeg vet ikke hvordan det fungerer. Vi betaler direkte til skolen. Melken kommer med Tine lastebil. 

Då må du ta kontakt med skulen og avbestille resten av året. Det kan vel ikkje vere krav om heile året i ei slik ordning? 

Og dersom det ikkje går, får du la vere å bestille for neste år. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Gulost?" Det er det himla mange andre oster med mye mer kalsium - og som smaker mye bedre - enn "gulost". Så prøv deg frem og se hva annet han liker som inneholder mye kalsium. Man klarer seg helt fint uten å drikke melk. 

Anonymkode: 77d26...a4f

• Liker 2
Skrevet

Hva med å sende med ham en boks med hjemmelaget nøtte-granola som han kan helle melken over? For eksempel denne

Anonymkode: 7daf6...26a

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

"Gulost?" Det er det himla mange andre oster med mye mer kalsium - og som smaker mye bedre - enn "gulost". Så prøv deg frem og se hva annet han liker som inneholder mye kalsium. Man klarer seg helt fint uten å drikke melk. 

Det er kalsium i havredrikk også. Oatly har masse bra.

• Liker 4
Skrevet

Det er kalsium i havredrikk også. Oatly har masse bra.

Kumelk er sunnere og mer naturlig

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tips til hvordan få barnet til å drikke skolemelken? Vi har betalt for ett år og jeg synes det er irriterende at den ikke blir drukket. Barnet er ikke så glad i melk hjemme heller, men eldre søsken har alltid drukket skolemelken. Jeg vil helst at han skal drikke den «naturell». Men prøvde å sende med boks med oboy og det ble bare søl (for lite hull å helle oppi). Noen andre tips til å smaksette melk?

Hva med sånt sugerør-rør med sjokoladepulver/jordbærpulver? Hvor får man kjøpt det og er det greit eller veldig usunt?

Herregud hvis hun ikke liker melk så la henne slippe da. Send med henne vannflaske og ikke betal for at hun skal få skolemelk mer. Trodde forresten ikke man betalte for det. Var gratis da jeg var barn

• Liker 2
Skrevet

Jeg likte ikke melk da jeg gikk på skolen og liker det heller ikke nå som voksen; glad jeg slapp å bli tvunget til å drikke noe jeg ikke likte.

La barnet bestemme det selv.

• Liker 5
Skrevet

Kumelk er sunnere og mer naturlig

Linker? Bevis? Hvorfor er kumelk sunnere og mer naturlig? 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...