Gå til innhold

Danmark innfører vaksinepass

Ann Mo

Anbefalte innlegg

Rocka69 skrev (27 minutter siden):

Det kommer an på hva enkelte land bestemmer seg for eller ev EU bestemmer skal gjelde for EØS området. 

Om f.eks Hellas, Spania eller Thailand bestemmer at alle - ingen unntak må ha vaksinepass for å komme inn i landet, så må vi bare godta dette inkludert at det ikke er unntak for barn under 12 år. Om Erna og resten av regjeringen sier at norske barn under 18 år ikke skal vaksineres, og dermed ikke får vaksinepass for Covid19, så hjelper ikke dette om Thailand eller Hellas sier at alle som skal inn i landet må ha vaksinepass. Dette er utenfor enhver nordmanns kontroll. Så når nå Danmark innfører vaksinepass, så kan det godt være at det er unntak for barn under 18 år, men det gjelder kanskje ikke i Spania eller Italia.

Og når Preben Aavitsland sier at man ikke vil vaksinere de under 45 år, så må han være påvirket av andre kontrollerte og sterke farmasøytiske stoffer (Keith Richards styrke). Om Erna gir samtykke til idéen til Preben, så taper hun valget i september så det synger. Da skal Høyre slite like mye som KrF, Venstre og MDG for å holde seg over sperregrensa. Dette vet Erna allerede - så selv om en enkelt underordnet lege i FHI sier dette, så er det verken han eller lederne hans i FHI som har det endelige ordet. 

Og om Erna skulle bestemme dette før sommeren, så vil Stortingets flertall (dvs de andre partiene enn Høyre, Venstre og KrF) overstyre regjeringen. Om hun gjør det etter at Stortinget fratrer og før stortingsvalget så taper hun valget. Men ut ifra tidsplanen til Helsedir/FHI så vil de aller fleste over 18 år være vaksinert innen stortingsvalget. Og hvis en regjering da etter stortingsvalget sier at de resterende ikke skal vaksineres så vil Høyesterett kunne overstyre en regjering med grunnlag av diskriminering, EU-rett, anbefalinger fra WHO og det Europeiske Folkehelse organet.  

Så hva Preben Aavitsland buser ut med, skal man ikke ta så høytidelig - i siste instans så er det Stortinget og Høyesterett som har det siste ordet. Og det er er valgår til Stortinget, gjør de politiske partiene(som sitter i regjering eller på Stortinget) noe med vaksiner - så vil de tape valget og nasjonalkonservative partier som f.eks Demokratene vinner.

Private Selskaper

Men så har du også regler som kan settes av private selskap som flyselskap, hoteller, restauranter, togselskap, busselskap og andre som betingelser for sine kunder. Det kan heller ikke Staten overstyre, og om de prøver - vel selskapene kan legge ned virksomheten, eller slutter å fly for alle.

F.eks på flere amerikanske flyselskap så er det påbud med munnbind for alle over 2 år. Alle som nekter, blir tatt av flyet og satt på black-list (dvs at de ikke lengre får fly med det enkelte flyselskapet). Det vil si at to-åringen vil nektet å fly med selskapet for resten av livet. Og dette skjer selv om anbefaling fra amerikanske myndigheter sier at det er påbud for alle over 10år, og man kan få bøter om man nekter. 

Og det kan også flyselskap i Europa også innføre både for munnbind, og for vaksinepass. Uten vaksinepass så kommer du ikke inn på flyet. Og det kan fort gjelde for innenriks flytrafikk også. Og det er ikke en skit Erna kan gjøre med betingelser flyselskap setter for sine kunder.

Enig det du skriver her. Og Avitsland  har da vært ute i pressen før med egne meninger. Det virker ikke som resten av FHI står bak dette. Vaksineplan er satt opp . Norge har allerede avtaler om og kjøpe inn vaksiner for 3,9 millioner nordmenn og det er da kommunisert ut at det er ønskelig og vaksinere minst 70 % av den voksne befolkning. Tenker det blir ramaskrik om folk yngre enn 45 år ikke får sin vaksine hvis andre land innfører vaksinepass. Mange nordmenn som er veldig reiseglade ... 

Endret av J.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge er det snakk om næringslivet først og fremst. 
Men ser ikke problemet med vaksinepass for min del om det skal være over hele verden og gjelde alle som reiser etterhvert.

Det er først og fremst et problem for de som nekter å ta vaksinen, vel deres problem ikke mitt :) 

Det vil såklart være unntak for dem som ikke kan ta vaksinen av allergiske årsaker/andre type medisinske årsaker, barn osv, alle de som ikke har mulighet til å ta vaksinen.

Mens alle anti-vaksinemotstanderene kan holde seg i Norge, helt greit for min del. En gruppe mennesker som gjerne tror på så mye annet rusk og rask at det gjør meg ingenting at jeg slipper å "dele" fly og destinasjon med noen fra den alternative delen av samfunnet ;) 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Uten vaksine burde man ikke få lov til å forlate kommunen, engang. (Med mindre man har helt legitime medisinske grunner til at man ikke kan ta den.)

Folk som er anti-vitenskap er det flaueste jeg vet om.

"Jeg vil ikke putte noe jeg ikke vet hva er inn i kroppen min! Kom og spis barn, det er Grandiosa til middag!" 😆

Vaksinepass er ikke noe nytt, og mange land har hatt det i årevis. Jeg har måtte ta vaksiner, og bevise at de var tatt, for å få lov til å komme inn visse steder. At et land vil beskytte seg mot sykdommer utenfra må da være lov.

Endret av Stonegiant
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

buksa di skrev (1 time siden):

Den store forskjelllen er at den vaksinen har eksitrert i flere år, og var utprøvd nøye før den ble godkjent.

Det er forskjellen.

Det er ikke barnslig at man tenker på sin egen helse.

Det er ikke egoistsk å tenke på sin egen helse.

Man må ta vare på seg selv før man kan ta vare på andre.

Det er irrelevant. Slik vaksine ble påkrevet fordi det var et problem. Nå er korona et problem, og det er ikke unaturlig at enkelte land innfører restriksjoner for innreise.

Noen må dessverre bli tenkt på av andre for at de skal gjøre det som er best for fellesskapet. 

Når det gjelder vaksine, er det egoistisk å tenke på egen helse. Man vet at det er risiko ved å ta vaksiner. Den er liten, men like fullt tilstedeværende. Det beste for alle ville da vært at alle andre tar vaksinen, slik at man slipper selv. Det kan man ikke, så det er da egoistisk å sette seg selv først slik vaksinemotstandere gjør.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (20 minutter siden):

Folk som er anti-vitenskap er det flaueste jeg vet om.

"Jeg vil ikke putte noe jeg ikke vet hva er inn i kroppen min! Kom og spis barn, det er Grandiosa til middag!" 😆

Du vet at mRNA-vaksiner har de hatt i flere tiår, men har aldri vært godkjent til bruk i mennesker før, men nå er hastegodkjent til covid-19. 

Hvordan er så denne vitenskapen? 

Og du vet vaksinen programmerer cellene i kroppen vår. Og det gjør ikke en Grandiosa i samme grad, og effektene av Grandiosa er utprøvd.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (2 timer siden):

Men de fleste klagene her går på praksisen med å forby innreise om en ikke har en gitt vaksine. Denne praksisen har altså eksistert ganske lenge.

At en er ikke har tillit til akkurat denne vaksinen er en ting, men praksisen med vaksinekort er altså ikke noe nytt.

Det gjelder ikke bare for innreise. Ifølge denne artikkelen ser de for seg at uvaksinerte skal forbys å gå på fotballkamper og konserter, reise med kollektivtransport og å møte opp på jobb:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-vurderer-vaksinepass-kan-bety-at-vi-kan-reise-pa-ferie/s/12-95-3424083041

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (51 minutter siden):

Det minker risikoen ja, men tyveri av andre pass er forlengst et problem og det er vel knapt den ting som det ikke kan lages falske kopier av. Så lenge det er noe å tjene penger på, er det folk som vil utnytte det. Det er lurt å være oppmerksom på dette.

Men det jeg finner langt mer bekymringsverdig er muligheten for mutasjoner som vaksinen ikke virker på.

Tyveri av elektroniske pass, kan ha en funksjon i helt spesielle situasjoner, som når du identifiserer deg i banken eller overfor politi på gaten. Har ingen funksjon i passkontrollen ved innreise. Da er bare passet interface mot en nettjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barix skrev (1 minutt siden):

Det gjelder ikke bare for innreise. Ifølge denne artikkelen ser de for seg at uvaksinerte skal forbys å gå på fotballkamper og konserter, reise med kollektivtransport og å møte opp på jobb:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-vurderer-vaksinepass-kan-bety-at-vi-kan-reise-pa-ferie/s/12-95-3424083041

Jeg tror du misforstår det grunnleggende prinsippet her : NORGE ER STENGT!!!! Det jobbes på spreng med å finne løsninger som gjør at vi KAN åpne opp. Vaksinepass er en sånn mulighet. Problemet er at det er omfattende og dyrt og kan komme til å ta lengre tid enn å bli kvitt sykdommen.   

Alternativet er IKKE å åpne for full frihet for alle, da hadde vi ikke vurdert det i det hele tatt, alternativet er FORTSATT STENGNING. Og det begynner å lage problemer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Vaksinering før utenlandsreise har da vært vanlig i mange år uten at noen har mistet friheten av den grunn. Det er hel heller det at folk endelig ser sitt snitt i å dra fram aluminiumshatten mens de kverulerer mannskit på Internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
J.E skrev (41 minutter siden):

Enig det du skriver her. Og Avitsland  har da vært ute i pressen før med egne meninger. Det virker ikke som resten av FHI står bak dette. Vaksineplan er satt opp . Norge har allerede avtaler om og kjøpe inn vaksiner for 3,9 millioner nordmenn og det er da kommunisert ut at det er ønskelig og vaksinere minst 70 % av den voksne befolkning. Tenker det blir ramaskrik om folk yngre enn 45 år ikke får sin vaksine hvis andre land innfører vaksinepass. Mange nordmenn som er veldig reiseglade ... 

Ut ifra de siste tallene fra HelseDep/HelseDir, så får Norge gjennom EU nok vaksiner til å vaksinere 100% av den voksne befolkningen i løpet av året.

Og noen vaksinene er under klinisk testing av barn mellom 10 og 18 år, og disse testene kan gjøre at de blir godkjente for barn over 10 år en gang på høsten.

De nyeste uttalelsene fra HelseDir og HelseDep, og Statminister er at alle voksne over 18 år skal vaksineres innen Q3, men uten tvang.

Men krav om vaksinepass i andre land eller hos diverse typer selskaper, så blir det DeFacto tvang - hvis man skal ha full frihet til å bevege seg.

I tillegg så kan det være at arbeidsplasser kan komme med krav om vaksinasjon eller det kan bli konsekvens for jobben din(som gjør at du kan bli tvunget til å ta vaksine, bli omplassert, tvunget hjemmekontor eller verste fall miste jobben):

https://www.tv2.no/nyheter/11909240/

Det kan jo være at Preben Aavitsland synser fordi han vil bli kvitt Erna - og håper at han klarer å lure de til å la være å vaksinere de under 45, slik at Erna taper valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Druid skrev (15 minutter siden):

Jeg tror du misforstår det grunnleggende prinsippet her : NORGE ER STENGT!!!! Det jobbes på spreng med å finne løsninger som gjør at vi KAN åpne opp. Vaksinepass er en sånn mulighet. Problemet er at det er omfattende og dyrt og kan komme til å ta lengre tid enn å bli kvitt sykdommen.   

Alternativet er IKKE å åpne for full frihet for alle, da hadde vi ikke vurdert det i det hele tatt, alternativet er FORTSATT STENGNING. Og det begynner å lage problemer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/395GvP/over-5000-karanteneunntak-paa-fire-dager-en-sveitserost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (17 minutter siden):

Når det gjelder vaksine, er det egoistisk å tenke på egen helse. Man vet at det er risiko ved å ta vaksiner. Den er liten, men like fullt tilstedeværende. Det beste for alle ville da vært at alle andre tar vaksinen, slik at man slipper selv. Det kan man ikke, så det er da egoistisk å sette seg selv først slik vaksinemotstandere gjør.

Her skal jeg være uenig.

Det ER opp til den enkelte å velge risikoen ved å ta vaksinen.  Så langt har jeg gått ut i fra at dette ville gå fortere over, så jeg har i utgangspunktet sett på mine valg og konsekvenser, og ansett  at andre kan få ta vaksinen før meg;  jeg var ikke i utgangspunktet motivert til å ta vaksinen på en sykdom man ikke vet om kommer tilbake. Men det handler om en helhetlig tenkning knyttet til hvor jeg er i livet og konsekvensene for meg og mine. 

Så det er ikke egoistisk å sette seg selv først. 

Det ER BATSHIT FUCKING CRAZY og forvente at hele verden rundt deg, skal innordne seg for å tilfredsstille din personlige frihetsbegrep og sikre at du kan være en idiot. Og det er dette jeg reagerer på.

Motstanden mot vaksineprogrammet er begrunnet i at verdenssamfunnet skal frasi seg ansvaret for å beskytte borgerene og samfunnsstrukturen mot konsekvensene av en pandemi, (som vi ser har enorme  konsekvenser : det er antagelig like mange uføre i  Norge sålangt , som etter samtlige vaksiner), basert på at enkeltpersoner som ønsker ikke bare frihet for seg selv, men å begrense andres frihet. Og det er ikke nok at de skal diktere nasjonale myndigheter; de skal diktere ALLE.

Hele verden skal tilpasse seg deres manglende kunnskap om problemet.

Slapp av, dere slipper vaksiner, denne sykdommen dør ut. Men din frihet får ikke begrense min. Sorry. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rocka69 skrev (4 minutter siden):

Se innlegg 24.

Jeg ser pragamtikken i disse vurderingene. Det er ikke i regjeringens makt å løse dette problemet akutt, dette er et problem vi har aktivt brukt 40 år å skape. og det betyr 10 regjeringer.

Men det er ikke i konflikt i poenget med innlegget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Druid skrev (2 minutter siden):

Her skal jeg være uenig.

Det ER opp til den enkelte å velge risikoen ved å ta vaksinen.  Så langt har jeg gått ut i fra at dette ville gå fortere over, så jeg har i utgangspunktet sett på mine valg og konsekvenser, og ansett  at andre kan få ta vaksinen før meg;  jeg var ikke i utgangspunktet motivert til å ta vaksinen på en sykdom man ikke vet om kommer tilbake. Men det handler om en helhetlig tenkning knyttet til hvor jeg er i livet og konsekvensene for meg og mine. 

Så det er ikke egoistisk å sette seg selv først. 

Det ER BATSHIT FUCKING CRAZY og forvente at hele verden rundt deg, skal innordne seg for å tilfredsstille din personlige frihetsbegrep og sikre at du kan være en idiot. Og det er dette jeg reagerer på.

Motstanden mot vaksineprogrammet er begrunnet i at verdenssamfunnet skal frasi seg ansvaret for å beskytte borgerene og samfunnsstrukturen mot konsekvensene av en pandemi, (som vi ser har enorme  konsekvenser : det er antagelig like mange uføre i  Norge sålangt , som etter samtlige vaksiner), basert på at enkeltpersoner som ønsker ikke bare frihet for seg selv, men å begrense andres frihet. Og det er ikke nok at de skal diktere nasjonale myndigheter; de skal diktere ALLE.

Hele verden skal tilpasse seg deres manglende kunnskap om problemet.

Slapp av, dere slipper vaksiner, denne sykdommen dør ut. Men din frihet får ikke begrense min. Sorry. 

Det er opp til deg om du vil ta vaksine eller ikke, fordi myndighetene har sagt at på det nåværende tidspunkt er ikke aktuelt å bruke Kapittel 5 i Smittevernloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5), som faktisk gir åpning for tvangsmedisinering. 

Og når det gjelder din frihet, så tror jeg ikke at du har så stor personlig makt at du kan overprøve regler hos Norwegian, SAS eller Hellas. Det har ikke en gang Erna. Om Hellas krever vaksinepass for voksne, så vil ikke charterselskapet eller flyselskapet slippe deg om bord flyet som skal til Chania. Du blir værende hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (2 minutter siden):

Det er opp til deg om du vil ta vaksine eller ikke, fordi myndighetene har sagt at på det nåværende tidspunkt er ikke aktuelt å bruke Kapittel 5 i Smittevernloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5), som faktisk gir åpning for tvangsmedisinering. 

Og når det gjelder din frihet, så tror jeg ikke at du har så stor personlig makt at du kan overprøve regler hos Norwegian, SAS eller Hellas. Det har ikke en gang Erna. Om Hellas krever vaksinepass for voksne, så vil ikke charterselskapet eller flyselskapet slippe deg om bord flyet som skal til Chania. Du blir værende hjemme.

Du forsto ikke hva jeg skrev. 

Du har ett personlig valg. Det er veldig lite sannsynlig at regjeringen vil bruke den typen lovhjemmel for tvangsmedisinering. Så alvorlig er ikke denne sykdommen. (enda)

Poenget er at ditt personlige valg har konsekvenser, og man må leve med de konsekvensene. Valgfriheten er ikke en mulighet til å leve fritt for konsekvenser. 

Jeg skjønner de som er kritisk til vaksiner på denne måten, og jeg er typisk  ikke den som stiller meg først i køen.

Men jeg er heller ikke den som ikke skjønner at det KAN bety at jeg ikke får reise på hytta i London eller delta på konserter. Jeg skjønner at jeg lever med andre mennesker. 

Og det er ikke en begrensning av min frihet, det er konsekvensen av min frihet, og jeg har ett VALG om hvilken konsekvens jeg vil leve med Få muligheten til å delta i ett mer normalt samfunn , ELLER ikke ta vaksine. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

infectedsopp skrev (3 timer siden):

Vaksinen hindrer så langt ikke smitte, men alvorlig sykdom og død. Så de som er redde kan ta den for å hindre dette. De andre med et velfungerende immunforsvar kan la kroppen deale med viruset selv. Så hva skal man med vaksinepass? 

Kanskje ... ikke smitte ikke-vaksinerte i utlandet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (1 time siden):

Og det kan fort gjelde for innenriks flytrafikk også. Og det er ikke en skit Erna kan gjøre med betingelser flyselskap setter for sine kunder.

Dette er feil.

Du tar en Amerikansk situasjon som er fundert i Amerikansk lovforståelse, og legger det over på Norsk-Europeisk.

Det er ikke mulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Druid skrev (11 minutter siden):

Dette er feil.

Du tar en Amerikansk situasjon som er fundert i Amerikansk lovforståelse, og legger det over på Norsk-Europeisk.

Det er ikke mulig. 

Så du mener at Norwegian eller SAS ikke kan innføre egne betingelser for kjøp av billetter eller boarding i deres fly?! Og hvilken lovhjemmel i Grunnloven har du dette ifra på at de ikke kan det?

Vi har fremdeles privat eiendomsrett i Norge(både i Grunnloven og Straffeloven)!

SAS og Norwegian kan innføre enhver kjøpsbetingelse som ikke strider mot Grunnlovens, den europeisk menneskerettskonvensjons eller FNs Menneskerettskonvensjons bestemmelser om diskriminering av visse typer, kjønn, kjønnsuttrykk, alder, rase, språk, seksuell legning eller religion. De kan ikke lage begrensninger som tas av disse, men begrensninger de har gjort ut ifra risikovurderinger som følge av mulig smitte av Covid19 innfører kjøpsbetingelser om at vaksinering må dokumenteres ved kjøp og boarding så kan et hvert selskap uansett om det er Norwegian eller Manillusion i Oslo gjøre dette. Det behøver ikke å begrunnes i lov, så lenge det ikke strider mot loven. Dermed kan ikke Regjeringen, Stortinget eller Høyesterett overprøve dette uten at det får konsekvenser for Norge. I tillegg om Norwegian eller SAS gjør det før Stortinget vedtar en lov som sier at de ikke har lov til legge en kjøpsbetingelse på billetter om at man har vaksinepass, så kan ikke den nye loven ha tilbakevirkende kraft - ergo vil de kunne fortsette selv om det er forbudt ved lov - Tilbakevirkende kraft i lov eller forskrift er forbudt i Grunnloven. Så en slik lov vil settes til side av Høyesterett.

Og om de likevel gjør det, så kan de anke til ESA og EØS-domstolen som kan overprøve. Og skulle norske myndigheter ignorerer disse, så ja vel Norwegian og SAS har fremdeles muligheten til å legge ned virksomheten i Norge - og det kan ikke Norge stoppe uansett om vi driter i vinkel(unnskyld uttrykket).

Så der tar du feil, kjøpsbetingelser som ikke er definert i lov allerede kan et selskap innføre. Og om det kommer en lovendring som sier det motsatte - men om man har innført dette når loven trer i kraft - så kan f.eks Norwegian ha krav om vaksinepass ved kjøp av billett selv om loven sier at det ikke er tillatt - men det gjelder bare for de som ønsker å innføre slike betingelser etter at en lov er trått i kraft. 

I det kommunistiske USA, så har man mye flere begrensninger i lovverket enn i Europa som kan slå inn i forhold til kjøpsbetingelser. Husk på at bare den føderale skatteloven er større enn hele den norske lovsamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalt sett en person som ikke er crazy positiv over å ta alle vaksiner, men forstår hensikten. Det jeg er normalt sett skeptisk til er ikke selve vaksine komponenten, men det de tilsetter ellers, slik som eggeptotein (tror jeg) i noen vaksiner er litt merkelig. Forskjell på å spise noe og få det intravenøst. Folk kan være allergiske. Og denne corona typen har ikke vært utprøvd lenge. 
Men utover det vil jeg ta vaksinen når jeg får mulighet, helst etter at de som trenger den mer har fått. De begynner å få mye data med så mange vaksineringer og den virker relativt trygg. Gjør meg ikke noe at man må ha den før man reiser, ulike steder krever vaksiner uansett

Endret av Lilylune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...