Tunique Skrevet 3. februar 2021 #21 Del Skrevet 3. februar 2021 Druid skrev (2 minutter siden): Fordi? Syns det er skummelt hvor lite folk bekymrer seg over sin egen frihet. Jeg er far til 2 gutter og vil ikke at de skal vokse opp i en verden som minner om 1984 boka. Datatilsynet har tidligere vært vakthunden og motvekten til eliten. De var bla skeptisk til corona appen. Nå har vi ikke hørt så mye fra dem, men de har gitt grønt lys til vaksinepass. Dette skuffer meg 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 3. februar 2021 #22 Del Skrevet 3. februar 2021 infectedsopp skrev (8 minutter siden): Litt forskjell på vaksiner som vi har hatt i årevis vs helt ny utviklet en. Skal man ha vaksinepass for covid så bør vi se hvordan virkningene av den er i en del år først Men de fleste klagene her går på praksisen med å forby innreise om en ikke har en gitt vaksine. Denne praksisen har altså eksistert ganske lenge. At en er ikke har tillit til akkurat denne vaksinen er en ting, men praksisen med vaksinekort er altså ikke noe nytt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 3. februar 2021 #23 Del Skrevet 3. februar 2021 (endret) nomore82 skrev (10 minutter siden): Men de fleste klagene her går på praksisen med å forby innreise om en ikke har en gitt vaksine. Denne praksisen har altså eksistert ganske lenge. At en er ikke har tillit til akkurat denne vaksinen er en ting, men praksisen med vaksinekort er altså ikke noe nytt. Jeg tror nok motforestillingene i dette tilfellet er fordi vaksinepass sannsynligvis vil gjelde de aller fleste land på en eller annen måte, siden korona finnes i alle land. Det er for så vidt ikke noe unaturlig med vaksinepass, men har tidligere kun vært gjeldende for et knippe spesifikke land mot spesifikke sykdommer, og som ikke er veldig frekventert av "folk flest". Nå derimot, vil det antakeligvis være nødvendig med vaksinepass for å ta seg en handletur til Strømstad. Når det er sagt, så er det vel kanskje ikke så mye valg dersom man ikke ønsker å fortsette med en i stor grad nedstengt verden i uoverskuelig fremtid. Valgene slik jeg ser det står mellom vaksinasjoner og vaksinepass og fortsatte restriksjoner i laaaaang tid. Endret 3. februar 2021 av Capt. Obvious 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3. februar 2021 #24 Del Skrevet 3. februar 2021 (endret) Tunique skrev (28 minutter siden): Syns det er skummelt hvor lite folk bekymrer seg over sin egen frihet. Jeg er far til 2 gutter og vil ikke at de skal vokse opp i en verden som minner om 1984 boka. Datatilsynet har tidligere vært vakthunden og motvekten til eliten. De var bla skeptisk til corona appen. Nå har vi ikke hørt så mye fra dem, men de har gitt grønt lys til vaksinepass. Dette skuffer meg Jeg forstår ikke logikken. For øyeblikket er reising generelt svært begrenset. Det er omentrent ingen steder du kan reise, uten at du havner i karantene, det er lite rom for å lage til arrangementer, fordi de fleste får ikke lov til å reise, og spesielt viktig påvirker dette bedrifter fordi bedrifter som regel er ansvarlig for sikkerheten til sine ansatte. Så selv om det ikke er 100% stengte grenser, er det i praksis så problematisk at alle er hjemme. Vi kunne tenkt oss på ferie, hotellene i Norge kunne tenkt seg besøkende , verden kunne tenkt seg å åpne litt opp, men ingen kan gjøre dette i denne situasjonen. Og siden det nå er slik at de eneste som har dette handlingsrommet at de ikke smitter andre og ikke er mottagelige for smitte, er de som er vaksinert, Skitt, la folk med vaksine reise. La oss prøve å få verden i gang igjen! Og her er en kontroversiell tanke , la oss kreve av importert arbeidskraft at de er pliktig til å være vaksinert før de kommer? Hæ ! Når vi er så avhengig av inkompetente helsepersonell som ikke kan 2 ting om smittevern beredskap og en haug folk som knapt kan gjøre rede for seg selv, kansje vi skal la norsk næringsliv innfri noen krav tatt i betraktning av at de skal spare penger. NEI, NEI, hvis ikke jeg, som ikke kan/vil/får vaksine , så får ikke DUUUU reise!!! URETTFERDIG. Det er rett ut barnslig. Og så kommer neste bit: Hvorfor godtar DATATILSYNET dette? FY dem!! Først, de har fagkompetansen på dette. Så når de klagde på corona appen, så var det basert på deres fagkompetanse, og når de nå aksepterer vaksinepass, så er DET bygd på fagkompetansen. Kan ett vaksinepass leveres som beskytter persondata? Jupp det er uproblematisk, følgelig kan vi forvente at det er implementert på en slik måte. Jeg har hytte i London, jeg kunne tenkt meg en tur. Når vaksinekapasiteten er der at jeg kan gå på legekontoret å få den satt, vil jeg antagelig gjøre det for å kunne reise på kosetur. Da kunne jeg tenkt meg at ikke den muligheten var blokkert av "Vaksinepass er GAAAALT!" Endret 3. februar 2021 av Druid 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallow Skrevet 3. februar 2021 #25 Del Skrevet 3. februar 2021 Tunique skrev (32 minutter siden): Syns det er skummelt hvor lite folk bekymrer seg over sin egen frihet. Jeg er far til 2 gutter og vil ikke at de skal vokse opp i en verden som minner om 1984 boka. Datatilsynet har tidligere vært vakthunden og motvekten til eliten. De var bla skeptisk til corona appen. Nå har vi ikke hørt så mye fra dem, men de har gitt grønt lys til vaksinepass. Dette skuffer meg Det vil nok også bli mulig å få vaksinepass på papir utstedt av lege, for eksempel for eldre som ikke har smarttelefon. De som bekymrer seg for personvern kan velge denne varianten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3. februar 2021 #26 Del Skrevet 3. februar 2021 (endret) Marshmallow skrev (4 minutter siden): Det vil nok også bli mulig å få vaksinepass på papir utstedt av lege, for eksempel for eldre som ikke har smarttelefon. De som bekymrer seg for personvern kan velge denne varianten. Den enkleste løsningen på dette, er å bruke funksjoner i det elektroniske passet. Det er garantert rom for å få inn ett lite felt knyttet til vaksine der. Jeg tror man vil strekke seg langt for å slippe papir; det feilet ganske spektakulært på testdokumenter. Endret 3. februar 2021 av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheOneLinePuncher Skrevet 3. februar 2021 #27 Del Skrevet 3. februar 2021 infectedsopp skrev (46 minutter siden): Vaksinen hindrer så langt ikke smitte, men alvorlig sykdom og død. Så de som er redde kan ta den for å hindre dette. De andre med et velfungerende immunforsvar kan la kroppen deale med viruset selv. Så hva skal man med vaksinepass? Så om en ikke har tatt vaksinen og skal holde avstand, og heller ikke vil bli smittet. Så kommer det en buss med vaksinerte som fortsatt kan spre smitte, og oppfører seg deretter. Hva gjør den uvaksinerte da? Hvordan kan dette være mulig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 3. februar 2021 #28 Del Skrevet 3. februar 2021 Ukjent. skrev (53 minutter siden): Hva er logikken i at det er bedre at alle har det forferdelig enn at noen har det? De som må skjerme seg, må jo det uansett. Nå drøyer det bare enda lenger ut i tid for dem også. Det argumentet går jo begge veier - og det er det jeg stiller spørsmålstegn ved... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 3. februar 2021 #29 Del Skrevet 3. februar 2021 Selv om myndigheter pålegger folk å ta vaksinen og måtte ha vaksinepass, betyr ikke det at vi er helgardert mot senere smitte. Quote Kriminelle tilbyr falske vaksinepass, falske negative testar og falsk koronavaksine på nett. https://www.nrk.no/urix/sel-falske-vaksinar-og-falske-koronatestar-pa-nett-1.15342497 Quote Koronamutasjoner fra Sør-Afrika og Brasil har endret seg så mye at vaksinene kanskje ikke virker, antyder nye studier. De nye koronavariantene både smitter lettere og kan smitte på nytt. Det bekymrer Folkehelseinstituttet. https://www.nrk.no/norge/koronavaksinen-kan-gi-darlig-beskyttelse-mot-nye-mutasjoner-fra-brasil-og-sor-afrika-1.15339681 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3. februar 2021 #30 Del Skrevet 3. februar 2021 Ichiko skrev (6 minutter siden): Selv om myndigheter pålegger folk å ta vaksinen og måtte ha vaksinepass, betyr ikke det at vi er helgardert mot senere smitte. Sitat Kriminelle tilbyr falske vaksinepass, falske negative testar og falsk koronavaksine på nett. https://www.nrk.no/urix/sel-falske-vaksinar-og-falske-koronatestar-pa-nett-1.15342497 Bare så dette er kjent : Dette problemet er bakgrunnen for nasjonale vaksinepass og løses av det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. februar 2021 #31 Del Skrevet 3. februar 2021 Så vidt jeg husker, måtte jeg ha vaksinasjonspass med bevis for vaksine mot Gulfeber da jeg var på ferie i noen fjerntliggende land for en god del år siden. Ser ikke den helt store forskjellen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
buksa di Skrevet 3. februar 2021 #32 Del Skrevet 3. februar 2021 (endret) Brunello skrev (3 minutter siden): Så vidt jeg husker, måtte jeg ha vaksinasjonspass med bevis for vaksine mot Gulfeber da jeg var på ferie i noen fjerntliggende land for en god del år siden. Ser ikke den helt store forskjellen. Den store forskjelllen er at den vaksinen har eksitrert i flere år, og var utprøvd nøye før den ble godkjent. Det er forskjellen. Det er ikke barnslig at man tenker på sin egen helse. Det er ikke egoistsk å tenke på sin egen helse. Man må ta vare på seg selv før man kan ta vare på andre. Endret 3. februar 2021 av buksa di 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 3. februar 2021 #33 Del Skrevet 3. februar 2021 infectedsopp skrev (1 time siden): Vaksinen hindrer så langt ikke smitte, men alvorlig sykdom og død. Så de som er redde kan ta den for å hindre dette. De andre med et velfungerende immunforsvar kan la kroppen deale med viruset selv. Så hva skal man med vaksinepass? Vepsen skrev (32 minutter siden): Så om en ikke har tatt vaksinen og skal holde avstand, og heller ikke vil bli smittet. Så kommer det en buss med vaksinerte som fortsatt kan spre smitte, og oppfører seg deretter. Hva gjør den uvaksinerte da? Hvordan kan dette være mulig? Nå har det kommet mer data, som underbygger det man hele tiden har antatt at vaksinen også beskytter mot videre smitte. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/41LwPo/nye-tall-fra-israel-vaksine-hindrer-smittespredning 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 3. februar 2021 #34 Del Skrevet 3. februar 2021 ATLAS6 skrev (1 time siden): Barn får nok unntak fra vaksinepass vil jeg tro? Det kommer an på hva enkelte land bestemmer seg for eller ev EU bestemmer skal gjelde for EØS området. Om f.eks Hellas, Spania eller Thailand bestemmer at alle - ingen unntak må ha vaksinepass for å komme inn i landet, så må vi bare godta dette inkludert at det ikke er unntak for barn under 12 år. Om Erna og resten av regjeringen sier at norske barn under 18 år ikke skal vaksineres, og dermed ikke får vaksinepass for Covid19, så hjelper ikke dette om Thailand eller Hellas sier at alle som skal inn i landet må ha vaksinepass. Dette er utenfor enhver nordmanns kontroll. Så når nå Danmark innfører vaksinepass, så kan det godt være at det er unntak for barn under 18 år, men det gjelder kanskje ikke i Spania eller Italia. Og når Preben Aavitsland sier at man ikke vil vaksinere de under 45 år, så må han være påvirket av andre kontrollerte og sterke farmasøytiske stoffer (Keith Richards styrke). Om Erna gir samtykke til idéen til Preben, så taper hun valget i september så det synger. Da skal Høyre slite like mye som KrF, Venstre og MDG for å holde seg over sperregrensa. Dette vet Erna allerede - så selv om en enkelt underordnet lege i FHI sier dette, så er det verken han eller lederne hans i FHI som har det endelige ordet. Og om Erna skulle bestemme dette før sommeren, så vil Stortingets flertall (dvs de andre partiene enn Høyre, Venstre og KrF) overstyre regjeringen. Om hun gjør det etter at Stortinget fratrer og før stortingsvalget så taper hun valget. Men ut ifra tidsplanen til Helsedir/FHI så vil de aller fleste over 18 år være vaksinert innen stortingsvalget. Og hvis en regjering da etter stortingsvalget sier at de resterende ikke skal vaksineres så vil Høyesterett kunne overstyre en regjering med grunnlag av diskriminering, EU-rett, anbefalinger fra WHO og det Europeiske Folkehelse organet. Så hva Preben Aavitsland buser ut med, skal man ikke ta så høytidelig - i siste instans så er det Stortinget og Høyesterett som har det siste ordet. Og det er er valgår til Stortinget, gjør de politiske partiene(som sitter i regjering eller på Stortinget) noe med vaksiner - så vil de tape valget og nasjonalkonservative partier som f.eks Demokratene vinner. Private Selskaper Men så har du også regler som kan settes av private selskap som flyselskap, hoteller, restauranter, togselskap, busselskap og andre som betingelser for sine kunder. Det kan heller ikke Staten overstyre, og om de prøver - vel selskapene kan legge ned virksomheten, eller slutter å fly for alle. F.eks på flere amerikanske flyselskap så er det påbud med munnbind for alle over 2 år. Alle som nekter, blir tatt av flyet og satt på black-list (dvs at de ikke lengre får fly med det enkelte flyselskapet). Det vil si at to-åringen vil nektet å fly med selskapet for resten av livet. Og dette skjer selv om anbefaling fra amerikanske myndigheter sier at det er påbud for alle over 10år, og man kan få bøter om man nekter. Og det kan også flyselskap i Europa også innføre både for munnbind, og for vaksinepass. Uten vaksinepass så kommer du ikke inn på flyet. Og det kan fort gjelde for innenriks flytrafikk også. Og det er ikke en skit Erna kan gjøre med betingelser flyselskap setter for sine kunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 3. februar 2021 #35 Del Skrevet 3. februar 2021 infectedsopp skrev (1 time siden): Vaksinen hindrer så langt ikke smitte, men alvorlig sykdom og død. Så de som er redde kan ta den for å hindre dette. De andre med et velfungerende immunforsvar kan la kroppen deale med viruset selv. Så hva skal man med vaksinepass? det mest sannsynlige er at vaksine hindrer smitte, og nå begynner det å komme resultater som bekrefter det: https://www.dagbladet.no/nyheter/lovende-resultater-for-smittsomhet/73362366 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 3. februar 2021 #36 Del Skrevet 3. februar 2021 19 minutter siden, Druid said: Bare så dette er kjent : Dette problemet er bakgrunnen for nasjonale vaksinepass og løses av det. Det minker risikoen ja, men tyveri av andre pass er forlengst et problem og det er vel knapt den ting som det ikke kan lages falske kopier av. Så lenge det er noe å tjene penger på, er det folk som vil utnytte det. Det er lurt å være oppmerksom på dette. Men det jeg finner langt mer bekymringsverdig er muligheten for mutasjoner som vaksinen ikke virker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 3. februar 2021 #37 Del Skrevet 3. februar 2021 Ukjent. skrev (1 time siden): De vil ikke vaksinere folk under 45 år, men man skal ikke få bevege seg om man ikke er vaksinert. Altså.., HVA er planen egentlig? Dette blir bare mer og mer absurd. Vil ikke vaksinere folk under 45 år? Du lager dine egne sannheter. De har sagt at de vil avvente å anbefale vaksine til de under 45 år, til de vet mer om vaksinen også beskytter mot videre smitte, De har også sagt at anbefaling trolig kommer, og nå som nyere data tilsier at vaksinen også beskytter mot videre smitte, kommer nok anbefalingen om at denne gruppen bør vaksinere seg ganske snart. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilylune Skrevet 3. februar 2021 #38 Del Skrevet 3. februar 2021 (endret) Synes det er greit som et første skritt å gradvis åpne samfunnet igjen. Og flere vil vel ta den også når vaksinepasset gir slike goder Men jeg er kun enig i det som et første skritt. Etterhvert når et stort flertall er vaksinert så burde andre kunne reise også Endret 3. februar 2021 av Lilylune 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 3. februar 2021 #39 Del Skrevet 3. februar 2021 Lana01 skrev (Akkurat nå): Vil ikke vaksinere folk under 45 år? Du lager dine egne sannheter. De har sagt at de vil avvente å anbefale vaksine til de under 45 år, til de vet mer om vaksinen også beskytter mot videre smitte, De har også sagt at anbefaling trolig kommer, og nå som nyere data tilsier at vaksinen også beskytter mot videre smitte, kommer nok anbefalingen om at denne gruppen bør vaksinere seg ganske snart. Hvorfor går de ut med slik informasjon før de vet hva de skal gjøre? Vaksinen er ikke tilgjengelig for de under 45 år pr idag uansett, så dette sår bare tvil og usikkerhet. Man vet at viruset er ufarlig for 99,99% av de under 45 år. Hvorfor skal man tvinges til å ta en vaksine for å få rett til å reise? En vaksine som man i tillegg ikke vet senvirkninger av. Det er fullstendig absurd. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 3. februar 2021 #40 Del Skrevet 3. februar 2021 Ukjent. skrev (Akkurat nå): Hvorfor går de ut med slik informasjon før de vet hva de skal gjøre? Vaksinen er ikke tilgjengelig for de under 45 år pr idag uansett, så dette sår bare tvil og usikkerhet. Man vet at viruset er ufarlig for 99,99% av de under 45 år. Hvorfor skal man tvinges til å ta en vaksine for å få rett til å reise? En vaksine som man i tillegg ikke vet senvirkninger av. Det er fullstendig absurd. Det kommer etterhvert. . Uten vaksine kan ingen reise. Det er takket være de som ønsker å være med på dugnaden, og som lar seg vaksinere at vi kan begynne å reise igjen, Ikke noe urimelig med det, Man bør ta vaksinen for å være med på dugnaden, hvis ikke kan man heller ikke forvente at man skal få reise på lik linje ,med de som har tatt ansvar og gjort det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg