Gå til innhold

Borderline eller bipolar?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med tanke på symptomene dine og hukommelsesproblematikken tenker jeg du egentlig burde utredes mer i retning av dissosiative lidelser og ikke personlighetsproblematikk. 

Anonymkode: 218b8...dc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 18.05):

Ts her bare men tror jeg kan svare på den. Terapeut betyr bare behandler. 

Psykiater = lege med spesialisering i psykiatri. Tenderer til å være mer fan av og tro mer på kjemi og medisiner enn gruppen nedenfor. Kan skrive ut medisiner og stille diagnoser. 

Psylologspesialist = psykolog med tilleggutdannelse. Kan stille diagnoser men er ofte ikke fan av det 😛 De har mer tro på at man kan tenke seg ut av et problem enn gruppen drug-fanatics ovenfor. Så det gjør dem sikker ingenting at de ikke kan skrive ut resepter. 

Psykologer som ikke er spesialister kan være terapeut/behandler men usikker på om de kan stille diagnose på egenhånd. 

Vernepleiere= sykepleiere med videreutdanning innefor psykisk helse. Kan ikke stille diagnoser og ikke skrive ut medisiner. 

Terapeut er ikke en beskyttet tittel, alle som er med på behandlingen av en pasient kan kalles terapeuter i en eller annen form. 

Anonymkode: f4f0b...e62

Vernepleier er en annen utdanning enn sykepleier. De er begge tre-årig bachelor og begge to kan ta den samme videreutdanningen innenfor psykisk helsevern. Ut over det er det riktig som du skriver. 

• Liker 3
Skrevet

Se denne!!

Hjalp meg veldig ..

Anonymkode: 8fccd...66b

• Liker 1
Skrevet

Både jeg og kjæresten har bipolar type 2, men han er slik som du og det er rapid cycling. Evt blandet episode, det kan være veldig farlig siden man blir veldig impulsiv og svinger så fort at det er lett å ta livet sitt - selv uten å mene det. Synes ikke det høres ut som borderline, da har man som regel mye selvskading, selvmordsforsøk og svært ustabile mellommenneskelige forhold. Samt en overveldende indre tomhet.

Anonymkode: e260f...1a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Se denne!!

Hjalp meg veldig ..

Anonymkode: 8fccd...66b

Hm. Noe av dette jeg kjenner meg igjen i. F.eks usikker identitet, tomhet, raske hunørsvingninger... Men kun i vanskelige perioder, når jeg uansett er i en heller deprimert eller "mikset periode". I perioder med mer energi har jeg intense relasjoner som gjerne krasjer eller strander når jeg blir deprimert og mer isolert. Aldri er jeg redd for å bli forlatt. Takk for en informativ video. 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Både jeg og kjæresten har bipolar type 2, men han er slik som du og det er rapid cycling. Evt blandet episode, det kan være veldig farlig siden man blir veldig impulsiv og svinger så fort at det er lett å ta livet sitt - selv uten å mene det. Synes ikke det høres ut som borderline, da har man som regel mye selvskading, selvmordsforsøk og svært ustabile mellommenneskelige forhold. Samt en overveldende indre tomhet.

Anonymkode: e260f...1a6

Kjenner meg og mest igjen i bipolar og det er interessant å høre at din kjæreste også skifter så raskt. Har den samme problematikken du beskriver her, i det jeg tenker på som blandet episode. Takk for at du delte. 

Jeg tenker begge diagnoser nå eller "bare" bipolar, siden borderline symptomer er mer knyttet opp til hvilke lengre perioder jeg har... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hm. Noe av dette jeg kjenner meg igjen i. F.eks usikker identitet, tomhet, raske hunørsvingninger... Men kun i vanskelige perioder, når jeg uansett er i en heller deprimert eller "mikset periode". I perioder med mer energi har jeg intense relasjoner som gjerne krasjer eller strander når jeg blir deprimert og mer isolert. Aldri er jeg redd for å bli forlatt. Takk for en informativ video. 

Kjenner meg og mest igjen i bipolar og det er interessant å høre at din kjæreste også skifter så raskt. Har den samme problematikken du beskriver her, i det jeg tenker på som blandet episode. Takk for at du delte. 

Jeg tenker begge diagnoser nå eller "bare" bipolar, siden borderline symptomer er mer knyttet opp til hvilke lengre perioder jeg har... 

Mine symptomer på borderline er også kun tydelig når jeg har dårlige perioder. Det er den "typiske" borderline-pasienten, men så er det også mulig å ha litt atypisk symptomtrykk. 

Men som jeg har sagt så tror jeg også at jeg har begge deler. Har hatt diagnosen bipolar før den ble endret til borderline, og det tror jeg ikke var riktig gjort. 

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt for noen med borderline😊

Anonymkode: cbc5d...e95

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt normalt for noen med borderline😊

Mente bipolar😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 22.25):

Mente bipolar😂

Hva da, da De? 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva da, da De? 😄

sa*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...