AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Jeg har en bipolar 2 diagnose som ikke er så gammel. Har kjent på svingninger hele livet men aldri hatt det annerledes, så tok lang tid og en real smell til før jeg ble utredet. Før diagnosen ble satt sto borderline som differentialdiagnose eller også som tentativ. Jeg lurer på om jeg har bpd og ikke bipolar, eller om jeg har begge deler - eller ingen av delene. Vet at Ingen her kan svare på det men ser etter folk med lignende erfaringer... Grunnen til at jeg blir usikker er at jeg ikke lenger bare opplever endringer i energi, humør etc over måneder og uker om gangen, men gjerne kan svinge kraftig i løpet av en dag også. Er ikke det heller borderline?? Husker jeg kunne endre litt stemning ila dagen tidligere også, men ikke fra å vurdere selvmordstanker, ikke stå opp, ikke spise, ikke gå på jobb hele dagen, for så om kvelden plutselig føle meg helt fantastisk og klar for å ta opp en ny hobby og ringe 2-3 venner og prate i evigheter. Tidligere var slike endringer over lenger tid... Og det var mye mer nøytralt i mellom... Nå føles det som en evig blandingstilstand, hvor jeg vet jeg er depressiv i bunn men plutselig blir veldig rastløs og plutselig blir gira i noen timer eller en dag her og der... Noen ganger blir jeg glad og rastløs, andre ganger destruktiv og rastløs. Fører til selvskading og farlige situasjoner jeg bare rister på hodet av en dag eller to senere... Har ikke søvnmønster lenger: tidvis insomni - tidvis hypersomi, har ingen matlyst hele dagen og blir sulten om kvelden - akkurat nå må jeg kaste opp igjen også (var sånn forrige gang jeg var sånn ambivalent også) - har egentlig ingen spiseforstyrrelse, jeg har tanker om sm hver dag og tenker noen ganger på å kjøre ut av veibanen hvis jeg orket dra på jobb. Noen timer senere aaaaaner jeg ikke hva jeg tenkte og kan nesten ikke vente på å leve resten av livet etc. Og jeg kødder ikke: noen ganger står jeg opp midt på natten fordi jeg er så oppspilt at jeg nesten ikke får sove og danser rundt i 2 timer 🤐 Endringene gjør til og med at jeg skifter mening om ting... Altså det nytter ikke å planlegge ting, for dagen etter tenker jeg helt motsatt, er deprimert og urørelig i senga, eller jeg er plutselig sterkt imot noe jeg var for et par dager i forveien.... Jeg har problemer med hukommelsen også, veldig distré og surrete... Anonymkode: f4f0b...e62
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Be om ny utredning angående borderline ( jeg regner med du har sjekket hvilke hovedpunkter som må være oppfylt for å få den diagnosen?). Ofte får man feil diagnose og da må det rettes opp i. Jeg fikk f.eks en borderlinediagnose for noen få år siden og gikk årevis i terapi som gjorde meg sykere siden det viste seg å være feil diagnose. Ble så utredet for høytfungerende asperger og fikk denne i stedet, og har nå fått det mye bedre Anonymkode: 8e251...ec6
Purple_Pixiedust Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 Man kan ha begge deler. Det er også noe som heter bipolar rapid cycling og blandet episode. Jeg har borderline, men svinger overhodet ikke så fort som du beskriver. Jeg tror det er meget sannsynlig at jeg har bipolar i tillegg. Jeg har et par runder i året med oppspilthet som varer rundt ti dager. Så har jeg tilbakevendende depresjoner. Jeg har aldri høy selvtillit da, og svinger aldri fra dag til dag. Men jeg oppfyller kriterier til både bipolar og borderline. Dessverre ser behandler omtrent alt i lys av borderline og tilbakevendende depressiv lidelse. Kommer ingen vei der. Hun er ellers en veldig flott behandler. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Be om ny utredning angående borderline ( jeg regner med du har sjekket hvilke hovedpunkter som må være oppfylt for å få den diagnosen?). Ofte får man feil diagnose og da må det rettes opp i. Jeg fikk f.eks en borderlinediagnose for noen få år siden og gikk årevis i terapi som gjorde meg sykere siden det viste seg å være feil diagnose. Ble så utredet for høytfungerende asperger og fikk denne i stedet, og har nå fått det mye bedre Anonymkode: 8e251...ec6 Takk for tips. Jeg oppfyller punkter på bipolar, men synes det er rart og slitsomt med så raske svingninger. Derfor tenkte jeg på borderline. Trodde det var mer vanlig. Jeg oppfyller på en måte kriterier på borderline når jeg er langt nede, men ikke når jeg er oppe, hvis du skjønner. Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Man kan ha begge deler. Det er også noe som heter bipolar rapid cycling og blandet episode. Jeg har borderline, men svinger overhodet ikke så fort som du beskriver. Jeg tror det er meget sannsynlig at jeg har bipolar i tillegg. Jeg har et par runder i året med oppspilthet som varer rundt ti dager. Så har jeg tilbakevendende depresjoner. Jeg har aldri høy selvtillit da, og svinger aldri fra dag til dag. Men jeg oppfyller kriterier til både bipolar og borderline. Dessverre ser behandler omtrent alt i lys av borderline og tilbakevendende depressiv lidelse. Kommer ingen vei der. Hun er ellers en veldig flott behandler. Hei. Ja, jeg har hørt om rapid cycling, men trodde fortsatt ikke det kunne skje på dagen... Tidligere, før den lange sykdomsperioden jeg hadde, eller hva jeg skal kalle det, så var jeg klar over at jeg skiftet humør og energi i perioder, men ikke med så heftig utslag og ikke så ofte.... Var mer at jeg kunne huske å ha vært ganske glad og energisk sånn 1 eller 2 ganger for noen uker eller dager det siste året. Og at jeg kunne føle meg deprimert over noen måneder på høsten, men allikevel gå på jobb - bare at livet var kjipt, jeg var sliten og helst ganske usosial og ikke stelt som ellers. Det var visst light versjonen det der.. Ser du skriver at du ikke får høy selvtillit. Da får jeg ikke inntrykk av at du var høy, men kan være annerledes hos deg. Kanskje litt der forskjellen ligger, for når man er hypoman tenker man at man har en genial plan på livet, har masse kreativt eller aktivt å gjøre, nesten ikke tid til å sove og fornøyd med seg selv. Jeg kan feks blir mer aktiv seksuell enn det jeg pleier.. Husker jeg plutselig begynte å flørte "subtilt" med sjefen *dauer* som er gift, har barn (det var/har jeg). Med mer... Håper du også får mer svar purple. Ved at du ikke har diagnosen bipolar kan du i det minste få ap når du er deprimert. Det får ikke jeg nå - foreløpig. Anonymkode: f4f0b...e62
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Kan man ikke ha samme symptomer når man har PTSD? Anonymkode: d624e...d82 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Har bipolar type 2, og har også perioder med så raske svingninger som det du beskriver, og det kan føles som en lang blandet episode. Mulig det er en lang blandet episode eller en form for rapid cycling. Borderline oppstår ikke plutselig i voksen alder, man må vel ha hatt den type svingninger siden tenårene for å få den diagnosen. Anonymkode: 2bf26...92c
Romilo Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 (endret) - Endret 17. februar 2021 av Romilo
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man ikke ha samme symptomer når man har PTSD? Anonymkode: d624e...d82 Det vet ikke jeg noe om men det vet kanskje du? Aldri satt meg inn i PTSD. Det er generelt så mange kriterier og beskrivelser på forskjellige lidelser å kjenne seg igjen rundt forbi at jeg til slutt tenker at å i det hele tatt blir litt sånn surrete. Noen som har noe har visst ofte mer, så kunne bare brukt ISSUES som stempel 😵 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har bipolar type 2, og har også perioder med så raske svingninger som det du beskriver, og det kan føles som en lang blandet episode. Mulig det er en lang blandet episode eller en form for rapid cycling. Borderline oppstår ikke plutselig i voksen alder, man må vel ha hatt den type svingninger siden tenårene for å få den diagnosen. Anonymkode: 2bf26...92c Ok. Så du kjenner deg igjen i det. Tenker også egentlig at dette er en blandet episode, nesten etter boka men når jeg forsiktig har prøvd å forklare til fastlegen (i denne runden) så ble han ikke så klok på det, eller ikke psykiateren (i forrige runde) klarte fastslå det, men var det jeg tenkte selv. Mange av kjennetegnene på borderline er fremtredende hos meg i (antatt) blandet episode. Men det er nok heller del av den tilstanden, fremfor borderline da... Selv om det ikke er noen fasit er det en viss verdi i at du, en annen med samme problemstilling, beskriver noe ganske likt. Romilo skrev (55 minutter siden): Fikk først bipolar som diagnose, men den ble senere endret til BPD, nettopp på grunn av det du beskriver her. Svinginger ble hyppigere. Så du tror ikke du kan ha begge deler? Jeg "ville ikke ha" bpd diagnosen i tillegg til eller istedenfor bipolar, pga stigmatisering. Vet ikke hvorvidt det faktisk ble utredet for i samme forløp, eller ei. Har de med bpd også hypomani? Anonymkode: f4f0b...e62
Purple_Pixiedust Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips. Jeg oppfyller punkter på bipolar, men synes det er rart og slitsomt med så raske svingninger. Derfor tenkte jeg på borderline. Trodde det var mer vanlig. Jeg oppfyller på en måte kriterier på borderline når jeg er langt nede, men ikke når jeg er oppe, hvis du skjønner. Hei. Ja, jeg har hørt om rapid cycling, men trodde fortsatt ikke det kunne skje på dagen... Tidligere, før den lange sykdomsperioden jeg hadde, eller hva jeg skal kalle det, så var jeg klar over at jeg skiftet humør og energi i perioder, men ikke med så heftig utslag og ikke så ofte.... Var mer at jeg kunne huske å ha vært ganske glad og energisk sånn 1 eller 2 ganger for noen uker eller dager det siste året. Og at jeg kunne føle meg deprimert over noen måneder på høsten, men allikevel gå på jobb - bare at livet var kjipt, jeg var sliten og helst ganske usosial og ikke stelt som ellers. Det var visst light versjonen det der.. Ser du skriver at du ikke får høy selvtillit. Da får jeg ikke inntrykk av at du var høy, men kan være annerledes hos deg. Kanskje litt der forskjellen ligger, for når man er hypoman tenker man at man har en genial plan på livet, har masse kreativt eller aktivt å gjøre, nesten ikke tid til å sove og fornøyd med seg selv. Jeg kan feks blir mer aktiv seksuell enn det jeg pleier.. Husker jeg plutselig begynte å flørte "subtilt" med sjefen *dauer* som er gift, har barn (det var/har jeg). Med mer... Håper du også får mer svar purple. Ved at du ikke har diagnosen bipolar kan du i det minste få ap når du er deprimert. Det får ikke jeg nå - foreløpig. Anonymkode: f4f0b...e62 Jeg har ikke veksling i selvtillit som borderline-pasient heller. Noe som er svært typisk. Men når jeg har hatt oppstemte perioder så har ikke min dårlige selvtillit vært tilstede. Men ikke så høy at jeg vil kalle det høy selvtillit. Uansett så har utredning vist at jeg har hatt hypomani. Men min behandler mener det er atypiske svigninger pga borderline. En tidligere behandler tenkte jeg var bipolar. Nåværende behandler sier hun ikke kan si sikkert at jeg ikke har det, men mener borderline passer best. Takk for det. Jeg har prøvd en drøss med medisiner uten effekt. Plagene mine er kroniske. Har regelmessige opphold på akuttpost for stabilisering, og det er det eneste som hjelper slik at jeg klarer meg. Men skal i spesialistbehandling til sommeren. Uansett. Man kan jo ha begge deler. Eventuelt så har du en blandet episode. Da kan man veksle masse. 1
Purple_Pixiedust Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har bipolar type 2, og har også perioder med så raske svingninger som det du beskriver, og det kan føles som en lang blandet episode. Mulig det er en lang blandet episode eller en form for rapid cycling. Borderline oppstår ikke plutselig i voksen alder, man må vel ha hatt den type svingninger siden tenårene for å få den diagnosen. Anonymkode: 2bf26...92c Det hadde ikke jeg. Var først da jeg ble 25 at jeg fikk diagnosen borderline. Det er mye som er typisk for både borderline og bipolar, men så er det også de som har atypiske symptomer. De som kjente meg godt kunne kanskje se enkelte tegn på borderline da jeg var yngre, men jeg ble ikke reellt rammet før jeg var 25. Forutsatt at det er kun borderline og ikke bipolar.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 Ts her. Tenkte fortsette i en av mine allerede opprettede tråder, istedenfor å lage nok en sytetråd... Jeg gikk til en ny behandler svært nylig. Visste ikke hva jeg egentlig skulle der. Det gjelder visst videre/endelig utredning har jeg skjønt nå. Min diagnose (bp2) er virkelig ikke sikker allikevel - som jeg mistenkte... Får se hva som kommer ut av det. Tipper på borderline, som var hovedteorien til den første behandleren jeg hadde... Skulle jeg velge ville jeg foretrukket bp2 allikevel - men vil jo ha fakta på bordet og ikke synsing... Diagnoser er en ting. Det andre er at jeg tilbringer mesteparten av tiden min på å sløse bort livet mens jeg ligger i sengen og ikke helt riktig klarer å se vitsen med å stå opp. Når kjæresten er på besøk går det noen ganger bedre men har ikke orket å se han så mye i det siste. Er ikke bra selskap jeg nå. Som regel er jeg gira, urolig og "virker glad" når han er her. I går fikk jeg en vanvittig optimisme igjen på kvelden, og kunne nesten ikke vente til jeg skulle være alene i dag. Hvilken avventende oppgave skal jeg fikse først?? Hvilken hobby skal jeg bruke resten av dagen på??? Det er mange uker siden jeg gjorde noe jeg har glede av selv, så ble så lettet over å kjenne lyst til det igjen. Tenkte også den gamle berømte tanken om å glemme alt som har med psykisk sykdom (for noe vas uansett, ikke sant?) og bare jobbe 100% fra mandag (istedenfor 20) - bare la det gå seg til 😎 HVOR er den lettelsen og pågangen i dag? Klokka er 17 om ettermiddagen og er fortsatt usikker på om jeg skal stå opp... Jeg leter etter en kickstart. Hva kan det være??? Den trenger jeg før jeg fra i morgen skal være mamma igjen for en uke... Anonymkode: f4f0b...e62
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Skrevet 6. februar 2021 skal du utredes for borderline nå da? Anonymkode: 8e251...ec6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #13 Skrevet 6. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 17.17): Kan psykolog stille diagnosen eller må det være terapeut? Anonymkode: d624e...d82 Endret 8. februar 2021 av Matas Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #14 Skrevet 6. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 17.14): skal du utredes for borderline nå da? Anonymkode: 8e251...ec6 Jeg vet ikke. Det var det inntrykket jeg fikk. Var der egentlig, sett fra mitt ståsted, fordi jeg var deperat etter noe som kan få meg ut av den mentale tilstanden jeg har nå. Ville prøve antidepressiva, egentlig "hva som helst" men nå skal vi visst starte med "å bli kjent" på ukentlig basis. Det tolker jeg som utredning, ettersom det med uklar diagnose kom frem i nesten samme åndedrag. Jeg må ta meg sammen for å ikke bare avvise hele greia og huske på at jeg går dit videre av egen interesse og i barnas. Hun som sitter der prøver bare å gjøre jobben sin... AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 17.17): Jo, takk du. Rart at det er SÅ vanskelig allikevel - flere har prøvd før... Og jeg er som en åpen bok. Psykisk sykdom er som et fremmedlegeme som har tatt kontroll - vil bare ha det gamle livet mitt tilbake. Anonymkode: f4f0b...e62 Endret 8. februar 2021 av Matas Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #15 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan psykolog stille diagnosen eller må det være terapeut? Anonymkode: d624e...d82 Ts her bare men tror jeg kan svare på den. Terapeut betyr bare behandler. Psykiater = lege med spesialisering i psykiatri. Tenderer til å være mer fan av og tro mer på kjemi og medisiner enn gruppen nedenfor. Kan skrive ut medisiner og stille diagnoser. Psylologspesialist = psykolog med tilleggutdannelse. Kan stille diagnoser men er ofte ikke fan av det 😛 De har mer tro på at man kan tenke seg ut av et problem enn gruppen drug-fanatics ovenfor. Så det gjør dem sikker ingenting at de ikke kan skrive ut resepter. Psykologer som ikke er spesialister kan være terapeut/behandler men usikker på om de kan stille diagnose på egenhånd. Vernepleiere= sykepleiere med videreutdanning innefor psykisk helse. Kan ikke stille diagnoser og ikke skrive ut medisiner. Terapeut er ikke en beskyttet tittel, alle som er med på behandlingen av en pasient kan kalles terapeuter i en eller annen form. Anonymkode: f4f0b...e62
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #16 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her bare men tror jeg kan svare på den. Terapeut betyr bare behandler. Psykiater = lege med spesialisering i psykiatri. Tenderer til å være mer fan av og tro mer på kjemi og medisiner enn gruppen nedenfor. Kan skrive ut medisiner og stille diagnoser. Psylologspesialist = psykolog med tilleggutdannelse. Kan stille diagnoser men er ofte ikke fan av det 😛 De har mer tro på at man kan tenke seg ut av et problem enn gruppen drug-fanatics ovenfor. Så det gjør dem sikker ingenting at de ikke kan skrive ut resepter. Psykologer som ikke er spesialister kan være terapeut/behandler men usikker på om de kan stille diagnose på egenhånd. Vernepleiere= sykepleiere med videreutdanning innefor psykisk helse. Kan ikke stille diagnoser og ikke skrive ut medisiner. Terapeut er ikke en beskyttet tittel, alle som er med på behandlingen av en pasient kan kalles terapeuter i en eller annen form. Anonymkode: f4f0b...e62 Oh yes, derfor er jeg ikke glad i psykiatere. Medisinering er ingen bra løsning, synes jeg. Man bør prøve andre metoder først om det er mulig. Hvem fikk du diagnosen din fra? Psykologspesialist? Anonymkode: d624e...d82
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #17 Skrevet 6. februar 2021 Tips: Vis behandleren din alle (relevante) innlegge du har skrevet. Her er du ærlig, men er ofte vanskelig å være det face to face og mange på seg en «mer oppegående» maske. Anonymkode: 2575a...13e 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #18 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oh yes, derfor er jeg ikke glad i psykiatere. Medisinering er ingen bra løsning, synes jeg. Man bør prøve andre metoder først om det er mulig. Hvem fikk du diagnosen din fra? Psykologspesialist? Anonymkode: d624e...d82 Du mener vel hvem jeg da altså IKKE fikk diagnosen fra 😛 Var snakk om tre forskjellige psykiatere og senere en psykologspesialist. Sistnevnte hadde ikke det formålet heller da, men de andre hadde. Vinglepettere. Jeg kan like medisin jeg velger selv eller som er faglig begrunnet. Anonymkode: f4f0b...e62
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #19 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tips: Vis behandleren din alle (relevante) innlegge du har skrevet. Her er du ærlig, men er ofte vanskelig å være det face to face og mange på seg en «mer oppegående» maske. Anonymkode: 2575a...13e Jeg har vurdert det. Takk. Men så vil jeg helst ikke tvangsinnlegges heller da 😛 (litt spøk) Anonymkode: f4f0b...e62
Matas Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 Tråden er ryddet for signering som helsepersonell. - Matas, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå