Gå til innhold

Hjelp, tips til å forenkle husarbeid.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor rent skal man ha det hver dag for å ha det "rent"? Er det virkelig meningen at man skal ha det visningsklart og fullstendig støvfritt, militærryddig og alt på stell til en hver tid...ellers har man det rotete og fælt? Dette høres litt psykisk hangup ut for meg og da er det noe som må tas tak i. Kanskje er ikke mannen så på jordet når han syns det er helt greit der, ts?

Jeg liker meg best i omgivelser som viser at her bor det helt vanlige, avslappede mennesker. Føler meg ikke hjemme i ocd-hjem. 

Anonymkode: a3270...820

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror støvet kommer i hovedsak av at vi har brukt mye peisen. 

Også er det så lett å sammenligne seg med andre, eller meg selv for et år siden. 

Anonymkode: c34eb...ecd

Idag varsler ein som regel at ein kjem på besøk, og då tek folk ein rask shining, og slik sett ikkje representativt for korleis den personen egentleg har det i heimen. Trur sjølv flittige støvvaskarar gjer ein ekstra runde når ein veit det kjem besøk. Og slabbedaskar tek  som regel «det værste», og viser dermed også ei betre utgåve av heimen sin. Ein treng ikkje å ha det «besøksreint» til ei kvar tid. Dog dei værste «slabbedaskane» burde kanskje det, men då er det ikkje fjerne litt støv på listverket som må til vil eg tru...

Anonymkode: 8fe66...782

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kan vaske og tørke støv for deg hehe, trenger å holde meg i form så hadde vært supert. Her i hjemmet rydder jeg og gjør litt hver dag. Men støv er jo uansett ikke til å unngå. Men søndagstur om du bor i Vestfold området kan jeg hjelpe 🙂

Anonymkode: 68e5f...922

Snill du, men jeg er i en annen landsdel. 

Tok en runde med løvblåser.... Og det var sjokkerende hva som dukket opp. Nå blir det litt støvsuging av hybelkaniner, og så får jeg ta støvet når det la der. 

Skal se om jeg kan ta bort litt nips, men vet mannen min benytter en hver ledig flekk. Det er nesten bedre å ha en potteplante enn en verktøykasse... 

Vi har tatt personlighetstest på rot. Han er en som liker å ha alt framme og jeg liker å ha ting skjult. Det er ikke akkurat noe man tenker over når man blir sammen når man er ungdom... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor rent skal man ha det hver dag for å ha det "rent"? Er det virkelig meningen at man skal ha det visningsklart og fullstendig støvfritt, militærryddig og alt på stell til en hver tid...ellers har man det rotete og fælt? Dette høres litt psykisk hangup ut for meg og da er det noe som må tas tak i. Kanskje er ikke mannen så på jordet når han syns det er helt greit der, ts?

Jeg liker meg best i omgivelser som viser at her bor det helt vanlige, avslappede mennesker. Føler meg ikke hjemme i ocd-hjem. 

Anonymkode: a3270...820

Hmmm, jeg har ikke helt funnet trivselsgrensen. Jeg vil ha det renere enn jeg har det nå. Samtidig vet jeg at jeg ikke er så veldig langt unna. Jeg trenger dypvasken. Men med flere enn meg i hus blir det som å måke mens snøen faller. Det er alltid noen som springer inn med sko, tisser utenfor, tar på knotter med syltetøy eller is på fingrene. Når man er så mye hjemme så ser jo man når gulv til tak speil må vaskes for fingeravtrykk, men det føles uoverkommelig. Så jeg tror nok ikke vi går under støv på hjernen, heller støv i krokene. Også er det vanskelig å slappe av når man har ting man skulle ha gjort. 

Skrevet

Det er lettere å holde rent, enn å gjøre rent.

Så derfor unner jeg meg selv å leie vaskehjelp til storrengjøring 1-2 ganger i året.

Da klarer jeg stort sett å holde ting på levelig nivå her.

Tørrmopp på gulvene, er lettere enn støvsuger. I rom og kroker der robotstøvsugeren ikke kommer til.

Har våtservietter/vaskeservietter liggende framme på badet, kjøkkenbenken. Da er det lett å tørke over.

Gjør noe mens jeg venter - altså gjør det til vane å tørke over vasken mens jeg pusser tenner. Tørke kjøleskap/benk mens jeg venter på vannkokeren.

5 minutt økter! Eller 2 minutt om så er, når dagen er skikkelig møkk. Stor omvending å ikke ha helse til å gjøre alt som trengs i samme slengen. Men litt her og litt der, det hjelper faktisk mer enn du skulle tro :) 

Gi ansvar til andre i husstanden for enkeltoppgaver som er særlig tungt for deg. F.eks setter jeg inn i oppvaskmaskin, men det er for tungt for kroppen å løfte alt inn i skapene. Samme med klesvask, jeg har krakk på badet og sorterer ut klær og setter på maskina. Men noen andre har ansvaret for å henge opp tungt vått tøy, brette og legge i skap.

Bli enig med mannen om at enkelte områder er hans, hvor han kan ha sine ting fremme. F.eks hjørnebordet på stua, eller noe. Ha en kurv eller kiste med lokk hvor hans ting blir dumpa ellers.

Det hjelper veldig å minimere antall ting en har framme. Elsker potteplanter og dill selv. Men da blir jobben med å tørke støv i vinduskarmer for mye for meg. Maks en plante i hvert vindu nå, så fikser jeg det selv med mikrofiberklut.

Anonymkode: 91509...fc4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er lettere å holde rent, enn å gjøre rent.

Så derfor unner jeg meg selv å leie vaskehjelp til storrengjøring 1-2 ganger i året.

Da klarer jeg stort sett å holde ting på levelig nivå her.

Tørrmopp på gulvene, er lettere enn støvsuger. I rom og kroker der robotstøvsugeren ikke kommer til.

Har våtservietter/vaskeservietter liggende framme på badet, kjøkkenbenken. Da er det lett å tørke over.

Gjør noe mens jeg venter - altså gjør det til vane å tørke over vasken mens jeg pusser tenner. Tørke kjøleskap/benk mens jeg venter på vannkokeren.

5 minutt økter! Eller 2 minutt om så er, når dagen er skikkelig møkk. Stor omvending å ikke ha helse til å gjøre alt som trengs i samme slengen. Men litt her og litt der, det hjelper faktisk mer enn du skulle tro :) 

Gi ansvar til andre i husstanden for enkeltoppgaver som er særlig tungt for deg. F.eks setter jeg inn i oppvaskmaskin, men det er for tungt for kroppen å løfte alt inn i skapene. Samme med klesvask, jeg har krakk på badet og sorterer ut klær og setter på maskina. Men noen andre har ansvaret for å henge opp tungt vått tøy, brette og legge i skap.

Bli enig med mannen om at enkelte områder er hans, hvor han kan ha sine ting fremme. F.eks hjørnebordet på stua, eller noe. Ha en kurv eller kiste med lokk hvor hans ting blir dumpa ellers.

Det hjelper veldig å minimere antall ting en har framme. Elsker potteplanter og dill selv. Men da blir jobben med å tørke støv i vinduskarmer for mye for meg. Maks en plante i hvert vindu nå, så fikser jeg det selv med mikrofiberklut.

Anonymkode: 91509...fc4

Takk for mange gode tips. 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det er noe for deg, men jeg synes appen Tody er motiverende. Bare ikke gjør det altfor detaljert. Der kan man legge inn områder og oppgaver og velgeen ca. frekvens på hvor ofte det bør gjøres.

Anonymkode: 4fce8...52c

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg spør om hjelp, kan jeg også dele noen ting som hjelper meg i hverdagen. Kanskje noen sliter med det samme, eller lider under tidsklemma. 

Jeg bruker støvkost i trappen i stedet for støvsuger. Den er mye lettere å ta fram og da blir det mindre ork å få gjort. Jeg bruker mye slowcooker og airfryer når jeg lager mat. Jeg bruker også stavmikser med tilbehør til det meste av hakking, og det blir brukt mye mer grønnsaker slik. Jeg skreller ikke poteter, det er bortkastet arbeid for meg og næringen bevares bedre. I dusjen bruker jeg eddik/Zalo/vann blanding og lar det være på en time før det skylles av. Dette gjør jeg en gang i uken og da blir den ikke skitten. Vaskepulver (til oppvaskmaskin) i do er fantastisk. Vi har nesten ingenting på gulvet slik roboten kan gjøre en bedre jobb. Ullklær trenger ikke å vaskes like ofte som annet tøy, så jeg velge ofte dette og det hjelper å være varm for meg. Å bruke håndklær som er mindre gjør det lettere å vaske og legge på plass, og man får plass til flere i maskinen. 😊

• Liker 3
Skrevet

Det jeg gjør for å holde det ryddig og rent er å gjøre litt hver dag. Kjøkkenbenk og oppe på komfyr gjøres hver dag. Ellers tar jeg med meg feks ting fra et rom til et annet om jeg feks skal dit. Feks så hender det at står noe i stua som tilhører soverommet. Når jeg vet jeg skal inn på soverommet så tar jeg da med de tingene som hører hjemme der samtidig. 

Ellers gjør jeg litt hver dag. Feks mandag tørker jeg støv i stua, tirs i annet rom, onsdager vasker jeg feks badet, torsdager støvsuger jeg feks.. 

Jeg støvsuger en gang i uka, og vasker badet en gang i uka. Støvtørking av elektronisk ting en gang per uke, andre ting annen hver uke. Vasking av gulv annen hver uke. Vasking av klær skjer nær skittentøy begynner å bli full. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bare en slask, men bruker sånne universal wipes når det er en eller annen flekk som må fjernes. Det er spesielt bra på badet. Anbefales! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også kronisk syk blant annet med mye smerter, så jeg forstår deg ❤️ 

Jeg har brukt mye tid på å minimere antall eiendeler, fordi jeg føler meg bedre med å ha det ryddig rundt meg. Nå er det ryddig 99% av tiden, og da er det lett å gjøre det rent, fordi jeg slipper å rydde først.

Alt må ha sin plass, og selv om du har vondt bruk 5 min før du legger deg på å legge alt på plass. Da våkner du til et ryddig hjem. 

Jeg har også nylig investert i en trådløs støvsuger, da kan jeg ta ett rom av gangen ved behov i stedet for å dra rundt på den tunge støvsugeren. Mye lettere. Har også robotstøvsuger som hjelper mye.

Ellers er det å godta at gulvet ikke kan vaskes ukentlig, men det tar vi i kvartalet. Vi har ikke dyr som kommer med grisete poter eller barn, så det holder. Toalett, dusj og slikt vaskes ved behov, minst annenhver uke. Skulle gjerne gjort oftere, men slik er det. 

Jeg må også be mannen gjøre de tyngre tingene, som gulvvask og dusjvask. Vi er enige om å gjøre det kun ved behov, han er ikke så glad i det, og han må gjøre så mye annet for meg i hverdagen. Å godta at det er slik tar tid, men det er lettere når man klarer å akseptere at det ikke kan være plettfritt når man er syk :)  Jeg bruker mest energi på å holde god kjøkkenhygiene, det er det viktigste nå for oss alle.

Anonymkode: cf66d...dfa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også kronisk syk blant annet med mye smerter, så jeg forstår deg ❤️ 

Jeg har brukt mye tid på å minimere antall eiendeler, fordi jeg føler meg bedre med å ha det ryddig rundt meg. Nå er det ryddig 99% av tiden, og da er det lett å gjøre det rent, fordi jeg slipper å rydde først.

Alt må ha sin plass, og selv om du har vondt bruk 5 min før du legger deg på å legge alt på plass. Da våkner du til et ryddig hjem. 

Jeg har også nylig investert i en trådløs støvsuger, da kan jeg ta ett rom av gangen ved behov i stedet for å dra rundt på den tunge støvsugeren. Mye lettere. Har også robotstøvsuger som hjelper mye.

Ellers er det å godta at gulvet ikke kan vaskes ukentlig, men det tar vi i kvartalet. Vi har ikke dyr som kommer med grisete poter eller barn, så det holder. Toalett, dusj og slikt vaskes ved behov, minst annenhver uke. Skulle gjerne gjort oftere, men slik er det. 

Jeg må også be mannen gjøre de tyngre tingene, som gulvvask og dusjvask. Vi er enige om å gjøre det kun ved behov, han er ikke så glad i det, og han må gjøre så mye annet for meg i hverdagen. Å godta at det er slik tar tid, men det er lettere når man klarer å akseptere at det ikke kan være plettfritt når man er syk :)  Jeg bruker mest energi på å holde god kjøkkenhygiene, det er det viktigste nå for oss alle.

Anonymkode: cf66d...dfa

Ja, kjøkkenhygiene er klart viktigst. Er så glad i rengjøringssprayen på Europris som også er desinfeksjon. Bruker den ikke hele tiden, men det føles ekstra godt når den er brukt. Og du har rett i at små økter gjør godt. 

Jeg prøver også å ha en innbydende entre og selvsagt bad. 

Og det er jo koselig å tenne litt stearinlys, selv om ikke alt er 100 prosent. Jeg skal også kjøpe tulipaner neste gang jeg er i butikken ❤️ Da blir det med en gang koselig. 

• Liker 2
Skrevet

Har det omtrent som deg, både med sykdom og mann. Min løsning er å ta et rom om gangen (altså aldri mer en et rom på en dag) . Da føles det mer overkommelig, og jeg får gjort jobben ordentlig. Ulempen er selvfølgelig at hele huset aldri er rent samtidig, men det får jeg bare leve med 🙂. Har en underetasje vi ikke bruker, unntatt vaskerommet. Så den etg blir vasket 5 - 6 ganger i året, når det kommer noen som skal overnatte. Ingen vits å bruke krefter på rom som ikke brukes. Du kan jo prøve deg på et rom om gangen, og se om det funker for deg 🙂. I morgen skal jeg f.eks vaske soverommet vårt, og det føles ikke uoverkommelig når jeg vet at det bare er det jeg skal 🙂

Anonymkode: 654d5...c33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har det omtrent som deg, både med sykdom og mann. Min løsning er å ta et rom om gangen (altså aldri mer en et rom på en dag) . Da føles det mer overkommelig, og jeg får gjort jobben ordentlig. Ulempen er selvfølgelig at hele huset aldri er rent samtidig, men det får jeg bare leve med 🙂. Har en underetasje vi ikke bruker, unntatt vaskerommet. Så den etg blir vasket 5 - 6 ganger i året, når det kommer noen som skal overnatte. Ingen vits å bruke krefter på rom som ikke brukes. Du kan jo prøve deg på et rom om gangen, og se om det funker for deg 🙂. I morgen skal jeg f.eks vaske soverommet vårt, og det føles ikke uoverkommelig når jeg vet at det bare er det jeg skal 🙂

Anonymkode: 654d5...c33

Takk for tips. Og lykke til 😊 

Skrevet

Her hjelper det å ta litt om gangen. En dag støvtørker jeg. Samme dag jeg tørker støv støvsuger/tørrmopper jeg gulvet. Robotstøvsugeren er på hver morgen, så det blir mindre støv av det også. 

En annen dag tar jeg badet i 1 etg. Neste dag tar jeg badet i 2 etg. 

En dag støvsuger jeg soverommet vårt og neste dag tar jeg barna sine rom. 

Rydding gjør jeg hele tiden. Skal jeg på kjøkkenet tar jeg med meg noe. Skal jeg ned i kjelleren tar jeg med meg noe. 

Kjøkkenet blir vasket over etter hvert måltid. 

Litt og litt, og hvor nøye jeg er kommer an på dagsformen. En må ikke være supernøye hver eneste gang. Så lenge en er nøye når en har kroppen til det så er det godt nok. 

Mannen vasker gulvene og vasker dusjen. 

Når jeg fikk litt rutine på ting så ble det liksom ikke så tungt allikevel :) er jeg sengeliggende så er jeg sengeliggende, da får det bare vente. Men jeg tror det er sunt å presse seg litt også, selv om en er syk. Men absolutt (!!!) ikke så mye at en blir dårlig av det! :)

Anonymkode: a3f7c...e84

• Liker 2
Skrevet

Jeg har robotstøvsuger som går to timer mens jeg er på jobb hver dag. 

Har fjernet alt av unødvendige tekstiler, særlig på baderom og soverom. 

Har dampvasker, som gjør at fett og såperester smelter bort, og alle rom med fliser vaskes på få minutter. 

Har kjøpt sofaer som er så høye at roboten går under. 

Jeg tar en runde i huset, hver eneste dag. Har noen favoritt-poder, særlig krimpodder, og dokumentarer, og airpods. Ofte fortsetter jeg å finne nye ting å vaske og rydde da jeg er midt i et avsnitt, og knapt tenker over at jeg også jobber. 

Anonymkode: 11273...1bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...