Pipaluk Skrevet 2. februar 2021 #1 Del Skrevet 2. februar 2021 Jeg følger med på flight radar. Selv om de aller fleste flyene er innenriks så lander det også fly fra Amsterdam Polen Dubai Istanbul osv Det er jo strengt regulert hvem som får slippe inn i Norge så flere er kanskje norske statsborgere på vei hjem. ? Kan det også være vareimport? Og fly fra Istanbul kan det være snakk om flyktninger? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #2 Del Skrevet 2. februar 2021 Flyktninger kommer sjeldent med fly. Det er også nordmenn som bor i utlandet, ektefeller og barn til nordmenn. Nordmenn som har vært på reise privat eller med jobb. Anonymkode: 2435c...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Flyktninger kommer sjeldent med fly. Det er også nordmenn som bor i utlandet, ektefeller og barn til nordmenn. Nordmenn som har vært på reise privat eller med jobb. Anonymkode: 2435c...690 Hvordan kommer flyktningene hit da om jeg tør spørre? Er det mange nok polakker som skal til Norge at de setter opp fly bare for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. februar 2021 #4 Del Skrevet 2. februar 2021 (endret) Pipaluk skrev (20 minutter siden): Hvordan kommer flyktningene hit da om jeg tør spørre? Er det mange nok polakker som skal til Norge at de setter opp fly bare for det? Det bodde nesten 100 000 polakker i Norge i 2017, finner jeg tall om. Disse vil naturligvis reise frem og tilbake til hjemlandet i blant for å besøke slekt etc., før de så vender hjem til Norge, der de bor og arbeider. Eller polakker som bor i Norge får besøk hjemmefra. Sikkert mange mødre og fedre, søstre og brødre fra Polen som vil besøke sine familiemedlemmer som bor i Norge. Endret 2. februar 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 2. februar 2021 #5 Del Skrevet 2. februar 2021 14 minutter siden, Pipaluk said: Hvordan kommer flyktningene hit da om jeg tør spørre? Er det mange nok polakker som skal til Norge at de setter opp fly bare for det? Brorparten av utlendinger i Norge er arbeidsinnvandrere fra østeuropa. Joda, de setter opp fly bare for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 2. februar 2021 #6 Del Skrevet 2. februar 2021 Vel en god del av de utenlandske flyene, har ikke så mange passasjerer - faktisk ingen - det er ikke plass til de! De er transportfly som har med seg viktige varer og post inn til Norge (f.eks. vaksiner), medisiner, reservedeler til sykehus og andre. Og viktige varer som vi eksporterer, både maskindeler og fisk. Så mange av disse flyene vil fortsette selv om grensen nå i praksis skal være stengt. Men crewet vil ikke forlate flyplassen, kanskje så langt som til dusjen på cargo-terminalen (hvis de ankommer etter en tur fra Tokyo eller Shanghai), mens folk vasker/desinfiserer flyet. Deretter flyr de til neste flyplass. Du mener ikke at vi skal stenge grensene for transportfly også, de som bringer koronavaksiner, andre medisiner og reservedeler til sykehus!? Eller transporterer andre viktige varer. I så fall så er ikke Erna bare dum, men fullstendig hjernedød! Da tror jeg at det ikke er mange dagene før vi har et nasjonalt massivt opprør som kaster regjeringen og stortinget ut av landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikitaspin Skrevet 2. februar 2021 #7 Del Skrevet 2. februar 2021 Pipaluk skrev (2 timer siden): Hvordan kommer flyktningene hit da om jeg tør spørre? Er det mange nok polakker som skal til Norge at de setter opp fly bare for det? De reiser via landeveier, smugles med biler og trailere dersom de overlever båtturene. Men det kommer ikke særlig mange flyktninger til Norge nå. Det er også mange (etniske) nordmenn som bor i utlandet som besøker familie. Nordmenn har avstandsforhold med andre nasjonaliteter selv om de er gift, skilte med barn i ulike land som kommer for samvær, studenter i utlandet osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kraula Skrevet 2. februar 2021 #8 Del Skrevet 2. februar 2021 Million skrev (2 timer siden): Det bodde nesten 100 000 polakker i Norge i 2017, finner jeg tall om. Disse vil naturligvis reise frem og tilbake til hjemlandet i blant for å besøke slekt etc., før de så vender hjem til Norge, der de bor og arbeider. Eller polakker som bor i Norge får besøk hjemmefra. Sikkert mange mødre og fedre, søstre og brødre fra Polen som vil besøke sine familiemedlemmer som bor i Norge. De har stengt for foreldre til voksne barn og besteforeldre siden fredag, og søsken har ikke vært på lista for unntak fra innreiseforbud. Det er også stengt for kjærester og forloveder nå, setter mange i en ekstra vanskelig situasjon. Ektefeller og barn/stebarn (men kun om foreldrene er gift). Det tar tid å planlegge å gifte seg, få tak i alle papirene osv, særlig nå om dagen. Mange prøver men har nå blitt stengt ute fra landet på ubestemt tid. Å kreve ekteskapsattest i 2021 er ganske fjernt, særlig med tanke på hvor mange som aldri gifter seg i Norge. Frustrerende når denne gruppen, som det ikke finnes tall som beviser at de bryter karantene/smittevern eller har med smitte inn i landet (mange sitter selv i karantene før avreise for å forsikre seg om å være friske ved ankomst, ingen vil smitte familiene sine), blir tilsidesatt og glemt til fordel for arbeidsinnvandrere (som regjeringen arbeider med å finne en løsning for). Man skal være streng, men det skal være forholdsmessig. Retten til familieliv står sterkt, og med tanke på at det finnes elektronisk reiseregistering OG karantenehotell burde det ikke stenges helt, men heller kutte ned på unntakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 2. februar 2021 Nikitaspin skrev (4 minutter siden): De reiser via landeveier, smugles med biler og trailere dersom de overlever båtturene. Men det kommer ikke særlig mange flyktninger til Norge nå. Det er også mange (etniske) nordmenn som bor i utlandet som besøker familie. Nordmenn har avstandsforhold med andre nasjonaliteter selv om de er gift, skilte med barn i ulike land som kommer for samvær, studenter i utlandet osv Nå tror jeg du blander de sammen med asylsøkere som finner veien til Norge selv. Nå er grensene stengt, så det er nesten umulig. Norge skal ta i mot relokaliserte flyktninger fra leire i Hellas og andre steder, deriblant syrere i Libanon. Jeg vet at første pulje fra Moria skal ankomme nå i disse dager. Men om det går via Istanbul eller om de charter eget fly er jeg usikker på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 2. februar 2021 Rocka69 skrev (15 minutter siden): Vel en god del av de utenlandske flyene, har ikke så mange passasjerer - faktisk ingen - det er ikke plass til de! De er transportfly som har med seg viktige varer og post inn til Norge (f.eks. vaksiner), medisiner, reservedeler til sykehus og andre. Og viktige varer som vi eksporterer, både maskindeler og fisk. Så mange av disse flyene vil fortsette selv om grensen nå i praksis skal være stengt. Men crewet vil ikke forlate flyplassen, kanskje så langt som til dusjen på cargo-terminalen (hvis de ankommer etter en tur fra Tokyo eller Shanghai), mens folk vasker/desinfiserer flyet. Deretter flyr de til neste flyplass. Du mener ikke at vi skal stenge grensene for transportfly også, de som bringer koronavaksiner, andre medisiner og reservedeler til sykehus!? Eller transporterer andre viktige varer. I så fall så er ikke Erna bare dum, men fullstendig hjernedød! Da tror jeg at det ikke er mange dagene før vi har et nasjonalt massivt opprør som kaster regjeringen og stortinget ut av landet. Det har ikke jeg tatt stilling til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikitaspin Skrevet 2. februar 2021 #11 Del Skrevet 2. februar 2021 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Nå tror jeg du blander de sammen med asylsøkere som finner veien til Norge selv. Nå er grensene stengt, så det er nesten umulig. Norge skal ta i mot relokaliserte flyktninger fra leire i Hellas og andre steder, deriblant syrere i Libanon. Jeg vet at første pulje fra Moria skal ankomme nå i disse dager. Men om det går via Istanbul eller om de charter eget fly er jeg usikker på. Ja det er mulig, men det var ikke så mange flyktninger som Norge tok imot. Tror ikke det utgjør så mye av flytrafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 2. februar 2021 Nikitaspin skrev (Akkurat nå): Ja det er mulig, men det var ikke så mange flyktninger som Norge tok imot. Tror ikke det utgjør så mye av flytrafikken. Det var ikke mange som kom i fjor pga corona. Så de har en stor kvote å fylle. Jeg tror de hadde planer om å ta de i mot i januar men så kom mutert virus. Det er ikke lett å fordele dem i ulike kommuner slik som det er nå. Ikke ideelt i Follo eller Halden. Så kanskje Finnmark? Stakkars flyktninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #13 Del Skrevet 2. februar 2021 Jeg ser også at det er et fly som skal til Seoul Korea. Det må vel være snakk om import? Ingen koreanere og familiemedlemmer er så mange at de får eget fly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rocka69 Skrevet 2. februar 2021 #14 Del Skrevet 2. februar 2021 Pipaluk skrev (49 minutter siden): Jeg ser også at det er et fly som skal til Seoul Korea. Det må vel være snakk om import? Ingen koreanere og familiemedlemmer er så mange at de får eget fly. Eksport og import. Korean Air flyr jevnlig mellom Seoul og Oslo. Flere ganger i uken. Elektronikk som kommer til Norge(import) og fisk/skipsutstyr(radar) som går til Sør-Korea(eksport). I tillegg så trafikkerer både TNT, DHL, Lufthansa o.a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvorfor? Skrevet 2. februar 2021 #15 Del Skrevet 2. februar 2021 Du finner oversikt over landede passasjerfly her https://avinor.no/flyplass/oslo/flyinformasjon/ankomster/ Idag har det landet (eller er planlagt å lande) fly fra Stockholm, Warszawa, Amsterdam, Dubai, Doha (Qatar), Helsinki og København. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg