Gå til innhold

Medlemsportaler/medlemskap hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Ser det er mange ulike medlemsportaler og medlemskap hos ulike hundetrenere over nett nå. Noen som gjør dette og som har erfaringer? Hvem er best? Hvem får man mest for penga? 149kr i måneden er jo en del.

Anonymkode: 3966e...d8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke helt enkelt. Hvor skal man best kaste bort penga sine.

Hundetrener er ikke en beskyttet tittel. Alle kan kalle seg det om dem føler for det. Kreves ingen kurs eller diplomer. Jeg hadde satt opp en liten liste for meg sjøl om hva jeg ville sjekke ut om de eventuelt aktuelle trenerne.

Prestasjoner. Har vedkommende noen resultater å vise til? Innen de forskjellige hundesportene. Har h*n det med flere hunder? Gjentagende suksess er et hint om at h*n kanskje har lært seg noe.

Hva slags hund har h*n? Opp mot hva slags hund du har. Hvor breit er erfarings grunnlaget? Det er en grunn til at vi har så mange forskjellige raser, de responderer forskjellig på ting og stimuli.

Problem atferd. Har h*n noen erfaring på dette? Det er ikke det samme å skulle hjelpe deg med en 60kg hund om alt man har av erfaring er med en 8kg selskapshund eller 20kg for den saks skyld.

Tid. Hvor mye/lang er du villig til å bruke? Uten å gå inn på metode så er det noen metoder som bruker veldig lang tid på å etablere ønsket atferd i forhold til andre metoder.

Hvorfor betale penger til noe online opplegg? YouTube er gratis. Med mindre dem har mulighet til å se hva du gjør med din hund i trening så kan dem egentlig ikke hjelpe deg med stort. Bortsett i fra å gi generelle råd som du uansett kunne ha lest deg til en eller annen plass på internett.

• Liker 3
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (33 minutter siden):

Dette er ikke helt enkelt. Hvor skal man best kaste bort penga sine.

Hvorfor betale penger til noe online opplegg? YouTube er gratis. Med mindre dem har mulighet til å se hva du gjør med din hund i trening så kan dem egentlig ikke hjelpe deg med stort. Bortsett i fra å gi generelle råd som du uansett kunne ha lest deg til en eller annen plass på internett.

Her er jeg fullstendig uenig! En dyktig hundetrener på nett er mye bedre enn en random på Youtube. Du kan få god veiledning og instrukser fra et online kurs. Det går feks an å snakke med treneren direkte via facetime e.l. og dermed diskutert problemstillinger som måtte komme underveis i treningen. Så nei, et online kurs hos en dyktig hundetrener er verdt pengene. 

Det jeg er enig i, er at man burde se an merittene til hundetreneren. Har hun eller han gjort noe innenfor en hundesport og klart å få fram egen hund til en høy klasse? Er svaret nei, styr unna. For alle kan si at de kan trene egen hund og vise fram triks. Et fåtall kan vise til faktiske resultater. 

• Liker 3
Skrevet

Merk at det er forskjell på konkurransetrening og hverdagslydighet/problematferd. Det at man har meritter innenfor hundesport sier ingenting om hvor god man er til å trene hverdagslydighet/problematferd - og omvendt.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Tabris said:

Merk at det er forskjell på konkurransetrening og hverdagslydighet/problematferd. Det at man har meritter innenfor hundesport sier ingenting om hvor god man er til å trene hverdagslydighet/problematferd - og omvendt.

Eneste forskjellen er nøyaktigheten på utført moment. 

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (15 minutter siden):

Meritter innenfor hundesport viser at en er god på problemløsning. Og det går hånd i hånd med hund i hverdagen. Å høyt i en hundesport (om det er lydighet eller bruks, spiller mindre rolle) viser evnen til å lese hund og kunne klare å jobbe seg gjennom hva enn som måtte oppstå. Så det i seg selv kan ofte være et kvalitetsstempel. 

En hundetrener uten egne ferdigheter å vise til, er derfor ikke noe å støtte oppom. Hvemsomhelst kan som sagt kalle seg hundetrener og vise frem egne hunder. Nange bruker "fancy" ord og uttrykk som nybakte hundeeiere blir imponert over, men som ikke de skjønner noe av. Og det benyttes gjerne enkle hunderaser, da "hundetreneren" ikke håndterer sterkere hunder. Å lage søte videoer på YouTube kan alle gjøre. Svært få har faktiskt oppnådd noe som helst. 

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Har noen av dere medlemskap hos noen? 

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at hvem som helst kan kalle seg hundetrener og at det ikke er en beskyttet tittel. Det er ingen tvil om at det er stor variasjon i bakgrunn og kunnskap hos mange instruktører. 

Men å bruke meritter innenfor konkurranse for å måle kunnskapen ang. hverdagslydighet/problematferd blir som å si at en fotballspiller automatisk er en flink psykolog. (Eller som mange gjør - går til veterinær for å få hjelp med atferd). Ja, en elite fotballspiller vil bruke elementer fra psykologien for å bli god, men resultater på banen er ikke direkte overførbare til å være en god psykolog. Det er epler og pærer.

Edit: Ang. portaler kan jeg anbefale Hun om Hund og Hund i Fokus.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Skrevet
Tabris skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at hvem som helst kan kalle seg hundetrener og at det ikke er en beskyttet tittel. Det er ingen tvil om at det er stor variasjon i bakgrunn og kunnskap hos mange instruktører. 

Men å bruke meritter innenfor konkurranse for å måle kunnskapen ang. hverdagslydighet/problematferd blir som å si at en fotballspiller automatisk er en flink psykolog. (Eller som mange gjør - går til veterinær for å få hjelp med atferd). Ja, en elite fotballspiller vil bruke elementer fra psykologien for å bli god, men resultater på banen er ikke direkte overførbare til å være en god psykolog. Det er epler og pærer.

Jeg ser hvor du prøver å gå, men argumentene dine blir likevel feil. 

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (2 minutter siden):

Helt enig i dette. Ikke minst fordi de fleste som når langt innen diverse hundesporter, gjerne har hunder som har egenskaper som gir høyt aktivitetsnivå og er førerorienterte.

Min venninne med BC er knallgod i diverse hundesporter, men hun trives med å trene en BC, og får omtrent fnatt av å skulle gjøre noe som helst med min sære, egne og selvstendige lapphund. For å få en lykkelig og samarbeidsvillig lapphund må du, i de fleste tilfeller, gjøre ting annerledes enn med en BC. Jeg på den andre siden trives bedre med å trene min særing, og kunne aldri hatt BC på grunn av de samme egenskapene som hun trives med.

Anonymkode: 85198...efc

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, Tabris said:

Tusen takk. Jeg er interessert i Control Unleashed og ser Hund i Fokus har det. Har Hun om Hund portal? Trodde det bare var sånne livesendinger. 

Til dere andre om snakker om hundesport, så tenker jeg at man må gå fysisk kurs for å oppnå det. Jeg snakker om de portalene hvor det legges ut oppdatert forskning og hvor man får et fellesskap. Og da mener jeg selvfølgelig belønningsbaserte metoder da kun de er oppdaterte. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk. Jeg er interessert i Control Unleashed og ser Hund i Fokus har det. Har Hun om Hund portal? Trodde det bare var sånne livesendinger. 

Til dere andre om snakker om hundesport, så tenker jeg at man må gå fysisk kurs for å oppnå det. Jeg snakker om de portalene hvor det legges ut oppdatert forskning og hvor man får et fellesskap. Og da mener jeg selvfølgelig belønningsbaserte metoder da kun de er oppdaterte. 

Hun om Hund har medlemskap som gir deg tilgang til gratis forelesninger om nyeste forskning på hund og belønningsbaserte metoder for hverdagslydighet/problematferd, samt rabatter på hennes kurs. 

Du kan lese mer her:

https://hunomhund.no/medlemskap/

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tabris said:

Hun om Hund har medlemskap som gir deg tilgang til gratis forelesninger om nyeste forskning på hund og belønningsbaserte metoder for hverdagslydighet/problematferd, samt rabatter på hennes kurs. 

Du kan lese mer her:

https://hunomhund.no/medlemskap/

Tusen takk! 

Skrevet

..

Skrevet

Noen som har prøvd Hundelykkelig.no?

Skrevet
2 minutter siden, Tabris said:

Men å bruke meritter innenfor konkurranse for å måle kunnskapen ang. hverdagslydighet/problematferd blir som å si at en fotballspiller automatisk er en flink psykolog. (Eller som mange gjør - går til veterinær for å få hjelp med atferd). Ja, en elite fotballspiller vil bruke elementer fra psykologien for å bli god, men resultater på banen er ikke direkte overførbare til å være en god psykolog.

La oss nå heller holde oss til hund. Hva vil folk flest ha ut av hunden sin? Sitt, dekk, kom, bli, gå pent i bånd, kunne treffe/passere andre dyr/mennesker uten konflikter. Eneste forskjellen er nøyaktigheten man som fører vil ha på det utførte moment. Sitt er fremdeles sitt, om det gjøres på en poeng skala eller om det gjøres hjemme før man går ut døra eller noe slikt. Det folk kaller hverdagslydighet er ikke noe annet enn et lavere krav på nøyaktigheten. 

Hvis en trener kan prestere et høyt nivå på en fremmed bane, med fremmede hunder og mennesker rundt seg, tror du virkelig at den ikke har gått igjennom en rekke konflikter og har utdanna seg selv på nettopp hund at dette ikke er overførbart til andre folk og hverdagen? 

Best uten ball er vist fremdeles en ting.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Har noen av dere medlemskap hos noen? 

Jeg har ikke funnet noen som kan tilføre meg noen ny og fungerende kunnskap.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Min_hund_er_Grå said:

Jeg har ikke funnet noen som kan tilføre meg noen ny og fungerende kunnskap.

Nei ganske tydelig at du mener du har all kunnskapen du trenger. 

Skrevet
5 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

La oss nå heller holde oss til hund. Hva vil folk flest ha ut av hunden sin? Sitt, dekk, kom, bli, gå pent i bånd, kunne treffe/passere andre dyr/mennesker uten konflikter. Eneste forskjellen er nøyaktigheten man som fører vil ha på det utførte moment. Sitt er fremdeles sitt, om det gjøres på en poeng skala eller om det gjøres hjemme før man går ut døra eller noe slikt. Det folk kaller hverdagslydighet er ikke noe annet enn et lavere krav på nøyaktigheten. 

Hvis en trener kan prestere et høyt nivå på en fremmed bane, med fremmede hunder og mennesker rundt seg, tror du virkelig at den ikke har gått igjennom en rekke konflikter og har utdanna seg selv på nettopp hund at dette ikke er overførbart til andre folk og hverdagen? 

Best uten ball er vist fremdeles en ting.

Det er flere forskjeller mellom konkurransetrening og hverdagslydighet/problematferd som gjør at det er lurt å tilnærme seg dem forskjellig:

- Som du nevner, forskjell i presisjon. I hverdagslydighet er det ikke viktig at hunden setter seg kjapt og beint slik som i f.eks konkurranselydighet.
- Lavere stressnivå. I hundesport er det ofte ønskelig med et litt forhøyet stressnivå slik at hunden klarer å utføre oppgavene raskt, ha fokus og utholdenhet. I hverdagen ønsker man ofte et mye lavere stressnivå fordi med høyt stressnivå kan man fort få en del utfordringer (f.eks hopping, bjeffing, draing i båndet osv).
- I hundesport jobber med det man kan kalle "viljestyrte atferder", dvs rene øvelser (sitt, bli, fot osv). I hverdagslydighet, og ikke minst problematferd, jobber man ofte med det man kan kalle "følelsesstyrte atferder", dvs atferder som er utløst av en underliggende årsak/følelse. (Utagering, bjeffing, hopping, dra i båndet, piping ved hjemme alene osv). Hvis man her går inn og trener på samme måte som man gjør med hundesport, dvs jobber for å endre/fjerne atferden man ser, så er sjansen stor for at man bare symptombehandler (f.eks stoppe utagering med rykk i båndet eller be hunden om å sitte, noe som fokuserer på symptomet utagering og ikke tar tak i årsaken bak, f.eks redselen).
- I hundesport så lærer man ofte hunden å klare å overse forstyrrelser. I hverdagen/problematferd ønsker man at hunden skal jobbe seg gjennom dem og bli vant med dem/trygg på dem. Dvs ikke bare avlede, men faktisk trene.
- I hverdagen ønsker vi heller å lære hunden gode vaner som hunden kan gjøre av seg selv, i konkurranse ønsker man at hunden alltid er "på jobb" og kun gjør det vi kommanderer den til å gjøre.

For de som er interessert, så kan man lese videre om dette her:

https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2019/12/Hverdagslydighet-og-konkurranselydighet-1.pdf

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan anbefale Online Hundetrening  dersom du ønsker dyktige instruktører. Har ikke benyttet denne selv, da jeg har andre hundeinstruktører jeg benytter og som jeg treffer personlig noen ganger i uken. Men jeg vet hvem et par av instruktørene hos Onl.hund. er og kan med det anbefale de på det varmeste. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...