Gå til innhold

FHI - Ikke lenger mulig å eliminere den britiske varianten i Norge

Example

Anbefalte innlegg

Guile skrev (24 minutter siden):

Blir ikke noe portforbud... Må dere slutte å ha så noia for det. 

Man ønsker bare å ha noe i verktøykassa, men ikke bruke det. 

Hva med å ha dødsstraff i verktøykassa? Ikke for å bruke det, men for å ha det uten noen grunn. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Jeg tror valget blir gjennomført på en eller annen måte. 

Ja, jeg håper jo det, men det ligger jo dessverre til rette for at storting og regjering gir seg selv carte blanche til å fortsette som nå uten valg (eller eventuelt så redusert valgordning at man neppe kan kalle det et legitimt valg rent formelt), og dermed i praksis avvikle demokratiet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Hva med å ha dødsstraff i verktøykassa? Ikke for å bruke det, men for å ha det uten noen grunn. 

Når noe er i "verktøykassa" så blir det tatt i bruk før eller siden. Vær du sikker. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Når noe er i "verktøykassa" så blir det tatt i bruk før eller siden. Vær du sikker. 

Absolutt. Det har blitt truet med før, så hvorfor ikke. 

Hele lovforslaget er en trussel i seg selv. 

Får håpe Stortinget sier nei. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg håper jo det, men det ligger jo dessverre til rette for at storting og regjering gir seg selv carte blanche til å fortsette som nå uten valg (eller eventuelt så redusert valgordning at man neppe kan kalle det et legitimt valg rent formelt), og dermed i praksis avvikle demokratiet. 

Det tror jeg ikke de andre partiene går med på med mindre de har så dårlige meningsmålinger at det er verdt å vente litt.. Men som sagt jeg tror det blir valg til høsten. Men hvem vet, vi har jo en pandemi og ingen vet om det kommer verre varianter av covid-19 så vi får se.... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Absolutt. Det har blitt truet med før, så hvorfor ikke. 

Hele lovforslaget er en trussel i seg selv. 

Får håpe Stortinget sier nei. 

Det som skjer i disse dager, og ikke minst frem mot valg, kan være en trussel mot hele demokratiet slik vi kjenner det. Får håpe at det ikke går så langt, men det er urovekkende at det skrives om at man må ha strenge tiltak i lang tid, samtidig som vaksinasjonen nesten har floppet, og barn/ungdom og yngre voksne ofres over en lav sko. Da ligger det fort laglig til for statskupp i høst. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (6 minutter siden):

Hvis "det er bare influensa" klanen får overtaket, smittevern går ut vinduet og antall innleggelser skyter i taket, så kanskje. Regjeringen kommer jo ikke til å sitte passive og se på katastrofen utspille seg. 

Men det styrer vi jo fint selv. Hvis flertallet tar dette noenlunde på alvor så blir det ikke portforbud. Jeg har troa, enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg ikke de andre partiene går med på med mindre de har så dårlige meningsmålinger at det er verdt å vente litt.. Men som sagt jeg tror det blir valg til høsten. Men hvem vet, vi har jo en pandemi og ingen vet om det kommer verre varianter av covid-19 så vi får se.... 

De vil nok ikke gå med på det, men det hjelper jo lite hvis det settes makt bak kravet. Kan se for meg at valget 2021 blir det første valget på lenge der militæret er med som "beskyttelse" for regjeringspartiene. Ved å argumentere for fortsatt krise ligger forholdene til rette for statskupp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

De vil nok ikke gå med på det, men det hjelper jo lite hvis det settes makt bak kravet. Kan se for meg at valget 2021 blir det første valget på lenge der militæret er med som "beskyttelse" for regjeringspartiene. Ved å argumentere for fortsatt krise ligger forholdene til rette for statskupp. 

Tror det er betydelig større sjanse for at man pådrar seg en kjip ettervirkning av koronaviruset enn for at det blir statskupp til høsten...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den britiske mutasjonen har vært i omløp i Nordre Follo siden nyttår, og foreløpig har den ikke ført til en voldsom smitteøkning, så jeg tror det er håp! Smittetrenden er stigende ja, men ikke faretruende foreløpig. Nå er skoler og barnehager åpne igjen også, så det blir noen spennende uker fremover.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (18 minutter siden):

Tror det er betydelig større sjanse for at man pådrar seg en kjip ettervirkning av koronaviruset enn for at det blir statskupp til høsten...

Det tror ikke jeg. Jeg har til gode å se tall på at -mange- opplever ettervirkninger av korona. Det fremstår mer som at dette er skremsel enn at det er hold i utbredte ettervirkninger. Hadde det vært tilfelle, så hadde flere av landene som har vært mye verre rammet av smitte gått over ende allerede. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (11 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Jeg har til gode å se tall på at -mange- opplever ettervirkninger av korona. Det fremstår mer som at dette er skremsel enn at det er hold i utbredte ettervirkninger. Hadde det vært tilfelle, så hadde flere av landene som har vært mye verre rammet av smitte gått over ende allerede. 

Det er ikke rutiner i helsevesenet som er egnet til å gi gode tall på omfanget av ettervirkninger. Og i den grad det er ettervirkninger, behøver ikke disse å være av en slik art at man er fullstendig arbeidsufør. Går fint an å rense fisk, måke snø, sitte på kontor, undervise osv. selv om man går rundt med en smak av råtnende kjøtt i kjeften for eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vepsen skrev (3 timer siden):

Det var da veldig bra😃😃😃

Trodde aldri det var noe «skumelt». Og trodde heller aldri vi kunne unngå muterte virus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (9 timer siden):

Hvis "det er bare influensa" klanen får overtaket, smittevern går ut vinduet og antall innleggelser skyter i taket, så kanskje. Regjeringen kommer jo ikke til å sitte passive og se på katastrofen utspille seg. 

Men det styrer vi jo fint selv. Hvis flertallet tar dette noenlunde på alvor så blir det ikke portforbud. Jeg har troa, enn så lenge. 

Hva innebærer det at den gjengen får overtaket? Det du mener er at portforbud bør innføres når andre smitteverntiltak ikke lenger har støtte i befolkningen, og da må det kjøres på med mer tvang? 

Jeg kan vanskelig se for meg en situasjon hvor man ikke klarer å stoppe et virus med de vide fullmaktene man allerede har, og at portforbud skal hjelpe. 

Må huske på at man allerede har hjemmel for portforbud i helt akutte utbrudd. Det man ikke har hjemmel for er portforbud som planlagt smittevernstiltak for å begrense smitte over tid. Og da er det lite trolig at det vil hjelpe i særlig grad. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Justlooking skrev (8 timer siden):

Trodde aldri det var noe «skumelt». Og trodde heller aldri vi kunne unngå muterte virus.

Du bare visste at en eventuell mutasjon ikke var "skumel", liksom? I så fall imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 timer siden):

Hva innebærer det at den gjengen får overtaket? Det du mener er at portforbud bør innføres når andre smitteverntiltak ikke lenger har støtte i befolkningen, og da må det kjøres på med mer tvang? 

Jeg kan vanskelig se for meg en situasjon hvor man ikke klarer å stoppe et virus med de vide fullmaktene man allerede har, og at portforbud skal hjelpe. 

Må huske på at man allerede har hjemmel for portforbud i helt akutte utbrudd. Det man ikke har hjemmel for er portforbud som planlagt smittevernstiltak for å begrense smitte over tid. Og da er det lite trolig at det vil hjelpe i særlig grad. 

Virus smitter når mennesker møtes. 

Portforbud gjør at mennesker ikke kan møtes. 

Klart det virker. Hvis det er kapasitet til å følge det opp, da. Det hjelper jo ikke å innføre det hvis ingen sjekker og folk går ut likevel. 

Det sagt, jeg vil ikke dit og jeg tror ikke vi kommer dit heller. Selv om det er en gruppe som roper veldig høyt i sosiale medier så er folk flest ganske lojale mot tiltakene og gjør så godt de kan. Det blir nok ikke noe portforbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...