Gå til innhold

"Nei til kroppspositivitet"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det riktig at bare det høye tynne kvinneidealet skal vises frem i media ?

Anonymkode: a4ca9...ded

Har noen sagtat det er riktig? Det er jo ikke det innlegget eller denne diskusjonen dreier seg om. Man bør heller spørre seg hvorfor det er riktig at det eneste mange damer føler de har å by på, er utseendet sitt.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er enig i at hun er ekstremt kroppsfokusert, men hun applauderer da ikke fedme? Hun har en kropp som er helt normal, garantert innenfor normal-BMI.

Anonymkode: 29d28...c96

Absolutt behov for kroppspositivisme når det fortsatt er noen som anser Camilla Lorentzen som fet!

Anonymkode: a4ca9...ded

Ikke direkte feit, men langt i fra slank. Og på god vei til å bli overvektig vil jeg si. 

Jeg vet ikke om hun alltid har vært litt lubben, eller om hun i utgangspunktet er en slank person som bare har strandet i en usunn livsstil.

Uansett skjønner jeg ikke behovet for å måtte vise frem valker og cellulitter til hele verden. Men det finnes jo mange på Instagram som er mye verre enn henne. Faktum er jo at mange av disse er helseskadelig overvektige , f.eks. Helene Drage. 

Anonymkode: 5b6ad...9bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke direkte feit, men langt i fra slank. Og på god vei til å bli overvektig vil jeg si. 

Jeg vet ikke om hun alltid har vært litt lubben, eller om hun i utgangspunktet er en slank person som bare har strandet i en usunn livsstil.

Uansett skjønner jeg ikke behovet for å måtte vise frem valker og cellulitter til hele verden. Men det finnes jo mange på Instagram som er mye verre enn henne. Faktum er jo at mange av disse er helseskadelig overvektige , f.eks. Helene Drage. 

Anonymkode: 5b6ad...9bb

Selv om hun ikke er slank er hun helt klart normalvektig. Husk at normalvektig er et ganske stor spekter hvis man ser på BMI. En som er 170 cm og veier 54 kg er akkurat innenfor nedre grense og en som veier 72 er akkurat innenfor øvre grense - det er 18 kg forskjell. Det bildet vi har av hva som er "normal" ligger helt i det nedre sjiktet, om ikke under.

Hva som er "normal" kropp er helt forvridd etter å hele tiden bli eksponert for bilder av kjendiser som er veldig slanke, det er blitt det eneste som er normalt, selv om det ikke er det. F.eks. så leste jeg et sted at Amy Schumer bruker amerikans størrelse 6-8, tilsvarer 38-40, og hun fremstår som stor etter Hollywood-standar, når hun egentlig er helt normal.

Anonymkode: 29d28...c96

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet

Ja, jeg er forsåvidt enig i det hun skriver, men tror ikke det er en prosess som er gjort på kort tid. Det å være pen har alltid vært det som har gitt kvinner verdi og slik er det fortsatt. I hvert fall får man inntrykk av at det er slik og jeg tror at mange tenker at det er slik også. 

Selvfølgelig kom den med at alt var så mye bedre før, men det er jeg ikke helt enig i. Klart vi ikke ble eksponert for det hele tiden som nå, men vi hadde reklame, vi hadde ukeblader og det var også sånn at peneste jenta i klassen var en greie. Jeg var tenåring på 90-tallet og da var det sånn at mange var misfornøyd med kropp og utseende. Synes også at kropp og utseende var kvinners fremste kvalitet da også. Jeg ble også hele oppveksten påminnet om hvem som var pen og ikke, både hjemme og andre steder. 

Noe man kan gjøre i dag er å styre hvor mye man ønsker å bli eksponert for det. Man må ikke følge bloggere eller andre pene damer i sosiale medier. Jo færre følgere disse får, jo mindre makt får de. 

Man kan også flytte fokuset sitt. Fra å for eksempel skulle trene for å få fin rumpe eller trene for å se bra ut, så kan man heller trene fordi kroppen har godt av det. Synes mange jenter/damer har feil fokus der. Spør om tips til rumpeøvelser fordi de vil ha større rumpe for eksempel. 

Samtidig synes jeg ikke at man nødvendigvis skal slutte å bry seg om utseendet, men det blir så ekstremt mye fokus på det. Man ser det i ulike tv-program der utseendet ikke står i fokus så blir den kvinnelige gjesten gitt kompliment fordi hun er pen og så kommer gjerne andre ting i andre rekke. 

Jeg har tenkt lenge at kvinner trenger andre forbilder enn kvinner som er pene og som lever av utseendet. De forbildene er gjerne ikke så tydelig fremme, men jeg synes at det har blitt flere nå enn det var før faktisk. 

Jeg mener at jeg hørte for noen år siden at jenter drømte om å bli glamourmodell og det synes jeg var litt trist. Jeg synes at jenter burde ha større ambisjoner enn det, men da må man nok flytte fokuset fra at ikke utseendet kommer først og at andre egenskaper blir viktigere. 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes du drar det helt feil vei. Vi burde heller ha fler kvinner i mediene med klær på som snakker om smarte ting og ikke bryr seg om utseendet. Da kan vi begynne å snakke likestilling! 

Anonymkode: 2e109...f4a

Jeg drar det feil vei? Hvordan i all verden leste du innlegget mitt som at jeg ikke vil at kvinner skal kunne snakke om smarte ting?

Anonymkode: 9b8c2...ead

Skrevet

Synes det blir helt feil å rette fokuset mot kroppspositivisme. Nei til utseendefokus uansett form, ville vel vært mer passende? 

Anonymkode: 412df...48d

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du drar det helt feil vei. Vi burde heller ha fler kvinner i mediene med klær på som snakker om smarte ting og ikke bryr seg om utseendet. Da kan vi begynne å snakke likestilling! 

Anonymkode: 2e109...f4a

Akkurat dette er et så viktig poeng og det jeg oppfatter som essensen i innlegget som deles i åpningsposten. Heller enn å fokusere mer på kropp og kle av seg for "gode" saker burde en gjøre som du skriver, beholde klærne på og ha meningsfulle diskusjoner. 

Mye av det "kroppsaktivister" kjemper mot forsvinner om målgruppen slutter å belønne det. At en derimot skal bli mindre opptatt av fine kropper ved å fokusere mer på kropp har jeg liten tro på. 

• Liker 4
Skrevet

Det finnes allerede mange kvinner som nekter å spille med på det forventede kroppsfokuset. Mange kvinnelige kulturpersonligheter som jeg beundrer, eller musikere. Jeg husker feks en video med Billie Eilish der hun var kledd i singlet og det slo meg at jeg hadde vært fan av henne i flere år uten å ofre en tanke på hvordan kroppen hennes så ut - fordi kroppen hennes er fokuset. Vi trenger bare flere av disse!

Jeg ser på profilene til disse såkalt kroppspositivistene der de sitter og skrever for å vise appelsinhud og valker, ikledd en stringtruse og ingenting annet, og jeg ser absolutt ingenting empowering med det. Det er bare ekstremt narsisistisk og trist. 

Anonymkode: 167f3...60f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det finnes allerede mange kvinner som nekter å spille med på det forventede kroppsfokuset. Mange kvinnelige kulturpersonligheter som jeg beundrer, eller musikere. Jeg husker feks en video med Billie Eilish der hun var kledd i singlet og det slo meg at jeg hadde vært fan av henne i flere år uten å ofre en tanke på hvordan kroppen hennes så ut - fordi kroppen hennes er fokuset. Vi trenger bare flere av disse!

Jeg ser på profilene til disse såkalt kroppspositivistene der de sitter og skrever for å vise appelsinhud og valker, ikledd en stringtruse og ingenting annet, og jeg ser absolutt ingenting empowering med det. Det er bare ekstremt narsisistisk og trist. 

Anonymkode: 167f3...60f

Enig i at fokuset ikke bør være på kropp uansett størrelse og form, men nå er det sånn at vi ser flest tynne og "perfekte" kropper i media. Bør vi ikke ha en motpol? Som viser andre typer kropper? 

Jeg mener absolutt at kropp og utseende bør få minst mulig fokus, det er helt meningsløst å legge menneskers verdi i hvordan man ser ut. Men så lenge vi konstant bombarderes av kropper som er retusjert, fylt med silikon og alskens, slanketips, thinspo osv., synes jeg det er flott at noen tør å vise frem valker, strekkmerker, hengepupper, osv.

Anonymkode: 412df...48d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...