Gå til innhold

Har du levende planter nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å nei du 😅 Jeg klarte å ta livet av min grønnrenner rundt juletider...... 🙈 Uten å vite hva jeg egentlig gjorde galt.

Anonymkode: 3bf00...bcf

Sto den muligens på en vinduskarm rett over en varmeovn....? Elektrisk varme er fiende nr 1 for stueplanter. Den tørker ut plantene på null komma niks.

Jeg ville forsøkt en ny, var jeg deg, for du var sikkert bare uheldig med din grønnrenne. De ER hardføre 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest EndaEnGang

Noen av de har dødd, men det er min egen feil. Vi har nesten 100 planter i leiligheten, og mange av dem har stått på soverommet. Men om vinteren har vi vinduet åpent hele natten, og det er til tider fryktelig kaldt der inne. De plantene som stod i vinduskarmen har rett og slett frosset  ihjel. Jorden var bare en isklump da jeg kastet dem.

Men jeg er overrasket over hvor godt enkelte trives i kulden. Det er ofte ikke mer enn 5 grader på soverommet, og likevel har blant annet gummifiken, bonsaufiken, paraplyplanten, philodendron og monstera overlevd helt fint der inne hele vinteren. De har sikkert blitt herdet av å stå der permanent.

Det vi gjør for å holde plantene i live er plantelys med timer, ingen gjødsel på vinteren, og veldig sparsommelig vanning. De gangene ting har dødd har det stort sett være på grunn av kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eføyen har tatt kvelden, ellers har bonzaifiken, bjørkefiken og dvergpalmen foreløpig klart seg. Men det er tørt inne så passer på å sjekke pottene ekstra nå så de ikke tørker helt ut.

Anonymkode: e2966...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen har dødd, men de fleste har overlevd. De som har dødd har gjort det pga overvanning - det er så utrolig viktig å ikke vanne for mye. Også har jeg satt ut skåler med vann i nærheten av de tropiske plantene mine, pga luftfuktighet.

 

Ang oliventre: det er helt normalt at de feller alle blader. Men de kommer igjen til våren! Så jeg håper du ikke har kvittet deg med det, for det er veldig sannsynlig at det ikke er dødt!

Anonymkode: 63b7f...137

Dette er viktig! Vi har hatt oliventre i mange år, og noen ganger har det kastet massevis av blader. For deretter komme igjen med mange blader om våren!. Så ikke gi opp oliventreet selv om det skranter litt. Men det er viktig at det står der det er lyst. Jeg grøsser når jeg ser "fancy interiørbilder" med et oliventre i en krok. 

Anonymkode: 5e387...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, plantefolk! 🌱

Jeg har akkurat kjøpt mine to første inneplanter, og er noe grønn (hehe) på stell. Kanskje dere har noen tips, ser ut som det er folk med litt peiling her. 

Har en svigermortunge og en codiaeum kroton (sånn med rosa blader nederst og grønne oppover). Spurte litt i butikken da jeg kjøpte svigermortungen, men fikk egentlig bare beskjed om at den trenger svært lite stell, sjeldent vann og at den ikke bør stå i direkte sollys. Er det noe annet jeg burde tenke på? Og hvor sjeldent skal den egentlig ha vann? Sjeldent kan jo være alt ifra én gang i uka og sjeldnere enn det. 

Har lest litt rundt på nettet, og det står blant annet at krotonen er avhengig av fuktig jord og at den liker å bli dusjet med vann på bladene litt innimellom. Hvor ofte er innimellom? Jeg har også plassert den slik at den får litt lys i løpet av dagen, men ikke i vinduskarm da den ikke trives i temperaturer under 15 grader. Er forsiktig med bruk av varmepumpe da den ikke liker tørr luft. Men skal den gjødsles på vinteren, eller trenger jeg ikke å tenke på det før vi nærmer oss sommer (hvis jeg ikke dreper den i mellomtida, da)? 

Gøy med planter, men ser at jeg har MYE å lære. Hvis noen har tips til ålreite planter til en nybegynner, så blir jeg glad for det 😃

Anonymkode: 71619...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei, plantefolk! 🌱

Jeg har akkurat kjøpt mine to første inneplanter, og er noe grønn (hehe) på stell. Kanskje dere har noen tips, ser ut som det er folk med litt peiling her. 

Har en svigermortunge og en codiaeum kroton (sånn med rosa blader nederst og grønne oppover). Spurte litt i butikken da jeg kjøpte svigermortungen, men fikk egentlig bare beskjed om at den trenger svært lite stell, sjeldent vann og at den ikke bør stå i direkte sollys. Er det noe annet jeg burde tenke på? Og hvor sjeldent skal den egentlig ha vann? Sjeldent kan jo være alt ifra én gang i uka og sjeldnere enn det. 

Har lest litt rundt på nettet, og det står blant annet at krotonen er avhengig av fuktig jord og at den liker å bli dusjet med vann på bladene litt innimellom. Hvor ofte er innimellom? Jeg har også plassert den slik at den får litt lys i løpet av dagen, men ikke i vinduskarm da den ikke trives i temperaturer under 15 grader. Er forsiktig med bruk av varmepumpe da den ikke liker tørr luft. Men skal den gjødsles på vinteren, eller trenger jeg ikke å tenke på det før vi nærmer oss sommer (hvis jeg ikke dreper den i mellomtida, da)? 

Gøy med planter, men ser at jeg har MYE å lære. Hvis noen har tips til ålreite planter til en nybegynner, så blir jeg glad for det 😃

Anonymkode: 71619...036

Svigermors tunge kan stå på soverommet med lite lys, og i direkte sollys. Den er fornøyd nesten uansett. Sjekk jorda når du skal vanne. Jeg vanner ikke før den er helt tørr, sjekker 4-5 cm ned i jorda. Gi litt gjødsel når våren kommer (halv dose som står på pakningen). 

Kroton har jeg ingen erfaring med. 

Andre fine og enkle planter (som jeg har erfaring med) er Dracaena Marginata, Elefantfot, Dvergfjærpalme, Yucca, Monstera Deliciosa, Monstera Adonsonii, fredslilje... Kommer da helt an på hvilke utseende man er på utkikk etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av mine har dødd mens andre lever. Kjøper bare en type planter fordi de er det eneste som overlever her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7 vel så levende planter. Noe som overrasker meg veldig med at jeg faktisk ikke har noe særlig med grønnefingrer, og har tidens med å glemme at jeg har planter i hus😅 

Anonymkode: 85fa7...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle de grønne plantene mine overlevd vinteren (pengetre, porselensblomst, orkidé, 2 avokadotrær og et par kaktuser). Jeg vanner ganske sparsomt og gjødsler ikke før våren kommer. «Sesongblomstene» mine, dvs. azalea og en annen juleblomst, har takket for seg. Det samme med krydderurter, de dør veldig fort. 

Er det forresten noen som har tips til å få krydderplanter til å leve lenge?

Anonymkode: 34b3a...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca. 20 planter som lever i beste velgående, uten plantelys og annen spesialbehandling. Vi har både varmepumpe, panelovner og vedfyring, ikke noe sol fra november til mars, og gammelt hus. Gummifikenen har mistet noen blader, men hoya, eføy, pengetre, ananas, monkey mask, orkideer, novemberkaktus, fredslilje, bonsaifiken og alle de andre vokser og trives. Vanner ca. en gang i måneden (hvis jeg husker det, tror ikke plantene på gjesterommet har fått vann siden november).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Her har alle de grønne plantene mine overlevd vinteren (pengetre, porselensblomst, orkidé, 2 avokadotrær og et par kaktuser). Jeg vanner ganske sparsomt og gjødsler ikke før våren kommer. «Sesongblomstene» mine, dvs. azalea og en annen juleblomst, har takket for seg. Det samme med krydderurter, de dør veldig fort. 

Er det forresten noen som har tips til å få krydderplanter til å leve lenge?

Anonymkode: 34b3a...105

De burde helst vannes tidlig om morgenen (jeg sjekker om de trenger vann ideelt sett hver morgen), unngå for all del alt som kan minne om trekk, og bruk av de jevnlig slik at de ikke vokser for tett. Du kan med fordel nappe ut noen av skuddene fra potta slik at det blir bedre plass til de andre. Jeg setter de ikke i pyntepotte, men lar de stå i plastpotten på et fat, da jeg opplever at de fort kan råtne om de står i potte. 

Jeg ha urter fra butikken stående på kjøkkenbenken til de blir brukt opp, og følger alltid denne fremgangsmåten. Noen av urtene har jeg stående i flere uker. Største problemet om vinteren er å få fraktet de hjem uten at kulda tar knekken på dem 😅

Anonymkode: bfc91...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...