Gå til innhold

Har du levende planter nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten alle mine inneplanter har dødd ila. vinteren...Jeg bor i en gammel gård i byen med høye tak og dårlig isolering, og er simpelthen nødt til å fyre ganske mye for å hold temperaturen levelig inne. 

Jeg har et oliventre, samt tre mindre planter inne. Har forsøkt å sette dem i lyset de få timene som er, gi dem litt ekstra gjødsel eller plantenæring, men nå dør de en etter en.. Den ene planten har semi-overlevd selv om den virker skranten, men den er blant de mest hardføre. Selv ficusen med tykke blader begynner å gi opp.

Må man ha en luftfukter? Hva gjør du?

Anonymkode: f43df...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstremt lite vann og ingen gjødsel om vinteren her. 

I tillegg, vekstlys på plantene som trenger det. Har fått luftfuktighet opp i 40 I "plantekroken" ved hjelp av et akvarium de står rundt. 

Alle overlever, men de gleder seg nok til våren 😋

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har overlevd, men de ser nok fram mot lysere tider. Jeg leste om en som hadde pakket planten inn i plast for å holde på fuktigheten. Kunne det ha vært noe? Et slags hjemmelaget terrarium? Enten plastpose eller en gjennomsiktig beholder av noe slag med lokk? Dvs. det må sikkert luftes av og til for å unngå mugg, men kanskje verdt et forsøk ...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dør sjelden planter hos meg, men tror det er fordi jeg har sorter som er sterke.  Tror f.eks. at oliventre er generelt vanskelige.  I alle fall døde den hos naboen da vinteren kom, og hun har "grønne fingre". 

Den største feilen vi som liker planter gjør, er å vanne for ofte.  Jeg vanner plantene kun hver lørdag.  Elefantfot får kun vann èn gang i måneden, og da settes den i ei bøtte med vann.  Potter dem om hver vår om jeg ser at det er trangt i potta.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen grønne planter på badet. De ble kjøpt for 10kr/stk på ikea. De har overlevd 3 perioder med mørketid. Mine lengstlevende planter noen sinne 😂

Anonymkode: 83ce9...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at det aom dreper flest planter på vinteren er tørr luft (pga vedfyring og varmepumpe) og lite lys. I ditt tilfelle har du kanskje trekk fra vinduet også? Uansett kan dette fikses med en luftfukter, samle plantene slik at de står mest mulig samlet og kanskje få et vekstlys dersom du har planter som har store krav til lys. 

Jeg tror lysmangel alene for mange husplanter er lite farlig, det blir bare stagnasjon i veksten. Jeg har vekstlys på Coleus (praktspragle), men der går det vel mest utover fargene ved lysmangel.

Anonymkode: c742f...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste av mine har takket for seg i vinter. Bor i et gammelt hus med dårlig isolasjon og dårlige vinduer. Fyrer også ekstremt mye, så plantene veksler vel konstant mellom kulde og varme. Det i tillegg til lite lys tok vel knekken på gjengen min. 

Anonymkode: 3bf00...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem inne på vinteren er det ofte er lav luftfuktighet. Ikke alle planter som trives med det. Kan hjelpe å gå over dem med en forstøver en gang i døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noe problem med at inneplantene dør om vinteren. De får like dårlig stell hele året🙈. Bor i et gammelt trekkfullt hus og både varmepumpe og peis er i daglig bruk.

Oliventrærne overvintrer ute (bor i sone h2/h3).

Inne har jeg arekapalmer, pengetre, monstera, gummitre (likte ikke juletreet og mistet en del blad), svigermorstunge, smaragdpalme, bajonettpalme, orkideer, sansevieria, dvergfjærpalme og et par jeg ikke vet navnet på. Alle er vel relativt hardføre tror jeg.

Anonymkode: 84d9e...92c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jo ikke gjødsles om høsten/vinteren, så det i seg selv kan ha tatt livet av de. Og å flytte på de titt og ofte er ikke lurt det heller, la de stå på en plass. Jeg plasserer de der det er mest (rett) lys etter årstidene og det står de, stort sett. Bor i Nordland så her er det ca ingenting rett lys om vinteren så jeg setter de en plass hvor jeg kan ha tilgang på ekstra plantelys lett. Samler de små/mindre i en hylle, de største i et hjørne og de mellomstore på gulvet ved et skatoll. Bruker ikea sitt plantelys, funker helt greit. Monsteraene mine trives godt med det, men de andre bare overlever fint. 

Anonymkode: 23374...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 8 levende planter, ingen har dødd. Har et hus med mange vinduer som gir godt med dagslys og høy temperatur med varmepumpe.

Anonymkode: b7cf5...133

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine planter har dødd i vinter, vanner dem sparsomt (sjekker jorda) og gjødsler ikke. De fleste står i vinduer og får lys nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ser ut som om de dør, men vet fra erfaring at med en gang sola begynner å varme så vekkes de til live igjen. Men det er et sørgelig syn de siste månedene før det skjer. De eneste som er flotte hele året er monsteraene, gullrankene, fredsliljen og zz-planten. De holder koken hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eføyplanten har dødd, men det var forventet. Det er den eneste planten jeg ikke får til å trives her. Ellers går det bra med mine så langt. Jeg pleier å samle dem rundt vinduene som har mest sollys om vinteren og vanne dem ca en gang i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett for tørr og varm luft som tar knekken på planter i norske hjem om vinteren. Og kanskje for mye vann i vinterhalvåret. Plantene drikke jo ikke stort når de ikke vokser, så for mye vann drukner røttene deres.

Jeg vanner mine to grønne planter kun én gang i uka om vinteren. De bruker ikke mye vann når de ikke har nok dagslys til å vokse under den norske vinteren.

Jeg har en Callisia (småbladet slyngplante) og en grønnrenne. Den sistnevnte overlever vel "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har dødd, men de fleste har overlevd. De som har dødd har gjort det pga overvanning - det er så utrolig viktig å ikke vanne for mye. Også har jeg satt ut skåler med vann i nærheten av de tropiske plantene mine, pga luftfuktighet.

 

Ang oliventre: det er helt normalt at de feller alle blader. Men de kommer igjen til våren! Så jeg håper du ikke har kvittet deg med det, for det er veldig sannsynlig at det ikke er dødt!

Anonymkode: 63b7f...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har noen 2 meter høye sitrustrær i kjelleren. De får vekstlys, rundt 10 grader og lite vann gjennom vinteren. De er 6-7 år gamle og klarer seg fint på det.

Og så har jeg noen bregner midt i sola på stua, som vannes ukentlig. De sliter mer, men er i live. Rundt 5 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine lever, og de overlevde flytting i vinter. Har ikke så mange, men de har det fint.

Anonymkode: 4bab3...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

youcancallmejune skrev (1 time siden):

Eføyplanten har dødd, men det var forventet. Det er den eneste planten jeg ikke får til å trives her. Ellers går det bra med mine så langt. Jeg pleier å samle dem rundt vinduene som har mest sollys om vinteren og vanne dem ca en gang i uken. 

Er faktisk eføyene som har slitt mest ter også.. Henges ut om sommeren, så håper de klarer seg til da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Million said:

Det er stort sett for tørr og varm luft som tar knekken på planter i norske hjem om vinteren. Og kanskje for mye vann i vinterhalvåret. Plantene drikke jo ikke stort når de ikke vokser, så for mye vann drukner røttene deres.

Jeg vanner mine to grønne planter kun én gang i uka om vinteren. De bruker ikke mye vann når de ikke har nok dagslys til å vokse under den norske vinteren.

Jeg har en Callisia (småbladet slyngplante) og en grønnrenne. Den sistnevnte overlever vel "alt".

Å nei du 😅 Jeg klarte å ta livet av min grønnrenner rundt juletider...... 🙈 Uten å vite hva jeg egentlig gjorde galt.

Anonymkode: 3bf00...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...